Auto Świat Testy Porównania samochodów Małe może być wielkie: nowy Opel Crossland X kontra Mazda CX-3 i Renault Captur

Małe może być wielkie: nowy Opel Crossland X kontra Mazda CX-3 i Renault Captur

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Może, ale nie musi – miniaturowe SUV-y w tym porównaniu mocno różnią się przestronnością kabin, chociaż wszystkie zapewniają kierowcy wygodną wysoką pozycję. Czas wziąć je pod redakcyjną lupę, sprawdzić spalanie, osiągi, ceny i prowadzenie...

Proównanie: nowy Opel Crossland X kontra Mazda CX-3 i Renault Captur
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Proównanie: nowy Opel Crossland X kontra Mazda CX-3 i Renault Captur

Pierwsze wspólne dziecko Opla i Peugeota nazywa się Crossland X, jest 4,21-metrowym mini-SUV-em i zastępuje Merivę (którą lubimy, ale Opel z jakiegoś powodu stwierdził, że klienci wolą Crosslanda X). W pierwszym punktowanym porównaniu Opel mierzy się z Renault Capturem i Mazdą CX-3. Skoro jedną z zalet wysokich aut ma być wygodne zajmowanie miejsc, sprawdźmy na początek, jak to wygląda w Crosslandzie X i Capturze.

Fotel w Oplu umieszczono na wysokości 630 mm, czyli blisko ideałowi, w Renault jest nawet lepiej, bo 640 mm. Jedynie Mazda każe niektórym wsiadającym nieco się kłaniać – siedzisko jej fotela jest 580 mm nad ziemią. Bagażnik Crosslanda X mieści od 410 do 1255 l. Łatwo się też wsiada z tyłu. Otwory drzwiowe są bardzo duże, między krawędzią dachu a głową mężczyzny o wzroście 180 cm pozostaje jeszcze pięć palców przestrzeni, podczas gdy w Renault tylko trzy.

Opel niestety zapewnia niewiele miejsca na nogi tylnych pasażerów, co wobec wygody wsiadania i zapasu przestrzeni nad głowami uznajemy za kompletnie niezrozumiałe i bezsensowne posunięcie. W obu autach można przesuwać tylną kanapę, ale tylko w Crosslandzie X da się też regulować kąt pochylenia oparcia. Do tego jeszcze fotele AGR (Aktion Gesunder Rücken – „Ruch na rzecz zdrowych pleców”) z regulowaną długością siedziska i nie ma się więcej życzeń. A może jednak?

Crossland X ma wyglądać okazale. I wygląda, ale oszczędności nie udało się całkowicie ukryć

Owszem. Chcielibyśmy wyższą jakość! W Oplu przy składaniu oparcia kanapy odczepiła się wykładzina, przymocowana zwykłą taśmą dwustronną. Żeby wyjąć półkę bagażnika, trzeba ją najpierw przesunąć lekko do przodu i następnie wyciągnąć pod skosem – inaczej nie przejdzie przez otwór. Głupio, jeśli mamy akurat zamontowaną kratkę oddzielającą przestrzeń bagażową od kabiny. Po bokach wnęki bagażnika można też znaleźć tanie plastikowe klapki z nawciskanym filcem – także i takich rzeczy do tej pory w Oplach nie widywaliśmy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

A jak wygląda konkurencja? Dużo dobrego, ale też nie wszystko. Weźmy na przykład Renault: przy długości 4,12 m Captur jest najkrótszy, ale nie najmniejszy. Czwórka pasażerów podróżuje w dogodnych warunkach, a bagażnik o pojemności 377-1235 l zasługuje na szacunek, zważywszy na zewnętrzne gabaryty auta. Szkoda tylko, że ciekawy patent – szuflada zamiast schowka – obija się podczas otwierania o nogi wysokiego pasażera.

Na kostce brukowej słychać w Capturze stuki (to musi być jakiś francuski fenomen, bo Opel też tak ma), ekran nawigacji jest w nim mały i za nisko umieszczony. Cyfrowy prędkościomierz to kwestia gustu. To samo tyczy się Mazdy: pośrodku jest duży szybkościomierz, po lewej – mały ekran z cyfrowym obrotomierzem. Japońskie auto okazuje się też zbyt niewygodne z tyłu. Dorośli muszą się przeciskać przez wąskie otwory drzwiowe, żeby dostać się na tylną kanapę, i lepiej, żeby mieli maksymalnie 175 cm wzrostu.

Uważacie, że jak dotąd za bardzo się czepialiśmy? Teraz będzie lepiej, bowiem jazda wszystkimi trzema sprawia przyjemność. Szczególnie Oplem. 1,2-litrowy silnik 3-cylindrowy o mocy 130 KM chwaliliśmy już w Peugeocie 3008 i wygląda na to, że ten motor to znakomity wkład technologiczny Francuzów w nowy wspólny biznes. Także w Crosslandzie X ten benzyniak robi na nas dobre wrażenie. Soczyście brzmi, ciągnie ostro z dołu, naprawdę daje radość. Elastyczność w zakresie 80-120 km/h jest świetna, nawet na 6. biegu Opel potrzebuje na to tylko nieco ponad 11 s.

Motor z PSA spisuje się fantastycznie niezależnie od auta, w którym go zamontowano

Tym samym jest aż o pięć sekund szybszy od Renault i nawet o 6 s lepszy od Mazdy. Z nią dzieli niskie spalanie testowe 6,5 l/100 km. Renault połyka o 0,3 l więcej. Silnik z półki PSA świetnie pasuje do Opla. Nieźle radzi sobie także zawieszenie, choć nie jest ono idealne. Na kiepskich nawierzchniach przednia oś trochę telepie, ale dzięki dobremu zestrojeniu amortyzatorów długie pofalowania jezdni i łatki asfaltu nie stanowią problemu. Lekko chybotliwe zachowanie na zakrętach to wina wysokiego nadwozia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Renault denerwuje drżącą przednią osią i kiepsko sobie radzi na zaniedbanych nawierzchniach. Za to ma najlepiej wyciszony silnik, który został wręcz stworzony do wyluzowanej jazdy. A Mazda wyróżnia się sztywnym zawieszeniem, przyjemnie skocznym mechanizmem zmiany biegów, znakomicie komunikatywnym układem kierowniczym, zapewniającym dobre wyważenie między precyzją skrętu a stabilnością jazdy na wprost. W tym towarzystwie CX-3 to dynamiczny typ.

Nie byłbym sobą, gdybym nie napisał choć słowa więcej o wyjątkowym napędzie Mazdy. Dwulitrowy silnik, który nie chce palić więcej od bardzo przecież nowoczesnej jednostki 1.2 koncernu PSA, a do tego zapewnia najlepsze przyspieszenie podczas jazdy ze zmianą biegów, to po prostu inżynierski odlot. Wiecie, że ten motor od 4000 do 6500 obrotów ma niemal stałą moc 120 KM, zupełnie jak silniki turbo? To między innymi dzięki temu zapewnia tak dobre osiągi, bo po zmianie biegu na wysokich obrotach moc nie spada.

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

OpelMazdaRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s3,1 s3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s9,3 s10,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,9 s15,3 s18,5 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)6,5 s8,1 s8,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)11,3 s17,1 s16,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1276/514 kg1199/491 kg1292/435 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.62/38 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,5 m11,5/11,4 m11,2/11,3 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)38,2 m36,0 m37,0 m
Hamowanieze ze 100 km/h (gorące)37,0 m37,3 m36,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)67 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,5 l/100 km6,5 l/100 km6,8 l/100 km
Zasięg690 km730 km660 km

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

OpelMazdaRenault
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116011201120
Szerokość wnętrza z przodu(mm)140014251380
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)104510001015
Zakres regulacji fotela(mm)230230220
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)665665710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)139013701380
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950915910
Wysokość siedziska z tyłu(mm)345370380

*zmierzone po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Crossland XCX-3Captur
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)119919981197
Moc maksymalna (KM/obr./min)130/5500120/6000118/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)230/1750204/2800205/2000
Prędkość maksymalna (km/h)206192182
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/b
Pojemność bagażnika (l)410-1255350-1260377-1235
Pojemność zbiornika paliwa (l)454845
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Turanza T001Continental PremiumContact 5Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta205/60 R 16215/60 R 16205/55 R 17
Emisja CO2 (g/km)114137125
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)840/6201200/6051200/635

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Crossland XCX-3Captur
Wersja1.2 Turbo Elite2.0 SkyActiv-G 120 SkyENERGY1.2 TCe 120 Initiale Paris
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNN
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielneN/5450 zł/SN/2900 zł za obie opcjeN/S/S
Klimatyzacja automatycznaSSS
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/3250 zł (pakiet)S/SS/S
Elektrochromatyczne luterko wsteczneSNS
System multimedialny/radio cyfrowe DABS/300 złS/SS/S
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/2600 zł (pakiet)S/S/2100 złS/S/S
Sterowanie radiem na kierownicySSS
Elektryczne szyby p/t/podgrzewane foteleS/S/1300 złS/S/SS/S/S
Czujnik deszczu/światła/skórzana tapicerkaS/S/NS/S/N (tylko w SkyPASSION)S/S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/N (tylko w SkyPASSION)S/N
Czujniki parkowania/kamera cofania3250 zł (pakiet, za obie opcje)S/N (tylko w SkyPASSION)S/S
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyN/1300 złS/N (tylko w SkyPASSION)N/S
Czujnik martwego pola/czujnik ruchu poprz. przy cofaniu3250 zł (pakiet, za obie opcje)S/SS/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/N (tylko w SkyPASSION)N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/3250 zł (pakiet)obie opcje tylko w SkyPASSIONN/S
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2300 zł/16 cali (S)2000 zł/16 cali (S)2000 zł/17 cali (S)

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - ceny, utrata wartości, przeglądy, gwarancja (oceniane)

Crossland XCX-3Captur
Cena podstawowa78 300 zł79 900 zł85 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)34,4 proc.36,2 proc.41,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu95 000 zł*84 900 zł85 900 zł

*cena zawiera ergonomiczne fotele AGR za 2500 zł.

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.Crossland XCX-3Captur
Przestronność z przodu40312928
Przestronność z tyłu30181719
Pojemność bagażnika25201618
Ładowność15121211
Widoczność20171616
Fotele, pozycja kierowcy30272525
Ergonomia obsługi20161514
Jakość wykończenia20161718
Suma punktów200157147149
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.Crossland XCX-3Captur
Przyspieszenie25181916
Elastyczność25211818
Poziom hałasu15121313
Skrzynia biegów15131413
Zachowanie na drodze30262826
Komfort jazdy30232123
Układ kierowniczy15131513
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40323434
Suma punktów200162166160
KosztyMaks. pkt.Crossland XCX-3Captur
Cena po doposażeniu50353939
Utrata wartości15151412
Zużycie paliwa30212120
Wyposażenie – komfort30252227
Wyp. – bezpieczeństwo30222318
Ubezpieczenia10899
Gwarancja158108
Przeglądy20201320
Suma punktów200154151153
Wynik końcowy600473464462
Miejsce w teście 1.2.3.

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Auto Świat

Downsizing to przyszłość silników benzynowych? Jeżeli tak, to powyższe zestawienie spalania testowego z katalogowym nie nastraja optymistycznie. Oto bowiem Mazda (z dwulitrowym silnikiem bez turbiny) najuczciwiej podaje spalanie katalogowe w stosunku do wartości w teście drogowym – tylko 10 proc. różnicy to rekordowo dobry wynik! Rywale pozostają pod tym względem z tyłu. Ich silniczki nie palą też mniej od motoru japońskiego auta.

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G, Opel Crossland X 1.2 Turbo i Renault Captur 1.2 TCe - podsumowanie

Opel dostarcza mnóstwo przyjemności z wciskania gazu na niskich obrotach dzięki muskularnemu napędowi. Mazda śmiga po zakrętach jak gokart i ujmuje estetyką tak na zewnątrz, jak i w kabinie. Renault w luksusowej wersji zadziwia jakością wykończenia kokpitu, jest także zdecydowanie najprzestronniejsze z tyłu.

A jak według Was powinna wyglądać kolejność na podium? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków