• Europa z roku na rok jest coraz lepiej przygotowana na przejście na elektromobilność
  • Niemal wszystkie kraje uzyskały zauważalnie wyższe wyniki niż w roku ubiegłym
  • Polska kolejny raz z rzędu wypada fatalnie – wciąż największym problemem jest u nas stan infrastruktury do ładowania aut elektrycznych
  • W kwestii dostępności punktów ładowania od europejskich liderów dzieli nas przepaść

Niedawna decyzja o zakazie sprzedaży na unijnym rynku aut innych niż elektryczne, który ma wejść w życie w 2035 r., spotkała się w Polsce falą krytyki większą, niż na większości innych europejskich rynków. Tegoroczny raport gotowości do przejścia elektromobilność EV Readiness Index 2023 pokazuje dokładnie, dlaczego tak się stało. Jesteśmy po prostu nieprzygotowani do tej transformacji.

LeasePlan – firma odpowiadająca za przygotowanie raportu – należy do największych na świecie dostawców usług związanych z mobilnością, zarządza gigantyczną flotą, obejmujących 1,8 mln pojazdów w ponad 30 krajach. Firma deklaruje, że do 2030 r. firma zamierza osiągnąć zerową emisję przez zarządzaną flotę – trudno się więc dziwić, że na bieżąco monitoruje sytuację pojazdów elektrycznych na najważniejszych dla siebie rynkach. Od sześciu lat LeasePlan publikuje coroczne raporty dotyczące gotowości 22 europejskich rynków na przejście na elektromobilność. Raporty te opierają się na wynikach analiz dotyczących:

  • poziomu dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych (m.in. udziału aut elektrycznych w sprzedaży ogółem, liczby aut elektrycznych w odniesieniu do ilości mieszkańców);
  • dostępności punktów ładowania;
  • całkowitych kosztów posiadania pojazdów elektrycznych z uwzględnieniem dopłat i dotacji, ewentualnych preferencji podatkowych, a także kosztów energii elektrycznej na badanych rynkach.

Porównując wyniki tegorocznego rankingu EV Readiness Index 2023 z rezultatami osiągniętymi przez poszczególne kraje w ubiegłym roku, widać wyraźnie, że w większości z nich poziom przygotowania do przejścia na elektromobilność zauważalnie się poprawił. W szczególności nastąpiła olbrzymia poprawa w dziedzinie dostępności infrastruktury do ładowania aut elektrycznych, szkoda jednak, że nie wszędzie.

Pierwsze miejsce w rankingu, podobnie zresztą jak w roku ubiegłym, zajęła Norwegia, chociaż tu akurat zmiany w punktacji nie było – łączny wynik tego kraju ze wszystkich ocenianych kategorii to 42 punkty. Na kolejnych miejscach, w tej samej kolejności co rok wcześniej, ale z wyższymi notami niż w ubiegłorocznym raporcie uplasowały się Holandia, Wielka Brytania, Austria i Szwecja. Podobnie jak w 2022 r. Polska znalazła się na ostatnim, 22. miejscu rankingu uzyskując łącznie 16 punktów, czyli o trzy punkty więcej, niż w ubiegłym roku.

W dziedzinie gotowości na elektromobilność Polskę trudno uznać za "zieloną wyspę” Foto: LeasePlan
W dziedzinie gotowości na elektromobilność Polskę trudno uznać za "zieloną wyspę”

Odwróć tabelę Polska na czele

Rok temu ostatnie miejsce dzieliliśmy z Czechami, w tegorocznej edycji kraj ten wyprzedził Polskę o dwa punkty, zajmując przedostatnią pozycję. Twórcy raportu uznali, że wprawdzie mamy nieco dojrzalszy rynek aut elektrycznych i takie same koszty użytkowania, ale za to Czesi mają znacznie lepszą infrastrukturę ładowania aut. Na 22 zbadane kraje, gorszą niż polska Infrastrukturę mają zdaniem twórców raportu tylko Grecja i Rumunia. Tyle że zarówno w Grecji, jak i w Rumunii koszty użytkowania aut elektrycznych są niższe niż u nas, kraje te mają też lepiej rozwinięty rynek aut elektrycznych. Na pocieszenie: Polska zanotowała wzrost o 3 punkty we wskaźniku, który bierze pod uwagę m.in. liczbę rejestracji czy udział samochodów elektrycznych w sprzedaży i zamówieniach.

Dostępność ładowarek: 65 razy gorsza niż w Holandii

To, jak źle jest z polską infrastrukturą ładowania samochodów elektrycznych, najłatwiej można sobie uświadomić, kiedy porównamy wskaźniki dotyczące liczby punktów ładowania w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. W Holandii, która w tej dziedzinie jest europejskim liderem, na każde tysiąc mieszkańców przypada 7,75 ładowarki. W Polsce wskaźnik ten wynosi 0,12, czyli wypadamy niemal 65 razy gorzej niż Holandia – za dostępność infrastruktury twórcy raportu przyznali Polsce zero punktów.

Wyniki rankingu gotowości na elektromobilność LeasePlan EV Readiness Index 2023 Foto: LeasePlan
Wyniki rankingu gotowości na elektromobilność LeasePlan EV Readiness Index 2023