• Mają po 4,4 m długości i ponad dwa metry sześcienne przestrzeni bagażowej!
  • Jedno auto ma manualną skrzynię biegów, dwaj jego rywale mają "automaty". Który spali mniej oleju napędowego?
  • Pod maskami półtoralitrowe turbodiesle - idealny napęd do małych dostawczaków w ucywilizowanych, osobowych wersjach
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Niektórzy nazywają je kombivanami, inni MPV. My uważamy: to bohaterowie życia codziennego z dobrym podejściem do rodzin! Berlingo i spółka już dawno pozbyły się wizerunku aut służących tylko do pracy. Mimo że mają swoje odmiany dostawcze, bliżej im do aut osobowych niż cieśli do calówki.

Tak duża użyteczność prowadzi jednak do pewnej jednolitości wyglądu tych pojazdów: wysokie i kanciaste nadwozie, płaskie boki (pionowe ściany nadwozia bardzo powiększają wnętrze, więc to zaleta), duże klapy, praktyczne przesuwane drzwi i niezwykle przestronne kabiny. To nie ułatwia decyzji zakupowej.

Tym bardziej kiedy fachowcy tego cechu pochodzą z tego samego warsztatu: koncern PSA (do którego należą marki Citroën, Peugeot i od pewnego czasu również Opel) oferuje ten sam samochód, produkowany na tej samej taśmie, pod trzema różnymi markami. Z jednej fabryki wyjeżdżają Citroën Berlingo, Peugeot Rifter i Opel Combo (a od niedawna także Toyota ProAce City). I my pomożemy wam wybrać tego właściwego. Albo i nie pomożemy, jeżeli te auta okażą się stuprocentowymi klonami.

Na szczęście udało nam się w tym porównaniu wywęszyć małe, ale decydujące różnice: podczas jazdy, w wyposażeniu, codziennym użytku i pod względem kosztów. Citroën okazał się najlepszy w kategorii kosztów. Cena zakupu 130-konnego diesla z ręczną skrzynią biegów i wzbogaconym wyposażeniem wynosi 95 400 zł (wersja Shine) i jest nieco niższa od poziomu konkurentów z manualnymi skrzyniami.

To już daje Citroënowi dobrą pozycję startową. Testowy Peugeot był wyposażony w ośmiostopniowy „automat”, co zwiększa cenę ze 103 900 zł (Allure i „manual”) do 112 400 zł. Opel z silnikiem 1.5 D i manualną skrzynią kosztowałby 101 750 zł (Elite), a my mamy go z „automatem”, za 111 450 zł. Gdybyśmy dostali do testu Berlingo z automatyczną skrzynią biegów, to kosztowałoby ono w specyfikacji Shine 103 900 zł, a więc nadal taniej niż równie zautomatyzowani rywale.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi Foto: Auto Bild
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi

Rifter pod względem obsługi instrumentów okazuje się równie oryginalny, jak inne Peugeoty. Tak samo kręci się bardzo małą kierownicą i patrzy na umieszczone nad wieńcem zegary. To wyklucza ekran head-up (który w Oplu i Citroënie jest dostępny w formie wysuwanej szybki z pleksi), a kierowca ma wrażenie mniejszej przestrzeni przed sobą. Mniejsza kierownica przy inicjacji skrętu daje też gorsze wyczucie jego promienia – konkurenci robią to lepiej.

O wiele ważniejsze jednak jest to, że Peugeot daje plamę w próbie nagłego omijania przeszkody. Ekstremalnie szybkie zmiany kierunku jazdy udają się tylko przy użyciu dużej siły, bo wspomaganie miewa chwilowe zawahania w działaniu i układ kierowniczy nagle sztywnieje, a poza tym przy mniejszej kierownicy siły niezbędne do jej obrotu są większe.

Opel Combo Life 1.5D Foto: Auto Bild
Opel Combo Life 1.5D

Opel i Citroën radzą sobie z tym ćwiczeniem o wiele lepiej. Ponadto obu prowadzi się odrobinę precyzyjniej, bowiem ich 17-calowe ogumienie dopuszcza lepszy kontakt z drogą. Ale jednocześnie też sztywniejsze ścianki opony mniej delikatnie reagują na zapadnięte studzienki. Najwyższy komfort resorowania odnotowaliśmy w Oplu. Jego amortyzatory szybciej uspokajają ruchy nadwozia, ma się wrażenie, jakby było tu mniej bujania. Ale cała trójka generalnie bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami jezdni jak na ucywilizowane dostawczaki. Ponadto dzięki 300 Nm diesla płynnie i żwawo się rozpędzają.

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Foto: Auto Bild
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi

Podczas jazdy na wprost nie ma myszkowania, a częste ingerencje ESP w zakrętach pomagają bezpiecznie dotrzeć do celu. Słychać (najbardziej w Peugeocie) typowy niski i mechaniczny warkot turbodiesla, jednak pod kreską we wszystkich trzech autach panują bezstresowe warunki. Kolejnym wspólnym mianownikiem tych aut jest ich wysoka funkcjonalność. Siedzenia w drugim rzędzie łatwo się składa – raz-dwa i chowają się w podłodze.

Pojemność bagażowa jest gigantyczna, a schowek pod sufitem mieści drobiazgi, takie jak trójkąt ostrzegawczy itp. Nad głowami pasażerów znajduje się jeszcze dodatkowa półka z oświetleniem. Niestety, są też pewne rzeczy, które w całej trójce zostały niedopracowane: na nierównościach, jak np. kocich łbach, słychać wiele trzasków dochodzących z kabiny.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Foto: Auto Bild
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi

Mechanizm zamykania drzwi działa z oporem, a przy pełnym obciążeniu zawieszenie dobija aż do ograniczników, kiedy pokonuje się znaczące pofalowania drogi. W gruncie rzeczy zalety i wady są we wszystkich podobne, nie licząc kokpitu i zestawienia małej kierownicy z charakterystyką wspomagania w Peugeocie.

A mimo to możemy przyznać Citroënowi więcej punktów niż jego bratnim rywalom. Jak już wspomnieliśmy, Berlingo wystąpiło tu z manualną skrzynią biegów. To czyni je lżejszym i subiektywnie też żywszym, a w rezultacie nawet oszczędniejszym. Mimo takiej samej mocy w całej trójce HDi w Berlingo wypija o ponad pół litra oleju napędowego mniej niż w Combo i Rifterze. Poza tym Citroën może ciągnąć cięższe przyczepy i ma też o 60 kg wyższą ładowność niż Opel. Niektórzy powiedzą: co to jest 60 kilo. Cóż – te auta są podobne, ale na pewno nie identyczne.

1. Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi

Zwycięzca
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi

Jak to w Citroënie: charakterystyczne i praktyczne poduszki na bokach drzwi, a do tego bardzo charakterystyczny przód. Z testowanej trójki - nie do pomylenia.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi - bagażnik

Jak na zewnętrzne rozmiary samochodu, kufer jest ogromny i bardzo wszeschstronny: 597-2126 l. Ładowność najwyższa w porównaniu: 522 kg.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi - kokpit

Kokpit: spokojna grafika zegarów, ekran head-up na wysuwanej szybce wykonanej z pleksi.  Element obsługi tempomatu został umieszczony na kolumnie kierownicy, wymaga to przyzwyczajenia. Elektryczny hamulec postojowy: dobrze widoczny i dostępny na podwyższonej konsoli środkowej. Sześciobiegowa skrzynia: dźwignia umieszczona za daleko z przodu, z ergonomicznego punktu widzenia nieoptymalnie. Przyjemnie lekko, ale niezbyt precyzyjnie pracujący lewarek.

Rzeczywiste wymiary kabiny Citroen Berlingo - schemat wymiarów

Wyniki pomiarów miejsca na nogi z przodu, a szczególnie z tyłu, podpowiadają że projektanci poświęcili przestronność przedziału pasażerskiego dla maksymalnego powiększenia bagażnika. I byłoby to logiczne, gdyby nie to, jak bardzo zmarnowano ogromny rozstaw osi, godny limuzyny klasy średniej. Z tyłu mogłoby być zdecydowanie więcej miejsca na nogi, ale za to kabina jest tak wysoka i kanciasta, że poczucie swobody ruchów i tak jest dobre.

Plusy
  • wystarczające przyspieszenie
  • satysfakcjonująca elastyczność
  • akceptowalny komfort resorowania jak na auto o "dostawczym pochodzeniu"
  • najbardziej atrakcyjna cena po doposażeniu
  • najniższe spalanie
  • ogromne możliwości przewozowe za sprawą wielkiego bagażnika
  • liczne schowki pojmagają utrzymać porządek w aucie
  • dobra widoczność przez duże szyby
Minusy
  • nieprecyzyjna dźwignia zmiany biegów
  • najdłuższa droga pierwszego hamowania awaryjnego
  • zaskakująco mało miejsca na nogi z tyłu jak na tak ogromny rozstaw osi
  • tylko dwa lata gwarancji

 

Podsumowanie

Jak na swoje rozmiary zewnętrzne, ten samochód sobowy powstały na bazie roboczego dostawczaka oferuje mnóstwo możliwości. Jeżeli często wyjeżdżasz z rodziną na piknik, albo po prostu zabierasz dużo bagaży, to warto pomyśleć o przesiadce z typowego kompaktu - nawet kombi - do Berlingo. Lub jego krewnych, ale o tym za chwilę.

Ocena
421/585

2. Opel Combo Life 1.5D

Opel Combo Life 1.5D

Zderzaki w kolorze – wszystko jest tu lakierowane. Ładnie, ale mniej praktycznie. Trzeba przyznać, że Oplowi udało się elegancko zaprojektować przód - niemal jedyny poważniejszy wyróżnik spośród technologicznego rodzeństwa.

Opel Combo Life 1.5D - bagażnik

W pojemności bagażnika nie ma żadnej różnicy: to nadal fantastyczny 
zakres 597-2126 l. Ładowność niższa niż u rywali: 465 kg

Opel Combo Life - kokpit

 Prędkościomierz i obrotomierz zamieniły się stronami. Taka ciekawostka, którą trudno merytorycznie ocenić. Jak dawniej: przełącznik świateł w starym, dobrze znanym stylu Opla.  Elektromechaniczny hamulec postojowy jest seryjny dopiero w testowanej specyfikacji Elite, w niższych trzeba go dokupić.  W górę i w dół: zmiana biegów łopatkami w vanie o dostawczych korzeniach to raczej gadżet, chyba że chcemy hamować silnikiem.  Trzyma tempo: przyciski do obsługi tempomatu.

Rzeczywiste wymiary kabiny Opel Combo - schemat wymiarów

Wymiary kabiny są niczym sklonowane z Berlingo. I nic w tym dziwnego, bo wszelkie przeróbki konfiguracji foteli byłyby dla producenta bardzo kosztowne. A auto ma na siebie przede wszystkim zarabiać. Poza tym Opel to dziś przecież koncern PSA...

Plusy
  • wystarczające przyspieszenie
  • satysfakcjonująca elastyczność
  • akceptowalny komfort resorowania jak na auto o "dostawczym pochodzeniu"
  • utomatyczna skrzynia biegów
  • ogromne możliwości przewozowe za sprawą wielkiego bagażnika
  • liczne schowki pojmagają utrzymać porządek w aucie
  • dobra widoczność przez duże szyby
Minusy
  • hamulce powinny być skuteczniejsze
  • zaskakująco mało miejsca na nogi z tyłu jak na tak ogromny rozstaw osi
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

Opel w zasadzie mógłby mieć znaczek francuskiej marki i byłoby to jak najbardziej zgodne z rzeczywistością. Po przesiadce z Berlingo do Combo kierowca nie będzie niczym zaskoczony.

Ocena
416/585

3. Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi

Peugeot groźnie spogląda na rywali i wygląda tak, jakby był zawsze gotowy do skoku. Tymczasem "lew" nie przepada za gwałtownymi manewrami na drodze.

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - bagażnik

Ogromny jak na długość samochodu bagażnik mieści 597-2126 l, czyli niespodzianek nie ma i u Peugeota. Ładowność: 500 kg.

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - kokpit

...za to niespodzianka będzie w kokpicie! Odlotowe: wysoko umieszczone zegary, które wymuszają specyficzną pozycję za kierownicą trzymaną niemal na kolanach. Jak u konkurentów: mały wyświetlacz między tarczami.  Przycisk „Eco”: zmienia reakcję silnika na gaz i mapę skrzyni, ma pomagać w oszczędzaniu paliwa, o ile powściągniemy temperament.  Wybór zakresu jazdy: pokrętło zastępuje dźwignię „automatu”. Łopatki: tu kierowca może manualnie wybierać przełożenia 8-stopniowego „automatu”.

Rzeczywiste wymiary kabiny Peugeot Rifter - schemat wymiarów

Komentarz ten sam, co u rywali - auto z tak dużym rostawem osi powinno oferować więcej miejsca na nogi pasażerom tylnym. Z przodu we wszystkich trzec autach można jechać w kapeluszu, a może nawet w cylindrze.

Plusy
  • wystarczające przyspieszenie
  • satysfakcjonująca elastyczność
  • akceptowalny komfort resorowania jak na auto o "dostawczym pochodzeniu"
  • utomatyczna skrzynia biegów
  • ogromne możliwości przewozowe za sprawą wielkiego bagażnika
  • liczne schowki pojmagają utrzymać porządek w aucie
  • dobra widoczność przez duże szyby
Minusy
  • hamulce powinny być skuteczniejsze
  • zaskakująco mało miejsca na nogi z tyłu jak na tak ogromny rozstaw osi
  • tylko dwa lata gwarancji
  • najmniej pewne zachowanie na drodze z testowanej trójki
  • ekstrawagancki kokpit zmusi niektórych kierowców do jazdy w nienaturalnej pozycji, a to na dłuższą metę nie jest optymalne rozwiązanie
Podsumowanie

Peugeot z pewnością uwiedzie tego, kto szuka nieszablonowego kokpitu - a to w końcu miejsce, w którym kierowca spędza czas i często mu się przygląda plus wchodzi w interakcję z instrumentami pokładowymi. Poza tym - nie sposób dostrzec w nim wspólnych genów z Berlingo i Combo.

Ocena
412/585

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Citroën Opel Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s 3,6 s 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 11,8 s 11,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 20,1 s 20,0 s 20,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 6,8 s 6,6 s 6,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 8,9 s 8,7 s 9,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1598/522 kg 1640/465 kg 1620/500 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 58/42 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,2/11,1 m 11,2/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 38,0 m 37,1 m 37,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,4 m 37,4 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 67 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 5,9 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km
Zasięg 850 km 750 km 750 km

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Citroën Berlingo Opel Combo Life Peugeo Rifter
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1120 1120 1120
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1510 1510 1510
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1090 1090 1090
Zakres regulacji fotela (mm) 215 215 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 710 710 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1470 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 1050 1050 1050
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 380 380

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Berlingo Combo Rifter
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/pasek common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1499 1499 1499
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130/3750 130/3750 130/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 300/1750 300/1750 300/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 185 184 184
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 597-2126 597-2126 597-2126
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 50 50
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Primacy 3 Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 205/55 R 17 205/55 R 17 215/65 R 16
Emisja CO2 (g/km) 152 153 154
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1500/600 1300/600 1300/600

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Berlingo Combo Rifter
Wersja wyjściowa BlueHDi 130 Shine Life 1.5 D Elite BlueHDi 130 Allure
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Światła przeciwmgielne/dzienne LED S/S S/S S/S
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe S/N S/S 1100/1400 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko S S 200 zł
Elektrycznie składane lusterka boczne S S 4800 zł (pakiet)
System multimedialny/nawigacja S/2000 zł S/3450 zł S/2000 zł
Bluetooth/USB/DAB S/S/S S/S/600 zł S/S/S
Apple CarPlay i Android Auto (lub inny) S S S
Ładowarka indukcyjna 350 zł 500 zł 350 zł
Kluczyk zbliżeniowy 1 500 zł 1 500 zł 1 500 zł
Adaptacyjny tempomat 1400 zł (pakiet) N* 1400 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie S/4800 zł (pakiet) S/1200 zł S/4800 zł (pakiet)
Kamera cofania/automat parkujący 4800 zł (pakiet, za 2 opcje) 1800 zł za obie opcje 4800 zł (pakiet, za 2 opcje)
Podgrz. fotele/kierownica/szyba 900/N/450 zł 1800 zł/S/N* 900 zł/N/N
Ekran head-up/wirtualne zegary S/N 1400/7650 zł** N/N
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/1400 zł (pakiet) S/S S/1400 zł (pakiet)
Skaner znaków/asystent pasa ruchu S/S S/S S/S
Czujnik martwego pola lusterek 4800 zł (pakiet) 300 zł 4800 zł (pakiet)
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 2400/900 zł (17 cali) 2400/1200 zł (17 cali) 2400 zł/S (16 cali)

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Berlingo Combo Rifter
Cena wyjściowa 95 400 zł 111 450 zł 112 400 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 106 200 zł 123 700 zł 123 150 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *dostępne tylko z manualną skrzynią biegów, **zawiera inne opcje.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Citroën Opel Peugeot
Przestronność z przodu 40 30 30 30
Przestronność z tyłu 30 22 22 22
Pojemność bagażnika 25 20 20 20
Ładowność 15 11 10 11
Widoczność 20 15 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 23 24 22
Ergonomia obsługi 20 14 15 14
Jakość wykończenia 20 15 14 15
Suma punktów 200 150 150 149
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Citroën Opel Peugeot
Przyspieszenie 25 14 14 14
Elastyczność 25 21 21 21
Poziom hałasu 15 10 10 10
Skrzynia biegów 15 10 14 14
Zachowanie na drodze 30 23 23 22
Komfort jazdy 30 22 23 22
Układ kierowniczy 15 12 12 10
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 27 27 28
Suma punktów 200 143 148 145
Koszty Maks. pkt. Citroën Opel Peugeot
Cena po doposażeniu 50 35 30 30
Zużycie paliwa 30 25 23 23
Wyposażenie – komfort 40 22 20 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 18 18
Ubezpieczenia 10 10 9 9
Gwarancja 15 8 8 8
Przeglądy 10 10 10 10
Suma punktów 185 128 118 118
Wynik końcowy 585 421 416 412
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat

To są ciekawe wyniki testu spalania, bowiem zaprzeczają teorii. Jakiej? Takiej, że z manualną skrzynią biegów łatwiej o nieoptymalny dobór obrotów silnika niż w przypadku „automatu”, w którym o ich poziom dba mądre oprogramowanie. To porównanie pokazuje, że człowiek jednak potrafi być mądrzejszy od automatu – auto z ręczną skrzynią spaliło najmniej. No dobrze, sprzęgło hydrokinetyczne może podnosić zużycie paliwa.

Podsumowanie

Rzuć kostką i kup, co chcesz: w przypadku technicznych bliźniaków tak to wygląda. Wybór to kwestia gustu, a w szczególności upodobań co do konfiguracji kokpitu, bo tutaj różnice są największe. Przed zakupem warto usiąść w każdym samochodzie, popatrzeć na instrumenty i pobawić się multimediami. Testy slalomu i omijania przeszkody na drodze publicznej (Peugeot vs rywale) odradzamy – po to testujemy auta na zamkniętym torze, żebyście nie musieli tego robić sami.