Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > EV > Wiadomości > Droższe ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach Greenway Polska. Od 1 listopada nowe ceny

Droższe ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach Greenway Polska. Od 1 listopada nowe ceny

Największa w Polsce sieć stacji ładowania Greenway Polska wprowadza nowy cennik, który będzie obowiązywał od listopada. Prąd z szybkiej ładowarki dla klientów bez abonamentu zgodnie z nowym cennikiem kosztuje nawet ponad 3 zł za 1 kWh. Prąd oferowany stałym klientom płacącym abonament jest nieco tańszy, ale i tak bardzo drogi. Jazda na prądzie kupowanym "w mieście" staje się droższa niż jazda na benzynie.

Skoda Enyaq 2022 80 kWh, stacja ładowania Greenway MOP Dąbrowa Wielka przy drodze ekspresowej S8
Skoda Enyaq 2022 80 kWh, stacja ładowania Greenway MOP Dąbrowa Wielka przy drodze ekspresowej S8Źródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński
  • Greenway Polska podnosi ceny, jednak nie wyklucza ponownej korekty cennika.
  • Nowy cennik ma obowiązywać zaledwie dwa miesiące
  • Oprócz wprowadzenia wyższych cen za kWh energii Greenway Polska skraca czas bezpłatnego postoju przy ładowarce. Ma to znaczenie dla właścicieli aut korzystających z ładowania prądem zmiennym – m.in. hybryd Plug in
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

"Przez długi czas utrzymywaliśmy ceny naszych usług na poziomie zbliżonym do cen z poprzednich lat, jednak obecna sytuacja gospodarcza zmusiła nas do ich rewizji" – tak zaczyna się wiadomość skierowana do klientów największej w Polsce sieci stacji ładowania samochodów. "Rewizja" w tym przypadku oznacza podwyżkę – i to sporą.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przy tych cenach sens korzystania z publicznych sieci ładowania ogranicza się do dalekich wyjazdów pozamiejskich, gdy nie ma alternatywy. Jazda na prądzie za blisko 2,50-2,80 zł za 1 kWh po prostu staje się droga.

Nowy cennik Greenway – lepiej zostań stałym klientem!

Cena prądu oferowanego przez sieć Greenway Polska jest różna dla klientów sporadycznie korzystających z usług tej sieci i tych, którzy mają jakiś rodzaj abonamentu.

W praktyce osoby płacące za pobraną energię według stawek za "jednorazowe ładowanie" należą do mniejszości. Przed podwyżką cena za 1 kWh takiego ładowania wynosiła 2,47-273 zł za 1 kWh, po podwyżce wyniesie 2,90-3,24 zł za 1 kWh. Przedział "od – do" zależy od nominalnej szybkości ładowarki – te o mocy do 100 kW są tańsze, powyżej 100 kW – droższe.

W praktyce właściciele aut na prąd albo płacą abonament miesięczny (od 30 do 85 zł), albo przynajmniej są stałymi klientami – mają kartę Greenway. Przy "zerowym" abonamencie koszt ładowania wynosi od 1,67 zł za 1 kWh przy korzystaniu z ładowania prądem zmiennym (AC) do 2,52-2,77 zł za 1 kWh przy ładowaniu prądem stałym (DC).

Dla płacących abonament cena jednostkowa prądu jest niższa. W "małym" abonamencie 1 kWh prądu podanego przez szybką ładowarkę DC kosztuje 1,96-2,22 zł, w "dużym" – 1,67-1,87 zł.

Nowy cennik obowiązuje od 1 listopada do 31 grudnia 2022 r.

W tym momencie w pełni uzasadnione są wyliczenia: ile kosztuje jazda samochodem na prąd, gdy za jedną kilowatogodzinę zapłacimy 2,52 zł?

Nowy cennik Greenway Polska
Nowy cennik Greenway PolskaŹródło: Greenway Polska

Ile kosztuje jazda samochodem na prąd?

Małe auto na prąd w mieście zadowoli się zużyciem energii na poziomie 15 kWh, większe potrzebuje ok. 20 kWh. Wyższe średnie zużycie energii dotyczy na co dzień samochodów typu minibus albo aut z nadwoziem "pudełkowym" – ciężarowo-osobowych. Zużycie energii może być wyższe, gdy jest bardzo gorąco albo bardzo zimno – wówczas znaczną część energii zgromadzonej w akumulatorach zużywa klimatyzacja albo ogrzewanie.

W ruchu pozamiejskim zużycie energii przez auto elektryczne w bardzo dużym stopniu zależy od prędkości jazdy.

  • Przy zużyciu prądu na poziomie 15 kWh koszt przejechania 100 km (przy cenie 2,52 za 1 kWh) to ok. 37,8 zł. To obecnie równowartość 5,4 l benzyny.
  • Gdy "spalanie" rośnie do 20 kWh/100 km, przejechanie tego dystansu kosztuje 50,4 zł – – to równowartość 7,2 l benzyny.
  • Przy spalaniu na poziomie 25 kWh, prąd potrzebny na 100 km kosztuje tyle, ile 9 l benzyny.

Auto na prąd i ekodriving? Czemu nie!

Autem na prąd, tak samo, jak spalinowym, można jeździć tak, aby zużywać, jak najmniej energii. W praktyce wygląda to... dość podobnie. By zużywać mniej energii, należy unikać szybkiej jazdy, a w mieście hamować tak, aby, jak najrzadziej korzystać z hamulców, a jedynie hamować silnikiem.

Specyfika napędu elektrycznego jest taka, że w mieście auto może "palić" znacznie mniej energii niż w trasie, co oczywiście zależy od prędkości, z jaką pokonujemy np. autostradę. Przy cenach energii na poziomie 2,5 zł za 1 kWh raczej warto pilnować, aby nie jechać szybciej niż 120 km/h, a jeśli możemy sobie na to pozwolić, to wolniej.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków