Brytyjski Thatcham od wielu lat sprawdza fabryczne zabezpieczenia samochodów przed kradzieżą. Wyniki zeszłorocznego testu modeli z rocznika 2019 wciąż nie napawają optymizmem, nawet marki premium wypadają marnie.
Kilka sekund. Tyle wystarczy, by złodziej sforsował tradycyjne fabryczne zabezpieczenia samochodów wyposażonych w popularny system bezkluczykowy. Eksperci z brytyjskiego Thatcham Research alarmują, że producenci aut wciąż bowiem oszczędzają i nie stosują żadnych zabezpieczeń przed kradzieżą z wykorzystaniem metody na tzw. walizkę. Nawet modele z rocznika 2019 wciąż pozostawiają sporo do życzenia.
Zabezpieczenie przed kradzieżą - Suzuki z najgorszym wynikiem
W zeszłorocznym teście Brytyjczycy sprawdzili łącznie aż 11 nowych samochodów. Pod lupę wzięli nie tylko tradycyjne zamki, ale także wszelkie inne punkty dostępu z uwzględnieniem złącza diagnostycznego OBD. Innymi słowy sprawdzili nie tylko jak łatwo dostać się do wnętrza, ale także uruchomić silnik. Wyniki testu niestety nie napawają optymizmem.
Wśród 11 sprawdzonych aut aż 6 otrzymało notę „słaby”. Rynkowy hit Suzuki otrzymał jeszcze gorszą ocenę - „nieakceptowalny”. Niewielkim pocieszeniem jest zaś to, że w zeszłorocznym teście sprawdzającym zabezpieczenie przed kradzieżą, kilka aut sklasyfikowano dość wysoko przyznając im notę „Superior” (lepszy, wysoki). Wysoko oceniono bowiem samochody od producentów z klasy premium.
Najlepiej zabezpieczone przed kradzieżą są takie modele jak Audi e-tron, Jaguar XE, Land Rover Evoque oraz Mercedes klasy B. Testujący stwierdzili znaczne postępy w kwestii systemów bezkluczykowych. Doceniono zastosowanie bezpieczniejszej łączności bezprzewodowej i rozwiązania z tzw. trybem bezczynności kluczyka, co znacząco utrudnia złodziejom kradzież samochodu. Richard Billyeald, główny specjalista ds. Technicznych w Thatcham Research dobitnie skomentował wynik marek premium - „To pokazuje, że jednak istnieją rozwiązania, których oczekujemy od innych producentów w przyszłych modelach”.
Samochód z rocznika modelowego 2019
Ocena zabezpieczeń
Audi e-tron
Lepszy
Ford Mondeo
Słaby
Hyundai Nexo
Słaby
Jaguar XE
Lepszy
KIA ProCeed
Słaby
Land Rover Evoque
Lepszy
Lexus UX
Słaby
Mercedes Klasy B
Lepszy
Porsche Macan
Słaby
Suzuki Jimny
Nieakceptowalny
Toyota Corolla
Słaby
Zabezpieczenie przed kradzieżą - pokrowce blokujące sygnał z kluczyka
Choć wyniki testu nie napawają optymizmem w przypadku popularnych modeli, to jednak Thatcham nie ograniczył się jedynie do przyznania not. Richard Billyeald przygotował kilka zaleceń, by poprawić zabezpieczenie przed kradzieżą. Wspomina m.in. o popularnych pokrowcach i torebkach zaprojektowanych do zabezpieczenia kart kredytowych przed skanowaniem. Przestrzega, że nie wszystkie mogą skutecznie blokować sygnał.
Ekspert zaleca upewnienie się także czy opakowania są szczelnie zamknięte, gdyż tylko wówczas mogą najlepiej blokować transmisję. Ponadto rekomenduje przechowywanie kluczy z dala od drzwi czy okien, by maksymalnie utrudnić przestępcom przekazanie sygnału z kluczyka do odbiornika przy samochodzie. Generalnie im bardziej utrudnimy przechwycenie sygnału tym mamy większe szanse, że zachowamy auto.
Galeria zdjęć
1/12 Kradzież z wykorzystaniem metody na przedłużenie zasięgu kluczyka
1/12
Żródło: Auto Świat / ACZ
2/12 Audi e-tron
2/12
Audi
Nota w teście Thatcham - lepszy
3/12 Ford Mondeo MK IV
3/12
Żródło: Auto Świat
Nota w teście Thatcham - słaby
4/12 Hyundai Nexo
4/12
Hyundai / Hyundai
Nota w teście Thatcham - słaby
5/12 Jaguar XE
5/12
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Nota w teście Thatcham - lepszy
6/12 Kia ProCeed
6/12
Kia
Nota w teście Thatcham - słaby
7/12 Range Rover Evoque
7/12
Żródło: Auto Świat / ACZ
Nota w teście Thatcham - lepszy
8/12 Lexus UX
8/12
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Nota w teście Thatcham - słaby
9/12 Mercedes Klasy B
9/12
Auto Bild
Nota w teście Thatcham - lepszy
10/12 Porsche Macan 2.0/245 KM 2019
10/12
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Nota w teście Thatcham - słaby
11/12 Suzuki Jimny 1.5 VVT 4AT - jego żywioł to teren
11/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła
Nota w teście Thatcham - nieakceptowalny
12/12 Toyota Corolla hatchback 2.0 Hybrid 2019
12/12
Żródło: Auto Świat / Toyota, Janusz Borkowski
Nota w teście Thatcham - słaby
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.