• Fort Tourneo Connect ma fordowskie logo na nowej atrapie chłodnicy i nowe wąskie reflektory LED, ale pod blachą to tak naprawdę... Zaraz się przekonacie!
  • Mimo iż Tourneo jest znacznie cięższe od Dacii, to przy podobnych mocach silników osiągi obu samochodów okazują się niemal identyczne
  • Mimo podobnej długości karoserii jeden z porównywanych samochodów ma o połowę większy bagażnik przy ładowaniu po dach
  • Myślicie, że Dacia znokautuje konkurenta ceną? Nie tym razem. Owszem, będzie tańsza, ale nie na tyle, żeby nie dać Fordowi szans
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Na początek będzie niespodzianka. Otóż nowy Ford Tourneo Connect jakby trochę przypomina... Jak to ująć, żeby nikogo nie obrazić... Zgadliście! Tyle że dostawczo-rodzinny Ford nie tylko przypomina Volkswagena Caddy – on naprawdę nim jest. W kabinie kilka podmienionych emblematów i fordowska nakładka na kierownicy nie ukryją znaków szczególnych Volkswagena.

Ale w sumie to przecież nie powinno dziwić, bo oba koncerny już od ćwierć wieku pokazują, jak redukować koszty projektowania samochodów duetem Galaxy/Sharan. Poza tym to są bardzo dobre wiadomości, bo Caddy to udany model, jeden z najbardziej komfortowych i najstabilniejszych na drodze, a przy tym najbliższy kompaktom mały dostawczak, czy to w wersji osobowej, czy osobowo-towarowej. Ford dostał świetny materiał wyjściowy.

Na ulicy różnicę między Caddy a Tourneo dostrzegą raczej tylko znawcy – nawet jeżeli ktoś już zauważy znaczek Forda. Największą nowością jest pierwotnie nawiązujący do Astona Martina wielki grill chłodnicy oraz wąskie ledowe reflektory. I bardzo słusznie, bo po co zmieniać praktyczną koncepcję Volkswagena Caddy?

Ford Tourneo Connect 2022 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect 2022 - schemat wymiarów

Na długości czterech i pół metra, także dzięki przesuwanym bocznym drzwiom, pozwalającym wygodnie wsiadać do ciasno zaparkowanego auta, zmieściły się praktyczna kabina i ogromna przestrzeń bagażowa z wysokim dachem. Trudno to zrobić lepiej. Tourneo Connect to konsekwentnie zaprojektowany samochód z ogromnymi możliwościami przewozowymi, krótszy od kompaktowych kombi, za to wyraźnie od nich wyższy. A nawiązanie do kombi jest jak najbardziej celowe, bo teraz zajmiemy się Dacią, która ewidentnie wygląda na kombi z uniesionym dachem.

Na trasie Ford Turneo okazuje się znacznie stabilniejszym samochodem, w miarę odpornym na boczny wiatr mimo dużej powierzchni bocznej nadwozia. Jedną z przyczyn takiej stabilności jest znacznie wyższa masa niż u rywalki. Foto: Auto Bild
Na trasie Ford Turneo okazuje się znacznie stabilniejszym samochodem, w miarę odpornym na boczny wiatr mimo dużej powierzchni bocznej nadwozia. Jedną z przyczyn takiej stabilności jest znacznie wyższa masa niż u rywalki.

Wymiary Joggera tłumaczą się same. Kombivan Dacii jest co prawda dłuższy (455 cm), ale za to aż o 9 cm węższy i 16 cm niższy od Forda. Ten samochód jest zdecydowanie bardziej "kombi" niż "dostawczy". To widać i czuć. Wszędzie. Już z przodu kierowca i pasażer będą siedzieli wyraźnie bliżej siebie.

Ford Tourneo Connect 2022: wszystko jak w Volkswagenie Caddy. Ładowarka indukcyjna, asystent głosowy, a także dwusprzęgłowa skrzynia DSG. No i te bezsensowne gładziki... Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect 2022: wszystko jak w Volkswagenie Caddy. Ładowarka indukcyjna, asystent głosowy, a także dwusprzęgłowa skrzynia DSG. No i te bezsensowne gładziki...

Najistotniejsza różnica w szerokości kabiny występuje jednak w drugim rzędzie, bo tam zdarza się podróżować w trzy osoby. Ford zyskuje na tym polu przewagę dzięki przesuwanym drzwiom oraz znacznie większej szerokości, połączonej z mniejszym pochyleniem ścian bocznych nadwozia. W Dacii z tyłu otwieramy konwencjonalne, ale jednak bardzo duże drzwi – na wolnej przestrzeni to rozwiązanie się sprawdza, ale w przypadku ciasnego parkowania już niekoniecznie.

Ford Tourneo Connect 2022: tutaj widzicie je z bliska. To trochę pomaga: nad gładzikami klimatyzacji umieszczono pasek informacyjny na ekranie dotykowym. Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect 2022: tutaj widzicie je z bliska. To trochę pomaga: nad gładzikami klimatyzacji umieszczono pasek informacyjny na ekranie dotykowym.

Bardzo wygodna tylna kanapa Dacii, z długim siedziskiem i dobrym podparciem ud, zebrałaby same pochwały, gdyby nie zaskakująco mała – jak na auto z tak ogromnym rozstawem osi – ilość miejsca na nogi. Za wysokim kierowcą trudno będzie tam w ogóle usiąść. Ale w Fordzie jest niewiele lepiej, bo mimo ogromnej kabiny (wysokość!) kolana jadących w drugim rzędzie raczej pozostaną w kontakcie z fotelem kierowcy.

Ford Tourneo Connect 2022 - tym maleństwem sterujecie volkswagenowską skrzynią DSG. Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect 2022 - tym maleństwem sterujecie volkswagenowską skrzynią DSG.

Kompletnie nie rozumiemy takiej filozofii projektowania samochodu w obu koncernach. Tourneo przywita was przynajmniej przyjemniejszymi obiciami siedzeń. O tych w Dacii wolimy za dużo nie pisać, bo to jest właśnie pole, na którym wyraźnie widać, gdzie poczyniono oszczędności. A szkoda – przecież można było zaoszczędzić chociaż tam, gdzie właściciel rzadko zagląda.

Ford Tourneo Connect 2022:  fordowski przycisk klaksonu z logo na kierownicy Volkswagena. Różnice w kabinie są marginalne. Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect 2022: fordowski przycisk klaksonu z logo na kierownicy Volkswagena. Różnice w kabinie są marginalne.

Kokpit Forda to zupełnie inna bajka. Bardzo udane fotele z linii ergonomicznej Volkswagena Caddy zyskały nowe obicia. Wszystko jest tutaj przemyślane i ma wysoką jakość. Jeżeli nie zwracacie uwagi na drobne detale, to poczujecie się tam tak, jak w Volkswagenie. To, niestety, oznacza również absurdalne ergonomicznie gładziki pod ekranem dotykowym.

Ford Tourneo Connect 2022: mniejsze, ale lepiej wyprofilowane tylne fotele w Tourneo. Więcej, ale nadal nie za dużo miejsca na nogi względem Dacii Jogger. Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect 2022: mniejsze, ale lepiej wyprofilowane tylne fotele w Tourneo. Więcej, ale nadal nie za dużo miejsca na nogi względem Dacii Jogger.

Pokrętła byłyby znacznie, znacznie lepszym pomysłem – nie zawsze to, co wygląda nowocześnie, musi być praktyczne. Za to w Tourneo klimatyzacja zyskała własny pasek informacyjny na dole dotykowego ekranu. No i nie zapomnijcie, że do systemu multimedialnego trzeba się teraz zwracać "OK, Ford".

Ford dysponuje ogromnym jak na 4,5-metrowe auto bagażnikiem: maksymalnie nawet 2,6 metra sześciennego. Foto: Auto Bild
Ford dysponuje ogromnym jak na 4,5-metrowe auto bagażnikiem: maksymalnie nawet 2,6 metra sześciennego.

Również Dacia zapewnia prostą i intuicyjną obsługę, a nawet więcej, bo ma pokrętła zamiast gładzików. Próżno tutaj jednak szukać rozbudowanych asystentów wspierających bezpieczeństwo czynne. Brakuje asystenta pasa ruchu, adaptacyjnego tempomatu z radarem. Inna sprawa, czy te niedobory naprawdę przeszkadzają kierowcom. Ale już połacie twardego plastiku nie umkną ich uwadze, szczególnie tam, gdzie będą ich często dotykali – jak na przykład na konsoli środkowej.

Ford Tourneo Connect jest tak wysoki, że nawet bez wymontowania tylnych foteli da się nim przewieźć np. lodówkę w opakowaniu. Foto: Auto Bild
Ford Tourneo Connect jest tak wysoki, że nawet bez wymontowania tylnych foteli da się nim przewieźć np. lodówkę w opakowaniu.

Tyle że to jest problem natury estetycznej – Dacia oznacza też całkiem poważne wyzwania. Na przykład tylna kanapa nie ma należytego zabezpieczenia. Przemieszczając ją do przodu, aby wpuścić gości na trzeci rząd foteli, warto zachować ostrożność i solidnie ją trzymać. W razie puszczenia uderza na tyle mocno w zakotwiczenie, że można komuś przytrzasnąć stopę.

Dacia Jogger 2022 - schemat wymiarów. Foto: Auto Bild
Dacia Jogger 2022 - schemat wymiarów.

Załadunek nie przebiega perfekcyjnie w żadnym z prezentowanych samochodów. Oba przyjechały do testu jako siedmiomiejscowe, a to oznacza dodatkowe fotele, zajmujące przestrzeń w bagażniku. Kiedy nie są potrzebne, oparcia można złożyć i uzyskać w ten sposób możliwość przewiezienia większej liczby paczek. Jeżeli jednak zechcecie w pełni wykorzystać możliwości przewozowe, to będzie trzeba wymontować trzeci rząd siedzeń i znaleźć miejsce na jego przechowanie.

Dacię Jogger prowadzi się zwinniej od Forda i nic dziwnego, bo jest od niego znacznie lżejsza i ma niższe nadwozie. Foto: Auto Bild
Dacię Jogger prowadzi się zwinniej od Forda i nic dziwnego, bo jest od niego znacznie lżejsza i ma niższe nadwozie.

W Dacii trzeba wtedy uważać, żeby nie zadrapać opakowania towaru licznymi punktami kotwiczenia na nie do końca równej podłodze. No i oczywiście nie można zapomnieć o maksymalnej pojemności bagażowej, która różni się tak bardzo, że wyjątkowo oceniliśmy ją w tabelach zamiast pojemności minimalnej. Ford "połknie" aż 2600 litrów. Dacia – "tylko" 1807.

Dacia Jogger 2022: prosta, intuicyjna obsługa, bajecznie ergonomiczny panel klimatyzacji podwyższa bezpieczeństwo jazdy. To dobrze, bo na pokładzie prawie nie ma asystentów. Foto: Auto Bild
Dacia Jogger 2022: prosta, intuicyjna obsługa, bajecznie ergonomiczny panel klimatyzacji podwyższa bezpieczeństwo jazdy. To dobrze, bo na pokładzie prawie nie ma asystentów.

Wszystko zapakowane? Czas w drogę! Z jakim napędem? Patrząc na moc silnika, te auta wydają się podobne. Dacia ma 110 KM, a Ford 114. Ale! Caddy vel Tourneo waży aż 1637 kg bez ładunku, a z ładunkiem (maksymalnie 663 kg) aż 2,3 t. To zatem niemal cud, że osiągi Forda nie są znacznie gorsze niż w Dacii, lżejszej aż o 363 kg. Ale i jej trzy cylindry mają mnóstwo pracy.

A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Ford Dacia
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s 4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 11,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 20,2 s 20,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (aut.) 6,9 s 6,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (aut.) 8,8 s 9,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1637/663 kg 1274/591 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,0 m 34,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 7,0 l/100 km 6,6 l/100 km
Zasięg 710 km 755 km
Dacia Jogger 2022: czarne felgi 16-calowe to ekstrawagancja dostępna w wersji SL Extreme. Foto: Auto Bild
Dacia Jogger 2022: czarne felgi 16-calowe to ekstrawagancja dostępna w wersji SL Extreme.

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Tourneo Jogger
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa 1498 cm3 999 cm3
Moc maksymalna 114 KM przy 4500 obr./min 110 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obrotowy 220 Nm przy 1750 obr./min 200 Nm przy 2900 obr./min
Prędkość maksymalna 182 km/h 183 km/h
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/bębny
Pojemność bagażnika 160-2600 l 248-1807 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l 50 l
Marka i model opon testowanego auta Continental EcoContact 6 Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta 215/55 R 17 205/60 R 16
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 152 g/km; S 129 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1400/750 kg 1200/640 kg
Dacia Jogger 2022: uchylne tylne okna boczne to znak rozpoznawczy siedmioosobowej wersji. Bardzo przydatne. Foto: Auto Bild
Dacia Jogger 2022: uchylne tylne okna boczne to znak rozpoznawczy siedmioosobowej wersji. Bardzo przydatne.

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Tourneo Jogger
Wersja Connect 1.5 EB Titanium 1.0 TCe 110 SL Extreme 7-os.
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Poduszka centralna z przodu S N
Światła dzienne LED/główne LED 3500 zł (adapt. za 2 op., p.) S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/3500 zł (2-strefowa, p.) N/S (1-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/N
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S N
System multim./nawigacja/radio DAB S/2250 zł/S S/1600 zł/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S (eko)/2050 zł (pakiet) S (eko)/S
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne S/S S/S
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba S/400/600 zł 700 zł/N/N
Regulowana wysokość fotela kierowcy 1600 zł (zaw. fotele AGR) S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2050 zł (pakiet) S/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/3500 zł (pakiet) S/2500 zł (pakiet)/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/2050 zł (pakiet) S/2500 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S N/N
Wykrywanie zmęczenia/ruchu z tyłu S/2050 zł (pakiet) N/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2000/500 zł (17 cali) 2500 zł/S (16 cali)
Dacia Jogger 2022: maksymalna pojemność bagażowa Dacii to 1807 litrów, czyli około 1,8 metra sześciennego. Foto: Auto Bild
Dacia Jogger 2022: maksymalna pojemność bagażowa Dacii to 1807 litrów, czyli około 1,8 metra sześciennego.

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Tourneo Jogger
Cena wyjściowa 104 320 zł 93 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 6 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 114 220 zł 98 700 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Wysokość i długość siedziska oraz oparcia są znakomite w Dacii. Brakuje tylko miejsca na nogi mimo dużego rozstawu osi. Foto: Auto Bild
Wysokość i długość siedziska oraz oparcia są znakomite w Dacii. Brakuje tylko miejsca na nogi mimo dużego rozstawu osi.

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger — punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Ford Dacia
Przestronność z przodu 40 34 28
Przestronność z tyłu 30 24 20
Pojemność bagażnika 25 23 17
Ładowność 15 14 13
Widoczność 20 14 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 23
Ergonomia obsługi 20 14 14
Jakość wykończenia 20 15 13
Suma punktów 200 164 142
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Ford Dacia
Przyspieszenie 25 14 15
Elastyczność 25 21 21
Poziom hałasu 15 12 10
Skrzynia biegów 15 12 10
Zachowanie na drodze 30 24 23
Komfort jazdy 30 20 19
Układ kierowniczy 15 14 12
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 34 35
Suma punktów 200 154 148
Koszty Maks. pkt. Ford Dacia
Cena po doposażeniu 50 30 35
Zużycie paliwa 30 20 21
Wyposażenie – komfort 40 24 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 27 16
Ubezpieczenia 10 8 9
Gwarancja 15 8 9
Przeglądy 10 10 10
Suma punktów 185 127 120
Wynik końcowy 585 445 410
Miejsce w teście 1. 2.
Dacia ma znacznie wyższy próg załadunku, a obicia foteli pokazują, gdzie zostały poczynione oszczędności. Foto: Auto Bild
Dacia ma znacznie wyższy próg załadunku, a obicia foteli pokazują, gdzie zostały poczynione oszczędności.

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Ford Tourneo i Dacia Jogger - test spalania Foto: Auto Bild
Ford Tourneo i Dacia Jogger - test spalania

Jak na kombivany oba samochody są bardzo oszczędne. Szczególnie Fordowi należą się brawa, bo ma o połowę większą pojemność silnika, wyższą masę własną oraz większą powierzchnię czołową. Dacia gorzej wypada pod względem przekraczania spalania katalogowego, ale za to zapewnia niższe rachunki na stacji paliw. Jogger dostępny jest także w wersji na gaz LPG (osiąga 100 KM na gazie i 90 KM na benzynie).

Ford Tourneo kontra Dacia Jogger - porównanie Foto: Auto Bild
Ford Tourneo kontra Dacia Jogger - porównanie

Podsumowanie

Mieliśmy nadzieję, że Dacii uda się zawalczyć ceną z Fordem. Ale przewaga w walorach praktycznych tego drugiego okazała się nie do przebicia. Nie licząc deficytu ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie, Tourneo Connect imponuje niespotykaną jak na 4,5-metrowy samochód szerokością i wysokością kabiny, a także ogromną pojemnością bagażową. Jego napęd ma wyższą kulturę pracy. Ale Dacię można kupić taniej niż auto z porównania (od 74 300 zł) i to może być magnes.