Auto Świat Testy Porównania samochodów Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 Avant: Transportery prestiżu i stylu życia

Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 Avant: Transportery prestiżu i stylu życia

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Nowy Mercedes klasy E kombi ma mniejszy bagażnik od poprzednika, ale za to ładniejszą sylwetkę nadwozia. Tylko czy to pomoże mu wygrać porównanie?

Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 AvantAuto Bild

Luksusowe kombi tracą przez boom na SUV-y. Zamożni klienci w Polsce szukający wielozadaniowego auta rodzinnego chętniej wybierają BMW X5 zamiast serii 5 Touring czy Audi Q7 zamiast A6 Avant, nawet mimo wyższej ceny zakupu i kosztów eksploatacji. Taka moda. Producenci jednak nie odpuszczają tego segmentu, bo wciąż cieszy się on dużą popularnością w Europie Zachodniej.

Mercedes właśnie wprowadza do salonów sprzedaży klasę E kombi, która także podąża za modą. Projektanci poświęcili 130 l pojemności bagażnika na rzecz zgrabniejszej sylwetki nadwozia. Klasa E mieści teraz po złożeniu oparć kanapy maksymalnie 1820 l, czym i tak przewyższa swoich konkurentów (Audi A6 Avant: 1680 l, BMW serii 5 Touring: 1670 l). W porównaniu z poprzedniczką klasa E kombi zyskała nowocześniejszy silnik, nową skrzynię biegów i więcej aktywnych asystentów kierowcy.

Wspomniani rywale długo już bytują na rynku. Audi A6 Avant (C7) i BMW serii 5 Touring (F10) są produkowane od 2010 r. Następca tego drugiego jest już gotowy.

Mimo luksusowego charakteru auta tej klasy chętnie są wybierane z oszczędnymi 2-litrowymi dieslami pod maską. Dlatego wzięliśmy do tego porównania Mercedesa E 220 d z podwójnie doładowanym silnikiem o mocy 194 KM. Seryjnie występuje z 9-biegową skrzynią automatyczną i napędem na tylną oś. BMW i Audi mają po 190 KM, jednak różnie przekazują moc na koła. „Piątkę” wyposażono w klasyczny 8-stopniowy „automat” i w napęd na tył, „A6-kę” – w dwusprzęgłówkę z 7 przełożeniami i w napęd na przednią oś. Niezależnie od techniki producenci żądają dużo pieniędzy za swoje auta. Różnice w cenie są niewielkie. Mercedes jest najtańszy i kosztuje 209 500 zł, Audi chce o niecałe 2000 zł więcej (211 300 zł), a BMW ceni się najbardziej (213 820 zł).

Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 Avant - dane techniczne

Dane techniczne Klasa E Audi A6 Seria 5
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel biturbo/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 1950 cm3 1965 cm3 1995 m3
Moc maksymakna 194 KM/3800 obr./min. 190 KM/3800 obr./min. 190 KM/4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1600 obr./min. 400 Nm/1750 obr./min. 400 Nm/1750 obr./min.
Przysp. 0-100 km/h (katalog./testowe) 7,7 s/7,9 s 8,5 s/8,6 s 8,0 s/8,4 s
Prędkość maksymalna 235 km/h 226 km/h 226 km/h
Śr. spalanie (katalogowe/testowe) 4,2 l/6,0 l na 100 km 4,4 l/7,0 l na 100 km 4,5 l/6,3 l na 100 km
Skrzynia biegów aut. 9b. aut. 7b. (dwusprzęgłowa) aut. 8b.
Napęd tylny przedni tylny
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 3,5 6/34,0 m 36,7/34,7 m 36,7/36,4 m
Pojemność bagaznika 640-1820 l 565-1680 l 560-1670 l
Masa rzeczywista/ładowność 1921/529 kg 1836/519 kg 1854/531 kg
Pojemność zbiiornika paliwa/zasięg 66 l/1100 km 73 l/1040 km 70 l/1110 km
Długośc/szerokośc/wysokość 4933/1852/1475 mm 4926/1874/1461 mm 4907/1860/1462 mm
Rozstaw osi 2939 mm 2912 mm 2968 mm
Rozmiar opon testowanych aut 245/45 | 275/40 R 18 255/40 R 19 225/55 R 17
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/30 lat 3 lata/12 lat 2 lata/12 lat
Przeglądy co 25 tys. km lub rok wg. wskazań lub co 2 lata wg. wskazań lub co 2 lata
Cena podst. test. wersji/cena po doposaż. 209 500 zł/283 399 zł 211 300 zł/279 510 zł 213 820 zł/264 600 zł

Tyle że samochody, które widzicie na zdjęciach, bogato doposażono. Jeżeli np. chcecie mieć w Mercedesie efektowny zestaw dwóch szerokich ekranów w kokpicie, musicie dopłacić 15 525 zł za topową stację multimedialną z nawigacją Comand i 4799 zł za zestaw wirtualnych instrumentów. A to dopiero początek. Przy odrobinie fantazji można bowiem opcjami więcej niż podwoić wartość auta i mieć za 450 000 zł... ładne kombi z 2-litrowym dieslem. A nawet w tak „wypasionej” klasie E nie wszystko będzie idealne. Obicia kanapy były niezbyt solidnie przymocowane, klapa bagażnika została niechlujnie polakierowana i miała pomarszczoną powłokę, a fotele za słabo podtrzymywały plecy kierowcy na zakrętach.

Nie tego oczekujemy od Mercedesa najnowszej generacji, który powinien zachwycać każdym detalem. Jednak poza tym klasa E ma też wiele cech, za które z przyjemnością ją pochwalimy. Wrażenie zrobił na nas przede wszystkim silnik – mocny, oszczędny i cichy. Rozpędza ważące aż 1921 kg kombi w niecałe 8 sekund od 0 do 100 km/h. Tym samym Mercedes jest najcięższym, ale i najszybszym autem w porównaniu. Dziewięciostopniowy „automat” aksamitnie przełącza biegi, do tego hamulce okazały się najskuteczniejsze w zestawieniu. Nasz testowy egzemplarz był wyposażony w opcjonalne pneumatyczne zawieszenie (8468 zł), które warto mieć po tej stronie Odry. Komfort amortyzacji jest świetny, jedynie pokonywanie ogromnych dziur wywołuje pewne drżenie nadwozia. Bardzo spodobała nam się także kalibracja układu kierowniczego, bezpośrednio, ale nie nerwowo reagującego na nasze polecenia. Kierowca czuje się dobrze zespolony z autem i otrzymuje czytelne informacje zwrotne z kół – tak to powinno wyglądać!

Mercedes E 220 d kombi
Mercedes E 220 d kombiAuto Bild

BMW także fantastycznie trzyma się drogi i w komfortowym ustawieniu zawieszenia łagodnie wybiera wszelkie nierówności. Nawet drobne pofałdowania nawierzchni nie wywołują drgania karoserii. Jest w tym też zasługa mniejszych kół i bardziej „balonowych” opon w rozmiarze 225/55 R 17 – to na pewno rozsądniejszy wybór na polskie drogi niż 19-calowe „placki” o profilu 40, na których toczyło się Audi.

Choć testowana „piątka” była wyposażona w aktywny zintegrowany układ kierowniczy za 7714 zł, kierownica w pozycji zero skokowo reagowała na polecenia, czuliśmy „ząbkowanie”, z którym dotąd się nie spotkaliśmy, gdy jeździliśmy innymi modelami BMW serii 5. Przez to trudniej było utrzymać kurs podczas jazdy na autostradzie.

Niezmiennie pozostajemy fanami napędu BMW. Silnik 520d brzmi donośniej niż ten w klasie E, sprawia jednak więcej frajdy podczas kręcenia. Niestety, pali o 0,3 l/100 km więcej od Mercedesa, ale to też wina przekładni, która – choć świetna – ma o jeden bieg mniej niż w E 220 d.

Subiektywnie 2-litrowe TDI w Audi pracuje najlepiej. Jest ciche, ożywione i nie boi się wysokich obrotów. Wrażenie nieco psuje jednak przekładnia S-tronic, która ospale reaguje na gaz w czasie startu. Przez to zdarza się, że zniecierpliwiony kierowca mocniej dodaje gazu i auto rusza z buksującymi przednimi kołami. Takie sytuacje nie pasują do luksusowego kombi. Jedyny sposób na to to delikatne ruszanie albo wybór wersji quattro, droższej o 12 200 zł.

Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 Avant
Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 AvantAuto Bild

Największą wadą 2-litrowego TDI okazała się jednak... paliwożerność. Na naszej trasie testowej Audi A6 zużyło średnio 7 l/100 km, czyli aż o litr więcej niż Mercedes i o 0,7 l więcej niż BMW. Tu najwyraźniej widać, jak nowoczesny silnik ma klasa E. Sprawdziliśmy to – nawet podczas bardzo ostrej jazdy pali poniżej 8 l/100 km.

„A-szóstkę” musimy jeszcze pochwalić za bajecznie wygodne fotele. Wymagają one co prawda 12 140 zł dopłaty, jednak najlepiej ze wszystkich siedzeń w tym porównaniu podtrzymują ciała podróżujących. Dopracowano także tylną kanapę, a ta już jest w Audi standardowa. W Mercedesie siedzi się też wygodnie, ale tu trzeba dopłacać ogromne sumy za eleganckie fotele. W BMW sportowe „umeblowanie” to wydatek 2160 zł. I to jest najlepszy kompromis między ceną a wygodą, bo fotele Audi nie są 6-krotnie wygodniejsze...

Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 Avant - punktacja

Nadwozie Maks. punktów Klasa E Audi A6 Seria 5
Przestronność z przodu 40 34 34 34
Przestronność z tyłu 30 26 25 23
Pojemność bagaznika 25 25 23 23
Ładowność 15 13 13 13
Widoczność 20 15 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 28 26
Ergonomia obsługi 20 16 17 18
Jakość wykończenia 20 15 19 17
Suma punktów 200 169 174 169
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Klasa E Audi A6 Seria 5
Przyspieszenie 25 17 16 16
Elastyczność 25 21 20 19
Poziom hałasu 15 15 14 13
Skrzynia biegów 15 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 26 25 26
Komfort jazdy 30 28 27 29
Układ kierowniczy 15 14 11 13
Średnica zawracania 5 4 3 4
Skuteczność hamulców 40 35 31 27
Suma punktów 200 175 161 162
Koszty Maks. punktów Klasa E Audi A6 Seria 5
Cena po doposażeniu 50 11 12 16
Utrata wartości 15 14 10 10
Zużycie paliwa 30 28 26 28
Wyposażenie - komfort 30 26 26 26
Wyp. - bezpieczeństwo 30 23 19 22
Ubezpieczenia 10 8 8 6
Gwarancja 15 9 10 8
Przeglądy 20 14 13 13
Suma punktów 200 133 125 129
Wynik końcowy 600 477 460 460
Miejsce w teście 1. 2. 2.

Mercedes klasy E kombi kontra BMW serii 5 Touring i Audi A6 Avant - naszym zdaniem: Merc królem kombi

Mimo mniejszego bagażnika niż w poprzedniku, bardzo wysokiej ceny po doposażeniu oraz małych wpadek ergonomicznych i jakościowych Mercedes wygrywa porównanie. Wciąż ma największy kufer, świetnie jeździ, rewelacyjnie hamuje i mało pali. Na drugim miejscu mamy remis, ze wskazaniem na... to już zależy od Waszych preferencji. Jeśli lubicie dynamicznie jeździć, bardziej pokochacie BMW – Audi będzie irytować chwilami ospałą skrzynią biegów i buksującymi kołami. A6 zachwyci jednak estetów, którzy mogą marudzić na jakość wykończenia wnętrza BMW nieprzystającą do tej ceny.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków