Logo

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD T4 – auto idealne na długie trasy

Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
  • W Alfie Romeo Tonale Silnik 1.6 generuje JTD moc 130 KM i osiąga 320 Nm maksymalnego momentu
  • Diesel w Alfie Romeo Tonale to ukłon w stronę flot i klientów pokonujących długie dystanse
  • Alfa Romeo Tonale z dieslem standardowo otrzymuje Dynamic Torque Vectoring” i zawieszenie Frequency Selective Damping
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Gdy w lipcu 2022 r. po raz pierwszy testowałem Alfę Romeo Tonale, samochód przypadł mi do gustu. Produkowany przez grupę Stellantis model zachował oryginalną włoską stylistykę, zachwycił funkcjonalnym wnętrzem i sportowym prowadzeniem. Jedyne zastrzeżenia, które miałem, dotyczyły 130-konnego napędu. Benzyniak z miękką hybrydą nie gwarantował z kompletem pasażerów dobrych osiągów, dynamikę pogarszały też wolne reakcje skrzyni DCT. Byłem więc bardzo ciekaw, jak kompaktowy SUV Alfy sprawdzi się ze znienawidzonym przez ekologów silnikiem Diesla, połączonym – podobnie jak benzyniak – z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – diesel w cenie podstawowej benzyny

Choć pojemności obu silników są zbliżone (w benzyniaku 1.5, w dieslu 1.6) i moce identyczne (130 KM), to jednak różnią się one znacznie pod względem maksymalnego momentu obrotowego (w JTD 320 Nm, w MHEV o 80 Nm mniej). Ostatni parametr jest kluczowy, gdyż wpływa na elastyczność silnika. Choć wartości przyspieszeń w katalogu wskazują, że setkę ze startu szybciej uzyskuje benzyniak niż diesel (9,6 s vs 10,9 s), to za sprawą wyższego momentu obrotowego reakcja silnika na wciśnięcie pedału gazu jest lepsza w drugim przypadku.

Przeczytaj też:

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – lepsza elastyczność

W Tonale z dieslem lepiej reaguje też skrzynia DCT, mająca o jeden bieg mniej niż benzyniak. Atutem diesla jest też niższe spalanie. Producent obiecuje średnie na poziomie 5,8 l/100 km. My na krętych górskich drogach wokół Stambułu z trzema osobami na pokładzie uzyskaliśmy wynik 6,7 l przy średniej prędkości 26 km/h.

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – ze sportowym zacięciem

Bezpośredni układ kierowniczy Tonale błyskawicznie reaguje na najmniejsze ruchy kierownicą i jego charakterystyka spodoba się kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Również sztywno zestrojone zawieszenie (niezależne na obu osiach) zachęca do szybkiej jazdy po zakrętach. Tyle tylko, że Tonale jest kompaktowym SUV-em, czyli autem przeznaczonym dla rodzin. Im z kolei twarde resorowanie nie musi przypaść do gustu.

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – moim zdaniem

Pewnie podpadnę po raz kolejny ekologom, ale lubię jeździć z dieslem pod maską. Duży moment dostępny przy niskich obrotach sprawia, że jednostka świetnie reaguje na gaz. Poza tym silnik wysokoprężny spala mniej paliwa od benzynowego i gwarantuje większy zasięg. Skoro cena benzyniaka i ropniaka w Tonale jest taka sama, wybór dla mnie jest oczywisty.

Ocena końcowa: 5-

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – dane techniczne

Marka i modelAlfa Romeo Tonale 1.6 JTD DCT
Silnikturbodiesel R4
Pojemność silnika1598 ccm
Moc silnika130 KM przy 1500 obr./min
Maksymalny moment obr. silnika320 Nm przy 1500 obr./min
Napędna przednie koła/skrzynia aut. 6 (DCT)
Dł./szer./wys.4528/1841/1601 mm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Prędkość maksymalna194 km/h
Średnie zużycie paliwa wg WLTP5,8 l/100 km
Masa własna/ładowność1670/610 kg
Masa przyczepy1500 kg
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa500-1550 l/55 l
Cena Alfy Romeo Tonale 1.6 JTDod 159 700 zł
Gwarancja mechaniczna5 lat lub 200 tys. km

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu