Nie jest niespodzianką, że auto zmieni nazwę.Xsara odeszła wrazz pojawieniem się gamy C4 i nowy minivan prawdopodobnie otrzymaoznaczenie C4 Picasso. Jest to o tyle uzasadnione, że powstanie na płycie podłogowej kompaktu i będzie z nim dzielił wiele podzespołów mechanicznych oraz jednostki napędowe. Dotychczasowa generacja modelu cieszyła się popularnością na rynku europejskim i przysporzyła Citroënowi wielu sympatyków, głównie za sprawą oryginalnego, odważnego designu (dlatego rodzina słynnego malarza zezwoliła na wykorzystanie swojego nazwiska w nazwie auta) i funkcjonalności. Nowy model przejmie najlepsze cechy poprzednika i tak jak on będzie zwracał na siebie uwagę.Dwa nadwoziaNadwozie zostało zaprojektowane zgodnie z najnowszą szkołą stylistyczną francuskiej firmy. Przód nadwozia kojarzy się z kompaktową "C4", ale linia boczna z charakterystycznym ścięciem na tylnych drzwiach pojawia się po raz pierwszy i podobnie jak tylne światła będzie elementem rozpoznawczym dla wersji 5-osobowej. Tak, to nie pomyłka. Nauczony doświadczeniem konkurencji Citroën zdecydował się na jednoczesne opracowanie dwóch wersji nadwoziowych nowego Picasso - wspomnianej już 5-osobowej oraz większej, którą podróżować będzie mogło 7 pasażerów. Ta ostatnia poza dłuższym o 12 cm nadwoziem (dł. całkowita 4,52 m) otrzyma też pionowe światła tylne wmontowane w słupki, równą dolną linię okien i inne zderzaki oraz położenie listew bocznych. W obydwu wyróżniać się będzie duża powierzchnia przeszklenia, powiększana dzięki montażowi odsuwanego, panelowego dachu (opcja) Standardowo auto poruszać się będzie na 15-calowych kołach, na życzenie dostępne będą 16- i 17-calowe. We wnętrzu konstuktorzy duży nacisk położyli na ergonomię i wykończenie w stylu hi-tech. Uwagę zwróci futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza z centralnym, cyfrowym wyświetlaczem i rozbudowana konsola środkowa. Podobnie jak w poprzedniku w wersji 5-osobowej do dyspozycji pasażerów będzie 5 foteli z dużym zakresem regulacji i możliwością łatwego ich składania lub wyjmowania. W większym modelu 2 dodatkowe siedzenia chowane będą pod podłogą bagażnika. Standard bezpiecznego wyposażenia obejmie m.in.: 6 poduszek powietrznych, ABS, system wspomagania nagłego hamowania i rozdziału siły hamowania, ESP i napinacze pasów. W opcji oferowane będą bi-ksenonowe reflektory skrętne z funkcją doświetlania zakrętów. Mocniejsze silnikiC4 Picasso z kompaktowego modelu przejmie mocniejsze jednostki napędowe. W gamie silników benzynowych znajdą się m.in. 1.6i o mocy 110 KM oraz 2.0i o mocy 143 KM. Ofertę wysokoprężnych otworzy jednostka z wtryskiem typu Common Railo pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. Bardziej wymagający będą mogli wybrać wersję 2.0 HDI dysponującą mocą 136 KM. W późniejszym okresie planowane jest uzupełnienie oferty o nowy silnik Diesla, który właśnie debiutuje w limuzynie C5. Będzie to jednostka o pojemności 2,2 l, z podwójnym turbodoładowaniem, mocą 173 KM i momentem 370 Nm osiąganym przy 1500 obr./min. Wszystkie silniki wysokoprężne wyposażone zostaną w filtr cząstek stałych i spełniają normy emisji spalin Euro 4. Do przeniesienia nepędu Picasso wykorzysta manualne skrzynie 5- lub 6-biegowe, 4-biegową automatyczną lub 6-biegową sekwencyjną z elektronicznym sterowaniem, systemem Hill Control ułatwiającym podjeżdżanie pod górę oraz sportowym trybem pracy. Więcej szczegółów koncern ujawni jesienią.Ostra konkurencjanRynek kompaktowych minivanów w Europie rozwija się bardzo dynamicznie, a w ostatnich latach niemal wszyscy producenci zaprezentowali w tym segmencie nowe modele. Liderem w rankingu popularności pozostaje od kilku lat Renaut Scénic/Grand Scénic, drugą pozycję zajmuje Opel Zafira, a na trzecią w tym roku wysunął się Ford Focus C-Max.