Auto Świat EV Wiadomości Spółka od Izery wydała oświadczenie po ruchu Chińczyków

Spółka od Izery wydała oświadczenie po ruchu Chińczyków

Nic się nie stało — tak można podsumować oświadczenie, które wydała spółka ElectroMobility Poland po ogłoszeniu, że Jameel Motors i Geely Auto podpisały umowę dotyczącą dystrybucji pojazdów osobowych z napędami alternatywnymi (NEV) w Polsce. W sumie trudno nie zgodzić się z tym, że nic się nie stało. W końcu Geely, niegdyś faktyczny partner EMP, dziś formalnie partnerem polskiej spółki nie jest. Żadna umowa nie obowiązuje.

Już wiadomo, że Izera nie powstanie, ale nie wiadomo, co dalej ze spółką EMP
Onet
Już wiadomo, że Izera nie powstanie, ale nie wiadomo, co dalej ze spółką EMP
  • ElectroMobility Poland (EMP) wydało oświadczenie po ogłoszeniu umowy pomiędzy Jameel Motors i Geely Auto dotyczącej dystrybucji aut w Polsce
  • EMP nie ma dziś żadnej umowy z Geely. Wygasła poprzednia umowa technologiczna z Chińczykami z listopada 2022 r.
  • Możliwe, że Geely straciło cierpliwość do EMP i raczej nie będzie jej miał żaden inny potencjalny partner, jeśli EMP nie będzie w stanie zabezpieczyć finansowo swoich pomysłów. A nie będzie w stanie ich zabezpieczyć bez środków z KPO
  • Więcej takich artykułów znajdziesz na stronie głównej Onetu

ElectroMobility Poland (EMP) nie komentuje decyzji biznesowych Geely. Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z wyselekcjonowanymi firmami – w tym również z Geely, których profil działalności, zasoby technologiczne oraz plany korespondują z długoterminową wizją rozwoju realizowanego przez spółkę projektu

– czytamy w oświadczeniu wydanym przez EMP.

Oświadczenie wydano po tym, gdy na światło dzienne wyszła informacja o tym, że Geely, we współpracy z Jameel Motors, będzie sprzedawać swoje samochody w Polsce. Więcej o tym pisaliśmy w tym artykule: Geely Auto debiutuje w Polsce. Nowa chińska marka w ofercie będzie mieć dwa modele. Wróćmy jednak do oświadczenia EMP, bo jest bardzo ciekawe.

Dalej możemy przeczytać, że priorytetowym celem w toczących się rozmowach jest nawiązanie partnerstwa strategicznego, które umożliwi realizację długofalowych celów strategicznych tj. wzmocnienie lokalnego przemysłu motoryzacyjnego oraz efektywna działalność rozwojowa w kluczowych i perspektywicznych obszarach. Czyli nic nowego: chcemy być poważnym partnerem dla Chińczyków i odnieść jak największe korzyści z tego partnerstwa. Sęk w tym, że póki co Chińczycy nie za bardzo chcą współpracować z nami.

Żadna umowa między Geely i EMP dziś nie obowiązuje

Faktem jest, że ElectroMobility Poland podpisało już umowę o partnerstwie technologicznym z Geely Holding, tylko że dawno temu i ta umowa już nie obowiązuje. To było w listopadzie 2022 r. W ramach tej umowy realizowano wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej Izery. Nikt już nawet nie udaje, że Izera powstanie; w założeniach spółki EMP zmieniło się niemal wszystko.

Płynne rozpoczęcie kolejnego etapu wdrożeniowego nie było możliwe z powodu braku uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 r. Tym samym została zerwana ciągłość projektowa i zawieszono wszelkie prace nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych. Rewizja KPO ogłoszona w kwietniu 2024 r. i nowy harmonogram działań uniemożliwiły realizację założeń projektu w pierwotnym kształcie oraz zdezaktualizowały ofertę współpracy złożoną na poprzednim etapie prac przez partnera technologicznego.

Geely jest dla nas bardzo ważnym partnerem, z którym wiążą nas wypracowane relacje i nie wykluczamy możliwości dalszej współpracy

– czytamy w dalszej części oświadczenia.

Chińskie Geely straciło cierpliwość?

Wygląda jednak na to, że Geely straciło cierpliwość. Przypomnijmy — rozmowy z EMP trwały od 2022 r. Ile można rozmawiać?

Ponoć jest światełko w tunelu, którym podąża spółka EMP. Finansowanie projektu może opierać się na nowym instrumencie KPO w ramach działania E3.1.1. Operatorem tego funduszu wskazanym w Krajowym Planie Odbudowy jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatnimi czasy to światełko nieco jednak przygasło, bo uruchomienie przez NFOŚiGW konkursu miało nastąpić na początku drugiego kwartału 2025 r. Jest już połowa drugiego kwartału tego roku, a konkurs wciąż nie został uruchomiony. Żaden chiński partner nie potraktuje poważnie tego, co planuje EMP, jeśli spółka nie będzie w stanie wyłożyć na swoje plany pieniędzy. A nie będzie ich w stanie wyłożyć, jeśli nie dostanie ich z KPO.

Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Redaktor Naczelny AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków