EV Wiadomości Solaris stracił pozycję lidera. Na pierwszym miejscu zaskakujący konkurent

Solaris stracił pozycję lidera. Na pierwszym miejscu zaskakujący konkurent

Solaris stracił pozycję lidera sprzedaży autobusów elektrycznych na europejskim rynku. Upadek jest bolesny, bo polski producent jako jedyny w Top 10 dostawców autobusów zanotował spadek sprzedaży. Największym zaskoczeniem jest jednak znaczący wzrost popularności chińskiego Yutonga, który w 2022 r. uplasował się na pierwszym miejscu.

Solaris Urbino 12 Electric
Solaris
Solaris Urbino 12 Electric

Jeszcze w 2021 r. Solaris był niekwestionowanym liderem sprzedaży autobusów elektrycznych na europejskim rynku. Z wynikiem 390 rejestracji nowych pojazdów wyprzedził zarówno spółkę joint venture BYD — ADL, która sprzedała 375 autobusów, jak i Mercedesa, który dostarczył 333 egzemplarze.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Solaris spada z 1. na 6. miejsce

Teraz z liczbą 342 sprzedanych elektrycznych autobusów w 2022 r. Solaris znalazł się dopiero na 6. miejscu pod względem dostarczonych na rynek pojazdów, notując tym samym spadek sprzedaży o 12 proc. Tak wynika z danych opracowanych przez firmę konsultingową Chatrou CME Solutions. Wynik Solarisa, obecnie należącego do hiszpańskiej grupy CAF, pokazuje, że polska firma pozostaje w tyle w porównaniu ze swoimi konkurentami.

Yutong E11
Yutong E11Yutong

Na pozycji lidera, co okazuje się niemałym zaskoczeniem, znalazła się chińska firma Yutong, która jeszcze rok wcześniej zajmowała 4. miejsce. W 2021 r. europejscy klienci kupili 303 pojazdy tej chińskiej marki, a w 2022 r. już 479 egzemplarzy, dzięki czemu Chińczycy odnotowali wzrost sprzedaży o 58 proc.

Bezpośrednio za Yutongiem uplasowały się spółka joint venture BYD — ADL oraz Daimler Buses (Mercedes). Ta pierwsza zwiększyła sprzedaż z 375 szt. (2021 r.) do 465 egzemplarzy w 2022 r., natomiast Niemcy w ubiegłym roku dostarczyli na europejski rynek 405 elektrycznych autobusów (333 w 2021 r.).

Autobusy bezemisyjne stanowią 30 proc. europejskiego rynku

Solaris musiał uznać wyższość także firm Iveco Bus i VDL, chociaż tu różnice w liczbie sprzedanych pojazdów są już minimalne. Elektrobusów Iveco zarejestrowano 347 egzemplarzy w 2022 r., a VDL 344 szt. VDL i tak ma powody do zadowolenia, bo jak wynika za raportu opracowanego przez Chatrou CME Solutions, wzrost zainteresowania elektrycznymi autobusami tej firmy sięgnął 93 proc.

Jak informuje serwis sustainable-bus.com, dane dostarczone przez Chatrou CME Solutions pokazują, że europejski rynek autobusów elektrycznych zwiększył się o 26 proc. do 4 tys. 152 pojazdów. Wynik z 2021 r. zamknął się liczbą 3 tys. 282 pojazdów. Obecnie już 30 proc. rynku autobusów miejskich na Starym Kontynencie ma napęd bezemisyjny.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji