Japoński rodowód niemal zawsze równa się wysokiej trwałości. Sprawdzamy, czy tak jest w przypadku kilkunastoletnich hatchbacków z benzyniakami, które możecie kupić za około 15 tys. zł.
Japońskie kompakty mają zagorzałe grono zwolenników, ponieważ łączą umiarkowane koszty użytkowania z codzienną użytecznością. Do tego dzięki benzyniakowi o mocy około 110 KM dają przyjemność z jazdy, teoretycznie bez obaw o wysokie koszty napraw (tak jak może to mieć miejsce w kilkunastoletnich dieslach). Sprawdzamy, które z aut z japońskim rodowodem za około 15 tys. zł jest najlepsze.
Który jest największy?
Najbardziej prorodzinnym pojazdem okazuje się pięciodrzwiowa Honda Civic 7. generacji, w której najprzestronniej jest na tylnej kanapie. Co ciekawe, mimo o wiele dłuższego nadwozia i nowszej konstrukcji Mazda 3 pierwszej generacji ustępuje Hondzie pod tym względem. Najciaśniej będzie na tylnej kanapie Nissana Almery, ale dla klasycznej rodziny 2+2 ten hatchback też powinien wystarczyć. Corolla w kategorii przestronności plasuje się tuż przed Almerą.
Pięciodrzwiowy Civic to także zwycięzca, jeśli chodzi o wielkość bagażnika (ma 370 litrów). Druga jest Almera z pojemnością 328 litrów. Mazda ma długi i szeroki kufer, ale niestety, dość płytki, na czym cierpi jego pojemność (tylko 300 l). Najgorzej w tej kategorii wypada Corolla z jej 289-litrowym bagażnikiem (na osłodę dodamy, że to jedyny tutaj model, który miał rodzinną wersję kombi ze sporym i ustawnym kufrem o pojemności 402 l).
Bagażnik Mazdy 3 (po lewej) ma 300 l, Honda Civic oferuje aż 370 l.Źródło: Auto Bild
Do porównania wybraliśmy benzynowe silniki o pojemności 1,6-1,8 litra i mocy od 105 do 118 KM, które w teorii powinny dobrze sobie radzić z ważącymi około 1,2 tony autami. W teście najszybsze okazały się Honda i Toyota, warto jednak pamiętać, że Corolla mimo podobnych przyspieszeń zużyła największą ilość paliwa. Mazda i Nissan o niemal sekundę ustępują swoim konkurentom w sprincie od 0 do 100 km/h, ale palą mniej niż Toyota. O ile osiągi ciężkiej i najsłabszej w zestawieniu Mazdy (tylko 105 KM) nie dziwią, o tyle Nissan zdecydowanie rozczarowuje.
Bagażnik Almery (po lewej) oferuje 328 l, Corolli - tylko 289 l.Źródło: Auto Świat
Najlepsze właściwości jezdne ma Honda. To auto ze sztywnymi nastawami podwozia, co nie wszystkim rodzinom się spodoba. Niemal tak samo dobrze prowadzi się Mazdę, która ma wyższy komfort resorowania od Hondy. Niestety, zawieszenie „trójki” jest zdecydowanie mniej trwałe. Jeśli szukacie komfortu, lepiej wybierzcie Corollę lub Almerę, choć w obu przypadkach odbije się to na precyzji prowadzenia.
Najwyższe ceny mają Honda i Toyota – w tym wypadku za egzemplarze z 2004 r. trzeba zapłacić nasze bazowe 15 tys. zł. Wyraźnie niedoceniany pod tym względem jest Nissan (ceny 12-letnich pojazdów oscylują w granicach 10-12 tys. zł), ale to też najmniej popularny model z prezentowanej czwórki. Wysoka cena wyjściowa Mazdy wynika głownie z tego, że „trójka” zadebiutowała najpóźniej. Samochody z 2004 r. kosztują 13-15 tys. zł.
Tylko Mazdę 3 produkowano w Japonii – Civic, Corolla i Almera powstawały w europejskich fabrykach
Mazda najczęściej pochodzi z importu. Łatwiej jest znaleźć pozostałe pojazdy kupione w polskiej sieci dilerskiej. Najwięcej aut tego typu to Nissany. Jednak znajdziecie też takie Hondy oraz Toyoty. W kwestii trwałości zdarzają się problemy z silnikami, a jeśli nawet tak nie jest (jak np. w przypadku Hondy), to występują awarie skrzyń biegów i (lub) przekładni kierowniczych.
Honda Civic - trwały silnik
Civic może mieć problemy z korozją (lepiej pod tym względem wypadają auta po liftingu), ale generalnie jest godny polecenia. Właściciele wersji 1.6 muszą pamiętać o regulacji luzów zaworowych co 40 tys. km (200 zł) i o wymianie paska rozrządu co 120 tys. km (ok. 800 zł). Oprócz silnika 1.6 można zainteresować się benzyniakami: 1.4/90 KM, 2.0/160 KM (po 2003 r.) i oczywiście, dwulitrówką o mocy 200 KM (Type R).
Mazda 3 - uwaga na korozję
Mazda jest wytrzymałym pojazdem, niestety, problemy z korozją tego modelu są większe niż u innych „japończyków” z naszego porównania (grubsza warstwa lakieru nie musi tu oznaczać wypadkowej przeszłości). Często przepala się też podświetlenie zegarów. Polecamy motor 1.6/105 KM, ale silnik 1.4/84 KM również nie sprawia problemów. Jeśli potrzebujecie większej mocy, to są jeszcze jednostki 2.0/150 KM i 2.3T/260 KM.
Nissan Almera - sporo aut z Polski
Problemy związane z silnikami Nissana nie są już tak drogie w naprawach jak kiedyś, pod warunkiem jednak, że w porę się je dostrzeże i nie dojdzie do zatarcia. Silniki 1.5 i 1.8 zużywają spore ilości oleju, co wobec niewielkiej pojemności układu olejowego (tylko 2,7 l) może prowadzić do zapieczenia pierścieni tłokowych (naprawa: ok. 1,5 tys. zł, o ile nie dojdzie do zatarcia). W tych motorach rozciąga się też łańcuch rozrządu (problem poprawiony po 2002 roku). Nissan ma także coraz większe kłopoty z korozją (nadwozia i podwozia), awaryjny bywa kompresor klimy, często przepalają się żarówki i matowieją reflektory.
Toyota Corolla - ceni się na rynku
Corolla może mieć już pierwsze oznaki korozji, ale w porównaniu z konkurentami wypada dobrze. Typowe problemy to spalanie oleju oraz zużycie łożysk skrzyni biegów i luzy w przekładniach kierowniczych.
Ceny części do naszej czwórki są zbliżone (trochę taniej jest w przypadku Almery). Koszty serwisu można uznać także za porównywalne. W przypadku Hondy dochodzi konieczność wymiany paska rozrządu (co 120 tys. km), pozostałe modele mają łańcuchy. W Toyocie i Maździe ich wytrzymałość jest oceniana na ok. 400 tys. km, w Nissanie problemy z łańcuchem rozrządu mogą pojawić się nawet po 100 tys. km, a wymiana jest o mniej więcej połowę droższa niż paska w Civicu.
Stawiam na Civica - podsumowanie
Kompaktowa Honda ma największe nadwozie. To także model, który sprawia niewiele problemów. Wysoko oceniamy Corollę, ale ma ona mniejsze wnętrze. „Trójka” to dobre auto, tyle że koroduje. Almera miewa problemy z silnikami.
Dane techniczne
Civic
Mazda 3
Almera
Corolla
Silnik: cylindry/zawory
benz./R4/16
benz./R4/16
benz./R4/16
benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3)
1590
1598
1769
1598
Moc maksymalna (KM/obr./min)
110/5600
105/6000
116/5600
110/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min)
152/4300
145/4000
158/2800
150/4800
Skrzynia biegów/napęd
5b man./przedni
5b man./przedni
5b man./przedni
5b man./przedni
Hamulce przód/tył
tarcz. wentyl./tarcz.
tarcz. wentyl./tarcz.
tarcz. wentyl./tarcz.
tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary (dł./szer./wys.; mm)
4285/1715/1495
4420/1755/1465
4197/1706/1448
4180/1710/1475
Rozstaw osi (mm)
2685
2640
2535
2600
Pojemność bagażnika (l)
370-775 (do linii szyb)
300-1280
328-1020
289-1190
Osiągi (dane testowe)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
10,2 (fabr. 10,4)
11,1 (fabr. 11,0)
11,0 (fabr. 11,1)
10,2 (fabr. 10,2)
Prędkość maksymalna (km/h)
187
182
185
190
Śr. zużycie paliwa (l/100 km)
8,6 (fabr. 6,7)
8,2 (fabr. 7,2)
8,5 (fabr. 7,5)
9,3 (fabr. 7,0)
Średnica zawracania (m)
12,4
10,4
10,4
10,9
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące; m)
39,4/39,7
38,0/37,9
39,2/39,9
38,4/39,1
Hałas przy 150/100/130 km/h (dB (A))
62/70/73
59/68/71
57/65/71
60/69/72
Masa własna rzecz./ładowność (kg)
1220/390
1240/455
1205/520
1190/465
Eksploatacja
Civic
Mazda 3
Almera
Corolla
Olej silnikowy
5W-30 (3,2 l)
5W-30 (3,9 l)
5W-30 (2,7 l)
5W-30 (3,7 l)
Olej w man. skrzyni biegów
Honda MTF (1,5 l)
75W-80 (3,0 l)
75W-80 (3,0 l)
70W-90 (1,9 l)
Płyn hamulcowy
DOT 4 (ok. 1,0 l)
DOT 3/4 (ok. 1,2 l)
DOT 4 (ok. 1,0 l)
DOT 4 (ok. 1,9 l)
Układ chłodzenia
płyn z glikolu (4,0 l)
płyn z glikolu (6,0 l)
płyn z glikolu (6,7 l)
płyn z glikolu (6,0 l)
Rozrząd
pasek
łańcuch
łańcuch
łańcuch
Kiedy wymieniać?
Olej silnikowy wraz z filtrem
co 20 tys. km/rok
co 20 tys. km/rok
co 15 tys. km/rok
co 15 tys. km/rok
Filtr przeciwpyłkowy
co 20 tys. km
co 40 tys. km
co 30 tys. km
co 30 tys. km
Filtr powietrza
co 20 tys. km
co 60 tys. km
co 60 tys. km
co 60 tys. km
Filtr paliwa
co 120 tys. km
bez okres. wymiany
co 60 tys. km
bez okres. wymiany
Napęd rozrządu
co 120 tys. km
bez okres. wymiany
bez okres. wymiany
bez okres. wymiany
Ceny zamienników
Filtr oleju/powietrza
od 18/41 zł
od 17/40 zł
od 16/28 zł
od 16/25 zł
Klocki ham./tarcze (przód, kpl.)
od 120/304 zł
od 120/320 zł
od 96/256 zł
od 106/200 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.)
od 580/434 zł
od 600/400 zł
od 370/440 zł
od 620/440 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko)
od 500 zł
od 550 zł
od 470 zł
od 440 zł
Reflektor/błotnik (przód)
od 400/164 zł
od 400/158 zł
od 216/101 zł
od 272/174 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.