- BYD Sealion 7 to chiński elektryczny SUV biorący na celownik bestseller wśród samochodów zasilanych prądem: Teslę Model Y
- Pierwsze egzemplarze mają zacząć pojawiać się u europejskich dealerów jeszcze przed końcem tego miesiąca (!)
- BYD Sealion 7 zaoferuje szybkie ładowanie (230 kW) i sprint do "setki" w 4,5 s. Cena ma być konkurencyjna
Chińczycy mają zawrotne tempo. BYD Sealion 7 w europejskiej specyfikacji zadebiutował zaledwie kilka dni temu, a pierwsze dostawy ruszą jeszcze przed końcem bieżącego miesiąca. Nowy SUV na Starym Kontynencie pojawia się nie bez powodu – ma wejść na piedestał okupowany przez Teslę Model Y. Czy jest na to szansa? Już w połowie listopada sprawdzimy jego mocne i słabe strony podczas pierwszych jazd. Nie przesadzam z tym zawrotnym tempem.
BYD Sealion 7. Sportowy SUV stworzony na podbój Europy
Design nowego modelu BYD-a jest nowoczesny, ale dość zachowawczy, co może okazać się zaletą w Europie. Żadnych krzykliwych eksperymentów, tylko eleganckie płynne linie zgodne z "oceaniczną" filozofią stylistyczną wymyśloną przez Wolfganga Eggera – niemieckiego projektanta znanego z projektów dla Alfy Romeo, Lancii, Seata czy Audi. Tesla Model Y postawiona przy chińskim SUV-ie wygląda – delikatnie mówiąc – niezgrabnie.
BYD Sealion 7 został zbudowany na zmodernizowanej platformie 3.0 Evo oferującej szybsze ładowanie i bardziej dopracowany układ napędowy. W Chinach klienci mogą wybierać spośród wersji jedno- i dwusilinikowych. Auto w europejskiej specyfikacji początkowo będzie dostępne tylko z dwoma motorami. Efekt? Sprint do "setki" trwający zaledwie 4,5 s. Prędkość maksymalna to już skromniejsze 215 km na godz. Nieźle, ale pod względem osiągów Tesla Model Y Performance wypada lepiej – przyspiesza do "setki" w 3,7 s i rozwinie nawet 250 km na godz.
A ładowanie? Producent zapowiedział, że europejski BYD Sealion 7 będzie mieć akumulator Blade o pojemności "do 91,3 kWh", który można ładować z mocą dochodzącą do 230 kW. Auto w chińskiej specyfikacji spędza przy szybkiej ładowarce tylko 25 minut (10-80 proc.) i ma zasięg na poziomie 550 km, a to stawia je pośród najlepszych. Na pełne technikalia musimy jednak jeszcze zaczekać.
BYD Sealion 7 może być produkowany w Europie
Aby skutecznie konkurować z Teslą, chiński SUV musi spełnić jeszcze jeden warunek – nie może zbyt dużo kosztować. Wiadomo, że w Chinach ceny zaczynają się od 189,8 tys. juanów (około 106 tys. zł) za wersję z jednym silnikiem i od 239,8 tys. juanów (ok. 134 tys. zł) za wersję z dwoma motorami. Europejskie cenniki są jeszcze owiane tajemnicą, ale redakcji AutoCar udało się dowiedzieć, że w Wielkiej Brytanii BYD Sealion 7 ma kosztować ok. 45 tys. funtów, czyli nieco ponad 233 tys. zł.
A skąd szansa na metkę z napisem "made in Europe"? W kuluarach krążą pogłoski o tym, że w przyszłości produkcja modelu Sealion 7 na rynki europejskie ma odbywać się w węgierskiej fabryce BYD-a, co pozwoli na uniknięcie kosztów związanych z cłami UE. Zakład miałby ruszyć z produkcją przed końcem 2025 r. Czy chiński SUV zdoła pokonać albo chociaż trochę podgryźć Teslę Model Y? Przekonamy się już niebawem.