- Elektryczny model Alpine A110 E-ternite to jeżdżące laboratorium testowe marki
- Firma wykorzystała w nim rozwiązania techniczne znane z Grupy Renault
- E-ternite popisuje się sportowych charakterem, typowym dla francuskiej marki
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Szef Grupy Renault Luca de Meo, kiedy w ubiegłym roku obejmował swoje stanowisko, jasno wyznaczył rolę sportowej marki we francuskim koncernie. Powiedział wówczas, że chce "zelektryfikować Alpine, by zachować ją na całą wieczność", co było zresztą zgodne z jego strategią przejścia Grupy od ilości do wartości. Laurent Rossi, dyrektor sportowej marki potraktował to jak wyzwanie i w ciągu roku został opracowany projekt, który jest "pomostem pomiędzy prestiżową przeszłością a jeszcze bardziej ambitną przyszłością".
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
Alpine A110 E-ternite – prezent na 60. urodziny
Nowy elektryczny koncept został przedstawiony w przeddzień Grand Prix Francji dla uczczenia 60. urodzin francuskiej marki. Bazuje na sportowym modelu A110, ale wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane już w innych modelach Grupy Renault. Oczywiście musiały one zostać odpowiednio dopasowane do specyfiki konstrukcji dwuosobowego coupe. I tak np. moduły akumulatorów są identyczne jak w przypadku w pełni elektrycznego Mégane E-Tech. Jednak by osiągnąć optymalny rozkład masy i zmieścić dwanaście modułów baterii, konieczne było zaprojektowanie specjalnych obudów baterii dla A110 i dostosowanie architektury wewnętrznej. Cztery moduły zostały więc umieszczone z przodu, a osiem z tyłu. Co ważne, całkowita waga Alpine A110 E-ternité pozostaje wyjątkowo niska, ze wzrostem jedynie o 258 kg w stosunku do wersji spalinowej modelu, dzięki ograniczonej masie pakietu akumulatorów, które ważą w sumie 392 kg. Magazynują one energię 60 kWh, która pozwala na przejechanie nawet 420 km w cyklu WLPT na jednym ładowaniu.
Koncept dostał "standardowy silnik Grupy Renault" o mocy 242 KM i maksymalnym momencie 300 Nm oraz nową dwusprzęgłową skrzynię biegów z elektronicznym sterowaniem przystosowaną do wykorzystania w pełni tego potencjału. Konstruktorom marki zależało, aby była to stosunkowo lekka i kompaktowa konstrukcja zdolna jednak do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego i płynnej pracy. W efekcie Alpine A110 E-ternite może pochwalić się doskonałymi osiągami, w tym przyspieszeniem do setki w 4,5 s i maksymalną prędkością nawet 250 km/h. Zwłaszcza ten ostatni wynik wyróżnia francuski koncept na tle innych modeli elektrycznych tej klasy.
Alpine A110 E-ternite – otwarte podejście
Układ napędowy nie jest jedyną innowacją w elektrycznym wariancie A110, a na liście nowości znajdziemy także lekki, otwierany karbonowy dach, nowoczesny system audio z 8 głośnikami, subwooferem i trybem dźwięku przestrzennego oraz system multimedialny wykorzystujący osobisty tablet kierowcy jako ekran dotykowy i pozwalający na obsługę wybranych pokładowych aplikacji. Co ciekawe, Alpine przygotował od razu dwa egzemplarze A110 E-ternite. Pierwszy (opisywany) pokazuje rozwiązania techniczne, drugi demonstruje nowe technologie w zakresie materiałów wykończeniowych zastosowanych w takich częściach jak pokrywa silnika, dach, grill. tylna szyba, tapicerka siedzeń czy tylna listwa, a które zostały wykonane w oparciu o przetworzony len. Materiał ten pochodzi z firmy Terre de Lin zlokalizowanej w pobliżu fabryki Alpine w Dieppe (Normandia, Francja). Jest tak samo mocny jak włókno węglowe i ma lepsze właściwości akustyczne.
Alpine A110 E-ternite – potencjał przejściowy
Firma nie potwierdziła, czy zamierza przekształcić koncept A110 E-ternite w model produkcyjny, wiadomo natomiast, że jej w pełni elektryczny samochód opracowywany we współpracy z Lotusem ma pojawić się na rynku najwcześniej w 2026 r. Rok wcześniej ma zadebiutować crossover GT X-Over, a już za dwa lata mały elektryczny hatchback bazujący na nowej odsłonie Renault 5.
Porównanie wybranych danych technicznych
ALPINE A110 | A110 E-TERNITÉ | |
Maksymalny moment obrotowy | 320/340 Nm | 300 Nm |
Maksymalna moc | 215/221 kW | 178 kW |
0-100 km/h | 4,4 s/4,2 s | 4,5 s |
V max | 260/280 km/h | 250 km/h |
0-1000 m | 22,8/22,4 s | 23,7 s |
Masa własna | 1120 kg | 1378 kg (docelowo 1320 kg) |
Rozdział masy (p/t) | 43/57 proc. | 42/58 proc. |
Zasięg | ||
WLTP | 550 km | 420 km |
Skrzynia biegów | DCT 7 Getrag DW30 | Alpine DCT 2 |
Koła | Kute aluminium przód: 7,5J18 /tył: 8,5J18 | Kute aluminium przód: 7,5J18 /tył: 8,5J18 |
Opony | przód: 215/40 R18 / tył: 245/40 R18 | przód: 215/40 R18 / tył: 245/40 R18 |