- W Alfie Romeo Tonale Silnik 1.6 generuje JTD moc 130 KM i osiąga 320 Nm maksymalnego momentu
- Diesel w Alfie Romeo Tonale to ukłon w stronę flot i klientów pokonujących długie dystanse
- Alfa Romeo Tonale z dieslem standardowo otrzymuje Dynamic Torque Vectoring” i zawieszenie Frequency Selective Damping
Gdy w lipcu 2022 r. po raz pierwszy testowałem Alfę Romeo Tonale, samochód przypadł mi do gustu. Produkowany przez grupę Stellantis model zachował oryginalną włoską stylistykę, zachwycił funkcjonalnym wnętrzem i sportowym prowadzeniem. Jedyne zastrzeżenia, które miałem, dotyczyły 130-konnego napędu. Benzyniak z miękką hybrydą nie gwarantował z kompletem pasażerów dobrych osiągów, dynamikę pogarszały też wolne reakcje skrzyni DCT. Byłem więc bardzo ciekaw, jak kompaktowy SUV Alfy sprawdzi się ze znienawidzonym przez ekologów silnikiem Diesla, połączonym – podobnie jak benzyniak – z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów.
Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – diesel w cenie podstawowej benzyny
Choć pojemności obu silników są zbliżone (w benzyniaku 1.5, w dieslu 1.6) i moce identyczne (130 KM), to jednak różnią się one znacznie pod względem maksymalnego momentu obrotowego (w JTD 320 Nm, w MHEV o 80 Nm mniej). Ostatni parametr jest kluczowy, gdyż wpływa na elastyczność silnika. Choć wartości przyspieszeń w katalogu wskazują, że setkę ze startu szybciej uzyskuje benzyniak niż diesel (9,6 s vs 10,9 s), to za sprawą wyższego momentu obrotowego reakcja silnika na wciśnięcie pedału gazu jest lepsza w drugim przypadku.
Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – lepsza elastyczność
W Tonale z dieslem lepiej reaguje też skrzynia DCT, mająca o jeden bieg mniej niż benzyniak. Atutem diesla jest też niższe spalanie. Producent obiecuje średnie na poziomie 5,8 l/100 km. My na krętych górskich drogach wokół Stambułu z trzema osobami na pokładzie uzyskaliśmy wynik 6,7 l przy średniej prędkości 26 km/h.
Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – ze sportowym zacięciem
Bezpośredni układ kierowniczy Tonale błyskawicznie reaguje na najmniejsze ruchy kierownicą i jego charakterystyka spodoba się kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Również sztywno zestrojone zawieszenie (niezależne na obu osiach) zachęca do szybkiej jazdy po zakrętach. Tyle tylko, że Tonale jest kompaktowym SUV-em, czyli autem przeznaczonym dla rodzin. Im z kolei twarde resorowanie nie musi przypaść do gustu.
Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – moim zdaniem
Pewnie podpadnę po raz kolejny ekologom, ale lubię jeździć z dieslem pod maską. Duży moment dostępny przy niskich obrotach sprawia, że jednostka świetnie reaguje na gaz. Poza tym silnik wysokoprężny spala mniej paliwa od benzynowego i gwarantuje większy zasięg. Skoro cena benzyniaka i ropniaka w Tonale jest taka sama, wybór dla mnie jest oczywisty.
Ocena końcowa: 5-
Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD – dane techniczne
Marka i model | Alfa Romeo Tonale 1.6 JTD DCT |
Silnik | turbodiesel R4 |
Pojemność silnika | 1598 ccm |
Moc silnika | 130 KM przy 1500 obr./min |
Maksymalny moment obr. silnika | 320 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd | na przednie koła/skrzynia aut. 6 (DCT) |
Dł./szer./wys. | 4528/1841/1601 mm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Średnie zużycie paliwa wg WLTP | 5,8 l/100 km |
Masa własna/ładowność | 1670/610 kg |
Masa przyczepy | 1500 kg |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 500-1550 l/55 l |
Cena Alfy Romeo Tonale 1.6 JTD | od 159 700 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat lub 200 tys. km |
Alfa Romeo Tonale diesel ma w standardzie samoblokujący mechanizm różnicowy Alfa Romeo Dynamic Torque Vectoring oraz zawieszenie Frequency Selective Damping.
Precyzyjny układ kierowniczy i sztywno zestrojone zawieszenie zachęcają do dynamicznej jazdy.
Moc niewielka (130 KM), ale duży moment obrotowy (320 Nm), dostępny już od niskich obrotów, sprawia, że silnik jest elastyczny.
Świetna jakość wykonania i oryginalne wzornictwo.
Oryginalnie umieszczony przycisk uruchamiania silnika.
1.6 JTD pracuje miękko i cicho, bez wibracji.
Dwusprzęgłowa skrzynia DCT to standard w każdej wersji.
Trzy tryby jazdy, ale bez możliwości regulacji twardości zawieszenia.
Podczas premierowych jazd Tonale z dieslem na wymagającej trasie wokół Stambułu zużyło średnio 6,7 l/100 km.
Tonele wyposażone jest w zintegrowany układ hamulcowy (IBS) i stałe zaciski Brembo, z 4 tłoczkam.
Ceny Alfy Romeo z silnikiem Diesla rozpoczynają się od 159 700 zł.