Jeszcze w 2021 r. Solaris był niekwestionowanym liderem sprzedaży autobusów elektrycznych na europejskim rynku. Z wynikiem 390 rejestracji nowych pojazdów wyprzedził zarówno spółkę joint venture BYD — ADL, która sprzedała 375 autobusów, jak i Mercedesa, który dostarczył 333 egzemplarze.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Solaris spada z 1. na 6. miejsce

Teraz z liczbą 342 sprzedanych elektrycznych autobusów w 2022 r. Solaris znalazł się dopiero na 6. miejscu pod względem dostarczonych na rynek pojazdów, notując tym samym spadek sprzedaży o 12 proc. Tak wynika z danych opracowanych przez firmę konsultingową Chatrou CME Solutions. Wynik Solarisa, obecnie należącego do hiszpańskiej grupy CAF, pokazuje, że polska firma pozostaje w tyle w porównaniu ze swoimi konkurentami.

Yutong E11 Foto: Yutong
Yutong E11

Na pozycji lidera, co okazuje się niemałym zaskoczeniem, znalazła się chińska firma Yutong, która jeszcze rok wcześniej zajmowała 4. miejsce. W 2021 r. europejscy klienci kupili 303 pojazdy tej chińskiej marki, a w 2022 r. już 479 egzemplarzy, dzięki czemu Chińczycy odnotowali wzrost sprzedaży o 58 proc.

Bezpośrednio za Yutongiem uplasowały się spółka joint venture BYD — ADL oraz Daimler Buses (Mercedes). Ta pierwsza zwiększyła sprzedaż z 375 szt. (2021 r.) do 465 egzemplarzy w 2022 r., natomiast Niemcy w ubiegłym roku dostarczyli na europejski rynek 405 elektrycznych autobusów (333 w 2021 r.).

Autobusy bezemisyjne stanowią 30 proc. europejskiego rynku

Solaris musiał uznać wyższość także firm Iveco Bus i VDL, chociaż tu różnice w liczbie sprzedanych pojazdów są już minimalne. Elektrobusów Iveco zarejestrowano 347 egzemplarzy w 2022 r., a VDL 344 szt. VDL i tak ma powody do zadowolenia, bo jak wynika za raportu opracowanego przez Chatrou CME Solutions, wzrost zainteresowania elektrycznymi autobusami tej firmy sięgnął 93 proc.

Jak informuje serwis sustainable-bus.com, dane dostarczone przez Chatrou CME Solutions pokazują, że europejski rynek autobusów elektrycznych zwiększył się o 26 proc. do 4 tys. 152 pojazdów. Wynik z 2021 r. zamknął się liczbą 3 tys. 282 pojazdów. Obecnie już 30 proc. rynku autobusów miejskich na Starym Kontynencie ma napęd bezemisyjny.