Auto Świat Testy BMW 530d xDrive Touring - aż nie chce się wysiadać

BMW 530d xDrive Touring - aż nie chce się wysiadać

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

„Piątka w touringu” z 6-cylindrowym dieslem i napędem 4x4 to wzorzec superuniwersalnego kombi, którym chętnie obiera się dalekie cele podróży.

BMW 530d xDrive TouringŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

W pakiecie z tym samochodem powinno się dostawać: ogólnoeuropejską winietę autostradową, całoroczny karnet na najlepsze ośrodki narciarskie, mapę najbardziej malowniczych tras naszego kontynentu, no i może jeszcze przewodnik po najsłynniejszych winnicach. Że ponosi mnie fantazja? Może. Po prostu ostrzegam: pożeranie ogromnej liczby kilometrów tym autem sprawia taką przyjemność, że podświadomie zawsze się myśli o kolejnej wyprawie.

Cennik serii 5 Touring nie obejmuje co prawda wspomnianych „globtrotterskich” opcji, ale jest tak rozbudowany, że zaspokoi wszelkie wymogi. Są gusta i guściki, jednak złotym środkiem jest testowane przez nas 530d z napędem obu osi. To prawdziwy kameleon charakteru, który każdą drogę potrafi uczynić bardzo komfortową – lub wedle potrzeb – też szybką i ekscytującą. 620 niutonometrów 3-litrowego diesla R6 pozwala jeździć prędko i dostojnie, silnika nie trzeba nawet kręcić wyżej niż 2,5-3 tys. obr. Na autostradzie spokojnie da się osiągnąć wynik poniżej 7 l/100 km, a to oznacza, że tankować trzeba tylko co ok. 900 km. Poza miastem można walczyć nawet o wyniki z piątką przed przecinkiem. W mieście wszystko zależy od temperamentu i natężenia ruchu: zanotowaliśmy od 7 do 11 l.

BMW 530d xDrive Touring - ten silnik, ta skrzynia...

Ale silnik cieszy nie tylko oszczędnym spalaniem. Pracuje cicho, bez wibracji, miarowo nabiera obrotów i reaguje na gaz bez zwłoki. Nawet w najłagodniejszym trybie pracy podzespołów Eco Pro nie ma mowy o ospałości. Co więcej – każdy z trybów jazdy ma jeszcze wariant Individual, w którym można programować charakterystykę poszczególnych elementów według upodobań. Ale nie każdy chce sobie zaprzątać tym głowę, dlatego przewidziano też tryb Adaptive, który sam reguluje wszystko w zależności od warunków jazdy i temperamentu kierowcy. Taki sprytny!

BMW 530d xDrive Touring
BMW 530d xDrive TouringŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Silnik nie mógłby tak oczarowywać kierowcy, gdyby nie jego towarzyszka – automatyczna skrzynia biegów. Zawsze bezbłędnie odczytuje intencje prowadzącego, nigdy nie pozwala sobie na szarpnięcia czy opieszałość podczas zmiany przełożeń. Wykonuje swoje zadanie tak dobrze, że trudno sobie wyobrazić, żeby gdzieś w linijkach kodu oprogramowania, które nią steruje, można było coś poprawić.

W samych superlatywach należy też mówić o układzie kierowniczym ze zmiennym przełożeniem, który steruje także tylnymi kołami (6437 zł). Dzięki niemu samochód bacznie „słucha się” kierowcy, precyzyjne manewry przychodzą wręcz instynktownie i łatwo zapomnieć, że prowadzi się blisko 5-metrowe, 2-tonowe kombi.

Do BMW serii 5 nie można zamówić pneumatycznego zawieszenia jak u konkurentów, jednak adaptacyjne amortyzatory mają ogromną rozpiętość sztywności i bardzo skutecznie tłumią drgania. Komfort jazdy należy do najwyższych w klasie także dzięki bajecznie wygodnym opcjonalnym fotelom i świetnemu wyciszeniu kabiny. Pewien dyskomfort mogą odczuwać jedynie wyżsi pasażerowie na kanapie: jak na auto tej klasy jest ona dość twarda, ma mało pochylone oparcie i nisko umieszczone siedzisko.

BMW 530d xDrive Touring - touringowa klasyka

Touringi nigdy nie były rekordzistami pakowności w swojej klasie. Słyną z tego, że pozwalają z klasą przewozić to, czego nie da się wsadzić do limuzyny, czasem nawet „pod dach”. Wówczas przydaje się wysuwana siatka, z której można korzystać też po złożeniu oparć. Tradycyjnie tylne okno można osobno otworzyć, a elektryczny napęd klapy i rolety są seryjne.

BMW 530d xDrive Touring
BMW 530d xDrive TouringŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Kluczyk z ekranem, funkcja zdalnego parkowania, kamera dająca perspektywiczny widok czy sterowanie gestami to szpanerskie bajery, jednak mocno podbijają cenę. Owszem, w określonych sytuacjach te rozwiązania bardzo umilają użytkowanie, jednak gdyby ktoś miał wybierać między nimi a opcjami technicznymi, to namawiamy do inwestycji w adaptacyjne zawieszenie, układ kierowniczy czy aktywną stabilizację nadwozia.

BMW 530d xDrive Touring - to nam się podoba

Rewelacyjne właściwości jezdne i osiągi, oszczędny, mocny i cichy silnik, perfekcyjna skrzynia biegów, wysoki komfort jazdy, topowe multimedia.

BMW 530d xDrive Touring - to nam się nie podoba

Bardzo wysoka cena bazowa i nawet tych mniej zaawansowanych opcji (akcyza!), przeciętnie komfortowa tylna kanapa, kamery łatwo się brudzą.

BMW 530d xDrive Touring - nasza ocena

Tak, moim nowym marzeniem jest właśnie takie kombi z dieslem. Ale jakież to jest kombi i cóż za diesel! Co więcej: wolałbym 530d od SUV-a porównywalnej klasy. „Piątkę” z tym napędem i możliwościami śmiało nazwę rodzinnym GT, bowiem pokonywanie wielkich odległości jest jej żywiołem, auto daje też ogrom przyjemności na krętych drogach.

BMW 530d xDrive Touring - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R6/24
Pojemnośc skokowa 2993 cm3
Moc maksymalna 265 KM/4000 obr./min
Maks. moment. obrotowy 620 Nm/2000-2500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8-biegowa
Napęd 4x4
Prędkość maksymlana 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s
Elastyczność 60-100 km/h/80-120 km/h 3,3 s/4,1 s (aut.)
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 41,6 m/41,8 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 54 dB/60 dB/65 dB
Średnie spalanie testowe 6,8 l/100 km
Średnie spalanie producenta 5,7 l/100 km
Pojemność bagażnika 570-1700 l
Długość/szerokość, wysokość 4943/1868/1498 mm
Rozstaw osi 2975 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1991 kg/539 kg
Cena podstawowa testowanej wersji 314 300 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 2 lata lub 30 tys. km
Cena testowanego auta 478 134 zł

.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków