Auto Świat EV Wiadomości Porsche Taycan Turbo GT to nowy król elektryków. Teslę zostawia na torze daleko w tyle

Porsche Taycan Turbo GT to nowy król elektryków. Teslę zostawia na torze daleko w tyle

Porsche Taycan Turbo GT zostawiło Teslę daleko w tyle nie tylko na własnym podwórku, czyli Nurburgringu, ale też na torze Laguna Seca w mateczniku amerykańskiej marki. Najmocniejsze seryjnie produkowane Porsche w historii może generować aż 1108 KM, a z pakietem Weissach sprint do "setki" zajmuje mu 2,2 s. Zanim pobiegniecie do salonów, musicie wiedzieć o jednej rzeczy.

Porsche Taycan Turbo GT to nowy król elektryków. Dowodem są rekordy
Zobacz galerię (12)
Porsche
Porsche Taycan Turbo GT to nowy król elektryków. Dowodem są rekordy
  • Porsche Taycan Turbo GT ustanowiło na dwóch torach rekordowe czasy przejazdu w kategorii seryjnych aut elektrycznych. Ma dużą przewagę nad Teslą Model S Plaid
  • Inżynierowie odpowiedzialni za topowy wariant auta wycisnęli z Taycana tyle, ile tylko się dało. Opracowali go z myślą o torowej jeździe
  • Auto może generować 1108 KM i 1340 Nm, co wydaje się wręcz absurdalne. Pakiet Weissach obniża o ok. 70 kg wagę Taycana Turbo GT, ale robi to pewnym kosztem...
  • Flagowy wariant Taycana można już zamawiać w polskich salonach Porsche. Na zakup trzeba jednak przygotować aż siedmiocyfrową kwotę

Porsche Taycan Turbo GT jeszcze nie trafiło na rynek, a już zgarnęło dwa tytuły – najszybszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na torach Laguna Seca (1:27,87 min) i Nurburgring (7:07,55 min). Uwagę zwraca zwłaszcza drugi czas przejazdu, który pobił aż o 26 s wynik wyposażonego w pakiet Performance Taycana Turbo S z sierpnia 2022 r. I wówczas, i teraz za kierownicą siedział ten sam człowiek – Lars Kern, który właśnie wysłał Teslę Model S Plaid na zieloną trawkę.

Aby udowodnić swoje kompetencje na torze, nie wystarczy jedynie dysponować największą mocą. Odpowiedni musi być całościowy pakiet przyspieszania i hamulców, przyczepności na zakrętach, aerodynamiki, stabilności oraz konfiguracji. W przypadku Porsche Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach nasi inżynierowie uzyskali absolutnie oszałamiający efekt

– tłumaczy Kevin Giek z Porsche. To wyjaśnienie, dlaczego Niemcom udało się aż tak "odstawić" na Nurburgringu Teslę Model S Plaid z pakietem torowym (jej czas przejazdu to 7:25,23 min).

Porsche Taycan Turbo GT z rekordem na Nurburgringu
Porsche Taycan Turbo GT z rekordem na NurburgringuPorsche

Porsche Taycan Turbo GT. Ile ma mocy? Zależy, jak liczysz

Z mocą układu elektrycznego nowego wariantu Porsche Taycan sytuacja jest nieco skomplikowana. Tylna oś Turbo GT dostała mocniejszy falownik impulsowy z węglikiem krzemu, dzięki któremu standardowa moc tego wariantu wynosi 580 kW (789 KM). Gdzie obiecane 1108 KM? Możesz je mieć przez 2 s po aktywowaniu trybu Launch Control. Ale jest też opcja pośrednia – tzw. overboost podkręcający moc do 760 kW (1034 KM). Dzięki udoskonalonej skrzyni biegów moment obrotowy wzrósł do 1340 Nm.

W praktyce przekłada się to na podwyższoną do 305 km/h prędkość maksymalną i symbolicznie krótszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h niż w odmianie Turbo S. Za kierownicą Porsche Taycan Turbo GT sprint do "setki" zajmuje 2,3 s, a w aucie z pakietem Weissach tylko 2,2 s (krócej o 0,1 s i 0,2 s). Do 200 km/h flagowy czterodrzwiowy sportowiec z Zuffenhausen rozpędza się w tyle czasu, ile hot hatche, ale do 100 km/h (6,4 s).

Porsche Taycan Turbo GT generuje do 1108 KM
Porsche Taycan Turbo GT generuje do 1108 KMPorsche

Taycan Turbo GT nauczył się sztuczki od bolidów 99X Electric startujących w barwach Porsche w Formule E. Dzięki uruchamianemu prawą manetką lub przyciskiem na kierownicy trybowi Attack przez 10 sekund kierowca ma do dyspozycji 120 kW dodatkowej mocy, czyli o 50 kW więcej niż dzięki podobnie działającej funkcji Push-to-pass w innych wariantach Taycana.

Porsche Taycan Turbo GT Weissach – albo osiągi, albo pasażerowie

A co trzeba wiedzieć przed złożeniem zamówienia? Oba rekordy zostały ustanowione przez Porsche Taycan Turbo GT z odchudzającym je o 70 kg pakietem Weissach. Jak się domyślacie, najmniej istotną rzeczą na torze jest tylna kanapa, więc... poszła na śmietnik. Wyleciały też dywaniki podłogowe, wykładzina bagażnika, trochę materiałów izolacyjnych, analogowy stoper na szczycie deski rozdzielczej i tylne głośniki. Pojawiło się za to potężne, karbonowe skrzydło generujące dodatkowy docisk.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem (po lewej) i bez niego (po prawej)
Porsche Taycan Turbo GT z pakietem (po lewej) i bez niego (po prawej)Porsche

Nie chcesz rezygnować z tych rzeczy? Nie musisz, jest przecież Porsche Taycan Turbo GT. Też niezwykłe, bo oprócz wspomnianych modyfikacji układu elektrycznego, otrzymało zestaw aerodynamicznych dokładek z włókna węglowego (zamiast dużego skrzydła jest jednak mała lotka), lekkie sportowe "kubły", tapicerkę z mikrofibry Race-Tex, 21-calowe kute felgi, specjalnie zestrojone zawieszenie Porsche Active Ride, lżejszy o 2 kg ceramiczny układ hamulcowy i dwa nowe kolory nadwozia (Purple Sky Metallic i Pale Blue Metallic).

Ale nawet w tej mniej hardkorowej wersji Porsche zrezygnowało z takich rzeczy jak elektryczne domykanie klapy bagażnika czy niektóre materiały wykończeniowe. Obydwa nowe warianty Taycana trafiły już do sprzedaży w Polsce i można je zamawiać. Ceny? Od 1 mln 110 tys. zł.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków