Auto Świat EV Wiadomości Nie mamy nawet jednej ładowarki na 100 km dróg. ACEA opublikowała wstydliwy raport

Nie mamy nawet jednej ładowarki na 100 km dróg. ACEA opublikowała wstydliwy raport

Organizacja ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, przedstawiła wstydliwy dla Polski raport. Z danych wynika, że pod względem liczby ładowarek do samochodów elektrycznych jesteśmy w ogonie krajów Unii Europejskiej. Ba, nie mamy nawet jednej na 100 km dróg.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych
Auto Świat / Tomasz Okurowski
Stacja ładowania samochodów elektrycznych
  • Tylko sześć państw Unii Europejskiej nie ma przynajmniej jednej ładowarki na 100 km dróg. Polska jest na tej niechlubnej liście
  • Zdaniem Sigrid de Vries, dyrektor generalnej ACEA, w takich warunkach ciężko będzie namówić obywateli do przesiadki do samochodów elektrycznych
  • Szybkich ładowarek brakuje w całej Europie. Tylko jedno na siedem urządzeń zapewnia dużą moc ładowania
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Piąte miejsce od końca – to nasza pozycja w rankingu państw Unii Europejskiej stworzonym na podstawie liczby ładowarek przypadających na 100 km dróg. Nie byłoby tak źle, gdyby od czołówki z najlepiej rozwiniętą infrastrukturą ładowarki dzieliły nas niewielkie różnice w wynikach. Niestety, to prawdziwa przepaść! Podczas gdy w Holandii jedno takie urządzenie "obsługuje" 1,5 km dróg, u nas przypada aż na... 150 km (!).

Listę krajów UE z najgorszym wskaźnikiem ładowarek zamyka Litwa

Gorsze od nas (wskaźnik 0,7) są tylko cztery europejskie państwa – Estonia (0,6), Grecja (0,4), Cypr (0,4) i Litwa (0,2). Uwzględniając mniejszą powierzchniowo Łotwę, która ma taki sam wskaźnik jak Polska, to grono jedynych sześciu państw UE, w których nie ma choćby jednej ładowarki na 100 km.

Liczba ładowarek. Pięć najlepszych i najgorszych krajów w UE
Liczba ładowarek. Pięć najlepszych i najgorszych krajów w UEACEA

Zdaniem Sigrid de Vries, dyrektor generalnej ACEA, w takich warunkach trudno będzie namówić obywateli do przesiadki do samochodów elektrycznych. Organizacja ostrzegła o tym Parlament Europejski na tydzień przed głosowaniem nad rozporządzeniem o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR) i namawia europosłów do ustanowienia "ambitnych celów infrastrukturalnych z jasnymi dla każdego państwa członkowskiego mechanizmami egzekwowania".

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

ACEA wskazuje jako problem nie tylko liczbę ładowarek

"Ludzie nie powinni być zmuszeni do pokonywania kilometrów, aby znaleźć ładowarkę, ani nie powinni czekać wieki, aby naładować swój pojazd" – komentuje szefowa stowarzyszenia ACEA. "Jeśli chcemy przekonać obywateli całej Europy do przejścia na e-mobilność w nadchodzącej dekadzie, ładowanie tych samochodów powinno być tak łatwe, jak dziś tankowanie" – zauważa de Vries.

Szybko ładujących "hubów" jest za mało w całej Europie
Szybko ładujących "hubów" jest za mało w całej EuropieŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

A w Polsce nie jest, bo nawet jeśli już trafi się jakaś ładowarka, to trzeba liczyć się raczej z urządzeniem o niewielkiej mocy, które wymaga długiego postoju na czas uzupełnienia energii. Prędkość ładowania to jednak problem, z którym zmaga się cały kontynent, bo szybkie ładowarki (tj. o mocy ponad 22 kW) stanowią ułamek wszystkich urządzeń – tylko jeden z siedmiu punktów ładowania w Unii Europejskiej jest szybki. I jak tu w ogóle mówić o gładkim przejściu na prąd?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków