Auto Świat EV Wiadomości Czy tak będą wyglądały sportowe Hyundaie z linii N w dobie elektryfikacji? Jeśli tak, to proszę o więcej

Czy tak będą wyglądały sportowe Hyundaie z linii N w dobie elektryfikacji? Jeśli tak, to proszę o więcej

Już niebawem, a dokładnie w 2023 r., Hyundai wprowadzi w pełni elektryczny usportowiony model — Ioniq 5 N. Zanim to nastąpi Koreańczycy prezentują dwa wyczynowe koncepty — elektryczny RN22e oraz wodorowy N Vision 74, które urzeczywistniają połączenie elektryfikacji z wysokimi osiągami. Czy trafią do produkcji?

Hyundai RN22e
Zobacz galerię (16)
Hyundai
Hyundai RN22e

Należąca do Hyundaia submarka N, której zadaniem jest dostarczanie modeli wyróżniających się wysokimi osiągami, przedstawiła wizję zelektryfikowanych pojazdów wyróżniających się sportowymi osiągami i prowadzeniem. To prawdziwe "laboratoria na kołach", które umożliwiają testowanie i weryfikację zaawansowanych rozwiązań, opracowywanych z myślą o przyszłych modelach seryjnych. Pierwszy z modeli koncepcyjnych, RN22e, łączy nadwozie nowego Ioniqa 6 z platformą Electric-Global Modular Platform (E-GMP), drugi — N Vision 74 — to połączenie auta elektrycznego z systemem wodorowych ogniw paliwowych.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektryczny Hyundai RN22e

Twórcy RN22e starali się, aby stworzyć model, który będzie doskonale prowadził się w zakrętach. W tym celu rozwinęli koncepcję e-LSD, czyli elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego. Zadanie było o tyle ważne, że auta elektryczne są cięższe od ich spalinowych odpowiedników, a projektantom zależało na uwypukleniu wrażeń towarzyszących pokonywaniu zakrętów. RN22e wyposażony jest w napęd na cztery koła i pozwala kierowcy decydować o podziale siły napędowej na przednie i tylne koła. Korzyści przynoszą również drukowane części 3D, które zmniejszają masę i zachowują sztywność.

Napęd RN22e uzyskuje łączną moc 430 kW/585 KM i maksymalny moment obrotowy 740 Nm. Energię dostarcza bateria o pojemności 77,4 kWh, która umożliwia szybkie ładowanie (400 V/800 V) i pozwala uzupełnić prąd od 10 do 80 proc. w czasie poniżej 18 minut. Za skuteczne hamowanie odpowiadają hamulce z 4-tłoczkowymi zaciskami i 400-milimetrowymi tarczami hamulcowymi.

Wodorowy Hyundai N Vision 74

N Vision 74 to również prawdziwe laboratorium na kołach, ale wyposażone w hybrydowy układ z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Swoją stylistyką model ten nawiązuje do zaprojektowanego przez Giorgetto Giugiaro prototypowego Hyundaia Pony Coupe z 1974 roku.

Do napędu wykorzystywany jest montowany z tyłu silnik o mocy ponad 500 kW/680 KM i momencie obrotowym wynoszącym ponad 900 Nm. W tym koncepcyjnym modelu projektanci umieścili akumulator o pojemności 62,4 kWh, przystosowany do szybkiego ładowania 800 V, a także ogniwa wodorowe ze stosem ogniw paliwowych 85 kW maksymalnie 95 kW). Pojemność zbiornika wodoru to 4,2 kg, a czas potrzebny do jego napełnienia wynosi ok. 5 minut. Zasięg auta ma wynosić ponad 600 km.

Żródło: Auto Świat
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków