Auto Świat Wiadomości Czy auto chińskiego producenta smartfonów to najszybszy 4-drzwiowy samochód Nurburgringu? Tak, chociaż...

Czy auto chińskiego producenta smartfonów to najszybszy 4-drzwiowy samochód Nurburgringu? Tak, chociaż...

Xiaomi znane jest w Polsce głównie ze smartfonów. Chiński gigant produkuje jednak również m.in. samochody, a 28 października 2024 r. David Pittard za kierownicą Xiaomi SU7 Ultra Prototype pobił rekord okrążenia słynnej Północnej Pętli toru Nurburgring dla samochodów 4-drzwiowych. Czy to oznacza, że chiński wóz odebrał tytuł Porsche Taycanowi Turbo GT? Poniekąd tak, choć to nie jest takie proste.

Xiaomi SU7
Robert Way / Shutterstock
Xiaomi SU7

Na chiński rynek właśnie trafiła topowa wersja Xiaomi SU7, czyli Ultra. Samochód rozwija aż 1548 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 1,98 s. Auto już jest hitem: Xiaomi ogłosiło, że w ciągu pierwszych 10 minut zebrało przeszło 3680 wstępnych zamówień na SU7 Ultra. Na dodatek chiński samochód odniósł też oszałamiający sukces na słynnym torze Nurburgring.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W poniedziałek 28 października 2024 r. David Pittard prowadząc Xiaomi SU7 Ultra Prototype, pokonał jedno okrążenie Północnej Pętli Nurburgringu w 6 min i 46,874 s. To rekord dla aut z czterema bocznymi drzwiami, choć jest jeden kruczek, który pozwala Porsche utrzymać dobry nastrój.

Przeczytaj także: Nowe MG HS właśnie debiutuje w Polsce i już jest w promocji. Doradzamy, którą wersję wybrać

Xiaomi i rekord Nurburgringu

Kluczowe znaczenie ma słowo "Prototype" w nazwie rekordowego samochodu. Xiaomi SU7 Ultra nie zjawiło się bowiem na torze Nurburgring w seryjnej postaci, lecz w torowej wersji. Zmodyfikowano w niej m.in. akumulator trakcyjny oraz układy chłodzenia i hamulcowy, a także zdemontowano klimatyzację i część seryjnego wykończenia wnętrza, obniżając tym samym wagę samochodu do 1900 kg. A to dużo zmienia.

Przeczytaj także: Przebyłem 10 tys. km, żeby pojeździć Omodą 9. Z taką ceną ten wielki SUV z Chin wywoła wstrząs na rynku

Xiaomi SU7 Ultra Prototype nie zostało tym samym najszybszym seryjnym 4-drzwiowym samochodem Północnej Pętli toru Nurburgring, a "jedynie" najszybszym 4-drzwiowym prototypem. Zresztą sam właściciel tego toru na swojej stronie z rekordami umieścił chińskie auto w kategorii "Prototypy i samochody przedprodukcyjne". A w niej Xiaomi SU7 Ultra Prototype zajmuje "dopiero" 4. miejsce. W tej klasie nadal rekord należy do Porsche 919 Hybrid Evo, które prowadzone przez Timo Bernharda w czerwcu 2018 r. uzyskało czas 5 min i 19,546 s.

Na dodatek 29 października 2024 r. Xiaomi na portalu X zamieściło wpis oznajmiający, że "zamierzamy zostać [producentem] najszybszego 4-drzwiowego produkcyjnego samochodu, który podbił Nurburgring". Czyli: dopiero zostać, a nie że już zostaliśmy.

Najszybsze seryjne 4-drzwiowe auto Nurburgringu

Tym samym sytuacja pozostaje bez zmian: najszybszym 4-drzwiowym seryjnym samochodem Północnej Pętli niemieckiego toru jest Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach, którym 12 września 2023 r. Lars Kern uzyskał czas 7 min i 7,55 s.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji