Auto Świat EV Wiadomości Alpine A110 E-ternite to elektryczny koncept zapowiadający przyszłość marki

Alpine A110 E-ternite to elektryczny koncept zapowiadający przyszłość marki

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

To co prawda koncept, ale pokazuje determinację francuskiej marki na drodze do jej elektrycznej przyszłości. Alpine A110 E-ternite oferuje zasięg ponad 420 km na jednym ładowaniu i osiągi godne sportowego hot hatcha, w tym przyspieszenie do setki w 4,5 s i prędkość maksymalną nawet 250 km/h!

Alpine A110 E-terniteŻródło: Auto Świat / Alpine

Szef Grupy Renault Luca de Meo, kiedy w ubiegłym roku obejmował swoje stanowisko, jasno wyznaczył rolę sportowej marki we francuskim koncernie. Powiedział wówczas, że chce "zelektryfikować Alpine, by zachować ją na całą wieczność", co było zresztą zgodne z jego strategią przejścia Grupy od ilości do wartości. Laurent Rossi, dyrektor sportowej marki potraktował to jak wyzwanie i w ciągu roku został opracowany projekt, który jest "pomostem pomiędzy prestiżową przeszłością a jeszcze bardziej ambitną przyszłością".

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Alpine A110 E-ternite – prezent na 60. urodziny

Przeczytaj też:

Nowy elektryczny koncept został przedstawiony w przeddzień Grand Prix Francji dla uczczenia 60. urodzin francuskiej marki. Bazuje na sportowym modelu A110, ale wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane już w innych modelach Grupy Renault. Oczywiście musiały one zostać odpowiednio dopasowane do specyfiki konstrukcji dwuosobowego coupe. I tak np. moduły akumulatorów są identyczne jak w przypadku w pełni elektrycznego Mégane E-Tech. Jednak by osiągnąć optymalny rozkład masy i zmieścić dwanaście modułów baterii, konieczne było zaprojektowanie specjalnych obudów baterii dla A110 i dostosowanie architektury wewnętrznej. Cztery moduły zostały więc umieszczone z przodu, a osiem z tyłu. Co ważne, całkowita waga Alpine A110 E-ternité pozostaje wyjątkowo niska, ze wzrostem jedynie o 258 kg w stosunku do wersji spalinowej modelu, dzięki ograniczonej masie pakietu akumulatorów, które ważą w sumie 392 kg. Magazynują one energię 60 kWh, która pozwala na przejechanie nawet 420 km w cyklu WLPT na jednym ładowaniu.

Koncept dostał "standardowy silnik Grupy Renault" o mocy 242 KM i maksymalnym momencie 300 Nm oraz nową dwusprzęgłową skrzynię biegów z elektronicznym sterowaniem przystosowaną do wykorzystania w pełni tego potencjału. Konstruktorom marki zależało, aby była to stosunkowo lekka i kompaktowa konstrukcja zdolna jednak do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego i płynnej pracy. W efekcie Alpine A110 E-ternite może pochwalić się doskonałymi osiągami, w tym przyspieszeniem do setki w 4,5 s i maksymalną prędkością nawet 250 km/h. Zwłaszcza ten ostatni wynik wyróżnia francuski koncept na tle innych modeli elektrycznych tej klasy.

Alpine A110 E-ternite – otwarte podejście

Układ napędowy nie jest jedyną innowacją w elektrycznym wariancie A110, a na liście nowości znajdziemy także lekki, otwierany karbonowy dach, nowoczesny system audio z 8 głośnikami, subwooferem i trybem dźwięku przestrzennego oraz system multimedialny wykorzystujący osobisty tablet kierowcy jako ekran dotykowy i pozwalający na obsługę wybranych pokładowych aplikacji. Co ciekawe, Alpine przygotował od razu dwa egzemplarze A110 E-ternite. Pierwszy (opisywany) pokazuje rozwiązania techniczne, drugi demonstruje nowe technologie w zakresie materiałów wykończeniowych zastosowanych w takich częściach jak pokrywa silnika, dach, grill. tylna szyba, tapicerka siedzeń czy tylna listwa, a które zostały wykonane w oparciu o przetworzony len. Materiał ten pochodzi z firmy Terre de Lin zlokalizowanej w pobliżu fabryki Alpine w Dieppe (Normandia, Francja). Jest tak samo mocny jak włókno węglowe i ma lepsze właściwości akustyczne.

Alpine A110 E-ternite – potencjał przejściowy

Firma nie potwierdziła, czy zamierza przekształcić koncept A110 E-ternite w model produkcyjny, wiadomo natomiast, że jej w pełni elektryczny samochód opracowywany we współpracy z Lotusem ma pojawić się na rynku najwcześniej w 2026 r. Rok wcześniej ma zadebiutować crossover GT X-Over, a już za dwa lata mały elektryczny hatchback bazujący na nowej odsłonie Renault 5.

Porównanie wybranych danych technicznych

ALPINE A110 A110 E-TERNITÉ
Maksymalny moment obrotowy 320/340 Nm 300 Nm
Maksymalna moc 215/221 kW 178 kW
0-100 km/h 4,4 s/4,2 s 4,5 s
V max 260/280 km/h 250 km/h
0-1000 m 22,8/22,4 s 23,7 s
Masa własna 1120 kg 1378 kg (docelowo 1320 kg)
Rozdział masy (p/t) 43/57 proc. 42/58 proc.
Zasięg
WLTP 550 km 420 km
Skrzynia biegów DCT 7 Getrag DW30 Alpine DCT 2
Koła Kute aluminium przód: 7,5J18 /tył: 8,5J18 Kute aluminium przód: 7,5J18 /tył: 8,5J18
Opony przód: 215/40 R18 / tył: 245/40 R18 przód: 215/40 R18 / tył: 245/40 R18
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków