Auto Świat Testy Porównania samochodów Volkswagen Amarok kontra Mercedes X - pikapy nie z tej ziemi

Volkswagen Amarok kontra Mercedes X - pikapy nie z tej ziemi

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

258 KM w pikapie i przyspieszenie do „setki” w osiem sekund? Czy to jakiś fetysz? Nie, to luksus, przeznaczony do ciężkiej codziennej pracy

Porównanie: VW Amarok i Mercedes klasy X
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Porównanie: VW Amarok i Mercedes klasy X
  • Te kolosy mają osiągi kompaktów GTI z lat 90. ubiegłego wieku
  • Oba samochody urzekają kulturą pracy luksusowego napędu...
  • ...ale w kabinach próżno szukać luksusowego wykończenia

Ruszmy się gdzieś! Wyjedźmy, zostawiając za sobą codzienną miejską gonitwę. Zjedźmy z betonu osiedli, uwolnijmy się od zrzędliwego szefa, denerwujących znajomych i marudnych przełożonych. Wyjedźmy! Na Przylądek Północny, do Afryki, a najlepiej na koniec świata. Eksplorujmy przyrodę. Brzmi kusząco? I słusznie, ale tym razem mamy dla was coś, co pozwoli pogodzić dwa światy: pracy i przygody.

Te samochody nadają się bowiem do przygody wszelkiej maści. Są solidne, wielkie, ciężkie, mocne i wszechstronne. Ale tak naprawdę mimo luksusowego napędu V6 to są prawdziwe woły robocze. Mają niezniszczalne proste zawieszenie, nadwozie oparte na ramie, pakę, na którą można wrzucić cokolwiek – od paczek z procesorami do laptopów po betoniarkę – a jednocześnie rozpieszczają wygodnymi elektrycznie sterowanymi fotelami kierowcy i pasażera.

Oba pikapy są długie na ponad 5 metrów i mają powierzchnie ładunkowe, które pomieszczą w turystycznych warunkach podstawowe gospodarstwo domowe. W Mercedesie paka jest długa na 1,58 m, maksymalna szerokość to 1,56 m. W Volkswagenie to odpowiednio 1,52 i 1,62 m.

Mercedes może wziąć na pokład aż 830 kg, podczas gdy Amarok w standardowej formie – „tylko” 580 kg, ale Volkswagena można zamówić ze wzmocnionymi resorami (piórowymi – to naprawdę proste auto), które podnoszą ładowność o dodatkowe 160 kg. Zapakujmy więc: namiot, wędki, grill, kuchenkę turystyczną, śpiwory i całą resztę akcesoriów do biwakowania. Jeżeli miejsca na pace nie wystarczy, to nie kres możliwości: na hak można wziąć nawet 3,5-tonową przyczepę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chcemy uciec od codzienności i dlatego nie przeszkadza nam prosty wystrój wnętrza. Musimy przyznać, że spece z Mercedesa włożyli sporo pracy, żeby choć trochę zatuszować użytkowy charakter oryginalnego Nissana Navary, na którym bazuje klasa X.

Nie potrzebujemy jednak teraz ani fikuśnych nawiewów, ani dekoracyjnych dodatków. Nie przeszkadzają nam też przełączniki z Nissana, które tu i ówdzie można znaleźć – ważne, że mamy porządne mercedesowskie zegary i nawigację, która wśród pikapów stanowi ewenement, jeżeli chodzi o funkcjonalne zaawansowanie.

Do tego solidne fotele, które pozwalają czuć się komfortowo nawet po długiej podróży. Także z tyłu nie jest źle – tylna kanapa chętnie przyjmie dwoje lub troje okazyjnych autostopowiczów. Ewentualnie będą musieli trochę pochylić głowy, co w tak wysokim samochodzie jest dziwne.

Volkswagen dla odmiany mimo minimalnie mniejszego indeksu miejsca z tyłu na nogi jest przestronniejszy, szerszy, ma wyższą kabinę i daje większe poczucie swobody tak z przodu, jak i z tyłu. Generalnie kabina Amaroka została urządzona w mniej utylitarny, za to bardziej cywilizowany sposób i mniej kojarzy się z samochodem transportującym robotników na budowę z betoniarką na pace. Instrumenty są proste w obsłudze.

Wykończenie pikapów może nie jest wysokich lotów (materiały) ale przednie fotele są bardzo wygodne w obu pojazdach.

Wspaniałe fotele ErgoComfort (standard w testowanej wersji) są jeszcze przyjemniejsze niż te w Nis… Mercedesie, także z tyłu siedzisko lepiej podpiera uda jadących pasażerów. Oba pikapy napędzają potężne trzylitrowe diesle o mocy 258 KM. Moc jest przetwarzana przez hydrokinetyczne skrzynie biegów, które różnią się liczbą przełożeń: siedem w Mercedesie i osiem w Volkswagenie.

Oba napędy porządnie biorą się do roboty po każdym dodaniu gazu i rozpędzają 2,4-tonowe kloce z zadziwiającą łatwością. Takich osiągów nie da się zignorować na drodze – wielkość, moc i szybkość budzą respekt. V6 w Mercedesie mruczy przyjaźnie, ale przyspieszanie jest zawsze brutalne, chociaż można się przyczepić, że diesel tu nie wkręca się tak łatwo na obroty, jak motor konkurenta. Jednak nie w obrotach tkwi jego siła, lecz w momencie obrotowym. Automatyczna skrzynia bywa niezdecydowana w reakcjach, ale w trybie sportowym działa już z odpowiednią dla takiej mocy determinacją.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W zakresie pracy układu jezdnego Mercedes nie wypada tak dobrze, jak rywal – ze swoim niebezpośrednim układem kierowniczym i galopującym resorowaniem (które jest poniekąd efektem wyższej ładowności) klasa X nie relaksuje tak, jak Amarok. To jednak nie problem – przecież chcieliśmy pikapa, prawda?

Mercedes ma asa w rękawie: hamulce. Żeby taki kloc tak hamował, to wręcz niedorzeczne! Volkswagen też ma przecież dobre hamulce jak na samochód użytkowy, a mimo to został zdetronizowany w konkurencji hamowania przez Mercedesa. Amarok – i to jest w nim wyjątkowe – zachowuje się bardziej jak SUV niż klasyczny pikap. Czyli trochę jak Touareg ze skrzynią ładunkową zamiast bagażnika… OK, trochę się zagalopowaliśmy, Touareg to jednak inna liga.

W każdym razie Amarok pewnie trzyma się drogi, jeździ stabilnie i z bezpośrednią reakcją na skręt kierownicy. Jest po prostu poręczniejszy, bardziej komunikatywny, a niedoskonałości jezdni filtruje skuteczniej. I to mimo zastosowania rustykalnych resorów piórowych na tylnej osi. Pełen życia silnik V6 ciągnie jak szalony, brzmi nieco jaśniej niż ten w Mercedesie, chociaż oba pojazdy od strony napędu są ponadprzeciętnie ciche. Natomiast automatyczna skrzynia Volkswagena sortuje biegi sprawniej niż jej konkurentka.

A teraz - czas na liczby. Cały las liczb w tabelach - same konkrety :)

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuVWMercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h2,8 s2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s8,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,7 s13,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,3 s (aut.)4,7 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h5,6 s (aut.)5,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2340/580 kg2420/830 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,8/13,1 m13,7/13,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)38,4 m35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,6 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe9,9 l/100 km10,6 l/100 km
Zasięg810 km680 km

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkiVW AmarokMercedes X
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11301120
Szerokość wnętrza z przodu(mm)16051515
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)1045990
Zakres regulacji fotela(mm)210215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)685710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)15901490
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970920
Wysokość siedziska z tyłu(mm)380360

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy od metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcom o przeciętnym wzroście.

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaAmarokX 350 d
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/V6/24diesel, turbo/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29672984
Moc maksymalna (KM/obr./min)258/3250258/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)580/1400550/1400
Prędkość maksymalna (km/h)207205
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 7-biegowa
Napędna cztery kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Przybliżona, zmierzona kubatura ładunkowa (m3)1,31,02
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)80/1373/17
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Dueler H/P SportContinental PremiumContact6
Rozmiar opon testowanego auta255/50 R 20255/60 R 18
Emisja CO2 (g/km)220236
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)3500/7503500/750

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieAmarokX 350 d
Wersja wyjściowa3.0 TDI 4MOTION Aventura4MATIC Power
Airbagi czołowe i boczneSS
Kurtyny powietrzneSS
Reflektory LED/ksenonoweN/SS/N
Klimatyzacja automatycznaSS
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/NS/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneNS
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/SS/S/1747 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/SS/S/11 537 zł (Comand Online)
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenieS/NS/N
Elektrycznie sterowany fotel kierowcy/pasażeraS/SS/S
Podgrzewane przednie fotele/tylna kanapa/kierownicaS/N/N1768 zł/N/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat/skórzana tapicerkaS/N/NS/N/4615 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/S4758 zł za trzy opcje
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyN/NN/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)NN
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychN/NS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/NN/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2876 zł/20 cali (S)2653 zł/18 cali (S)

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - ceny, gwarancje, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/cenyAmarokX 350 d
Cena wyjściowa241 326 zł233 331 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,8 proc.49,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazań komputerawg wskazań komputera
Cena po doposażeniu241 326 zł253 141 zł

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.VolkswagenMercedes
Przestronność z przodu403027
Przestronność z tyłu302018
Pojemność bagażnika252422
Ładowność151215
Widoczność201414
Fotele, pozycja kierowcy302625
Ergonomia obsługi201817
Jakość wykończenia201616
Suma punktów200160154
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VolkswagenMercedes
Przyspieszenie251919
Elastyczność252322
Poziom hałasu151211
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302322
Komfort jazdy302219
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania532
Skuteczność hamulców402732
Suma punktów200157153
KosztyMaks. pkt.VolkswagenMercedes
Cena po doposażeniu503331
Utrata wartości151110
Zużycie paliwa301816
Wyposażenie – komfort402021
Wyp. – bezpieczeństwo301111
Ubezpieczenia1065
Gwarancja1588
Przeglądy1077
Suma punktów200114109
Wynik końcowy600431416
Miejsce w teście 1.2.

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania Mercedes X 350 d i VW Amarok 3.0 TDI
Test spalania Mercedes X 350 d i VW Amarok 3.0 TDIAuto Bild

Jak na taki ogień pod maskami obu pikapów, spalanie uznajemy za bardzo rozsądne. Te kolosy, ważące grubo ponad dwie tony, mają takie przyspieszenia, jak auta GTI sprzed dwóch dekad, a elastyczność napędów jest imponująca. Stąd uzyskane wyniki spalania wypada mierzyć miarą tych sportowych osiągów, a mierzyliśmy też na autostradzie.

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - podsumowanie

Volkswagen za cokolwiek by się wziął, to zrobi to dobrze? Poza kilkoma wpadkami silnikowymi wychodzi na to, że takie stwierdzenie jest prawdziwe. W głowach szefów VAG powstał pomysł na pikapa i inżynierowie wnet go zrobili. I to tak, że wystarczyło do pokonania w porównaniu podobnej konstrukcji Mercedesa, który nie jest ani outsiderem, ani słabeuszem. Solidne, praktyczne pojazdy do ciężkiej pracy z potężnym napędem.

A który pikap Twoim zdaniem powinien wygrać?

Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków