• Im żarówka świeci mocniej, tym krócej — jest to reguła
  • Żarówki dające blade naśladujące "ksenonowe" światło również mają skróconą żywotność
  • O optymalnym wyborze rodzaju żarówek do reflektorów decyduje napięcie w instalacji elektrycznej samochodu mające zasadniczy wpływ na trwałość żarówek
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeśli mamy w aucie reflektory z żarówkami, można spróbować zoptymalizować ich osiągi, zmieniając żarówki samochodowe — osiągi różnych żarówek mocno różnią się pomiędzy sobą. A zatem załóżmy, że już wiesz, że do twojego samochodu pasują np. żarówki typu H7, H4 albo inne, ale nie wiesz jeszcze, czy lepsze będą żarówki dające białe "ksenonowe" światło, zwykłe żarówki czy też takie, które zapewniają wydłużony zasięg świateł. W czym można wybierać?

Żarówki samochodowe standardowe

Zwykła żarówka samochodowa z bańką bez niebieskiego filtra - dla wielu tani, niedrogi i optymalny wybór Foto: materiały producenta
Zwykła żarówka samochodowa z bańką bez niebieskiego filtra - dla wielu tani, niedrogi i optymalny wybór

Markową standardową żarówkę typu H7 czy H4 kupimy już za ok. 10 zł. Taka żarówka wytwarza "tradycyjne" żółtawe w odbiorze światło, powinna spełniać wymagania normy (strumień świetlny na poziomie 1000 lm w przypadku żarnika świateł mijania żarówki H4 i 1500 lm w przypadku Żarówki H7). Jeśli chodzi o trwałość, to teoretycznie wynosi ona 800-900 godzin (włókno mijania H4) i 400-600 godzin (H7), ale to teoria. Trwałość żarówki samochodowej mierzona jest w laboratorium przy napięciu 13,2 V.