Logo

Sprawdziłem zużycie paliwa Skody Octavii TSI. Zaczęło się ekstra, ale ostatnia próba ją zdemaskowała

  • Skoda Octavia to 2. najczęściej rejestrowane nowe auto osobowe w Polsce. Między styczniem a listopadem 2025 r. pod tym względem okazało się lepsze niż wszystkie osobowe Ople i Peugeoty razem wzięte
  • Co 3. nowa Skoda w Polsce to właśnie Octavia
  • Auto było użyczone przez importera, a po teście zostało zwrócone
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Takie samochody jak Skoda Octavia to dopiero mają ciężko. Od mniejszych pojazdów wymaga się głównie, żeby były oszczędne. Od większych — aby zachwycały dynamiką. Tymczasem od nieco mocniejszych kompaktów oczekuje się, że będą mieć dryg zarówno do pierwszego, jak i do drugiego. A przecież drugie często wyklucza pierwsze. Jak jest z 204-konną wersją Skody Octavii Combi w wariancie wyposażenia o sugestywnej nazwie Sportline?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie średnie zużycie paliwa ma Skoda Octavia w cyklu mieszanym?
Ile paliwa zużywa Skoda Octavia na autostradzie?
Jakie są wyniki zużycia paliwa w mieście dla Skody Octavii?
Czym wyróżnia się Skoda Octavia na rynku polskim w 2025 roku?

Na rynku z pewnością jest świetnie. W okresie styczeń-listopad 2025 r. Skoda Octavia była 2. najczęściej rejestrowanym nowym autem osobowym w Polsce (dane: IBRM Samar) i jedynym modelem w czołowej siódemce, który zanotował wzrost pierwszych rejestracji w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. (o 8,4 proc. do 18626 aut).

Przeczytaj także: Nie tylko Black Friday i Black Week. Te auta kupiłbym na wyprzedażach 2025

Mało tego, co 3. rejestrowana w Polsce nowa Skoda między styczniem a listopadem 2025 r. to właśnie Octavia. A 18626 pierwszych rejestracji jest lepszym wynikiem od tego, które w tym samym czasie uzyskały wszystkie modele Opla i Peugeota razem wzięte!

Tylko czy Skoda Octavia odnosi także "paliwowe" sukcesy?

Ile paliwa zużywa średnio Skoda Octavia Combi?

Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)
Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Sprawdzałem Skodę Octavię Combi w wersji z benzynowym silnikiem 2.0 TSI (204 KM), napędem 4x4 i automatyczną skrzynią biegów. Dodajmy do tego 320 Nm przy 1500 obr./min, 6,7 s od 0 do 100 km na godz. oraz nadwozie o długości 469,8 cm i wygląda na to, że po prostu nie może być oszczędnie.

Przeczytaj także: Zjeździłem pół Polski nowym VW T-Roc. Już wiem, czy zasługuje na nasze pieniądze

Szkoda, bo to by oznaczało, że do pełni szczęścia brakuje właśnie tylko niskiego zużycia paliwa. Skodą Octavią Combi 2.0 TSI 4x4 jeździło mi się bowiem znakomicie — poza temperamentem godnym hot hatcha jest solidnie wyciszona w środku, jej zawieszenie bardzo dobrze tłumi większość nierówności, a układ kierowniczy zaskakuje precyzją. Gdyby to tego doszło niewielkie zużycie paliwa, to łooo panie...

Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)
Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Zacząłem od standardowej próby, którą poddaje wszystkie testowane przeze mnie auta. Można to nazwać "cyklem mieszanym". Najpierw Południowa Obwodnica Warszawy, która dobrze "udaje" jazdę w trasie, później droga wojewódzka, ale tak zapchana, że okazuje się doskonałą symulacją jazdy po mieście — zwłaszcza że spora część "mojego" odcinka biegnie przez teren zabudowany.

Włączyłem tryb Eco, wyzerowałem komputer pokładowy. Był wtorek, tuż po godz. 13. Względnie nieduży ruch na obwodnicy, ale na wojewódzkiej jak zwykle gęsto. W jednym miejscu był nawet spory korek. Po 24 km uzyskałem śmiesznie niski wynik — zaledwie 4,9 l/100 km. Rewelacja.

Ile paliwa zużywa w trasie Skoda Octavia Combi?

Po "cyklu mieszanym" przyszedł czas na trasę — i to w najcięższej postaci. Zdecydowałem się bowiem na odcinek autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Dlaczego? Ponieważ:

  • prędkości autostradowe w teorii wyraźnie podnoszą zużycie paliwa;
  • to — dyplomatycznie mówiąc — najmniej sprzyjający płynnej jeździe fragment autostrady w Polsce.

Przeczytaj także: Pojeździłem Omodą 5 Hybrid. 224 KM za niecałe 120 tys. zł, a realne zużycie paliwa rozjechało się z obietnicą producenta

Autostrada A2 Warszawa-Łódź mnie nie zawiodła. Ciągłe przyspieszanie i zwalnianie, supermeni lewego pasa oraz inne historie, które utrudniają płynną jazdę. Była godz. 13. w piątek zaczynający ostatni weekend przed Bożym Narodzeniem, sporo osób jechało więc już na świąteczno-noworoczny urlop. Z pewnością wyobraziłbym sobie lepsze warunki do autostradowego eco-drivingu.

Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)
Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Mimo to przez 52 km Skoda Octavia Combi 2.0 TSI 4x4 zużyła jedynie... 6,1 l/100 km.

Świetnie, ale to był dopiero wstęp do trzeciej i najcięższej próby.

Ile paliwa zużywa w mieście Skoda Octavia Combi?

W tym blisko 45-tysięcznym podwarszawskim mieście powiatowym popołudniowe godziny szczytu zaczynają się już po godz. 14. Tuż po 15. z premedytacją wjechałem więc w ścisłe centrum, po cichu licząc na korki i kaskadę czerwonych świateł.

Nie zawiodłem się.

Warunki były takie, że nawet w Bentleyu bym się zmęczył. O ile ruch na wspominanej drodze wojewódzkiej bardzo przypomina jazdę po mieście, o tyle w trzeciej próbie warunki były o wiele, wiele cięższe. W ciągu zakładanych 45 minut udało mi się pokonać zaledwie 11 km. Oznaczało to średnią prędkość niespełna 15 km na godz.!

Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)
Skoda Octavia (4. współczesna generacja; wersja po modernizacji)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Niestety, Skoda Octavia Combi 2.0 TSI 4x4 raczej się nie spisała. Podczas tej miejskiej drogi przez mękę w ciągu 45 minut zużyła aż 12,1 l/100 km. Mało tego, przez zaledwie cztery minuty jazdy w korku średnie zużycie skoczyło z 11,9 do 12,8 l/100 km. A przecież trzymałem się ściśle eco-drivingu i jechałem w trybie Eco.

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI 4x4 okazuje się więc oszczędna w trasie, ale w centrum miasta już się "gubi".

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu