- Kia EV3 to nowy kompaktowy elektryk od Koreańczyków, a jego głównym konkurentem jest Volvo EX30
- Model jest oparty na platformie E-GMP i ma wymiary 4300 mm x 1850 mm x 1560 mm
- Wnętrze pojazdu charakteryzuje się zastosowaniem materiałów z recyklingu i wygodnymi rozwiązaniami
- Elektryczne dziecko Kii ma napęd na przednie koła o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 283 Nm, a jego maksymalny zasięg ma dojść do 600 km
Nowa Kia EV3 to kompaktowy przedstawiciel elektrycznej gamy Kii oparty na platformie E-GMP, który ma 4300 mm długości, 1850 mm szerokości, 1560 mm wysokości i rozstaw osi 2680 mm. Ta ostatnia wartość jest niewiele mniejsza niż m.in. w poprzedniej generacji Passacie i praktycznie taki sam jak w Skodzie Octavii. Kia EV3 to jednocześnie jeden z najgroźniejszych konkurentów Volvo EX30. Jest to więc bardzo ważny segment, skierowany dla rodzin.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKia EV3 — tu króluje minimalizm
Stylistyka EV3 mocno przypomina model EV9. Z przodu auto ma nazywaną przez Kię "tygrysią twarz". Są więc pionowe reflektory umieszczone na krańcach auta ze sporymi pikselami, które są wewnątrz klosza. Mają one być teraz cechą charakterystyczną modeli z serii EV Kii. Sam przód jest zresztą bardzo czysty i próżno szukać tutaj przetłoczeń. Na środku zderzaka w jego dolnej części są tylko wloty powietrza z żaluzjami, poprawiającymi aerodynamikę. Opory powietrza w EV3 mają współczynnik 0,263.
Z boku z kolei dominują kanciaste przetłoczenia i przejścia. Jedynym kolistym elementem są tutaj nadkola, które jednak zostały skutecznie zakamuflowane przez czarne grube listwy, mające oczywiście kanty. Podobnie prostokątne są też szyby, od których do tyłu ciągnie się czarny pas, płynnie przechodzący w tylną lampę oraz spoiler. Tam umieszczone są dwa niewielkie kanały aerodynamiczne, a niżej umieszczono w słupkach światła, których kształt jest prawie identyczny z tymi z Kii EV9. Tu jednak tylne lampy są estetycznie połączone czarnym pasem. Na zderzaku z kolei powtarza się motyw, jaki widać w przedniej części.
- Przeczytaj także: Policjanci rozpoczynają dziś wielką akcję. Kierowcom grozi nawet 3 tys. zł mandatu
Kia EV3 — wnętrze po koreańsku
Zaglądając do wnętrza, ujrzymy... Kię, jaką już znamy. W porównaniu do Volvo EX30, które ma być głównym konkurentem EV3, nie trzeba się do niczego przyzwyczajać. Sterowanie szybami jest w drzwiach, a na tunelu środkowym umieszczono podłokietnik z przesuwaną półką, która według producenta, może służyć do położenia laptopa lub innego sprzętu albo jedzenia. Szkoda tylko, że nie jest przekręcana na prawo i lewo. Można ją tylko wysunąć do przodu.
Poniżej jest z kolei miejsce na spore rzeczy, nawet takie, jak mały plecak, czy damska torebka. Oczywiście jest również miejsce na kubki i indukcyjna ładowarka. Nad nią znajdują się gniazda USB-C, a wyżej jest już właściwa deska rozdzielcza.
Jest ona dwukolorowa, a na środku ma płócienny materiał. Co ważne, Koreańczycy pozostawili fizyczne przyciski do sterowania najważniejszymi funkcjami klimatyzacji i głośności radia. Powyżej są już dotykowe przyciski od funkcji systemu multimedialnego, który jest obsługiwany za pomocą trzech ekranów, których łączna powierzchnia wynosi niemal 30 cali:
- 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników,
- 5-calowy panel klimatyzacji,
- 12,3-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.
Dodatkowo w aucie jest wyświetlacz HUD o przekątnej 12 cali.
- Przeczytaj także: Kierowca nie wiedział, że leci nad nim policyjny helikopter. Operator nie mógł uwierzyć
Kia EV3 — zrobione z butelek
We wnętrzu Kia zastosowała jak najwięcej materiałów z recyklingu. I tak na podsufitce, podłokietnikach drzwi, elementach dekoracyjnych, dywanikach i na fotelach zastosowano materiał PET. Na tych ostatnich ciekawą rzeczą są także zagłówki stworzone z siateczki, podobnie jak w EV9. Co zaskakujące, taki zagłówek jest bardzo wygodny. Same fotele mają również funkcję dającą relaks podczas postoju.
Kia EV3 w drugim rzędzie jest dość komfortowa. Miejsca na nogi jest wystarczająco, choć wyższe osoby mogą mieć problem, by przejechać dłuższą trasę. Bagażnik z kolei ma 460 litrów, a podłoga jest podwójna (między górnym i dolnym położeniem podłogi jest 140 mm różnicy). Do dyspozycji jest także frunk (przedni bagażnik) o pojemności 25 l, który idealnie się sprawdzi na trzymanie przewodów do ładowania.
Kia EV3 — nawet 600 km zasięgu
Najnowsze elektryczne dziecko Kii ma napęd na przednie koła, który realizowany jest z pomocą silnika o mocy 204 KM i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 283 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 s, a maksymalna prędkość tego auta to 170 km/h.
Energia potrzebna do zasilania tych wszystkich koni, czerpana jest z akumulatorów o pojemności 58,3 kWh (Standard) lub 81,4 kWh (Long Range). Na pierwszej z nich będzie można przejechać do 410 km, a na drugiej aż do 600 km według cyklu pomiarowego WLTP. Obie odmiany można naładować od 10 do 80 proc. w 31 min, ale maksymalna moc ładowania w wersji standard to 102 kW, natomiast w odmianie Long Range — 128 kW.
- Przeczytaj także: Pan Adam dostał list ze zdjęciem z fotoradaru. Co powinien zrobić, czy może uniknąć mandatu?
Kia EV3 — zaparzysz w nim kawę
Kia EV3 jest też pierwszym kompaktowym autem, w którym zastosowano technologię vehicle-to-load (V2L), pozwalającą na zwrotne ładowanie urządzeń zewnętrznych, nawet takich jak mała lodówka, czy ekspres do kawy. Samochód ponadto będzie można otwierać i uruchamiać za pomocą telefonu, a cyfrowy klucz można udostępniać bliskim.
EV3 to pierwszy model Kii, w którym zastosowano nową technologię i-Pedal 3.0, pozwalająca dostosować poziom rekuperacji i umożliwiającą jazdę za pomocą jednego pedału. Nowa Kia to także pierwszy elektryczny koreański model z technologią AI Assistant, który zapewnia interakcję głosową z samochodem oraz kontrolowanie jego funkcji, zwiększając komfort obsługi.
Kia EV3 — podsumowanie
Kia EV3 robi naprawdę dobre pierwsze wrażenie, które nie znika po bliższym kontakcie. Materiały wydają się dobrze spasowane i dość miłe w dotyku. Widać jednak, że są z recyklingu, co jednym będzie bardzo odpowiadało, a innym niekoniecznie. Samo wnętrze jest jednak bardzo dobrze przemyślane, a co naprawdę cieszy, to fakt, że zostały fizyczne przyciski. Kia EV3 może namieszać, szczególnie jeśli deklarowany zasięg będzie zbliżony do realnego.
Ceny samochodu na razie nie są znane, ale można przyjąć, że będą przybliżone do cen Volvo EX30, bowiem to ten samochód jest głównym konkurentem dla EV3. Produkcja auta ruszy w Korei w połowie sierpnia. Ceny i specyfikacje na polskim rynku ogłoszone zostaną w III kwartale tego roku, a do salonów samochód trafi w IV kwartale.