Auto Świat EV Wiadomości Skupianie się tylko na elektrykach to zła droga. Miks hybryd i elektryków to przyszłość Toyoty

Skupianie się tylko na elektrykach to zła droga. Miks hybryd i elektryków to przyszłość Toyoty

Toyota przedstawiła plany, dzięki którym do 2040 r. zamierza osiągnąć w Europie neutralność węglową. Zapowiedziała nowe modele — nie tylko elektryczne — a za przykład dbałości o środowisko dała fabrykę w Wałbrzychu.

Toyota bZ Compact SUV Concept
Toyota bZ Compact SUV ConceptToyota

W zakładach Toyoty w Wałbrzychu już działa skomplikowany system odzyskiwania ciepła. Dzięki niemu fabryka zmniejszyła zużycie energii aż o 82 proc. W ten sposób zaoszczędziła tyle energii, ile potrzeba do ogrzania i zaopatrzenia w prąd ponad tysiąc domów przez cały rok.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z kolei w fabryce silników Toyoty w brytyjskim Deeside zamontowano panele fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 10 boisk do piłki nożnej, a przeszło 90 proc. odpadów trafia do recyklingu. Tym samym zakłady mają uzyskać neutralność węglową już w 2025 r.

Toyota bZ Compact SUV Concept
Toyota bZ Compact SUV ConceptToyota

Pięć lat później, czyli w 2030 r., neutralne węglowo mają być wszystkie fabryki Toyoty w Europie, a cała Toyota na Starym Kontynencie — do 2040 r., czyli o całe 10 lat przed Toyotą na świecie.

Toyota. Hybrydy i elektryki

Toyota wychodzi z założenia, że im szersza będzie oferta zelektryfikowanych modeli, tym szybciej Europa osiągnie neutralność węglową. Dlatego nie zamierza się ograniczać tylko do modeli elektrycznych i z ogniwami paliwowymi, ale też wciąż inwestować w samochody hybrydowe i hybrydowe plug-in. Zwłaszcza, że podaż materiałów niezbędnych do produkcji akumulatorów trakcyjnych jest ograniczona, ich ceny wysokie, a infrastruktura ładowania wciąż niewystarczająca. Hybrydy siłą rzeczy są więc tańsze, bardziej dostępne i też biorą udział w dekarbonizacji. I to właśnie one, a nie tylko elektryki, mają pomóc ograniczyć emisję dwutlenku węgla w Europie.

Toyota C-HR prologue (zapowiedź 2. generacji modelu C-HR; 2022 r.)
Toyota C-HR prologue (zapowiedź 2. generacji modelu C-HR; 2022 r.)Toyota

Napęd hybrydowy ma trafić do gamy np. kolejnej generacji Toyoty C-HR, która zostanie przedstawiona w 2023 r. Jednocześnie koncern do 2026 r. chce wprowadzić na rynek europejski pięć nowych modeli elektrycznych z serii bZ (beyond Zero), w tym kompaktowego SUV-a, zapowiadanego przez prototypową Toyotę bZ Compact SUV Concept o długości 454 cm i wysokości 156 cm.

Toyota bZ Compact SUV Concept
Toyota bZ Compact SUV ConceptToyota

W 2022 r. Toyota Motor Europe zamierza sprzedać 1,1 mln samochodów, osiągając rekordowy dla siebie, 7,3-proc. udział w europejskim rynku. Aż 66 proc. sprzedaży mają stanowić samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, elektryki i auta z ogniwami paliwowymi.

Lexus. Superszybki elektryk

Lexus Electrified Sport
Lexus Electrified SportLexus

Lexus, czyli marka premium Toyoty, też pracuje nad gamą samochodów elektrycznych. Jej zwieńczeniem będzie hiperauto, zapowiedziane przez studyjnego Lexusa Electrified Sport, który od 0 do 100 km/h przyspiesza w ok. dwie sekundy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:ToyotaLexusHybrydy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków