Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Audi RS jeszcze dziksze. Testowałem nowe pakiety Competition i Competition plus

Audi RS jeszcze dziksze. Testowałem nowe pakiety Competition i Competition plus

Autor Radosław Duda
Radosław Duda

Sportowe emocje? Są. Komfort na co dzień? Jest. Miejsce w bagażniku na zakupy i bagaże? Znajdziemy. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy? Oczywiście, że tak. Już od dawna Audi udowadnia, że można znaleźć balans między odczuciami z jazdy samochodem sportowym a udogodnieniami auta codziennego. Dla osób szukających jeszcze więcej wrażeń firma z Inglostadt postanowiła wyjść z dodatkową ofertą pakietów sportowych dla Audi RS4 Avant oraz Audi RS5, które miałem okazję testować.

Audi RS5 i RS4 z pakietami CompetitionŹródło: Auto Świat / Radosław Duda
  • Audi RS4 i RS5 to modele udowadniające, że można pogodzić sportowy charakter auta z komfortową jazdą na co dzień i w trasy
  • Nowe pakiety Competition oraz Competition Plus dodają modelom nie tylko estetyki, lecz także modyfikują aspekty techniczne odkrywając drapieżną naturę aut
  • Dodatkowe modyfikacje szczególnie przypadną do gustu kierowcom lubującym się w weekendowych wycieczka na tor wyścigowy, którzy lubią ustawiać niektóre aspekty auta pod swój styl jazdy
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nowe pakiety Competition oraz Competition Plus mają przede wszystkim zapewnić dodatkowe emocje związane ze sportową duszą modeli RS4 oraz RS5. Wprowadzają one nie tylko estetyczne detale, które podkreślają "dziki" charakter linii RS, lecz także modyfikacje techniczne dodające jeszcze więcej charakteru do i tak już usportowionego auta.

Audi RS5 i RS4 z pakietami Competition
Audi RS5 i RS4 z pakietami CompetitionŹródło: Auto Świat / Radosław Duda

Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — zestaw sportowych detali

Nowe pakiety wprowadzają nie tylko zmiany w osiągach, ale również w estetyce. Z zewnątrz uwagę przykuwają detale w kolorze czarnym, które wyglądają świetnie w połączeniu z również czarnym lakierem w modelu RS5. Pakiety sportowe oznaczają także wprowadzenie licznych elementów karbonowych. Wśród nich znaleźć możemy lusterka, wykończenia progów czy nakładkę tylnego dyfuzora. Charakteru dodaje także opcja wyboru 20-calowych czarnych lub srebrnych, kutych felg, na które za dodatkową opłatą Audi może założyć uniwersalne sportowe opony Pirelli P Zero Corsa.

Zmianom uległy także przednie reflektory. Otrzymały one karbonowe detale - lotki umieszczone przy wlotach powietrza. Same światła to standardowe dla linii RS przyciemnione LED-y w technologii matrix, które już same w sobie wyglądają groźnie i sportowo. W nowych pakietach, w przypadku elementów karbonowych możemy wybrać opcję matową lub błyszczącą.

Audi RS4 i RS5 z pakietami Competition
Audi RS4 i RS5 z pakietami CompetitionŹródło: Audi

Nowe pakiety to także, elegancja i sportowy charakter wewnątrz. Tapicerka otrzyma przeszycia w kształcie plastra miodu z dodatkowym logo RS, którą uzupełniają boczne wstawki w kolorze czarnym. Logo "RS Competition" możemy zobaczyć także na iluminacji progów bocznych oraz podczas otwierania przednich drzwi, kiedy zadziałają zamontowane projektory.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — wnętrze do miasta i na tor

Choć sportowe detale zdecydowanie dodają charakteru, jednak jak mówi przysłowie, najbardziej liczy się wnętrze. To właśnie w zmianach technicznych nowe pakiety sportowe najbardziej dają o sobie znać.

Siłą napędową modeli RS4 oraz RS5 jest dalej zaprojektowana we współpracy z Porsche jednostka V6 biturbo o pojemności 2,9l i mocy 450 KM. Wytwarza ona 600 Nm momentu obrotowego i rozpędza auta do 100 km/h w czasie 3,9 s (RS4) oraz 3,8 s (RS5). Dodatkowy tuning w jednostce sterującej zmienia jednak prędkość maksymalną aut, która dzięki nowym pakietom wynosi teraz 290 km/h. Zmiany w software to także rozszerzona gama trybów sportowych, które pozwalają dostosować styl jazdy pod indywidualne potrzeby, a także skrócone czasy zmiany przełożeń w przypadku trybu sekwencyjnego skrzyni biegów. Z uwagi na zwiększone osiągi marka z Inglostadt zadbała także o usprawnione oprogramowanie systemu ABS, który w połączeniu z zamontowanymi hamulcami ceramicznymi ma skracać drogę hamowania z prędkości 100 km/h o dwa metry w stosunku do wersji bazowej obu modeli RS.

Audi RS5 i RS4 z pakietami Competition
Audi RS5 i RS4 z pakietami CompetitionŹródło: Auto Świat / Radosław Duda

Niemiecka marka postanowiła dodać sportowego charakteru również poprzez poprawione brzmienie, które osiągnęła dzięki dwóm zabiegom. Pierwszy to nowy układ wydechowy zaprojektowany specjalnie dla sportowych pakietów, który ma generować bardziej "intensywny" dźwięk. Drugi jest znacznie prostszy i polega na zredukowanej izolacji znajdującej się pomiędzy kabiną a komorą silnika. Sposób ten pozwolił także na redukcję masy auta o około osiem kilogramów.

Bardziej wymagający klienci mogą dodatkowo zdecydować się na gwintowane zawieszenie, które szczególnie daje o sobie znać w trakcie jazdy po torze. Pojazd opuszczający fabrykę, będący w nie wyposażony jest obniżony od standardowego modelu o 10 mm i zapewnia przyjemny balans między komfortem a osiągami. Zawieszenie wyposażone jest w trójstronnie regulowane tłumiki, utwardzone stabilizatory i pozwala na obniżenia auta o dodatkowe 10 mm. Pakiet plus oferuje również zmiany w dyferencjale, dzięki czemu w trybie "dynamicznym" napęd kierowany jest znacznie bardziej na tylną oś, niż w "zwykłych" RS-kach.

Audi RS5 i RS4 z pakietami Competition
Audi RS5 i RS4 z pakietami CompetitionŹródło: Auto Świat / Radosław Duda

Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — pierwsze wrażenia z jazdy

Projektując nowe pakiety sportowe, Audi kierowało się jednym słowem: "emocje". I to widać. Dodatkowe pakiety competition i competition plus wprowadzają zmiany nie tylko estetyczne, ale i techniczne, dzięki czemu sportowe już RS4 i RS5 dostają dodatkowy pazur, a jednocześnie zachowują wygodę konieczną do jazdy na co dzień.

Podczas testowania modeli na torze Ascari czuć było charakter auta i prawdziwe przeznaczenie nowych sportowych pakietów. Obniżone o 20 mm, usztywnione zawieszenie, w połączeniu ze zmodyfikowanym układem kierowniczym sprawiło, że auto było bardzo responsywne i świetnie trzymało się drogi. Napęd quattro w trybie najbardziej sportowym znacząco faworyzuje tylną oś, co skutkuje delikatną nadsterownością auta. Czuć to było szczególnie przy hamowaniu przed szybkim zakrętem. Dodatkowych wrażeń dodawał usprawniony wydech, który podczas przyspieszania przypominał, ile koni mamy pod maską. Niestety mimo przeprowadzonych zabiegów i zdecydowanie głośniejszego ryku, ciężko jest zapomnieć o grzmieniu poprzednika z wolnossącym V8.

A jak jest w przypadku standardowej jazdy po drodze? Także tutaj modele RS nie zawodzą. Auta są komfortowe i zdecydowanie przykuwają uwagę wyglądem. Pakiet Competition Plus już na wstępie obniża auta, co jednak nie wpływa na komfort jazdy. Dalej jest wygodnie, nawet w przypadku bardziej dziurawych dróg. Wyposażenie ze wszystkimi systemami wspomagania jest przyjemne w obsłudze i użytkowaniu, a spalanie utrzymuje się na poziomie ok. 9 l / 100 km.

Audi RS5 i RS4 z pakietami Competition
Audi RS5 i RS4 z pakietami CompetitionŹródło: Auto Świat / Radosław Duda

Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — moja ocena

Audi niezmiennie udowadnia, że auto do codziennego użytku może mieć w sobie duszę dzikiego sportowego wozu. Nowe pakiety wprowadzają w modelach RS4 oraz RS5 modyfikacje dodające jeszcze większy pazur, który zdecydowanie ucieszy miłośników drapieżnej strony modeli. Gwintowane zawieszenie z możliwością regulacji zapewni wszystkim pasjonatom okazję do zabawy z ustawieniami auta na torze, a poprawiony wydech i zmniejszona izolacja komory silnika pozwolą na przyjemniejsze doznania dźwiękowe.

Audi RS5 i RS4 z pakietami Competition
Audi RS5 i RS4 z pakietami CompetitionŹródło: Auto Świat / Radosław Duda

Warto, jednak podkreślić, że standardowe wersje RS już i tak pokazują swój sportową naturę, dlatego przy konfigurowaniu swojego wymarzonego auta lepiej zastanowić się dwa razy, jakie wykończenie rzeczywiście jest nam potrzebne. Osobiście uważam, że nowe pakiety sportowe przypadną do gustu szczególnie tym pasjonatom, którzy oprócz jazdy po mieście i w trasy lubią wybrać się swoją maszyną także na tor. Dopiero wtedy wprowadzone modyfikacje błyszczą i podkreślają możliwości auta.

Wraz z osiągami i komfortem idzie jednak też spora cena. Cena montażu dodatkowych pakietów jest wysoka. W przypadku wersji Competition wyniesie ona 48 620 zł, a Competition Plus aż 72 180 zł.

Audi RS4 i RS5 - dane techniczne

Marka i model Audi RS4 Avant Audi RS5 Coupe Audi RS5 Sportback
Silnik biturbo V6 TFSI biturbo V6 tfsi biturbo V6 tfsi
Pojemność silnika 2894 ccm 2894 ccm 2894 ccm
Moc silnika 450 KM przy 5700 obr./min 450 KM przy 5700 obr./min 450 KM przy 5700 obr./min
Maksymalny moment obr. silnika 600 Nm przy 1900 - 5000 obr./min 600 Nm przy 1900 - 5000 obr./min 600 Nm przy 1900 - 5000 obr./min
Napęd quattro/skrzynia aut. tiptronic 8-biegowa quattro/skrzynia aut. tiptronic 8-biegowa quattro/skrzynia aut. tiptronic 8-biegowa
Dł./szer./wys. 4781/1866/1404 mm 4723/1861/1360 mm 4873/1866/1387 mm
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s 3,8 s 3,8 s
Prędkość maksymalna 290 km/h 290 km/h 290 km/h
Średnie zużycie paliwa wg WLTP 8,8 l/100 km 8,7 l/100 km 8,7 l/100 km
Masa własna 1715 kg 1655 kg 1810 kg
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 505-1510 l/58 l 455-829 l/58 l 465 - 829 l/58 l
Cena bazowa od 439 500 zł od 438 900 zł od 446 900 zł
Radosław Duda
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków