Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD T4 – auto idealne na długie trasy

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD T4 – auto idealne na długie trasy

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Debiutujący w tym roku kompaktowy SUV Alfy Romeo otrzymał kolejną jednostkę. Na krętych górzystych drogach wokół Stambułu sprawdziłem, jak spisuje się 130-konny turbodiesel połączony z automatem, który w Alfie Romeo Tonale kosztuje tyle samo, co podstawowy silnik benzynowy o tej samej mocy.

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD T4 1 generacja 2022 r.
Zobacz galerię (12)
Auto Świat / Alfa Romeo, Janusz Borkowski
Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD T4 1 generacja 2022 r.
  • W Alfie Romeo Tonale Silnik 1.6 generuje JTD moc 130 KM i osiąga 320 Nm maksymalnego momentu
  • Diesel w Alfie Romeo Tonale to ukłon w stronę flot i klientów pokonujących długie dystanse
  • Alfa Romeo Tonale z dieslem standardowo otrzymuje Dynamic Torque Vectoring” i zawieszenie Frequency Selective Damping

Gdy w lipcu 2022 r. po raz pierwszy testowałem Alfę Romeo Tonale, samochód przypadł mi do gustu. Produkowany przez grupę Stellantis model zachował oryginalną włoską stylistykę, zachwycił funkcjonalnym wnętrzem i sportowym prowadzeniem. Jedyne zastrzeżenia, które miałem, dotyczyły 130-konnego napędu. Benzyniak z miękką hybrydą nie gwarantował z kompletem pasażerów dobrych osiągów, dynamikę pogarszały też wolne reakcje skrzyni DCT. Byłem więc bardzo ciekaw, jak kompaktowy SUV Alfy sprawdzi się ze znienawidzonym przez ekologów silnikiem Diesla, połączonym – podobnie jak benzyniak – z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – diesel w cenie podstawowej benzyny

Choć pojemności obu silników są zbliżone (w benzyniaku 1.5, w dieslu 1.6) i moce identyczne (130 KM), to jednak różnią się one znacznie pod względem maksymalnego momentu obrotowego (w JTD 320 Nm, w MHEV o 80 Nm mniej). Ostatni parametr jest kluczowy, gdyż wpływa na elastyczność silnika. Choć wartości przyspieszeń w katalogu wskazują, że setkę ze startu szybciej uzyskuje benzyniak niż diesel (9,6 s vs 10,9 s), to za sprawą wyższego momentu obrotowego reakcja silnika na wciśnięcie pedału gazu jest lepsza w drugim przypadku.

Przeczytaj też:

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – lepsza elastyczność

W Tonale z dieslem lepiej reaguje też skrzynia DCT, mająca o jeden bieg mniej niż benzyniak. Atutem diesla jest też niższe spalanie. Producent obiecuje średnie na poziomie 5,8 l/100 km. My na krętych górskich drogach wokół Stambułu z trzema osobami na pokładzie uzyskaliśmy wynik 6,7 l przy średniej prędkości 26 km/h.

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – ze sportowym zacięciem

Bezpośredni układ kierowniczy Tonale błyskawicznie reaguje na najmniejsze ruchy kierownicą i jego charakterystyka spodoba się kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Również sztywno zestrojone zawieszenie (niezależne na obu osiach) zachęca do szybkiej jazdy po zakrętach. Tyle tylko, że Tonale jest kompaktowym SUV-em, czyli autem przeznaczonym dla rodzin. Im z kolei twarde resorowanie nie musi przypaść do gustu.

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – moim zdaniem

Pewnie podpadnę po raz kolejny ekologom, ale lubię jeździć z dieslem pod maską. Duży moment dostępny przy niskich obrotach sprawia, że jednostka świetnie reaguje na gaz. Poza tym silnik wysokoprężny spala mniej paliwa od benzynowego i gwarantuje większy zasięg. Skoro cena benzyniaka i ropniaka w Tonale jest taka sama, wybór dla mnie jest oczywisty.

Ocena końcowa: 5-

Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – dane techniczne

Marka i model Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD DCT
Silnik turbodiesel R4
Pojemność silnika 1598 ccm
Moc silnika 130 KM przy 1500 obr./min
Maksymalny moment obr. silnika 320 Nm przy 1500 obr./min
Napęd na przednie koła/skrzynia aut. 6 (DCT)
Dł./szer./wys. 4528/1841/1601 mm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 194 km/h
Średnie zużycie paliwa wg WLTP 5,8 l/100 km
Masa własna/ładowność 1670/610 kg
Masa przyczepy 1500 kg
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 500-1550 l/55 l
Cena Alfy Romeo Tonale 1.6 JTD od 159 700 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat lub 200 tys. km

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków