Auto Świat Testy Porównania samochodów Japonia kontra Mokka - porównanie małych SUV-ów

Choć można by wskazać pionierów segmentu małych crossoverów (np. Opel Mokka), to nie ma on jednak jednego wzorca – oferta jest kolorowa i bardzo zróżnicowana. Weźmy na przykład Hondę HR-V. Klamka schowana w tylnym słupku sugeruje sportowego ducha. Pod blachą jednak tkwi zmyślna koncepcja przestrzeni. Zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, dzięki czemu siedziska tylnej kanapy składa się jak fotele w kinie. Można je postawić do pionu lub położyć na płask. Efekt: bagażnik jest wielki – ma pojemność aż 470 l!

Honda łączy walory vana ze sportowo urządzonym kokpitem. Siedzi się stosunkowo nisko (wysokość siedziska: 63 cm, mierzona od ziemi), w rękę łatwo wpada filigranowy lewarek zmiany biegów. Pierwsze wrażenie jest fajne, ale potem psuje je silnik. Warczy, niechętnie nabiera wysokich obrotów, a takich potrzebuje, bo maksymalną moc osiąga dopiero przy 6600 obr./min. Wolnossący motor potrafi być oszczędny i szczególnie w mieście okazuje się mniej zachłanny na paliwo niż turbodoładowane jednostki, ale na testowej trasie pozwolił sobie na 6,7 l/100 km – minimalnie więcej od downsizingowego 1.4 turbo w Suzuki.

Opel Mokka to rynkowy hit

Więcej radości z jazdy daje 120-konny diesel 1.6. Nie każdemu spodoba się za to charakter prowadzenia HR-V: zawieszenie jest dość sztywne, a układ kierowniczy – rozlazły. Podobną niekonsekwencję zauważyliśmy w systemie multimedialnym: ma dużo nowoczesnych funkcji, ale zawiłą obsługę.

Opel Mokka należy do starych wyjadaczy w tym młodym segmencie. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 4315 szt. tego modelu. Mokkę wyróżnia mocno pionowo ustawiona szyba czołowa, która powoduje, że w środku czujemy się trochę jak w vanie, a przed sobą mamy dobrze znany kokpit, niestety, przeładowany przyciskami. Są też jednak i plusy: tworzywa wykończeniowe robią tu najlepsze wrażenie, opcjonalne fotele AGR są rewelacyjne (dopłata: 1600 zł – warto) i tylko tu seryjnie otrzymuje się usługę zdalnego wsparcia (Opel OnStar).

Wysokie kompetencje Opel Mokka skrywa także pod maską. Ze swoim żwawym turbobenzyniakiem Mokka świetnie sobie radzi nie tylko w mieście, lecz także poza nim, podczas wyprzedzania lub na autostradzie. 18-calowe koła ładnie wyglądają na zdjęciach, jednak na co dzień istotnie obniżają komfort amortyzacji.

Z tyłu jest trochę ciasnawo, niewygodny w użyciu okazuje się także mechanizm składania tylnej kanapy: trzeba najpierw pionowo ustawić siedziska, potem wyjąć zagłówki i dopiero wtedy można położyć oparcia. To wszystko pokazuje, że Mokka, produkowana we współpracy z innymi markami koncernu General Motors w fabryce w Korei, z konstrukcyjnego punktu widzenia ma już swoje lata. Po zrównaniu wyposażenia okazała się najtańsza (93 500 zł).

Droższe o 2400 zł Suzuki Vitara błyszczy za to o rok dłuższym okresem ochrony. Nowy silnik turbobenzynowy jest dostępny tylko z topowym wyposażeniem S i może być łączony z napędem 4x4. Pod handlową nazwą „Allgrip” kryje się dołączany sprzęgłem wielopłytkowym napęd tylnej osi. Kierowca ma do wyboru 4 tryby jego pracy: Sport, Normal, Lock i Snow. Programy wpływają także na reakcję silnika na gaz i pracę układu ESP. System daje dużą przewagę zimą, ale wcale nie jest tak chętnie wybierany w tej klasie aut.

Suzuki Vitara - silnik boosterjet jest fajny

Z większą radością potencjalni klienci Suzuki Vitary powitają zapewne nowy silnik o obiecującej nazwie „Boosterjet”. To bardzo przytomna, żwawa i kulturalnie pracująca 4-cylindrowa jednostka, która urozmaica paletę, dotychczas składającą się w Polsce wyłącznie z wolnossącego 1.6 o mocy 120 KM. Nowy motor gwarantuje świetną dynamikę, ale jest ona okupiona wysokim spalaniem: „dyszkę na sto” Boosterjet połyka ze smakiem.

Suzuki Vitara wiele zyskało dzięki Boosterjetowi, jednak w kabinie to wciąż „bardzo daleki wschód”. Tworzywa wykończeniowe są twarde, gdzieniegdzie widać niczym nieosłonięte wkręty, ale za to obsługa jest prosta, przestronność w obu rzędach siedzeń dobra, a wyposażenie – bogate.

Suzuki jako jedyne ma seryjną kolanową poduszkę powietrzną i adaptacyjny tempomat. Jego zawieszenie połyka większość grzechów drogowców, układ kierowniczy jest raczej z gatunku tych wyluzowanych – do szybkiego pokonywania zakrętów Vitara tak samo się nie nadaje, jak Mokka i HR-V, choć jest o prawie 160 kg lżejsza od Opla.

Nasza opinia

Weteran sobie poradził ale było bardzo, bardzo blisko. Suzuki Vitara traci do Opla Mokki tylko 1 punkt. Ogromny postęp Vitara zawdzięcza swojemu silnikowi – elastycznemu, cichemu i najoszczędniejszemu w tym starciu. Z wolnossącym 1.6 pod maską Suzuki nie miałoby tu szans. Honda HR-V dzielnie walczy w kategorii nadwozia, rozplanowanie wnętrza robi duże wrażenie. Z racji słabego hamowania na zimno i ospałego silnika traci cenne punkty, których nie udało się już nadrobić nawet wygraną w dziedzinie kosztów. Walka jest wyrównana, ale różnice się odczuwa. Mokkę mimo ciasnego tyłu kabiny i najmniejszego bagażnika najlepiej się prowadzi, do tego ma najlepsze fotele, świetnie hamuje i najmniej kosztuje.

Dane techniczne

Opel MokkaSuzuki ViataraHonda HR-V
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)136413731498
Moc maksymalna (KM/obr./min)140/4900140/5500130/6600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/1850220/1500155/4600
Prędkość maksymalna (km/h)196200192
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6
Napędprzedni4x4przedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)356-1372375-1120470-1533
Opony testowanego auta215/55 R 18215/55 R 17215/55 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)524750
Emisja CO2 (g/km)145127134
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR1234yfR134a
Dł./szer./wys. (mm)4278/1777/16584175/1775/16104294/1772/1605
WYNIKI TESTU
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s3,0 s3,2 s
0-100 km/h9,5 s8,9 s10,2 s
0-130 km/h15,4/26,9 s13,9/23,1 s16,4/28,3 s
Elastyczność 60-100 km/h9,6/13,4 s (na 4./5. biegu)6,8/8,9 s (na 4./5. biegu)10,0/13,6 s (na 4./5. biegu)
80-120 km/h14,2/19,8 s (na 5./6. biegu)9,3/12,0 s (na 5./6. biegu)14,7/20,7 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność1378/450 kg1221/509 kg1293/497 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.59/41 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,5 m11,2/11,1 m11,4/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m36,2 m38,7 m
ze 100 km/h (gorące)35,3 m34,9 m35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h61 dB (A)61 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)72 dB (A)73 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km6,6 l/100 km6,7 l/100 km
Zasięg720 km710 km745 km
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków