- Mają po 4,4 m długości i ponad dwa metry sześcienne przestrzeni bagażowej!
- Jedno auto ma manualną skrzynię biegów, dwaj jego rywale mają "automaty". Który spali mniej oleju napędowego?
- Pod maskami półtoralitrowe turbodiesle - idealny napęd do małych dostawczaków w ucywilizowanych, osobowych wersjach
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- 1. Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi
- 2. Opel Combo Life 1.5D
- 3. Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi
- Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - punkty i klasyfikacja
- Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Niektórzy nazywają je kombivanami, inni MPV. My uważamy: to bohaterowie życia codziennego z dobrym podejściem do rodzin! Berlingo i spółka już dawno pozbyły się wizerunku aut służących tylko do pracy. Mimo że mają swoje odmiany dostawcze, bliżej im do aut osobowych niż cieśli do calówki.
Tak duża użyteczność prowadzi jednak do pewnej jednolitości wyglądu tych pojazdów: wysokie i kanciaste nadwozie, płaskie boki (pionowe ściany nadwozia bardzo powiększają wnętrze, więc to zaleta), duże klapy, praktyczne przesuwane drzwi i niezwykle przestronne kabiny. To nie ułatwia decyzji zakupowej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTym bardziej kiedy fachowcy tego cechu pochodzą z tego samego warsztatu: koncern PSA (do którego należą marki Citroën, Peugeot i od pewnego czasu również Opel) oferuje ten sam samochód, produkowany na tej samej taśmie, pod trzema różnymi markami. Z jednej fabryki wyjeżdżają Citroën Berlingo, Peugeot Rifter i Opel Combo (a od niedawna także Toyota ProAce City). I my pomożemy wam wybrać tego właściwego. Albo i nie pomożemy, jeżeli te auta okażą się stuprocentowymi klonami.
Przeczytaj też:
- A może coś... Dłuższego? Np. Berlingo XL?
- Wiesz, że auta z porównania mają jeszcze siostrę? Poznaj Toyotę Proace City Verso
Na szczęście udało nam się w tym porównaniu wywęszyć małe, ale decydujące różnice: podczas jazdy, w wyposażeniu, codziennym użytku i pod względem kosztów. Citroën okazał się najlepszy w kategorii kosztów. Cena zakupu 130-konnego diesla z ręczną skrzynią biegów i wzbogaconym wyposażeniem wynosi 95 400 zł (wersja Shine) i jest nieco niższa od poziomu konkurentów z manualnymi skrzyniami.
To już daje Citroënowi dobrą pozycję startową. Testowy Peugeot był wyposażony w ośmiostopniowy „automat”, co zwiększa cenę ze 103 900 zł (Allure i „manual”) do 112 400 zł. Opel z silnikiem 1.5 D i manualną skrzynią kosztowałby 101 750 zł (Elite), a my mamy go z „automatem”, za 111 450 zł. Gdybyśmy dostali do testu Berlingo z automatyczną skrzynią biegów, to kosztowałoby ono w specyfikacji Shine 103 900 zł, a więc nadal taniej niż równie zautomatyzowani rywale.
Rifter pod względem obsługi instrumentów okazuje się równie oryginalny, jak inne Peugeoty. Tak samo kręci się bardzo małą kierownicą i patrzy na umieszczone nad wieńcem zegary. To wyklucza ekran head-up (który w Oplu i Citroënie jest dostępny w formie wysuwanej szybki z pleksi), a kierowca ma wrażenie mniejszej przestrzeni przed sobą. Mniejsza kierownica przy inicjacji skrętu daje też gorsze wyczucie jego promienia – konkurenci robią to lepiej.
O wiele ważniejsze jednak jest to, że Peugeot daje plamę w próbie nagłego omijania przeszkody. Ekstremalnie szybkie zmiany kierunku jazdy udają się tylko przy użyciu dużej siły, bo wspomaganie miewa chwilowe zawahania w działaniu i układ kierowniczy nagle sztywnieje, a poza tym przy mniejszej kierownicy siły niezbędne do jej obrotu są większe.
Opel i Citroën radzą sobie z tym ćwiczeniem o wiele lepiej. Ponadto obu prowadzi się odrobinę precyzyjniej, bowiem ich 17-calowe ogumienie dopuszcza lepszy kontakt z drogą. Ale jednocześnie też sztywniejsze ścianki opony mniej delikatnie reagują na zapadnięte studzienki. Najwyższy komfort resorowania odnotowaliśmy w Oplu. Jego amortyzatory szybciej uspokajają ruchy nadwozia, ma się wrażenie, jakby było tu mniej bujania. Ale cała trójka generalnie bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami jezdni jak na ucywilizowane dostawczaki. Ponadto dzięki 300 Nm diesla płynnie i żwawo się rozpędzają.
Podczas jazdy na wprost nie ma myszkowania, a częste ingerencje ESP w zakrętach pomagają bezpiecznie dotrzeć do celu. Słychać (najbardziej w Peugeocie) typowy niski i mechaniczny warkot turbodiesla, jednak pod kreską we wszystkich trzech autach panują bezstresowe warunki. Kolejnym wspólnym mianownikiem tych aut jest ich wysoka funkcjonalność. Siedzenia w drugim rzędzie łatwo się składa – raz-dwa i chowają się w podłodze.
Pojemność bagażowa jest gigantyczna, a schowek pod sufitem mieści drobiazgi, takie jak trójkąt ostrzegawczy itp. Nad głowami pasażerów znajduje się jeszcze dodatkowa półka z oświetleniem. Niestety, są też pewne rzeczy, które w całej trójce zostały niedopracowane: na nierównościach, jak np. kocich łbach, słychać wiele trzasków dochodzących z kabiny.
Mechanizm zamykania drzwi działa z oporem, a przy pełnym obciążeniu zawieszenie dobija aż do ograniczników, kiedy pokonuje się znaczące pofalowania drogi. W gruncie rzeczy zalety i wady są we wszystkich podobne, nie licząc kokpitu i zestawienia małej kierownicy z charakterystyką wspomagania w Peugeocie.
A mimo to możemy przyznać Citroënowi więcej punktów niż jego bratnim rywalom. Jak już wspomnieliśmy, Berlingo wystąpiło tu z manualną skrzynią biegów. To czyni je lżejszym i subiektywnie też żywszym, a w rezultacie nawet oszczędniejszym. Mimo takiej samej mocy w całej trójce HDi w Berlingo wypija o ponad pół litra oleju napędowego mniej niż w Combo i Rifterze. Poza tym Citroën może ciągnąć cięższe przyczepy i ma też o 60 kg wyższą ładowność niż Opel. Niektórzy powiedzą: co to jest 60 kilo. Cóż – te auta są podobne, ale na pewno nie identyczne.
1. Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi
Jak to w Citroënie: charakterystyczne i praktyczne poduszki na bokach drzwi, a do tego bardzo charakterystyczny przód. Z testowanej trójki - nie do pomylenia.
Jak na zewnętrzne rozmiary samochodu, kufer jest ogromny i bardzo wszeschstronny: 597-2126 l. Ładowność najwyższa w porównaniu: 522 kg.
Kokpit: spokojna grafika zegarów, ekran head-up na wysuwanej szybce wykonanej z pleksi. Element obsługi tempomatu został umieszczony na kolumnie kierownicy, wymaga to przyzwyczajenia. Elektryczny hamulec postojowy: dobrze widoczny i dostępny na podwyższonej konsoli środkowej. Sześciobiegowa skrzynia: dźwignia umieszczona za daleko z przodu, z ergonomicznego punktu widzenia nieoptymalnie. Przyjemnie lekko, ale niezbyt precyzyjnie pracujący lewarek.
Wyniki pomiarów miejsca na nogi z przodu, a szczególnie z tyłu, podpowiadają że projektanci poświęcili przestronność przedziału pasażerskiego dla maksymalnego powiększenia bagażnika. I byłoby to logiczne, gdyby nie to, jak bardzo zmarnowano ogromny rozstaw osi, godny limuzyny klasy średniej. Z tyłu mogłoby być zdecydowanie więcej miejsca na nogi, ale za to kabina jest tak wysoka i kanciasta, że poczucie swobody ruchów i tak jest dobre.
Plusy:
- wystarczające przyspieszenie
- satysfakcjonująca elastyczność
- akceptowalny komfort resorowania jak na auto o "dostawczym pochodzeniu"
- najbardziej atrakcyjna cena po doposażeniu
- najniższe spalanie
- ogromne możliwości przewozowe za sprawą wielkiego bagażnika
- liczne schowki pojmagają utrzymać porządek w aucie
- dobra widoczność przez duże szyby
Minusy:
- nieprecyzyjna dźwignia zmiany biegów
- najdłuższa droga pierwszego hamowania awaryjnego
- zaskakująco mało miejsca na nogi z tyłu jak na tak ogromny rozstaw osi
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
Jak na swoje rozmiary zewnętrzne, ten samochód sobowy powstały na bazie roboczego dostawczaka oferuje mnóstwo możliwości. Jeżeli często wyjeżdżasz z rodziną na piknik, albo po prostu zabierasz dużo bagaży, to warto pomyśleć o przesiadce z typowego kompaktu - nawet kombi - do Berlingo. Lub jego krewnych, ale o tym za chwilę.
Ocena: 421/585
2. Opel Combo Life 1.5D
Zderzaki w kolorze – wszystko jest tu lakierowane. Ładnie, ale mniej praktycznie. Trzeba przyznać, że Oplowi udało się elegancko zaprojektować przód - niemal jedyny poważniejszy wyróżnik spośród technologicznego rodzeństwa.
W pojemności bagażnika nie ma żadnej różnicy: to nadal fantastyczny zakres 597-2126 l. Ładowność niższa niż u rywali: 465 kg.
Prędkościomierz i obrotomierz zamieniły się stronami. Taka ciekawostka, którą trudno merytorycznie ocenić. Jak dawniej: przełącznik świateł w starym, dobrze znanym stylu Opla. Elektromechaniczny hamulec postojowy jest seryjny dopiero w testowanej specyfikacji Elite, w niższych trzeba go dokupić. W górę i w dół: zmiana biegów łopatkami w vanie o dostawczych korzeniach to raczej gadżet, chyba że chcemy hamować silnikiem. Trzyma tempo: przyciski do obsługi tempomatu.
Wymiary kabiny są niczym sklonowane z Berlingo. I nic w tym dziwnego, bo wszelkie przeróbki konfiguracji foteli byłyby dla producenta bardzo kosztowne. A auto ma na siebie przede wszystkim zarabiać. Poza tym Opel to dziś przecież koncern PSA...
Plusy:
- wystarczające przyspieszenie
- satysfakcjonująca elastyczność
- akceptowalny komfort resorowania jak na auto o "dostawczym pochodzeniu"
- utomatyczna skrzynia biegów
- ogromne możliwości przewozowe za sprawą wielkiego bagażnika
- liczne schowki pojmagają utrzymać porządek w aucie
- dobra widoczność przez duże szyby
Minusy:
- hamulce powinny być skuteczniejsze
- zaskakująco mało miejsca na nogi z tyłu jak na tak ogromny rozstaw osi
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
Opel w zasadzie mógłby mieć znaczek francuskiej marki i byłoby to jak najbardziej zgodne z rzeczywistością. Po przesiadce z Berlingo do Combo kierowca nie będzie niczym zaskoczony.
Ocena: 416/585
3. Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi
Peugeot groźnie spogląda na rywali i wygląda tak, jakby był zawsze gotowy do skoku. Tymczasem "lew" nie przepada za gwałtownymi manewrami na drodze.
Ogromny jak na długość samochodu bagażnik mieści 597-2126 l, czyli niespodzianek nie ma i u Peugeota. Ładowność: 500 kg.
...za to niespodzianka będzie w kokpicie! Odlotowe: wysoko umieszczone zegary, które wymuszają specyficzną pozycję za kierownicą trzymaną niemal na kolanach. Jak u konkurentów: mały wyświetlacz między tarczami. Przycisk „Eco”: zmienia reakcję silnika na gaz i mapę skrzyni, ma pomagać w oszczędzaniu paliwa, o ile powściągniemy temperament. Wybór zakresu jazdy: pokrętło zastępuje dźwignię „automatu”. Łopatki: tu kierowca może manualnie wybierać przełożenia 8-stopniowego „automatu”.
Komentarz ten sam, co u rywali - auto z tak dużym rostawem osi powinno oferować więcej miejsca na nogi pasażerom tylnym. Z przodu we wszystkich trzec autach można jechać w kapeluszu, a może nawet w cylindrze.
Plusy:
- wystarczające przyspieszenie
- satysfakcjonująca elastyczność
- akceptowalny komfort resorowania jak na auto o "dostawczym pochodzeniu"
- utomatyczna skrzynia biegów
- ogromne możliwości przewozowe za sprawą wielkiego bagażnika
- liczne schowki pojmagają utrzymać porządek w aucie
- dobra widoczność przez duże szyby
Minusy:
- hamulce powinny być skuteczniejsze
- zaskakująco mało miejsca na nogi z tyłu jak na tak ogromny rozstaw osi
- tylko dwa lata gwarancji
- najmniej pewne zachowanie na drodze z testowanej trójki
- ekstrawagancki kokpit zmusi niektórych kierowców do jazdy w nienaturalnej pozycji, a to na dłuższą metę nie jest optymalne rozwiązanie
Podsumowanie:
Peugeot z pewnością uwiedzie tego, kto szuka nieszablonowego kokpitu - a to w końcu miejsce, w którym kierowca spędza czas i często mu się przygląda plus wchodzi w interakcję z instrumentami pokładowymi. Poza tym - nie sposób dostrzec w nim wspólnych genów z Berlingo i Combo.
Ocena: 412/585
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Citroën | Opel | Peugeot |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s | 3,6 s | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 11,8 s | 11,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,1 s | 20,0 s | 20,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 6,8 s | 6,6 s | 6,6 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 8,9 s | 8,7 s | 9,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1598/522 kg | 1640/465 kg | 1620/500 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 58/42 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,2 m | 11,2/11,1 m | 11,2/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 38,0 m | 37,1 m | 37,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,4 m | 37,4 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,9 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 850 km | 750 km | 750 km |
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Citroën Berlingo | Opel Combo Life | Peugeo Rifter |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1120 | 1120 | 1120 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1510 | 1510 | 1510 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1090 | 1090 | 1090 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 215 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 710 | 710 | 710 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1470 | 1470 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1050 | 1050 | 1050 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 380 | 380 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Berlingo | Combo | Rifter |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/pasek | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1499 | 1499 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 130/3750 | 130/3750 | 130/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 300/1750 | 300/1750 | 300/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 184 | 184 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 597-2126 | 597-2126 | 597-2126 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/55 R 17 | 205/55 R 17 | 215/65 R 16 |
Emisja CO2 (g/km) | 152 | 153 | 154 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/600 | 1300/600 | 1300/600 |
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Berlingo | Combo | Rifter |
Wersja wyjściowa | BlueHDi 130 Shine | Life 1.5 D Elite | BlueHDi 130 Allure |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła przeciwmgielne/dzienne LED | S/S | S/S | S/S |
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe | S/N | S/S | 1100/1400 zł (pakiet) |
Elektrochromatyczne lusterko | S | S | 200 zł |
Elektrycznie składane lusterka boczne | S | S | 4800 zł (pakiet) |
System multimedialny/nawigacja | S/2000 zł | S/3450 zł | S/2000 zł |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/S | S/S/600 zł | S/S/S |
Apple CarPlay i Android Auto (lub inny) | S | S | S |
Ładowarka indukcyjna | 350 zł | 500 zł | 350 zł |
Kluczyk zbliżeniowy | 1 500 zł | 1 500 zł | 1 500 zł |
Adaptacyjny tempomat | 1400 zł (pakiet) | N* | 1400 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/4800 zł (pakiet) | S/1200 zł | S/4800 zł (pakiet) |
Kamera cofania/automat parkujący | 4800 zł (pakiet, za 2 opcje) | 1800 zł za obie opcje | 4800 zł (pakiet, za 2 opcje) |
Podgrz. fotele/kierownica/szyba | 900/N/450 zł | 1800 zł/S/N* | 900 zł/N/N |
Ekran head-up/wirtualne zegary | S/N | 1400/7650 zł** | N/N |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/1400 zł (pakiet) | S/S | S/1400 zł (pakiet) |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | S/S | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola lusterek | 4800 zł (pakiet) | 300 zł | 4800 zł (pakiet) |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | 2400/900 zł (17 cali) | 2400/1200 zł (17 cali) | 2400 zł/S (16 cali) |
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Berlingo | Combo | Rifter |
Cena wyjściowa | 95 400 zł | 111 450 zł | 112 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 106 200 zł | 123 700 zł | 123 150 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *dostępne tylko z manualną skrzynią biegów, **zawiera inne opcje.
Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi, Opel Combo Life 1.5D, Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Citroën | Opel | Peugeot |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 30 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 22 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 20 | 20 |
Ładowność | 15 | 11 | 10 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 23 | 24 | 22 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 15 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 14 | 15 |
Suma punktów | 200 | 150 | 150 | 149 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Citroën | Opel | Peugeot |
Przyspieszenie | 25 | 14 | 14 | 14 |
Elastyczność | 25 | 21 | 21 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 10 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 10 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 23 | 23 | 22 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 23 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 12 | 10 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 27 | 27 | 28 |
Suma punktów | 200 | 143 | 148 | 145 |
Koszty | Maks. pkt. | Citroën | Opel | Peugeot |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 30 | 30 |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 23 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 22 | 20 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 18 | 18 |
Ubezpieczenia | 10 | 10 | 9 | 9 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 185 | 128 | 118 | 118 |
Wynik końcowy | 585 | 421 | 416 | 412 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
To są ciekawe wyniki testu spalania, bowiem zaprzeczają teorii. Jakiej? Takiej, że z manualną skrzynią biegów łatwiej o nieoptymalny dobór obrotów silnika niż w przypadku „automatu”, w którym o ich poziom dba mądre oprogramowanie. To porównanie pokazuje, że człowiek jednak potrafi być mądrzejszy od automatu – auto z ręczną skrzynią spaliło najmniej. No dobrze, sprzęgło hydrokinetyczne może podnosić zużycie paliwa.
Podsumowanie
Rzuć kostką i kup, co chcesz: w przypadku technicznych bliźniaków tak to wygląda. Wybór to kwestia gustu, a w szczególności upodobań co do konfiguracji kokpitu, bo tutaj różnice są największe. Przed zakupem warto usiąść w każdym samochodzie, popatrzeć na instrumenty i pobawić się multimediami. Testy slalomu i omijania przeszkody na drodze publicznej (Peugeot vs rywale) odradzamy – po to testujemy auta na zamkniętym torze, żebyście nie musieli tego robić sami.