• Modele mało znanych marek powoli przebijają się do czołówki. Renomowani, ale drodzy producenci będą mieli coraz trudniej
  • Rocznie sprawdzamy nawet 200 modeli ogumienia pod kątem osiągów i bezpieczeństwa
  • W tym teście najwyższe miejsca zajęły opony, które naszym zdaniem zapewniają najlepszy kompromis

Kiedy zbliża się wiosna, nie tylko nasze piękne panie potrzebują nowej garderoby – również i autom przydadzą się nowe „buciki”. Tylko jakie wybrać? W tym roku przetestowaliśmy dla Was aż 53 modele opon w rozmiarze 225/45 R 17. Dlaczego aż tak dużo? Bo rynek oponiarski ciągle dynamicznie się zmienia, a testując produkty tylko tych marek, które znamy od lat, moglibyśmy przecież przegapić ciekawe nowości. Nie należy ulegać uprzedzeniom, mniej znane marki też powinny mieć szansę, żeby się wykazać. 

Od drogich opon z segmentu premium aż po tanie wyroby nieznanych bliżej marek – we wstępnym etapie porównania rozpiętość cenowa badanych produktów była naprawdę niezwykła. Po to, żeby przejść przez eliminacje i dostać się do rundy finałowej testu, każdy z modeli musiał zmierzyć się najpierw z próbami hamowania na mokrej i na suchej nawierzchni. Tu liczył się każdy centymetr.

Z 53 modeli opon w rozmiarze 225/45 R 17 po próbach hamowania do dalszych testów wybraliśmy 20 – wyniki pozostałych nie zapowiadały, że którakolwiek z nich mogłaby uzyskać naszą rekomendację. Jak można się było spodziewać, opony klasy premium, pochodzące od renomowanych producentów, nie miały problemów z dostaniem się do finału. 

W czołówce znalazło się jednak miejsce również dla wyrobów firm, które na europejskim rynku opon do samochodów osobowych pojawiły się stosunkowo niedawno, np. Apollo (indyjska marka, w tegorocznym teście w pierwszej dziesiątce), Maxxis (kojarzony u nas na razie głównie z oponami rowerowymi) czy – również kojarząca się w Polsce głównie z oponami rowerowymi – Kenda.

Co ciekawe, opona Emera A1 marki Kenda nie dość, że po próbach hamowania wylądowała na świetnym siódmym miejscu, to na dodatek później w próbach na mokrej nawierzchni, choć nie wylądowała w czołówce, to i tak pokonała konkurentów marek premium, takich jak Continental czy Dunlop. Zdziwiło nas, że te właśnie budżetowe i na pierwszy rzut oka tanie opony przegrały z markową konkurencją właśnie w dziedzinie kosztów eksploatacji.

Dlaczego? Bo ich przewidywana trwałość jest o tyle mniejsza, że nawet niższe koszty zakupu tego nie rekompensują. Na razie opony marek premium wygrywają z nowicjuszami wszechstronnością i przewidywalnymi osiągami w każdych warunkach. Zobaczymy, jak będzie za rok!

Które opony będą najlepszym wyborem? Nie dla każdego mogą być to te, które zajęły miejsca na podium. Radzimy przeanalizować tabele wyników, bo nie każdy ma takie same oczekiwania – dla jednych najważniejsze są np. osiągi na mokrej drodze, dla innych priorytetem jest precyzja prowadzenia na suchej drodze albo jak najwyższa trwałość. W tym teście najwyższe miejsca zajęły opony, które naszym zdaniem zapewniają najlepszy kompromis. 

Próby na mokrej nawierzchni

Szerokie rowki między kostkami bieżnika pomagają zachować kontakt między oponą a podłożem nawet podczas ulewnego deszczu. Najniższą podatność na aquaplaning zapewniają opony Michelin Pilot Sport 4. Opony marek Firestone, Nokian oraz Kleber tracą kontakt z podłożem przy wyraźnie niższej prędkości. Na mokrej drodze lepiej na nich uważać! 

Doskonałe prowadzenie boczne to atut opon marek Nokian, Goodyear i Pirelli (wykres po prawej stronie). Na torze do badania prowadzenia liczą się jednak także inne parametry – tu najlepiej spisywały się perfekcyjnie zestrojone opony marki Michelin. Na oponach marek Kleber oraz Firestone testowe auta pokonywały tor znacznie wolniej, z mniejszym zapasem przyczepności. 

Próby na suchej nawierzchni

Bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy na krętym torze idą ze sobą w parze. Opony Pirelli P Zero pokazują, jak wygląda optymalne zestrojenie do dynamicznej jazdy po łukach na suchej nawierzchni. Modele, które na wykresach znalazły się na żółtym tle, nie są stworzone do dynamicznej jazdy. W kwestii emisji hałasu tylko opony marki Bridgestone wyróżniły się na niekorzyść. 

Trwałość i koszty eksploatacji opon letnich

Przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnego modelu opon poza ich osiągami w różnych warunkach drogowych warto też uwzględnić koszty eksploatacji. W praktyce często okazuje się, że tanie opony nie są opłacalnym zakupem, bo wystarczają na krócej niż droższe produkty z wyższej półki. Z kolei za wysokie opory toczenia opon płacimy przy tankowaniu! 

Jak sprawdzamy komfort toczenia?

Foto: Auto Świat

Komfort toczenia opon jest badany na specjalnym odcinku testowym celowo najeżonym wystającymi studzienkami, wstawkami z nierównego bruku i nierównymi łączeniami nawierzchni, a kierowcy testowi oceniają go subiektywnie, nie wiedząc, na jakich oponach w danym momencie porusza się auto. Za najbardziej komfortowe uznano opony marki Michelin. Warto pamiętać, że im wyższe ciśnienie w oponach, tym gorszy komfort. Na komfort wpływ ma też rozmiar – jeśli bardziej zależy wam na wygodzie niż na prowadzeniu, wybierzcie opony z wyższym profilem. 

Wyniki testu opon letnich w rozmiarze 225/45 R17

Nawet najlepsze wyniki w jednej albo nawet w kilku dyscyplinach to zbyt mało, żeby wygrać nasz test. Zarówno superdynamiczne opony Pirelli P Zero, jak i niespodziewanie wyróżniające się Kendy przegrały w kategorii „Koszty”. Spośród opon testowanych przez nas w tym roku najlepszy kompromis oferują gumy marek Michelin, Goodyear, Falken, Hankook, Continental oraz Fulda. 

Opony letnie w najlepszych cenach - sprawdź teraz!

Opony letnie Michelin Pilot Sport 4 - sprawdź cenę!

Opony letnie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 - sprawdź cenę!

Opony letnie Falken Azenis FK510 - sprawdź cenę!

Opony letnie Hankook Ventus S1 evo - sprawdź cenę!

Opony letnie Continental PremiumContact 6 - sprawdź cenę!

Opony letnie Fulda SportControl 2 - sprawdź cenę!

Opony letnie Pirelli P Zero - sprawdź cenę!

Opony letnie Apollo Aspire XP - sprawdź cenę!

Opony letnie Bridgestone Turanza T005 - sprawdź cenę!

Opony letnie Vredestein Ultrac Vorti - sprawdź cenę!

Opony letnie Dunlop SportMaxx RT2 - sprawdź cenę!

Opony letnie Yokohama Advan Fleva V701 - sprawdź cenę!

Opony letnie Toyo Proxes Sport - sprawdź cenę!

Opony letnie Kleber Dynaxer UHP - sprawdź cenę!

Opony letnie Firestone Roadhawk - sprawdź cenę!

Opony letnie Kumho Ecsta PS71 - sprawdź cenę!