- Rynek części używanych do prezentowanych aut jest ogromny, ceny atrakcyjne, a przy odrobinie szczęścia da się kupić nawet elementy blacharskie w odpowiednim kolorze
- W przypadku prezentowanych modeli wiele skomplikowanych napraw będzie można wykonać za atrakcyjne pieniądze
- Problemy z elektroniką? W tym modelach to rzadkość
Żeby było jeszcze taniej, postanowiliśmy skupić się na benzynowych, do tego tych prostszych, wersjach silnikowych. Do zestawienia wybraliśmy modele z niemiecką techniką, bo ona jest najtańsza i ogólnie dostępna. Większość z przedstawionych tu pojazdów to auta Grupy Volkswagena, które w dużej mierze mają wymienne części między sobą.
Maksymalną kwotę, którą ustaliliśmy to 20 tys. zł, ale prezentowane pojazdy możecie kupić też minimalnie taniej. Zapraszamy.
Volkswagen Golf 5 - lata produkcji 2003-08
Piąta generacja Volkswagena Golfa to niemal pewniak, jeśli chodzi o samochody z naszego Top 5 za 20 tys. zł z tanimi częściami zamiennymi. Do tego wybór na rynku wtórnym jest ogromny, musimy jednak od razu zastrzec, że sporo z aut jest w agonalnym stanie (ogromne przebiegi, często na LPG), a do tego wiele z nich ma powypadkową przeszłość.
Nie zmienia to jednak faktu, że zadbane auto z polecanym silnikiem 1.6 MPI (102 KM) wciąż da się kupić – najlepiej, jeśli nie ma jeszcze LPG, którą lepiej zainstalować samemu. Można także zastanowić się nad słabszym motorem 1.4 MPI (75 lub 80 KM), ale to propozycja dla dość spokojnych użytkowników, z racji słabych osiągów. Przed zakupem warto zlustrować auto pod kątem korozji (zwłaszcza w autach powypadkowych), ale jeśli jakiś element poszycia karoserii będzie do wymiany, nie należy się tym bardzo przejmować.
Rynek części używanych jest ogromny, ceny atrakcyjne, a przy odrobinie szczęścia da się kupić nawet element "w kolor" i nie trzeba będzie go lakierować. I tam przykładowo – ceny przedniego błotnika wahają się od 250 zł za część używaną do 450 zł za nową; klapa bagażnika do hatchbacka to wydatek od 110 do 250 zł; przednie drzwi kupicie od 350 zł za sztukę, tylne zaś nawet za 200!
Opel Astra H - lata produkcji 2004-14
Kolejny przypadek dość prostego konstrukcyjnie samochodu, który zyskał ogromną popularność. Astrę H produkowano bowiem nawet po zaprezentowaniu następczyni, czyli przez 10 lat!
Sprawia to, że zakup tego auta nie stanowi żadnego problemu, a za 20 tys. zł macie w czym wybierać. Od razu napiszmy jednak czego unikać – przede wszystkim skrzyni M32, która miewa drogie w naprawie problem z łożyskami oraz bardzo wyeksploatowanych diesli (zwłaszcza 1.7, ale i 1.3 oraz 1.9 16V mogą spłatać drogie figle). Najlepiej wybrać silnik 1.6 (115 KM), który ma paskowy napęd rozrządu (wymiana co 150 tys. km, niekoniecznie z pompą wody, bo ta ma oddzielny pasek).
Można także zainteresować się odmianą 1.6 T, zwłaszcza że za 20 tys. zł bez trudu ją kupicie. 1.8 to często podwyższone zużycie oleju, ale nie skreślamy tego silnika. Astra ma nie tylko tanie części zamienne, ale też dość tanie koszty napraw. Jeśli przyjdzie Wam remontować tylną belkę, spokojnie można zamknąć się tu w kwotach rzędu 1,5 tys. zł (wyjęcie belki i wymiana jej silentblocków). Model ten nie ma też większych problemów z elektroniką, a do tego w miarę przyzwoicie zabezpieczono go przed korozją.
Skoda Octavia II - lata produkcji 2004-13
Technika rodem z Volkswagena Golfa, ale sam model nieco od niego większy, ale również bez większych problemów. Jasne, że wymiana dwumasowego koła zamachowego w dieslu, czy też remont tylnego wielowahaczowego zawieszenia może sporo kosztować, ale po pierwsze polecamy benzyniaki, a po drugie radzimy przed zakupem dokładnie prześwietlać samochody.
Poza tym bowiem Skoda Octavia jest idealnym przykładem kompaktu za 20 tys. zł z tanimi częściami zamiennymi. Najlepiej wybrać, podobnie jak w Volkswagenie prosty silnik 1.6 MPI, ale to akurat dość częsty gość pod maską rodzimych egzemplarzy auta (a przede wszystkim takie polecamy, bo łatwiej tu o auta bez wypadków i ze sprawdzonym przebiegiem). Z nieco większą ostrożnością należy podchodzić do silników FSI (1.6 i 2.0), ale najbardziej problematyczne potrafią być wersje 1.4, 1.8 i 2.0 TSI, które raczej ciężko polecić, zwłaszcza jeśli mówimy o potencjalnych tanich naprawach, bo tu raczej one takie nie będą!
Jeśli ceny napraw, nie mają odstraszać, nie polecamy także skrzyń DSG, w których wymiana sprzęgieł, czy też naprawa mechatroniki, oznacza każdorazowo wydatek kilku tysięcy złotych. Manuale oczywiście również mogą się zużyć, ale zwykle dzieje się to dużo później niż w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych.
Ceny części nie są wygórowane – np. nowe łożysko przedniego koła, które jest zintegrowane z piastą koła, kosztuje w niezłym zamienniku około 280-290 zł. Za przyzwoity zestaw sprzęgła do 1.6 MPI zapłacicie mniej niż 500 zł. Do tych cen trzeba oczywiście doliczyć koszty wymiany, ale dalej jest to relatywnie tanie w naprawach auto.
Ford Focus II - lata produkcji 2004-10
Ford Focus to kolejna świetna i bardzo popularna na rynku propozycja kompaktowego modelu z tanimi częściami zamiennymi. Polecamy wersję z silnikiem 1.6 (100 KM), który jest dość trwałym napędem, niestety przeciętnie znosi instalację LPG (w przeciwieństwie do wyżej wymienionego silnika Skody).
W przypadku Forda Focusa można zainteresować się także wersją z motorem 2.0 (145 KM), który pochodzi z palety Mazdy, ale jest dość paliwożerny i rzadko oferowany na rynku wtórnym. Chociaż na ogół nie rekomendujemy diesli (bo ma być tanio) w Focusie zastosowano silnik 2.0 z oferty PSA, który gdy nie ma dużego przebiegu, nie powinien sprawiać kłopotów, ale oczywiście, jeśli coś się tu zużyje, tanio nie będzie.
Przed zakupem warto też przyjrzeć się wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu, do którego nie brakuje dobrych i atrakcyjnych cenowo zamienników części, ale z uwagi na skomplikowanie całości, rachunek za naprawę nie będzie niski. Poza tym jednak ceny części nie odstraszają – za kompletne sprzęgło do 1.6 zapłacicie nieco ponad 500 zł (bardzo podobnie jak w 1.6 MPI z aut Grupy Volkswagena). Za przyzwoite przednie amortyzatory nie zapłacicie raczej więcej niż 700 zł (komplet), za tylne nieco ponad 400 zł. Bardzo duża jest także oferta części używanych (np. blacharskich).
Fiat Bravo II - lata produkcji 2007-14
Fiat Bravo to nieco młodsza propozycja, którą również kupicie za 20 tys. zł. Podaż nie jest co prawda tak duża, jak w przypadku wyżej opisanych modeli, ale dzięki temu, że auto jest młodsze, nieco łatwiej tu o zadbane egzemplarze pochodzące z polskich salonów.
Podstawowy motor 1.4 (90 KM) jest niezły, ale potrafi zużyć sporo oleju (taka jego cecha). Można zainteresować się też doładowaną jednostką 1.4 T-jet (120 lub 150 KM), ale najlepiej w słabszej wersji po 2010 roku, bo wtedy zrezygnowano ze stosowania tu manualnej skrzyni biegów M32 (która jak już napisaliśmy w Astrze, może się kosztownie psuć). Niestety w tym roku odmianę 150-konną zastąpiono silnikiem z systemem MultiAir, której raczej nie polecamy, ze względu na skomplikowaną budowę i potencjalne awarie.
Na plus Fiata względem Forda, Skody i Volkswagena, przemawia fakt, że ma prostsze tylne zawieszenie, które w przypadku konieczności naprawy, nie nadszarpnie aż tak Waszych portfeli. A jak z pozostałymi cenami części?
Najczęściej w przypadku Fiata Bravo II jest tylko minimalnie drożej niż w wymienionych wyżej modelach – i tak np. dobrej jakości sprzęgło to wydatek o około 100 zł więcej niż w Skodzie, czy też Fordzie.
Naszym zdaniem
Na rynku nie brakuje ciekawych samochodów kompaktowych za 20 tys. zł, które są nie tylko dość trwałe, proste w naprawach, ale mają też tanie części zamienne. Zwykle auta te pochodzą z pierwszej dekady XXI wieku, ale nowsze też kupicie (np. Fiat Bravo II). Warto jednak poświęci nieco czasu na poszukiwania i dokładnie zlustrować egzemplarz, który macie zamiar wybrać. Polecamy także proste silniki benzynowe, jedynie w przypadku Fiata – wersję doładowaną.