• Filtr cząstek stałych przechwytuje i gromadzi cząsteczki sadzy zawartej w spalinach
  • Gdy filtr wypełni się sadzą, uruchamia się proces automatycznego usuwania jej w sposób bezpieczny dla środowiska.
  • Nie zawsze jednak warunki jazdy pozwalają na automatyczne oczyszczenie filtra – wtedy zaczynają się kłopoty, na które nie ma skutecznych i niedrogich metod dopuszczonych przez producentów aut
  • Ratunkiem dla przytkanego filtra może być odrobina specjalistycznej chemii i wyjazd w dłuższą trasę
  • Wymiana zatkanego filtra z małym przebiegiem na nowy powinna być ostatecznością
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przez pierwsze 10 miesięcy filtr DPF w moim dieslu zachowywał się tak, jakby go nie było, jakby ta technologia została już przez lata dopracowana na tyle, że DPF nie stanowi dla właściciela samochodu najmniejszego problemu. Aż do chwili, gdy nagle przestał działać system start-stop, a po kolejnych kilkunastu km przebijania się przez miasto na wyświetlaczu pojawił się komunikat: „Usterka silnika”. Samochód jednak jechał normalnie i bez przeszkód dotarł do serwisu. Diagnoza: zatkany DPF. Lekarstwo: procedura czyszczenia warsztatowego, która albo pomoże, albo… nie pomoże. Pomogło, ale tylko na chwilę.

Do czego służy i jak działa DPF w dieslu?

Filtr DPF może zatykać się z powodu nadmiernego dymienia silnika Foto: Auto Świat
Filtr DPF może zatykać się z powodu nadmiernego dymienia silnika

DPF to element układu wydechowego w aucie – coś jak katalizator, a lepiej powiedzieć: zasobnik na sadzę, którą emituje każdy silnik Diesla. Metalowa puszka, przez którą przepływają spaliny, wypełniona jest ceramicznym, porowatym materiałem, na którym odkłada się sadza. W efekcie spaliny wydalane przez silnik mają mniej lub bardziej ciemny kolor, ale opuszczając rurę wydechową są niewidzialne – większość sadzy zatrzymywana jest przez filtr cząstek stałych.