Renault Laguna to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej. Auto zastąpiło w 1993 roku wysłużony model 21 (nie do końca udany) i bardzo szybko zdobyło popularność.
Początkowo auto dostępne było jedynie jako 5-drzwiowy liftback, lecz po 2 latach pojawiło się także kombi o nazwie Grandtour. Głównym czynnikiem, który zdobył serca wielu użytkowników było przede wszystkim przestronne i komfortowe wnętrze oraz dość bogate wyposażenie podstawowe, obejmujące m.in. elektrycznie sterowane szyby przednie, poduszkę powietrzną kierowcy, centralny zamek sterowany z pilota czy wspomaganie kierownicy.
Wśród opcji dodatkowo płatnych pojawiły się m.in. automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowany szyberdach oraz komputer pokładowy. Pojemny był także bagażnik – liftback oferował 452 litry, natomiast Grandtour – 520. W drugim przypadku, gdy złożyliśmy tylną kanapę, liczba ta rosła aż do 1782. Występowały także wersje 7-osobowe. Dodatkowa, 2-osobowa kanapy ustawiona była tyłem do kierunku jazdy w kufrze, a przestrzeni starczyło akurat dla dzieci.
W 1998 roku auto przeszło modernizację – zmieniono nieznacznie zderzaki oraz tylne światła, natomiast większe zmiany zaszły wewnątrz. Kierowca otrzymał nowy wzór kierownicy, a pasażer – poduszkę powietrzną.
Gama jednostek napędowych była naprawdę szeroka. Wśród benzyniaków początkowo dostępny był silnik 1.8 oraz 2.0, oba 8-zaworowe. Generowały kolejno 90 i 116 KM, natomiast topowa odmiana dysponowała 3-litrową V6-ką o mocy 170 KM. Ten, lub 2-litrowy silnik mógł występować w najbogatszej wersji wyposażeniowej Initiale Paris. Po faceliftingu 8-zaworowe jednostki zostały zastąpione 16-zaworowymi, dzięki czemu zyskały odpowiednio 5 i 24 KM, a widlasta „szóstka” dostała 20 KM. Dodatkowo zadebiutował nowy, 1,6-litrowy silnik o mocy 107 KM. W przypadku diesli, najpierw dostępna była wolnossąca lub turbodoładowana jednostka 2.2 o mocy odpowiednio 84 i 115 KM, natomiast przy okazji modernizacji pojawił się turbodiesel 1.9 dCi oraz dTi (dostępny już rok przed liftingiem) o mocy kolejno 110 KM oraz 98 KM. Napędzane były przednie koła, a z silnika współpracować mógł 5-biegowy manual lub 4-stopniowy automat.
W 2000 roku pojawiła się II generacja popularnej Laguny, która w pewien sposób zapoczątkowała nową erę Renault. Był to pierwszy samochód francuskiej marki, który uzyskał 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP, a także pierwszym, w którym użyto systemu Keyless – kluczyk został zastąpiony kartą, którą otwieraliśmy i uruchamialiśmy samochód. System ten, został w późniejszym czasie rozwinięty do „Handsfree”, a więc wystarczyło mieć kartę przy sobie, by korzystać z pojazdu.
Podobnie jak wcześniej, auto występowało jedynie jako liftback lub kombi (GrandTour), a płytę podłogową, auto dzieliło m.in. z Nissanem Primerą. Stylistyka nowej Laguny nawiązywała w pewnym stopniu do poprzedniczki, jednak kwestie wyglądu, podlegały większej dyskusji niż wcześniej. Przestrzeni wewnątrz wciąż było sporo, jednak zrezygnowano z wersji 7-osobowej, a pojemność bagażnika wynosiła od 430 do 475 litrów w zależności od wersji nadwoziowej.
Pomimo iż Laguna II generacji była nowoczesnym i bezpiecznym samochodem, to w miarę upływu lat niestety zdobyło miano dosyć awaryjnej, szczególnie ze względu na szwankującą elektronikę, zaczynając od tej odpowiedzialnej za szyby czy wycieraczki a na komputerze sterujący kończąc.
W 2005 roku postanowiono przeprowadzić facelifting, podczas którego zmianie uległ pas przedni, tylne lampy oraz nieco wnętrze. Początkowo, wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.6 (110 KM), 1.8 (120 KM), 2.0 (135 lub 165 KM z turbo) oraz 3.0 V6 (207 KM). Po liftingu, moc doładowanej jednostki 2.0 podniesiono o 5 KM, a dodatkowy wariant mocy przewidziany dla wersji GT, miał 205 KM. Jeśli chodzi o diesle, dostępne były jednostki 1.9 dCi oraz 2.2 dCi. Pierwszy silnik występował w aż 5 wariantach – 95-, 100-, 110-, 120- oraz 130-konnym. Większy mógł rozwijać 150 KM, jednak przy okazji liftingu został zastąpiony nową, 2-litrową jednostką dCi, skonstruowaną wspólnie z Nissanem, generującą tyle samo mocy, a dodatkowo wprowadzono odmianę 175-konną tego samego silnika. Przednie koła były napędzane za pośrednictwem 4- lub 5-stopniowego automatu bądź 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej.
W 2007 roku pojawiła się III generacja Laguny. Stylistycznie auto prezentowało się bardzo korzystnie – mocno pochylona przednia szyba i długa maska potęgowały wrażenie dynamiki i agresywnego charakteru. Na szczęście, w porównaniu do poprzedniczki, auto nie było już tak awaryjne Początkowo auto było dostępne, podobnie jak wcześniej, w 2 wersjach nadwoziowych. Lecz już rok później zaprezentowano eleganckie, 2-drzwiowe coupe.
Renault oferowało w swoim modelu (przed faceliftingiem był dostępny jedynie w wersji GT) nowy system 4Control, jednak nie polegał on na napędzie na 4 koła, a i systemie 4 kół skrętnych. Do 60 km/h, tylne koła skręcały się w przeciwną stronę niż przednie, a powyżej tej prędkości – w tę samą. Miało to poprawić stabilność i ułatwić pokonywanie zakrętów. Pomimo powiększenia rozmiarów zewnętrznych, nie odczuwało się tego w środku.
Przeprowadzono 2 modernizacje – pierwsza w 2009 roku, kolejna - 4 lata później. Najpierw skupiono się na modernizacji wnętrza oraz rozszerzeniu listy wyposażenia opcjonalnego, a drugi lifting objął już zmiany stylistyczne. Modernizacji uległ w dużej mierze pas przedni, a wewnątrz pojawił się dodatkowo 7-calowy ekran dotykowy.
Gama jednostek napędowych, jak przystało na Lagunę, była bardzo szeroka. Wśród benzyniaków listę otwierał 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM. Większa, 2-litrowa jednostka, w zależności od obecności turbosprężarki rozwijała 140 (bez turbo) lub z turbo – 175 bądź 204 KM. W Coupe dostępny był jeszcze 240-konny silnik 3.5 V6. Diesle dCi miały pojemność 1.5, 2.0 lub 3.0 (V6). W pierwszy przypadku moc wynosiła 110 KM, w drugim – 130, 150 lub 175 KM (180 w wersji GT), a w trzecim – 235 KM. Obok 6-biegowej, manualnej skrzyni dostępna była także dwusprzęgłowa przekładnia EDC oraz klasyczny automat.
W 2015 roku, Laguna, wraz z modelem Latitude została zastąpiona przez model Talisman.