W zakładach Toyoty w Wałbrzychu już działa skomplikowany system odzyskiwania ciepła. Dzięki niemu fabryka zmniejszyła zużycie energii aż o 82 proc. W ten sposób zaoszczędziła tyle energii, ile potrzeba do ogrzania i zaopatrzenia w prąd ponad tysiąc domów przez cały rok.

Z kolei w fabryce silników Toyoty w brytyjskim Deeside zamontowano panele fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 10 boisk do piłki nożnej, a przeszło 90 proc. odpadów trafia do recyklingu. Tym samym zakłady mają uzyskać neutralność węglową już w 2025 r.

Toyota bZ Compact SUV Concept Foto: Toyota
Toyota bZ Compact SUV Concept

Pięć lat później, czyli w 2030 r., neutralne węglowo mają być wszystkie fabryki Toyoty w Europie, a cała Toyota na Starym Kontynencie — do 2040 r., czyli o całe 10 lat przed Toyotą na świecie.

Toyota. Hybrydy i elektryki

Toyota wychodzi z założenia, że im szersza będzie oferta zelektryfikowanych modeli, tym szybciej Europa osiągnie neutralność węglową. Dlatego nie zamierza się ograniczać tylko do modeli elektrycznych i z ogniwami paliwowymi, ale też wciąż inwestować w samochody hybrydowe i hybrydowe plug-in. Zwłaszcza, że podaż materiałów niezbędnych do produkcji akumulatorów trakcyjnych jest ograniczona, ich ceny wysokie, a infrastruktura ładowania wciąż niewystarczająca. Hybrydy siłą rzeczy są więc tańsze, bardziej dostępne i też biorą udział w dekarbonizacji. I to właśnie one, a nie tylko elektryki, mają pomóc ograniczyć emisję dwutlenku węgla w Europie.

Toyota C-HR prologue (zapowiedź 2. generacji modelu C-HR; 2022 r.) Foto: Toyota
Toyota C-HR prologue (zapowiedź 2. generacji modelu C-HR; 2022 r.)

Napęd hybrydowy ma trafić do gamy np. kolejnej generacji Toyoty C-HR, która zostanie przedstawiona w 2023 r. Jednocześnie koncern do 2026 r. chce wprowadzić na rynek europejski pięć nowych modeli elektrycznych z serii bZ (beyond Zero), w tym kompaktowego SUV-a, zapowiadanego przez prototypową Toyotę bZ Compact SUV Concept o długości 454 cm i wysokości 156 cm.

Toyota bZ Compact SUV Concept Foto: Toyota
Toyota bZ Compact SUV Concept

W 2022 r. Toyota Motor Europe zamierza sprzedać 1,1 mln samochodów, osiągając rekordowy dla siebie, 7,3-proc. udział w europejskim rynku. Aż 66 proc. sprzedaży mają stanowić samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, elektryki i auta z ogniwami paliwowymi.

Lexus. Superszybki elektryk

Lexus Electrified Sport Foto: Lexus
Lexus Electrified Sport

Lexus, czyli marka premium Toyoty, też pracuje nad gamą samochodów elektrycznych. Jej zwieńczeniem będzie hiperauto, zapowiedziane przez studyjnego Lexusa Electrified Sport, który od 0 do 100 km/h przyspiesza w ok. dwie sekundy.