Opel Astra to jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych w Europie. Nazewnictwo jej kolejnych generacji wymaga wcześniejszego wyjaśnienia. Poprzednikiem Astry był Kadett, który w Wielkiej Brytanii był sprzedawany pod znaczkiem Vauxhall i nazwą... Astra. Ponieważ jego produkcja skończyła się na oznaczeniu E, postanowiono, że debiutująca w 1991 roku Astra, będzie oznaczona literą F.
Był to wówczas jeden z największych projektów, inżynierów z Rüsselsheim, a produkcja auta odbywała się m.in. w Belgii, RPA, Indiach, Chinach oraz w Polsce (a dokładniej w Gliwicach).
Początkowo Astra dostępna była jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, jednak szybko pojawiło się także 5-drzwiowe kombi, 4-drzwiowy sedan oraz...2-drzwiowy kabriolet. W porównaniu do przestarzałego Kadetta, nowy kompakt Opla prezentował się bardzo nowocześnie. Miejsca w środku było naprawdę dużo, niezależnie od wersji nadwoziowej. Szczególnie bagażnik oferował duże możliwości przewozowe – w zależności od wersji nadwoziowej, mógł pomieścić od 360 do 500 litrów bagażu. O ile wykończenie wnętrza było stosunkowo dobre, o tyle podstawowe wyposażenie było naprawdę ubogie – z biegiem lat Opel wzbogacał podstawową wersję.
Ilość oferowanych benzynowych jednostek napędowych była naprawdę duża i nie sposób wymienić je wszystkie. Podstawowym silnikiem była 1,4-litrowa jednostka o mocy zaledwie 60 KM. Dospne były jeszcze silniki o pojemności 1.6, 1.8 oraz 2 litrów o mocy od 82 o 125 KM. Topową odmianą była wersja GSi, która miała 2-litrową jednostkę generującą 150 KM (GSi występowała także w wersji 115-konnej). Dostępne były także diesle – 1,7-litrowy silnik rozwijał 60 KM w wersji wolnossącej, lub 82 KM w wersji z turbosprężarką.
W 1994 roku przeprowadzono gruntowny lifting Astry – zmieniono m.in. wnętrze oraz nadwozie poprawiono wyciszenie wnętrze oraz ochronę antykorozyjną a także unowocześniono jednostki napędowe.
W 1998 roku na rynku pojawiła się II generacja Astry (G), jednak pierwszą odsłonę produkowano aż do 2002 roku pod nazwą Astra Classic. Opel po bardzo udanej I generacji, wiązał duże nadzieje ze swoim nowym modelem. Nadwozie nabrało zdecydowanie nowocześniejszego wyglądu i nabrał ostrzejszych kształtów, przez co wyglądał naprawdę atrakcyjnie.
Do znanych już wersji nadwoziowych, dołączyło jeszcze stylowe 2-drzwiowe coupe, przy którym pracowało studio projektowe Bertone, jednak początkowo dostępny był znów tylko hatchback. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 9 cm, miejsca w środku znacznie przybyło. Dyskomfort mogły czuć jedynie bardzo wysokie osoby w przypadku, gdy przedni fotel był maksymalnie przesunięty do tyłu. Pojemność bagażnika pozostała duża – nawet coupe mogło się pochwalić wynikiem aż 460 litrów.
W 2002 roku auto przeszło nieznaczny lifting. Po raz kolejny Opel oferował naprawdę bogatą paletę jednostek napędowych. Najsłabszym benzyniakiem był 1,2-litrowy motor o mocy 65 KM (wzmocniony w 2000 roku do 75 KM). Oferowano także silniki o pojemności 1.4, 1.6, 1.8, 2.0 oraz 2.2 litra. Ich moc wahała się między 90 a 147 KM. Topową odmianą była była wersja OPC (Opel wtedy pierwszy raz użył tej nazwy; jest to skrót od Opel Performance Center). Początkowo Astra OPC miała 2-litrowy silnik o mocy 160 KM, jednak w 2001 roku dodano jej turbosprężarkę, dzięki której moc wzrosła do 190 KM, a rok później jednostkę podrasowano o kolejne 10 KM. Wśród diesli najsłabszą jednostką była 68-konna jednostka 1.7 TD (zastąpiona w 2000 roku przez 75-konna wersję DTI), a najmocniejszą – 125-konny silnik 2.2 DTI. Podobnie jak poprzednio, moc była przekazywana na przednią oś, a z jednostkami współpracować mógł 4-biegowy automat oraz 5-biegowa skrzynia manualna.
W 2004 roku do sprzedaży trafiła III generacja Astry (H), jednak produkcja drugiej odsłony pod nazwą Astra Classic II trwała aż do 2009 roku (w Gliwicach). Niestety Opel zrezygnował z dalszej produkcji Astry Coupe (a szkoda, choć jego rolę przejął kabriolet ze składanym, sztywnym dachem o nazwie TwinTop), a 3-drzwiowy hatchback został mianowany GTC. Auto stylistycznie bardzo upodobniło się do innych modeli swojej marki, a najatrakcyjniej prezentowało się we wcześniej wspomnianej wersji GTC.
Niestety wewnątrz auta, Opel wykorzystał niektóre elementy z poprzednika, co sprawiało kiepskie wrażenie, jednak miejsca dla pasażerów, również z tylu było bardzo dużo. Najmniejszy bagażnik miał kabriolet ze schowanym dachem – 225 litrów, jednak po jego rozłożeniu pojemność ta rosła do 440 litrów.
Astra miała był wszechstronnym samochodem dla każdego, dlatego też wybór silników był ogromny. Najsłabsza jednostka miała 75 KM z 1,4 litra pojemności, a najmocniejsza – 200 KM z turbodoładowanego silnika 2.0. Oprócz tego dostępne były także jednostki 1.6 oraz 1.8. Odmiana OPC generowała z doładowanej jednostki 2-litrowej aż 240 KM. Wśród diesli do wyboru były jednostki 1.3 CDTI, 1.7 CDTI oraz 1.9 CDTI. Pierwsza miała 90 KM, druga od 100 do 125 KM a ostatnia – 100-150 KM.
W 2009 roku do produkcji trafiła 4. generacja jednego z najpopularniejszych modeli Opla, jednak 3 odsłona jako kombi, hatchback oraz sedan była produkowana aż do 2014 roku. W czwartej odsłonie Astry (J), zabrakło kabrioletu, bowiem od tej pory był od produkowany jako oddzielny model – Cascada, jednak technicznie bazuje on na kompakcie Opla. Natomiast kombi otrzymało otrzymało nazwę Astra Sports Tourer. Pewnie można zauważyć, że po literze G, powinna być I, jednak Opel chciał uniknąć skojarzenia tej litery z rzymskim zapisem liczby „1”, dlatego ją przeskoczył. Z generacji na generację, niemiecka marka dopracowywała stylistykę Astry, która stawała się coraz bardziej atrakcyjna. 3-drzwiowa wersja GTC zwraca duża uwagę na ulicy, a bardzo korzystnym elementem, jest wytłoczony łuk z boku auta. Przestronne wnętrze gwarantuje komfortowe warunki podróżowania dla 4 osób, lecz nawet z 5. pasażerem na pokładzie, krótkie trasy nie będą meczące. Zdecydowanie poprawił się także design deski rozdzielczej (czerpany z większej Insignii), jednak na minus zasługuje fakt bardzo dużej ilości przycisków.
Najsłabszą jednostką benzynową był 87-konny silnik 1.4 EcoFLEX, a najmocniejszą – 180-konny 1.6 Turbo ECOTEC. Jeśli chodzi o diesle, podstawowym silnikiem był niewielki 1.3 generujący 95 KM, a najmocniejsza jednostka wysokoprężna dysponowała 195 KM z podwójnie doładowanego motoru 2.0 CDTI. Topowa odmiana OPC występowała z 2-litrowym silnikiem z turbodoładowaniem.. Jego moc wynosiła aż 280 KM, i tym modelem Opel na poważnie zagroził innym hot-hatchom, takim jak Golf GTI. Z jednostkami współpracować mógł 5- oraz 6-biegowy manual lub 6-stopniowy automat.
W 2015 Opel zaprezentował piątą już generację (K) swojego kompaktu. Projektanci znów dali popis swoich umiejętności, i Astra prezentuje się naprawdę agresywnie. Ostre linie połączone z przetoczeniami na boku oraz mocno wystającym przodem dodają autu dynamiki oraz charakteru.
Auto zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2016. Wnętrze zostało zaprojektowane w sposób przejrzysty i przemyślany, aczkolwiek przytłaczać może duża ilość przycisków. Miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie jest pod dostatkiem. Na początku Opel oferował tylko 5-drzwiowego hatchbacka oraz Sports Tourera. Ciekawym jest, ze na liście dodatkowego wyposażenia znajdują się takie pozycje jak system rozpoznawania znaków drogowych, system ostrzegania przed kolizją, czujnik deszczu, system bezkluczykowy oraz nowoczesne LED-owe reflektory przednie IntelliLux.
Jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych, wśród benzyniaków po raz pierwszy dostępny był 3-cylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy 105 KM. Pozostałe jednostki mają 1,4 oraz 1,6 litra pojemności i moc odpowiednio 100, 125 lub 150 oraz 200 KM. Jeśli chodzi o diesle, wyboru pojemności nie ma – jedna jednostka 1.6 CDTI oferowana jest w wariancie 95-, 110-, 136- oraz 160-konnym (ostatnia BiTurbo).
Konkurentami Opla Astry są m.in. Ford Focus, Volkswagen Golf, Honda Civic oraz Peugeot 308.