Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW serii 5 kontra Mercedes E220d, Volvo V90 D4 i Audi A6 - oto flota marzeń

BMW serii 5 kontra Mercedes E220d, Volvo V90 D4 i Audi A6 - oto flota marzeń

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Luksusowe auto z podstawowym napędem – idealne rozwiązanie dla firm. A dla nas okazja, by sprawdzić, jak nowe BMW serii 5 kombi poradzi sobie z rywalami

BMW serii 5 kontra Mercedes E220d, Volvo V90 D4 i Audi A6 - oto flota marzeń
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
BMW serii 5 kontra Mercedes E220d, Volvo V90 D4 i Audi A6 - oto flota marzeń

Tu i teraz pozwalamy sobie – i oczywiście Państwu też – pomarzyć. Rzecz jasna, o samochodach. Wyobraźmy sobie zatem, że szef ma gest i przydziela nam auto służbowe. A ponieważ jest to miły sen, parkujemy popularne „flotówki”, jak VW Passat, Ford Mondeo i Skoda Octavia, w garażu podziemnym i sami oddalamy się ku wyższym motoryzacyjnym sferom, cenionym przez dobrze prosperujące przedsiębiorstwa.

I oto naszym oczom ukazują się propozycje już nie tak przystające do flotowej motoryzacyjnej tłuszczy: Audi A6 Avant, BMW serii 5 Touring, Mercedes klasy E w wersji kombi i Volvo V90. Cztery rodzinne auta klasy wyższej, które nie pozostawiają nic do życzenia. I wyraźnie sugerują, że ktoś wybrał je również z myślą o nas i naszych wakacyjnych wyjazdach. Narty, kajaki, rowery...

No, może z tymi kajakami i rowerami trochę się zagalopowaliśmy, bo wejdą swobodnie dopiero na dach, ale kiedy zapragniemy spontanicznego noclegu nad jeziorem, to przestrzeń bagażowa każdego z testowanych kombi pozwoli rozłożyć niemal dwumetrowy materac. Tak, to są wielkie auta.

Małe diesle (nawet te zamontowane w dużych autach) mało palą? To prawda! Ale i tak w teście zużyły o ponad połowę paliwa więcej niż deklarują producenci...

Konfigurację modelową narzuca tym razem nowa „piątka”. Najchętniej widzielibyśmy ją w znakomitej wersji sześciocylindrowej, która od dekad stanowi danie firmowe bawarskiego producenta. Dziś przeniesiemy się w hierarchii silnikowej piętro niżej.

A w zasadzie... na „parter”. Tutaj też jeździ się kombiakami, nadal z dieslami i „automatami”, ale zamiast 6 mają tylko 4 cylindry pod maską. W takim 520d daje to 190 KM, A6 2.0 TDI i V90 D4 osiągają tyle samo. Tylko Mercedes E 220 d rozwija o (teoretycznie pomijalne) 4 KM więcej.

Jeżeli się teraz zastanawiacie, czy takie silniki wystarczają w tak dużych kombi – owszem, z zupełnością. I zanim zaszlochacie za cudownym sześciocylindrowcem, musicie wiedzieć, że już z tymi silnikami ceny po doposażeniu osiągną nawet... trzysta tysięcy złotych. I ciach, sen pryska.

Audi A6 Avant 2.0 TDI - weteran ciągle w niezłej formie!

Audi nie wygląda staro, ale... właśnie takie jest. Obecna generacja A6 jest sprzedawana od 2011 r. i nie gra już na tym samym poziomie, co młodsi rywale ze Stuttgartu i Monachium. A o co konkretnie chodzi? Już odpowiadamy. Konfrontacja Audi z najnowszą konkurencją znakomicie pokazuje, że technika jednak idzie do przodu.

Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90
Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90Auto Bild

Nawet jeżeli znajdą się tacy, którzy powiedzą, że w nowych autach nie ma nic pociągającego i w zasadzie kilkuletnie modele jeżdżą równie dobrze, to przesiadka z Audi do BMW, Mercedesa, a nawet Volvo, obnaża brutalną prawdę. Nie, A6 to nie jest złe auto. Przeciwnie, to nadal bardzo dobry samochód. Jednak pasażerowie A6 czują bardziej, po czym jadą koła ich pojazdu, niż w autach konkurencji. Przedni napęd czasem poszarpie przednimi kołami, nawet tak, że odczujemy to na kierownicy.

Układ kierowniczy na nasz gust pracuje trochę za lekko na trasie (bo przy manewrach ta lekkość to zaleta). Resztę dobrze znamy i cenimy już od dawna. Silnik ma przyjazny charakter. 190 KM nigdy nie sprawia wrażenia przeciążonych, tak samo brzmienie. 6,1 l/100 km średniego spalania to jak na tak duże kombi znakomity wynik – najlepszy w porównaniu, co pokazuje, że wiek oznacza też doświadczenie. Przestrzeni dla gości i pakunków jest pod dostatkiem, kokpit robi wrażenie solidnego i stylowego. Panel obsługi klimatyzacji jest jednak umieszczony za nisko.

BMW 520d Touring - eleganckie i zaskakująco komfortowe kombi z genami zdobywcy...

W Bawarii zegarki chodzą inaczej – powiedział niegdyś Willy Brandt i nie był to komplement dla południowego landu. My też posłużymy się tym zwrotem, jednak w pozytywnym znaczeniu. BMW udała się sztuka zbudowania dużego auta, którym jeździ się jak mniejszym i lżejszym. Ma 4,94 m długości i waży 1851 kg – słuszny format. A jednak po zakrętach śmiga z lekkością.

Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90
Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90Auto Bild

Układ kierowniczy pracuje w ruchu miejskim lekko, ale zawsze precyzyjnie i komunikatywnie. Zawieszenie trzyma nadwozie w ryzach i stabilnie na zadanym kursie. Monachijskie kombi – w odróżnieniu od rywali – znakomicie radzi sobie bez pneumatyki resorującej i rozpieszcza komfortem. Tak samo dobrze nadaje się do długich, dalekich podróży, jak i dzikiej jazdy po zakrętach.

Ale chwileczkę, czy aby 2-litrowy, 190-konny diesel to nie za mało do takich zabaw? No właśnie nie. Od zera do setki potrzebuje tylko 8 sekund i rozpędza auto do ponad 200 km/h – to powinno wystarczyć. Przy tym czterocylindrowy silnik oferuje rezerwy mocy przy niemal każdych obrotach – współpraca przytomnej skrzyni biegów i motoru przebiega fantastycznie. Jedynie w ruchu miejskim i przy dużym obciążeniu do uszu dochodzi dyskretny warkot diesla – poza tym jednostka jest świetnie wyciszona i oszczędna (6,6 l/100 km w teście). Do tego BMW świetnie hamuje (33,4 m), ma wygodne fotele i ładne wykończenie.

Mercedes E 220 d Kombi - salon telewizyjny na poduszkach pneumatycznych...

Jedna gwiazda to za mało, żeby odzwierciedlić talenty Mercedesa klasy E i uhonorować kunszt stylistów oraz inżynierów, którzy stworzyli to wyjątkowe auto. Luksusowe kombi ze Stuttgartu porusza się dzięki pneumatycznemu zawieszeniu bardzo łagodnie, a jednocześnie bezpiecznie i nie daje się wyprowadzić z równowagi nawet na dziurawych drogach.

Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90
Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90Auto Bild

Kombinacja 194-konnego diesla oraz 9-stopniowej automatycznej skrzyni biegów działa bardzo harmonijnie i umożliwia żwawe rozpędzanie. Zaskakująco żwawe – po starcie spod świateł Mercedes nie pozwala się wyprzedzić żadnemu z rywali. A dotąd zazwyczaj to BMW wiodło prym w tej dziedzinie, gdyż potrafiło zyskać cenne ułamki sekund w sprincie, w zasadzie nie wiadomo skąd. Auta tej marki przez dekady bez trudu „objeżdżały” pojazdy rywali o podobnej mocy.

Tym razem Mercedes pokazał pazur, choć sprint to jedynie zapowiedź jego kompetencji. Długie biegi pozwalają odprężająco podróżować. Do tego: przyjemnie linearny układ kierowniczy, największy bagażnik i przestronny przedział pasażerski. Czego brakuje do totalnego zwycięstwa, przypieczętowanego brakiem sąsiadów na szczycie podium? Drobiazgów. Silnik brzmi wyraźniej i przez to jest bardziej słyszalny, zwinność jest dobra, ale nie tak dobra, jak w BMW... Czepiamy się? Może. Mercedes dawno nie robił tak urodziwych samochodów.

Volvo V90 D4 - skandynawski styl to już nie minimalizm, raczej wyścig z serii "kto ma większy telewizor"...

Owszem, V90 przyciąga uwagę. Tyle że tym razem nie do końca chodzi o to, żeby zadać szyku na osiedlu. To też, ale te samochody są zbyt ciekawe w wielu dyscyplinach, by sprowadzać ich wartość przede wszystkim do wyglądu. Duży „szwed” ma też jeszcze inne zalety. Na przykład mruczącego 2-litrowego diesla, którego 190 koni napędza to szlachetne kombi bez wysiłku.

Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90
Flota marzeń - Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90Auto Bild

Zgoda, na mokrym asfalcie po mocniejszym wciśnięciu gazu przednie koła szybko zaczynają buksować, ale silnikowi nie można nic zarzucić. Do tego należy odnotować porządne wykończenie, obszerne i przytulne fotele oraz miękko kołyszące zawieszenie. Podczas jazdy zawsze czuć jednak lekkie drżenie karoserii na drobnych nierównościach, co dowodzi, że inżynierom nie udało się osiągnąć perfekcyjnego wytłumienia drgań. Może dlatego, że o ile tylna oś jest tłumiona przez miechy pneumatyczne, o tyle przednia musi sobie poradzić przy użyciu tradycyjnych sprężyn resorujących. Dlaczego takie właśnie rozwiązanie?

Nie mamy pojęcia – jedynym argumentem, który przychodzi nam do głowy, są względy ekonomiczne. Pneumatyka tylnej osi bardzo przydaje się w kombi ze względu na niwelowanie wpływu stopnia załadowania bagażnika na prześwit zawieszenia, ale komfortem ustępuje „czterokołowej” pneumatyce, np. w Mercedesie. Aha, V90 nie lubi sportowego traktowania. Woli spokój.

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

BMWMercedesAudiVolvo
Przyspieszenie 0-50 km/h2,7 s2,7 s3,1 s3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s7,8 s8,4 s8,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,6 s12,9 s13,5 s14,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)4,6 s4,4 s4,5 s4,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)6,1 s5,5 s5,7 s6,3 s
Masa rzeczywista/ładowność1851/539 kg1891/559 kg1837/518 kg1860/450 kg
Rozdział masy (przód/tył)47/53 proc.50/50 proc.55/45 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,8 m11,5/11,5 m12,3/12,2 m12,3/12,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)33,4 m35,5 m35,8 m35,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,1 m34,6 m34,4 m34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)56 dB (A)56 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h62 dB (A)63 dB (A)63 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h66 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,6 l/100 km6,3 l/100 km6,1 l/100 km6,6 l/100 km
Zasięg990 km1040 km1190 km830 km

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

BMW 520d TouringMercedes E220d TAudi A6 AvantVolvo V90
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1160117011601150
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1540151015301530
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)103010401035985
Zakres regulacji fotela(mm)235245240240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)775780770810
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1495150015001505
Wysokość nad głową z tyłu(mm)9751010970980
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335335345330

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

520dE 220 dA6V90
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/pasekcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1995195019681969
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4000194/3800190/3800190/4250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1600400/1750400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)225235226225
Skrzynia biegówaut., 8-biegowaaut., 9-biegowaaut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowaaut., 8-biegowa
Napędna tylne kołana tylne kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)570-1700640-1820565-1680560-1526
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l)66/21,566/2573/1755/–
Marka i model opon testowanego autaDunlop Sport Maxx RT2Dunlop Sport Maxx RT2Bridgestone Potenza S001Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)245/45 R 18245/45 | 275/40 R 18255/40 R 19255/35 R 20
Emisja CO2 (g/km)114109118119
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7502100/7501900/7501800/750

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

520dE 220 dA6V90
WersjaTouring aut.T Avantgarde aut.Avant 2.0 TDI ultra S tronicD4 Inscription aut.
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/SS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory ksenon/LED/LED matrycowe lub adaptacyjneN/S/6670 zł (adaptacyjne)N/S/6125 zł (dynamiczne)S/4180/8840 zł (matrycowe)N/S/2940 zł (aktywne)
Klimatyzacja automatyczna standardowa/opcjonalna2-strefowa/1880 zł (4-str.)2-strefowa/4799 zł (3-str.)2-strefowa/3840 zł (4-str.)2-strefowa/3240 zł (4-str.)
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składaneS/SS/3105 zł (pakiet)S/1190 złS/S
Lusterka elektrochromatyczne: wewn./boczne/nawigacjaS/S (tylko lewe)/S3105 (pak. za 2 opcje)/15 525 złS/1390/15 490 złS/970/5210 zł
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/1880 złS/S/w pakiecie z nawigacjąS/S/1900 złS/S/1770 zł
Adaptacyjne zawieszenie – zakres i rodzaj amortyzacji5327 zł (tylko reg. amortyzacji)8468 zł (pneumatyczne p+t)9480 zł (pneumatyczne p+t)5880 zł (pneumatyczne, tył)
Ekran head-up/wirtualne zegary/szyby dźwiękoszczelne5327/1746 zł/N5589/4799/6210 zł6710/N/5780 zł5880/S/4830 zł
Elektrycznie ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowyS/3984 zł4516 zł za obie opcjeS/3170 zł2440/3070 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/5372 złS/5081 złS/12 140 zł (pakiet)N/S
Czujniki parkowania tylne/przednieS/S5815 zł (pakiet za obie opcje)3790 zł za obie opcjeS/1850 zł
Kamera cofania/system automatycznego parkowania2014/2193 zł (zawiera kamerę)5815 (pakiet)/4121 zł2190/5690 zł2270/3450 zł
Podgrzewane/wentylowane fotele przednie1701/3626 zł2032/6210 zł (podgrz. i went.)1800/3890 zł1680/1500 zł
Skórzana tapicerka/podgrzewana kanapa/kierownica8908/1701/1119 zł9767/2032/1468 zł9480/1900/930 złS/1180/1050 zł
Typ i sposób regulacji opcjonalnych przednich foteli10 251 zł (komfortowe, elektr.)11 009 zł (wielokonturowe, el.)12 140 zł (konturowe, elektr.)1890 zł (sportowe, elektr.)
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu4879 zł (pakiet, za obie opcje)S/4403 zł (pakiet)12 140 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych4879 zł (pakiet, za obie opcje)4403 zł (pakiet)/z nawigacją12 140 (pakiet)/740 zł2690 zł/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie4387/5595 zł (18-calowe)4912/6210 zł (18-calowe)4760/8740 zł (19-calowe)4300/8030 zł (20-calowe)

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - ceny wyjściowe i po doposażeniu, przeglądy, utrata wartości, gwarancja (oceniane):

520dE 220 dA6V90
Cena podstawowa234 743 zł218 860 zł213 300 zł242 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)47,9 proc.48,4 proc.44,6 proc.49,2 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata3 lata/90 tys. km (2 l. bez limitu)2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańco 25 tys. kmwg wskazańco 30 tys. km
Cena po doposażeniu290 473 zł*309 300 zł**298 650 zł287 150 zł

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - różnice między spalaniem katalogowym a zmierzonym w teście (nieoceniane):

Żródło: Auto Świat

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.BMWMercedesAudiVolvo
Przestronność z przodu4034343431
Przestronność z tyłu3026272628
Pojemność bagażnika2522252222
Ładowność1513131210
Widoczność2016161717
Fotele, pozycja kierowcy3028282828
Ergonomia obsługi2018161715
Jakość wykończenia2019191919
Suma punktów200176178175170
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.BMWMercedesAudiVolvo
Przyspieszenie2517181615
Elastyczność2515171613
Poziom hałasu1514131310
Skrzynia biegów1515151414
Zachowanie na drodze3029272826
Komfort jazdy3029292626
Układ kierowniczy1514141313
Średnica zawracania54433
Skuteczność hamulców4038343435
Suma punktów200175171163155
KosztyMaks. pkt.BMWMercedesAudiVolvo
Cena po doposażeniu5028262728
Utrata wartości1512121411
Zużycie paliwa3025262725
Wyposażenie – komfort4028282728
Wyp. – bezpieczeństwo3025262426
Ubezpieczenia105555
Gwarancja1589108
Przeglądy105658
Suma punktów200136138139139
Wynik końcowy600487487477464
Miejsce w teście 1.1.3.4.

Audi A6, Mercedes klasy E, BMW serii 5 i Volvo V90 - podsumowanie:

Brawa dla BMW! Kombi serii 5 zaliczyło bardzo udany debiut, a remisuje przecież nie z pierwszym lepszym kombi... Prawda? Z pewnością znajdą się malkontenci wobec takiego rezultatu, ale klasa E jest zbyt kompetentna, żeby dać się zdetronizować debiutantowi. Oba auta zachwycają komfortem, BMW urzeka dynamiką prowadzenia, a Mercedes – potęgą swojego diesla. Audi pozostaje nieco z tyłu, a Volvo brakuje finalnego szlifu. A6 i V90 to także pojazdy „genetycznie przednionapędowe”, co widać po rozkładzie masy. A które z aut jest Waszym faworytem? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków