Silnik 1.6 TDI w założeniu miał wypełnić lukę między małolitrażowymi dieslami R3 (1.2 i 1.4 TDI) a czterocylindrowymi motorami średniogabarytowymi 1.9 i 2.0 TDI. Motor 1.6 TDI (EA189) idealnie wpisał się więc w oczekiwania rynku i po wycofaniu w 2010 r. odmian z pompowtryskiwaczami (1.4 i 1.9 TDI) stanowi bazowy napęd wielu aut Grupy Volkswagena. Spotkacie go zatem pod maskami Seatów (modele: Ibiza, Altea oraz Leon), Skód (m.in. Fabia i Octavia) oraz VW (niemal wszystkie auta z segmentów B, C i D). Montowany jest również w Audi A1 i A3.

Silnik 1.6 TDI — nowoczesny napęd

Silnik 1.6 TDI to technicznie rozwinięta konstrukcja, którą zbudowano w oparciu o jednostkę 2.0 TDI z CR z tej samej rodziny EA189, ale w stosunku do niej ma kilka ciekawych rozwiązań (wyszczególnione na stronie obok, w apli "Technika"). Początkowo silnik ten występował w trzech wersjach mocy: 75, 90 i 105 KM (najsłabszą odmianę zarezerwowano dla małych samochodów, np. Polo i Fabii). Szczególnie popularne na rynku są warianty 90— oraz 105-konne.