- Audi RS4 i RS5 to modele udowadniające, że można pogodzić sportowy charakter auta z komfortową jazdą na co dzień i w trasy
- Nowe pakiety Competition oraz Competition Plus dodają modelom nie tylko estetyki, lecz także modyfikują aspekty techniczne odkrywając drapieżną naturę aut
- Dodatkowe modyfikacje szczególnie przypadną do gustu kierowcom lubującym się w weekendowych wycieczka na tor wyścigowy, którzy lubią ustawiać niektóre aspekty auta pod swój styl jazdy
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — zestaw sportowych detali
- Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — wnętrze do miasta i na tor
- Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — pierwsze wrażenia z jazdy
- Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — moja ocena
- Audi RS4 i RS5 - dane techniczne
Nowe pakiety Competition oraz Competition Plus mają przede wszystkim zapewnić dodatkowe emocje związane ze sportową duszą modeli RS4 oraz RS5. Wprowadzają one nie tylko estetyczne detale, które podkreślają "dziki" charakter linii RS, lecz także modyfikacje techniczne dodające jeszcze więcej charakteru do i tak już usportowionego auta.
Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — zestaw sportowych detali
Nowe pakiety wprowadzają nie tylko zmiany w osiągach, ale również w estetyce. Z zewnątrz uwagę przykuwają detale w kolorze czarnym, które wyglądają świetnie w połączeniu z również czarnym lakierem w modelu RS5. Pakiety sportowe oznaczają także wprowadzenie licznych elementów karbonowych. Wśród nich znaleźć możemy lusterka, wykończenia progów czy nakładkę tylnego dyfuzora. Charakteru dodaje także opcja wyboru 20-calowych czarnych lub srebrnych, kutych felg, na które za dodatkową opłatą Audi może założyć uniwersalne sportowe opony Pirelli P Zero Corsa.
Zmianom uległy także przednie reflektory. Otrzymały one karbonowe detale - lotki umieszczone przy wlotach powietrza. Same światła to standardowe dla linii RS przyciemnione LED-y w technologii matrix, które już same w sobie wyglądają groźnie i sportowo. W nowych pakietach, w przypadku elementów karbonowych możemy wybrać opcję matową lub błyszczącą.
Nowe pakiety to także, elegancja i sportowy charakter wewnątrz. Tapicerka otrzyma przeszycia w kształcie plastra miodu z dodatkowym logo RS, którą uzupełniają boczne wstawki w kolorze czarnym. Logo "RS Competition" możemy zobaczyć także na iluminacji progów bocznych oraz podczas otwierania przednich drzwi, kiedy zadziałają zamontowane projektory.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAudi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — wnętrze do miasta i na tor
Choć sportowe detale zdecydowanie dodają charakteru, jednak jak mówi przysłowie, najbardziej liczy się wnętrze. To właśnie w zmianach technicznych nowe pakiety sportowe najbardziej dają o sobie znać.
Siłą napędową modeli RS4 oraz RS5 jest dalej zaprojektowana we współpracy z Porsche jednostka V6 biturbo o pojemności 2,9l i mocy 450 KM. Wytwarza ona 600 Nm momentu obrotowego i rozpędza auta do 100 km/h w czasie 3,9 s (RS4) oraz 3,8 s (RS5). Dodatkowy tuning w jednostce sterującej zmienia jednak prędkość maksymalną aut, która dzięki nowym pakietom wynosi teraz 290 km/h. Zmiany w software to także rozszerzona gama trybów sportowych, które pozwalają dostosować styl jazdy pod indywidualne potrzeby, a także skrócone czasy zmiany przełożeń w przypadku trybu sekwencyjnego skrzyni biegów. Z uwagi na zwiększone osiągi marka z Inglostadt zadbała także o usprawnione oprogramowanie systemu ABS, który w połączeniu z zamontowanymi hamulcami ceramicznymi ma skracać drogę hamowania z prędkości 100 km/h o dwa metry w stosunku do wersji bazowej obu modeli RS.
Niemiecka marka postanowiła dodać sportowego charakteru również poprzez poprawione brzmienie, które osiągnęła dzięki dwóm zabiegom. Pierwszy to nowy układ wydechowy zaprojektowany specjalnie dla sportowych pakietów, który ma generować bardziej "intensywny" dźwięk. Drugi jest znacznie prostszy i polega na zredukowanej izolacji znajdującej się pomiędzy kabiną a komorą silnika. Sposób ten pozwolił także na redukcję masy auta o około osiem kilogramów.
Bardziej wymagający klienci mogą dodatkowo zdecydować się na gwintowane zawieszenie, które szczególnie daje o sobie znać w trakcie jazdy po torze. Pojazd opuszczający fabrykę, będący w nie wyposażony jest obniżony od standardowego modelu o 10 mm i zapewnia przyjemny balans między komfortem a osiągami. Zawieszenie wyposażone jest w trójstronnie regulowane tłumiki, utwardzone stabilizatory i pozwala na obniżenia auta o dodatkowe 10 mm. Pakiet plus oferuje również zmiany w dyferencjale, dzięki czemu w trybie "dynamicznym" napęd kierowany jest znacznie bardziej na tylną oś, niż w "zwykłych" RS-kach.
Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — pierwsze wrażenia z jazdy
Projektując nowe pakiety sportowe, Audi kierowało się jednym słowem: "emocje". I to widać. Dodatkowe pakiety competition i competition plus wprowadzają zmiany nie tylko estetyczne, ale i techniczne, dzięki czemu sportowe już RS4 i RS5 dostają dodatkowy pazur, a jednocześnie zachowują wygodę konieczną do jazdy na co dzień.
Podczas testowania modeli na torze Ascari czuć było charakter auta i prawdziwe przeznaczenie nowych sportowych pakietów. Obniżone o 20 mm, usztywnione zawieszenie, w połączeniu ze zmodyfikowanym układem kierowniczym sprawiło, że auto było bardzo responsywne i świetnie trzymało się drogi. Napęd quattro w trybie najbardziej sportowym znacząco faworyzuje tylną oś, co skutkuje delikatną nadsterownością auta. Czuć to było szczególnie przy hamowaniu przed szybkim zakrętem. Dodatkowych wrażeń dodawał usprawniony wydech, który podczas przyspieszania przypominał, ile koni mamy pod maską. Niestety mimo przeprowadzonych zabiegów i zdecydowanie głośniejszego ryku, ciężko jest zapomnieć o grzmieniu poprzednika z wolnossącym V8.
- Przeczytaj także: Jeździliśmy wszystkimi generacjami Audi RS 6. Która zrobiła na nas największe wrażenie?
A jak jest w przypadku standardowej jazdy po drodze? Także tutaj modele RS nie zawodzą. Auta są komfortowe i zdecydowanie przykuwają uwagę wyglądem. Pakiet Competition Plus już na wstępie obniża auta, co jednak nie wpływa na komfort jazdy. Dalej jest wygodnie, nawet w przypadku bardziej dziurawych dróg. Wyposażenie ze wszystkimi systemami wspomagania jest przyjemne w obsłudze i użytkowaniu, a spalanie utrzymuje się na poziomie ok. 9 l / 100 km.
Audi RS4 Avant i Audi RS5 z pakietami Competition i Competition plus — moja ocena
Audi niezmiennie udowadnia, że auto do codziennego użytku może mieć w sobie duszę dzikiego sportowego wozu. Nowe pakiety wprowadzają w modelach RS4 oraz RS5 modyfikacje dodające jeszcze większy pazur, który zdecydowanie ucieszy miłośników drapieżnej strony modeli. Gwintowane zawieszenie z możliwością regulacji zapewni wszystkim pasjonatom okazję do zabawy z ustawieniami auta na torze, a poprawiony wydech i zmniejszona izolacja komory silnika pozwolą na przyjemniejsze doznania dźwiękowe.
Warto, jednak podkreślić, że standardowe wersje RS już i tak pokazują swój sportową naturę, dlatego przy konfigurowaniu swojego wymarzonego auta lepiej zastanowić się dwa razy, jakie wykończenie rzeczywiście jest nam potrzebne. Osobiście uważam, że nowe pakiety sportowe przypadną do gustu szczególnie tym pasjonatom, którzy oprócz jazdy po mieście i w trasy lubią wybrać się swoją maszyną także na tor. Dopiero wtedy wprowadzone modyfikacje błyszczą i podkreślają możliwości auta.
- Przeczytaj także: Audi RS6 obchodzi 20. urodziny. Pokazujemy każdą jego generację
Wraz z osiągami i komfortem idzie jednak też spora cena. Cena montażu dodatkowych pakietów jest wysoka. W przypadku wersji Competition wyniesie ona 48 620 zł, a Competition Plus aż 72 180 zł.
Audi RS4 i RS5 - dane techniczne
Marka i model | Audi RS4 Avant | Audi RS5 Coupe | Audi RS5 Sportback |
Silnik | biturbo V6 TFSI | biturbo V6 tfsi | biturbo V6 tfsi |
Pojemność silnika | 2894 ccm | 2894 ccm | 2894 ccm |
Moc silnika | 450 KM przy 5700 obr./min | 450 KM przy 5700 obr./min | 450 KM przy 5700 obr./min |
Maksymalny moment obr. silnika | 600 Nm przy 1900 - 5000 obr./min | 600 Nm przy 1900 - 5000 obr./min | 600 Nm przy 1900 - 5000 obr./min |
Napęd | quattro/skrzynia aut. tiptronic 8-biegowa | quattro/skrzynia aut. tiptronic 8-biegowa | quattro/skrzynia aut. tiptronic 8-biegowa |
Dł./szer./wys. | 4781/1866/1404 mm | 4723/1861/1360 mm | 4873/1866/1387 mm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s | 3,8 s | 3,8 s |
Prędkość maksymalna | 290 km/h | 290 km/h | 290 km/h |
Średnie zużycie paliwa wg WLTP | 8,8 l/100 km | 8,7 l/100 km | 8,7 l/100 km |
Masa własna | 1715 kg | 1655 kg | 1810 kg |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 505-1510 l/58 l | 455-829 l/58 l | 465 - 829 l/58 l |
Cena bazowa | od 439 500 zł | od 438 900 zł | od 446 900 zł |