• Te kolosy mają osiągi kompaktów GTI z lat 90. ubiegłego wieku
  • Oba samochody urzekają kulturą pracy luksusowego napędu...
  • ...ale w kabinach próżno szukać luksusowego wykończenia

Ruszmy się gdzieś! Wyjedźmy, zostawiając za sobą codzienną miejską gonitwę. Zjedźmy z betonu osiedli, uwolnijmy się od zrzędliwego szefa, denerwujących znajomych i marudnych przełożonych. Wyjedźmy! Na Przylądek Północny, do Afryki, a najlepiej na koniec świata. Eksplorujmy przyrodę. Brzmi kusząco? I słusznie, ale tym razem mamy dla was coś, co pozwoli pogodzić dwa światy: pracy i przygody.

Te samochody nadają się bowiem do przygody wszelkiej maści. Są solidne, wielkie, ciężkie, mocne i wszechstronne. Ale tak naprawdę mimo luksusowego napędu V6 to są prawdziwe woły robocze. Mają niezniszczalne proste zawieszenie, nadwozie oparte na ramie, pakę, na którą można wrzucić cokolwiek – od paczek z procesorami do laptopów po betoniarkę – a jednocześnie rozpieszczają wygodnymi elektrycznie sterowanymi fotelami kierowcy i pasażera.

Oba pikapy są długie na ponad 5 metrów i mają powierzchnie ładunkowe, które pomieszczą w turystycznych warunkach podstawowe gospodarstwo domowe. W Mercedesie paka jest długa na 1,58 m, maksymalna szerokość to 1,56 m. W Volkswagenie to odpowiednio 1,52 i 1,62 m.

Mercedes może wziąć na pokład aż 830 kg, podczas gdy Amarok w standardowej formie – „tylko” 580 kg, ale Volkswagena można zamówić ze wzmocnionymi resorami (piórowymi – to naprawdę proste auto), które podnoszą ładowność o dodatkowe 160 kg. Zapakujmy więc: namiot, wędki, grill, kuchenkę turystyczną, śpiwory i całą resztę akcesoriów do biwakowania. Jeżeli miejsca na pace nie wystarczy, to nie kres możliwości: na hak można wziąć nawet 3,5-tonową przyczepę.

Chcemy uciec od codzienności i dlatego nie przeszkadza nam prosty wystrój wnętrza. Musimy przyznać, że spece z Mercedesa włożyli sporo pracy, żeby choć trochę zatuszować użytkowy charakter oryginalnego Nissana Navary, na którym bazuje klasa X.

Nie potrzebujemy jednak teraz ani fikuśnych nawiewów, ani dekoracyjnych dodatków. Nie przeszkadzają nam też przełączniki z Nissana, które tu i ówdzie można znaleźć – ważne, że mamy porządne mercedesowskie zegary i nawigację, która wśród pikapów stanowi ewenement, jeżeli chodzi o funkcjonalne zaawansowanie.

Do tego solidne fotele, które pozwalają czuć się komfortowo nawet po długiej podróży. Także z tyłu nie jest źle – tylna kanapa chętnie przyjmie dwoje lub troje okazyjnych autostopowiczów. Ewentualnie będą musieli trochę pochylić głowy, co w tak wysokim samochodzie jest dziwne.

Volkswagen dla odmiany mimo minimalnie mniejszego indeksu miejsca z tyłu na nogi jest przestronniejszy, szerszy, ma wyższą kabinę i daje większe poczucie swobody tak z przodu, jak i z tyłu. Generalnie kabina Amaroka została urządzona w mniej utylitarny, za to bardziej cywilizowany sposób i mniej kojarzy się z samochodem transportującym robotników na budowę z betoniarką na pace. Instrumenty są proste w obsłudze.

Wspaniałe fotele ErgoComfort (standard w testowanej wersji) są jeszcze przyjemniejsze niż te w Nis… Mercedesie, także z tyłu siedzisko lepiej podpiera uda jadących pasażerów. Oba pikapy napędzają potężne trzylitrowe diesle o mocy 258 KM. Moc jest przetwarzana przez hydrokinetyczne skrzynie biegów, które różnią się liczbą przełożeń: siedem w Mercedesie i osiem w Volkswagenie.

Oba napędy porządnie biorą się do roboty po każdym dodaniu gazu i rozpędzają 2,4-tonowe kloce z zadziwiającą łatwością. Takich osiągów nie da się zignorować na drodze – wielkość, moc i szybkość budzą respekt. V6 w Mercedesie mruczy przyjaźnie, ale przyspieszanie jest zawsze brutalne, chociaż można się przyczepić, że diesel tu nie wkręca się tak łatwo na obroty, jak motor konkurenta. Jednak nie w obrotach tkwi jego siła, lecz w momencie obrotowym. Automatyczna skrzynia bywa niezdecydowana w reakcjach, ale w trybie sportowym działa już z odpowiednią dla takiej mocy determinacją.

W zakresie pracy układu jezdnego Mercedes nie wypada tak dobrze, jak rywal – ze swoim niebezpośrednim układem kierowniczym i galopującym resorowaniem (które jest poniekąd efektem wyższej ładowności) klasa X nie relaksuje tak, jak Amarok. To jednak nie problem – przecież chcieliśmy pikapa, prawda?

Mercedes ma asa w rękawie: hamulce. Żeby taki kloc tak hamował, to wręcz niedorzeczne! Volkswagen też ma przecież dobre hamulce jak na samochód użytkowy, a mimo to został zdetronizowany w konkurencji hamowania przez Mercedesa. Amarok – i to jest w nim wyjątkowe – zachowuje się bardziej jak SUV niż klasyczny pikap. Czyli trochę jak Touareg ze skrzynią ładunkową zamiast bagażnika… OK, trochę się zagalopowaliśmy, Touareg to jednak inna liga.

W każdym razie Amarok pewnie trzyma się drogi, jeździ stabilnie i z bezpośrednią reakcją na skręt kierownicy. Jest po prostu poręczniejszy, bardziej komunikatywny, a niedoskonałości jezdni filtruje skuteczniej. I to mimo zastosowania rustykalnych resorów piórowych na tylnej osi. Pełen życia silnik V6 ciągnie jak szalony, brzmi nieco jaśniej niż ten w Mercedesie, chociaż oba pojazdy od strony napędu są ponadprzeciętnie ciche. Natomiast automatyczna skrzynia Volkswagena sortuje biegi sprawniej niż jej konkurentka.

A teraz - czas na liczby. Cały las liczb w tabelach - same konkrety :)

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu VW Mercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s 8,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 12,7 s 13,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,3 s (aut.) 4,7 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 5,6 s (aut.) 5,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2340/580 kg 2420/830 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc. 56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,8/13,1 m 13,7/13,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 38,4 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,6 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 9,9 l/100 km 10,6 l/100 km
Zasięg 810 km 680 km

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostki VW Amarok Mercedes X
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1130 1120
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1605 1515
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1045 990
Zakres regulacji fotela (mm) 210 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 685 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1590 1490
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 970 920
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 360

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy od metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcom o przeciętnym wzroście.

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Amarok X 350 d
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/V6/24 diesel, turbo/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2967 2984
Moc maksymalna (KM/obr./min) 258/3250 258/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 580/1400 550/1400
Prędkość maksymalna (km/h) 207 205
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 7-biegowa
Napęd na cztery koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Przybliżona, zmierzona kubatura ładunkowa (m3) 1,3 1,02
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 80/13 73/17
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Dueler H/P Sport Continental PremiumContact6
Rozmiar opon testowanego auta 255/50 R 20 255/60 R 18
Emisja CO2 (g/km) 220 236
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 3500/750 3500/750

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Amarok X 350 d
Wersja wyjściowa 3.0 TDI 4MOTION Aventura 4MATIC Power
Airbagi czołowe i boczne S S
Kurtyny powietrzne S S
Reflektory LED/ksenonowe N/S S/N
Klimatyzacja automatyczna S S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/N S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne N S
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/S S/S/1747 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/S S/S/11 537 zł (Comand Online)
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenie S/N S/N
Elektrycznie sterowany fotel kierowcy/pasażera S/S S/S
Podgrzewane przednie fotele/tylna kanapa/kierownica S/N/N 1768 zł/N/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat/skórzana tapicerka S/N/N S/N/4615 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/S 4758 zł za trzy opcje
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy N/N N/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) N N
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych N/N S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący N/N N/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2876 zł/20 cali (S) 2653 zł/18 cali (S)

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - ceny, gwarancje, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/ceny Amarok X 350 d
Cena wyjściowa 241 326 zł 233 331 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 46,8 proc. 49,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera wg wskazań komputera
Cena po doposażeniu 241 326 zł 253 141 zł

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volkswagen Mercedes
Przestronność z przodu 40 30 27
Przestronność z tyłu 30 20 18
Pojemność bagażnika 25 24 22
Ładowność 15 12 15
Widoczność 20 14 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25
Ergonomia obsługi 20 18 17
Jakość wykończenia 20 16 16
Suma punktów 200 160 154
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volkswagen Mercedes
Przyspieszenie 25 19 19
Elastyczność 25 23 22
Poziom hałasu 15 12 11
Skrzynia biegów 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 23 22
Komfort jazdy 30 22 19
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 3 2
Skuteczność hamulców 40 27 32
Suma punktów 200 157 153
Koszty Maks. pkt. Volkswagen Mercedes
Cena po doposażeniu 50 33 31
Utrata wartości 15 11 10
Zużycie paliwa 30 18 16
Wyposażenie – komfort 40 20 21
Wyp. – bezpieczeństwo 30 11 11
Ubezpieczenia 10 6 5
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 7 7
Suma punktów 200 114 109
Wynik końcowy 600 431 416
Miejsce w teście 1. 2.

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild
Test spalania Mercedes X 350 d i VW Amarok 3.0 TDI

Jak na taki ogień pod maskami obu pikapów, spalanie uznajemy za bardzo rozsądne. Te kolosy, ważące grubo ponad dwie tony, mają takie przyspieszenia, jak auta GTI sprzed dwóch dekad, a elastyczność napędów jest imponująca. Stąd uzyskane wyniki spalania wypada mierzyć miarą tych sportowych osiągów, a mierzyliśmy też na autostradzie.

Mercedes X 350 d kontra Volkswagen Amarok 3.0 TDI - podsumowanie

Volkswagen za cokolwiek by się wziął, to zrobi to dobrze? Poza kilkoma wpadkami silnikowymi wychodzi na to, że takie stwierdzenie jest prawdziwe. W głowach szefów VAG powstał pomysł na pikapa i inżynierowie wnet go zrobili. I to tak, że wystarczyło do pokonania w porównaniu podobnej konstrukcji Mercedesa, który nie jest ani outsiderem, ani słabeuszem. Solidne, praktyczne pojazdy do ciężkiej pracy z potężnym napędem.

A który pikap Twoim zdaniem powinien wygrać?

Zapraszamy do komentowania!