- Greenway Polska podnosi ceny, jednak nie wyklucza ponownej korekty cennika.
- Nowy cennik ma obowiązywać zaledwie dwa miesiące
- Oprócz wprowadzenia wyższych cen za kWh energii Greenway Polska skraca czas bezpłatnego postoju przy ładowarce. Ma to znaczenie dla właścicieli aut korzystających z ładowania prądem zmiennym – m.in. hybryd Plug in
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
"Przez długi czas utrzymywaliśmy ceny naszych usług na poziomie zbliżonym do cen z poprzednich lat, jednak obecna sytuacja gospodarcza zmusiła nas do ich rewizji" – tak zaczyna się wiadomość skierowana do klientów największej w Polsce sieci stacji ładowania samochodów. "Rewizja" w tym przypadku oznacza podwyżkę – i to sporą.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Przy tych cenach sens korzystania z publicznych sieci ładowania ogranicza się do dalekich wyjazdów pozamiejskich, gdy nie ma alternatywy. Jazda na prądzie za blisko 2,50-2,80 zł za 1 kWh po prostu staje się droga.
Nowy cennik Greenway – lepiej zostań stałym klientem!
Cena prądu oferowanego przez sieć Greenway Polska jest różna dla klientów sporadycznie korzystających z usług tej sieci i tych, którzy mają jakiś rodzaj abonamentu.
W praktyce osoby płacące za pobraną energię według stawek za "jednorazowe ładowanie" należą do mniejszości. Przed podwyżką cena za 1 kWh takiego ładowania wynosiła 2,47-273 zł za 1 kWh, po podwyżce wyniesie 2,90-3,24 zł za 1 kWh. Przedział "od – do" zależy od nominalnej szybkości ładowarki – te o mocy do 100 kW są tańsze, powyżej 100 kW – droższe.
W praktyce właściciele aut na prąd albo płacą abonament miesięczny (od 30 do 85 zł), albo przynajmniej są stałymi klientami – mają kartę Greenway. Przy "zerowym" abonamencie koszt ładowania wynosi od 1,67 zł za 1 kWh przy korzystaniu z ładowania prądem zmiennym (AC) do 2,52-2,77 zł za 1 kWh przy ładowaniu prądem stałym (DC).
Dla płacących abonament cena jednostkowa prądu jest niższa. W "małym" abonamencie 1 kWh prądu podanego przez szybką ładowarkę DC kosztuje 1,96-2,22 zł, w "dużym" – 1,67-1,87 zł.
Nowy cennik obowiązuje od 1 listopada do 31 grudnia 2022 r.
W tym momencie w pełni uzasadnione są wyliczenia: ile kosztuje jazda samochodem na prąd, gdy za jedną kilowatogodzinę zapłacimy 2,52 zł?
Ile kosztuje jazda samochodem na prąd?
Małe auto na prąd w mieście zadowoli się zużyciem energii na poziomie 15 kWh, większe potrzebuje ok. 20 kWh. Wyższe średnie zużycie energii dotyczy na co dzień samochodów typu minibus albo aut z nadwoziem "pudełkowym" – ciężarowo-osobowych. Zużycie energii może być wyższe, gdy jest bardzo gorąco albo bardzo zimno – wówczas znaczną część energii zgromadzonej w akumulatorach zużywa klimatyzacja albo ogrzewanie.
W ruchu pozamiejskim zużycie energii przez auto elektryczne w bardzo dużym stopniu zależy od prędkości jazdy.
- Przy zużyciu prądu na poziomie 15 kWh koszt przejechania 100 km (przy cenie 2,52 za 1 kWh) to ok. 37,8 zł. To obecnie równowartość 5,4 l benzyny.
- Gdy "spalanie" rośnie do 20 kWh/100 km, przejechanie tego dystansu kosztuje 50,4 zł – – to równowartość 7,2 l benzyny.
- Przy spalaniu na poziomie 25 kWh, prąd potrzebny na 100 km kosztuje tyle, ile 9 l benzyny.
Auto na prąd i ekodriving? Czemu nie!
Autem na prąd, tak samo, jak spalinowym, można jeździć tak, aby zużywać, jak najmniej energii. W praktyce wygląda to... dość podobnie. By zużywać mniej energii, należy unikać szybkiej jazdy, a w mieście hamować tak, aby, jak najrzadziej korzystać z hamulców, a jedynie hamować silnikiem.
Specyfika napędu elektrycznego jest taka, że w mieście auto może "palić" znacznie mniej energii niż w trasie, co oczywiście zależy od prędkości, z jaką pokonujemy np. autostradę. Przy cenach energii na poziomie 2,5 zł za 1 kWh raczej warto pilnować, aby nie jechać szybciej niż 120 km/h, a jeśli możemy sobie na to pozwolić, to wolniej.