- ElectroMobility Poland (EMP) wydało oświadczenie po ogłoszeniu umowy pomiędzy Jameel Motors i Geely Auto dotyczącej dystrybucji aut w Polsce
- EMP nie ma dziś żadnej umowy z Geely. Wygasła poprzednia umowa technologiczna z Chińczykami z listopada 2022 r.
- Możliwe, że Geely straciło cierpliwość do EMP i raczej nie będzie jej miał żaden inny potencjalny partner, jeśli EMP nie będzie w stanie zabezpieczyć finansowo swoich pomysłów. A nie będzie w stanie ich zabezpieczyć bez środków z KPO
- Więcej takich artykułów znajdziesz na stronie głównej Onetu
ElectroMobility Poland (EMP) nie komentuje decyzji biznesowych Geely. Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z wyselekcjonowanymi firmami – w tym również z Geely, których profil działalności, zasoby technologiczne oraz plany korespondują z długoterminową wizją rozwoju realizowanego przez spółkę projektu
– czytamy w oświadczeniu wydanym przez EMP.
Oświadczenie wydano po tym, gdy na światło dzienne wyszła informacja o tym, że Geely, we współpracy z Jameel Motors, będzie sprzedawać swoje samochody w Polsce. Więcej o tym pisaliśmy w tym artykule: Geely Auto debiutuje w Polsce. Nowa chińska marka w ofercie będzie mieć dwa modele. Wróćmy jednak do oświadczenia EMP, bo jest bardzo ciekawe.
Dalej możemy przeczytać, że priorytetowym celem w toczących się rozmowach jest nawiązanie partnerstwa strategicznego, które umożliwi realizację długofalowych celów strategicznych tj. wzmocnienie lokalnego przemysłu motoryzacyjnego oraz efektywna działalność rozwojowa w kluczowych i perspektywicznych obszarach. Czyli nic nowego: chcemy być poważnym partnerem dla Chińczyków i odnieść jak największe korzyści z tego partnerstwa. Sęk w tym, że póki co Chińczycy nie za bardzo chcą współpracować z nami.
Żadna umowa między Geely i EMP dziś nie obowiązuje
Faktem jest, że ElectroMobility Poland podpisało już umowę o partnerstwie technologicznym z Geely Holding, tylko że dawno temu i ta umowa już nie obowiązuje. To było w listopadzie 2022 r. W ramach tej umowy realizowano wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej Izery. Nikt już nawet nie udaje, że Izera powstanie; w założeniach spółki EMP zmieniło się niemal wszystko.
Płynne rozpoczęcie kolejnego etapu wdrożeniowego nie było możliwe z powodu braku uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 r. Tym samym została zerwana ciągłość projektowa i zawieszono wszelkie prace nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych. Rewizja KPO ogłoszona w kwietniu 2024 r. i nowy harmonogram działań uniemożliwiły realizację założeń projektu w pierwotnym kształcie oraz zdezaktualizowały ofertę współpracy złożoną na poprzednim etapie prac przez partnera technologicznego.
Geely jest dla nas bardzo ważnym partnerem, z którym wiążą nas wypracowane relacje i nie wykluczamy możliwości dalszej współpracy
– czytamy w dalszej części oświadczenia.
Chińskie Geely straciło cierpliwość?
Wygląda jednak na to, że Geely straciło cierpliwość. Przypomnijmy — rozmowy z EMP trwały od 2022 r. Ile można rozmawiać?
Ponoć jest światełko w tunelu, którym podąża spółka EMP. Finansowanie projektu może opierać się na nowym instrumencie KPO w ramach działania E3.1.1. Operatorem tego funduszu wskazanym w Krajowym Planie Odbudowy jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatnimi czasy to światełko nieco jednak przygasło, bo uruchomienie przez NFOŚiGW konkursu miało nastąpić na początku drugiego kwartału 2025 r. Jest już połowa drugiego kwartału tego roku, a konkurs wciąż nie został uruchomiony. Żaden chiński partner nie potraktuje poważnie tego, co planuje EMP, jeśli spółka nie będzie w stanie wyłożyć na swoje plany pieniędzy. A nie będzie ich w stanie wyłożyć, jeśli nie dostanie ich z KPO.