Nissan Bluebird rozpoczął rynkową karierę w 1957 r. jeszcze pod marką Datsun. Jednak tym razem interesuje nas dziewiąte wydanie tego modelu (T12/T72), które powstawało w latach 1985-90. Rok po debiucie na japońskim rynku pojazd trafił także do Europy.
W 1986 r. rozpoczęto produkcję Nissana Bluebirda w zakładach w Sunderland w Wielkiej Brytanii. W latach 1986–1990 z taśm produkcyjnych brytyjskiego zakładu zjechało 187 178 egzemplarzy Bluebirda.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- SsangYong Musso Grand – nie tylko do pracy
- Lexus RX – nie musi być hybrydą
W szczytowym okresie produkcji zakłady potrzebowały 22 godz. na wyprodukowanie jednego egzemplarza tego auta. Dzisiaj – 35 lat później na zbudowanie jednego Nissana Leafa potrzeba zaledwie 10 godz. Do chwili obecnej całkowity poziom produkcji tego modelu wyniósł ponad 200 tys. egzemplarzy.
Zakłady w Sunderland zostały oficjalnie otwarte we wrześniu 1986 r. i od tego czasu nieprzerwanie kontynuują swoją działalność. Łączna wartość produkcji od 1986 r. do chwili obecnej wynosi ponad 10,5 miliona samochodów. Liczba zatrudnionych wzrosła z 430 osób w 1986 r. do 6 tys., a 19 osób z zatrudnionych w 1986 r. pracuje do dziś, ale już przy produkcji Nissanów Leafów.
Nissan Bluebird Job 1, który w 1986 r. zainaugurował produkcję w zakładach w Sunderland, jest centralnym punktem ekspozycji lokalnego muzeum, które upamiętnia znaczenie tego samochodu.
Nissan Newbird – youngtimer z elektrycznym napędem
Teraz, w 35. rocznicę uruchomienia produkcji Nissana Bluebirda w Sunderland, a jednocześnie otwarcia fabryki w Anglii, powstał nietypowy samochód - Nissan Newbird, czyli Nissan Bluebird z elektrycznym sercem od Nissana Leafa.
Zbudowanie takiego modelu możliwe było po gruntownej modernizacji Nissana Bluebirda. Usunięto z niego oryginalny, benzynowy silnik oraz skrzynię biegów. W ich miejsce pojawił się silnik z Nissana Leafa, falownik oraz akumulatory o pojemności 40 kWh. W celu optymalnego rozkładu mas baterie rozdzielono pomiędzy komorę silnikową oraz bagażnik.
Gniazdo ładowania znajduje się pod oryginalną klapką wlewu paliwa. Energia może być uzupełniana mocą do 6,6 kW, a oryginalne zegary podłączono do systemu elektrycznego tak, aby wskaźnik poziomu paliwa pokazywał stan naładowania akumulatora.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNissan Newbird – zasięg nawet ponad 200 km
Deklarowany zasięg pojazdu na jednym ładowaniu to około 210 km (w zależności od warunków atmosferycznych i stylu jazdy). Z kolei przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco poniżej 15 s.
To jeszcze nie koniec modyfikacji. wspomaganie kierownicy, hamulce i ogrzewanie zmodernizowano w taki sposób, aby mogły być zasilane energią elektryczną. Ponadto z racji większej masy pojazdu (akumulatory) wzmocniono zawieszenie.
W celu podkreślenia elektrycznego charakteru Nissana Newbirda, oryginalne logo marki umieszczone na masce podświetlono ledowymi diodami (widoczne tylko podczas postoju).
Nissan Newbird – oryginalna stylistyka
Nowy motyw graficzny nadwozia powstał w centrum Nissan Design Europe w Londynie. Inspiracją stylistyczną była technika użytkowa z lat 80. ubiegłego stulecia połączona z estetyką XXI wieku.
Nad projektem czuwała firma Kinghorn Electric Vehicles – rodzinne przedsiębiorstwo z siedzibą w Durham w północno-wschodniej Anglii. Firma specjalizuje się w przekształcaniu klasycznych samochodów na pojazdy w pełni elektryczne, wykorzystując w tym celu używane silniki, falowniki i akumulatory z Nissana Leafa.