- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wymiary kabin (oceniane):
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane):
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja:
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa:
- Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - podsumowanie:
Małe auta miejskie może nie imponują wielkością karoserii, ale za to mają inną cenną zaletę: mogą się pochwalić najlepszym wykorzystaniem długości samochodu. Innymi słowy: proporcja przestronności kabiny do całkowitej długości auta jest w nich fantastyczna. Z czego jeszcze będą się mogli cieszyć właściciele tych maluchów? Tego właśnie dowiecie się z naszego porównania!
Zacznijmy od Hyundaia. Koreańczycy już jakiś czas temu odświeżyli swojego malucha. Modernizacja objęła przede wszystkim systemy asystujące i nawigację. Lifting nie zmienił za to dobrych parametrów przestronności kabiny. Koniecznie musimy pochwalić Hyundaia za fotele, gdyż są obszerne, wygodnie skrojone i wystarczająco sztywne, żeby solidnie podpierać ciało. Także z tyłu i10 siedzi się najwygodniej z całej trójki. Schludny kokpit mógłby równie dobrze występować w aucie wyższej klasy i jak zwykle obsługa instrumentów Hyundaia nie sprawia żadnych problemów.
VW dzięki pudełkowatemu nadwoziu ma zadziwiająco szeroką kabinę, w której jedynym brakiem pod względem przestronności jest mniejsza niż u rywali przestrzeń z tyłu na nogi. Jednak także i tu dorośli godnie przetrwają wypad za miasto. VW oszczędza na wykończeniu wnętrza i w wielu miejscach widać blachę. Z przodu jeszcze można uznać to za element stylistyczny, jednak nieosłonięty próg bagażnika szybko się porysuje.
Twingo zachwyca zwrotnością w mieście!
W Twingo designerzy mogli się wyszaleć. Urządzono je raczej na wesoło niż rozsądnie. Szykownie, szkoda tylko, że brakuje tu obrotomierza. Z przodu jest bardzo dużo miejsca na nogi kierowcy i z tyłu też go nie brakuje, ale... Z jakiegoś niezrozumiałego powodu oparcie kanapy ustawiono niemal pionowo i z tyłu siedzi się jak za karę. Za kanapą umieszczono silnik, który oczywiście napędza tylną oś. To brzmi obiecująco, ale Twingo to nie jest małe Porsche. 0,9-litrowy silnik z turbo o mocy 90 KM dość ociężale nabiera obrotów. Dobrze czuje się głównie na średnich.
Twingo jest uparcie podsterowne, mało bezpośredni układ kierowniczy też nie dostarcza szczególnej frajdy z prowadzenia. Ale najbardziej denerwują słaba stabilność podczas jazdy na wprost oraz wrażliwość na boczne podmuchy wiatru. Słabe dociążenie przedniej osi nie przyniosło dobrych efektów. Długich tras Twingo też nie pokonuje najlepiej. Jego środowisko to miasto, w którym nieźle się sprawdza: jest niezwykle zwrotne – średnica skrętu wynosi tylko 8,9 m.
Przesiądźmy się do up!-a. Trzycylindrowy silnik o mocy 90 KM brzmi trochę jak jednostka Renault, ale jeździ się zupełnie inaczej: TSI ma masę temperamentu, kręci się żywiołowo i charakternie przy tym „gada”. Napęd jest elastyczny, można spokojnie płynąć z ruchem na wysokim biegu – prawie jak w dieslu. Dynamika wystarcza do bezpiecznego wyprzedzania nawet przy komplecie pasażerów. Układ jezdny ma zrównoważone zestrojenie, nic tu nie denerwuje. VW up!-a prowadzi się poręcznie, precyzyjnie i lekko. Do tego zawieszenie dzielnie znosi wszelkie dziury w mieście i także poza nim sprawnie amortyzuje pofalowania nawierzchni. A co na to Hyundai?
Silnik bez turbiny - mowa o Hyundaiu - znowu sobie dobrze poradził!
On także potrafi robić to całkiem przyzwoicie. Jest co prawda nieco sztywniejszy od VW, ale zestrojenie też uznajemy za udane. Układ kierowniczy nie denerwuje ospałością, wystarczająco bezpośrednio reaguje, dzięki czemu i10 prowadzi się posłusznie.
Silnik Hyundaia to jedyna w tym teście konstrukcja wolnossąca: 1,2 l pojemności, 4 cylindry i 87 KM, bez bezpośredniego wtrysku. Żeby żwawo się przemieszczać, trzeba wysoko kręcić silnik. W teście spalania żaden napęd nie okazał się szczególnie oszczędny. Hyundai i Renault zużyły 6,1 l/100 km, VW – o 0,2 l/100 km mniej.
Volkswagen dzięki subiektywnie najlepszej dynamice napędu zostałby faworytem, gdyby nie potknął się podczas hamowania. W pierwszej próbie zatrzymał się o prawie 1,5 metra dalej od i10, po rozgrzaniu hamulców droga ta uległa wydłużeniu. Kiedy dodaliśmy do tego gwarancję koreańskiego rywala, to okazało się, że... Zobaczcie sami – wyniki pomiarów i punkty w tabelkach na kolejnej stronie!
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Hyundai | VW | Renault | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s | 3,4 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 11,3 s | 11,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,1 s | 19,3 s | 21,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 12,6 s | 9,9 s | 13,4 s |
Elastyczność 80-120 km/h (5. bieg) | 19,0 s | 17,6 s | 18,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1015/435 kg | 986/374 kg | 988/394 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 62/38 proc. | 46/54 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,0/10,1 m | 10,0/10,0 m | 8,9/8,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 40,9 m | 42,3 m | 41,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 39,9 m | 43,4 m | 40,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 59 dB (A) | 63 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 70 dB (A) | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 73 dB (A) | 73 dB (A) | 74 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 655 km | 590 km | 570 km |
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wymiary kabin (oceniane):
Hyundai i10 | VW Up! | Renault Twingo | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1130 | 1115 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1340 | 1420 | 1365 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1020 | 1020 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 210 | 175 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 670 | 625 | 675 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1330 | 1410 | 1330 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 910 | 940 | 930 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 375 | 380 | 320 |
*mierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
i10 | up! | Twingo | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z tyłu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtr. wielopunktowy/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtr. wielopunktowy/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1248 | 999 | 898 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 87/6000 | 90/5000 | 90/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 121/4000 | 160/1500 | 135/2500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 185 | 165 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/b | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 252-1046 | 251-959 | 219-980 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 35 | 35 |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli Cinturato Winter | Falken Eurowinter HS 449 | Michelin Alpin 5 |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 185/55 R 15 | 185/55 R 15 | 165/65 | 185/60 R 15 |
Emisja CO2 (g/km) | 114 | 101 | 99 |
Spalanie fabryczne (miasto/trasa/śr. l/100 km) | 6,5/4,1/4,9 | 5,5/3,8/4,4 | 4,9/3,9/4,3 |
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
i10 | up! | Twingo | |
Wersja | 1.2 Premium | 1.0 TSI high up! | TCe 90 Intens |
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny powietrzne | S/S | S/N | S/N |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N | N |
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielne | N/N/S | N/N/S | N/N/2500 zł (pakiet) |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/1000 zł | S/1240 zł | S/2500 zł (pakiet) |
Elektrycznie regulowane szyby/lusterka | S (z przodu i z tyłu)/S | S/S | S/S |
Dzielona i składana tylna kanapa | S | S | S |
Radioodtwarzacz | S | S | S |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/2500 zł | 510/230 (pakiet)/510 zł1) | S/S/3500 zł |
Fotel kierowcy regulowany na wysokość | S | S | S |
Podgrzewane fotele | 600 zł | 230 zł (pakiet) | 1 000 zł |
Centralny zamek z pilotem | S | S | S |
Tempomat | S | 1110 zł (pakiet) | S |
Czujniki parkowania | S | 1110 zł (pakiet) | 600 zł |
System unikania kolizji | S | 1 330 zł | N |
Czujnik martwego pola | N | N | N |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | N | 700 zł |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | N | N | N |
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe w teście | 1600 zł/15 cali (1500 zł) | 1720 zł/15 cali (S) | 1600 zł/15 cali (S) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)stacja dokująca do smartfona plus specjalna aplikacja.
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane):
i10 | up! | Twingo | |
Cena podstawowa | 50 300 zł | 51 720 zł | 45 800 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 45 tys. km) | 44,5 proc. | 41,9 proc. | 39,5 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 54 900 zł | 55 410 zł | 51 600 zł |
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | i10 | up! | Twingo |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 32 | 35 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 22 | 24 |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 24 | 21 |
Ładowność | 15 | 13 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 16 | 18 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 25 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 | 14 |
Suma punktów | 200 | 166 | 163 | 160 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | |||
Przyspieszenie | 25 | 21 | 22 | 20 |
Elastyczność | 25 | 22 | 24 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | 22 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 25 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 25 | 19 | 24 |
Suma punktów | 200 | 157 | 157 | 150 |
Koszty | Maks. pkt. | |||
Cena po doposażeniu | 50 | 27 | 27 | 29 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 14 | 15 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 24 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 21 | 20 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 14 | 11 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 | 8 |
Przeglądy | 20 | 13 | 10 | 13 |
Suma punktów | 200 | 135 | 124 | 126 |
Wynik końcowy | 600 | 458 | 444 | 436 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa:
Downsizing i turbo – antidotum na zawyżone spalanie? Nie tym razem! To wolnossący silnik Hyundaia z czterema cylindrami wykazuje najmniejszą nadwyżkę w spalaniu testowym nad fabrycznymi danymi. Czyli nie dość, że większy motor podobno powinien zużyć więcej benzyny, to na dodatek cztery cylindry powinny palić więcej od trzech – i co? O ile w przypadku Volkswagena można mówić o pewnej przewadze w dynamice, o tyle Renault z mikrosilnikiem nie zaimponuje Hyundaiowi.
Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - podsumowanie:
Gdyby pominąć przewagę Hyundaia w gwarancji i wyposażeniu, to trzy porównywane auta dzieliłoby naprawdę niewiele, jeżeli chodzi o wartości punktowe. Tak czy inaczej, gdybyśmy mieli wskazać najwszechstronniejsze auto, to byłby nim Hyundai. No to... Wskazujemy! Minusem Twingo jest mała stabilność jazdy, a słabą stroną up!-a – niewielka ilość miejsca na nogi z tyłu mimo znacznej szerokości kabiny.
A jakie jest Wasze zdanie na temat kolejności na podium? Zapraszamyh do komentowania!