Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Czy Hyundai sięgnie po złoto? Porównanie: i10 kontra Renault Twingo i VW Up!

Czy Hyundai sięgnie po złoto? Porównanie: i10 kontra Renault Twingo i VW Up!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Koreańczycy dopracowali Hyundaia i10 i z pewnością liczą na to, że zdmuchnie ono z podium Volkswagena UP!, a po drodze rozjedzie Renault Twingo. Czy to się uda, pokaże porównanie na punkty

Czy Hyundai sięgnie po złoto? Porównanie: i10 kontra Renault Twingo i VW Up!
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Czy Hyundai sięgnie po złoto? Porównanie: i10 kontra Renault Twingo i VW Up!

Małe auta miejskie może nie imponują wielkością karoserii, ale za to mają inną cenną zaletę: mogą się pochwalić najlepszym wykorzystaniem długości samochodu. Innymi słowy: proporcja przestronności kabiny do całkowitej długości auta jest w nich fantastyczna. Z czego jeszcze będą się mogli cieszyć właściciele tych maluchów? Tego właśnie dowiecie się z naszego porównania!

Zacznijmy od Hyundaia. Koreańczycy już jakiś czas temu odświeżyli swojego malucha. Modernizacja objęła przede wszystkim systemy asystujące i nawigację. Lifting nie zmienił za to dobrych parametrów przestronności kabiny. Koniecznie musimy pochwalić Hyundaia za fotele, gdyż są obszerne, wygodnie skrojone i wystarczająco sztywne, żeby solidnie podpierać ciało. Także z tyłu i10 siedzi się najwygodniej z całej trójki. Schludny kokpit mógłby równie dobrze występować w aucie wyższej klasy i jak zwykle obsługa instrumentów Hyundaia nie sprawia żadnych problemów.

VW dzięki pudełkowatemu nadwoziu ma zadziwiająco szeroką kabinę, w której jedynym brakiem pod względem przestronności jest mniejsza niż u rywali przestrzeń z tyłu na nogi. Jednak także i tu dorośli godnie przetrwają wypad za miasto. VW oszczędza na wykończeniu wnętrza i w wielu miejscach widać blachę. Z przodu jeszcze można uznać to za element stylistyczny, jednak nieosłonięty próg bagażnika szybko się porysuje.

Twingo zachwyca zwrotnością w mieście!

W Twingo designerzy mogli się wyszaleć. Urządzono je raczej na wesoło niż rozsądnie. Szykownie, szkoda tylko, że brakuje tu obrotomierza. Z przodu jest bardzo dużo miejsca na nogi kierowcy i z tyłu też go nie brakuje, ale... Z jakiegoś niezrozumiałego powodu oparcie kanapy ustawiono niemal pionowo i z tyłu siedzi się jak za karę. Za kanapą umieszczono silnik, który oczywiście napędza tylną oś. To brzmi obiecująco, ale Twingo to nie jest małe Porsche. 0,9-litrowy silnik z turbo o mocy 90 KM dość ociężale nabiera obrotów. Dobrze czuje się głównie na średnich.

Twingo jest uparcie podsterowne, mało bezpośredni układ kierowniczy też nie dostarcza szczególnej frajdy z prowadzenia. Ale najbardziej denerwują słaba stabilność podczas jazdy na wprost oraz wrażliwość na boczne podmuchy wiatru. Słabe dociążenie przedniej osi nie przyniosło dobrych efektów. Długich tras Twingo też nie pokonuje najlepiej. Jego środowisko to miasto, w którym nieźle się sprawdza: jest niezwykle zwrotne – średnica skrętu wynosi tylko 8,9 m.

Przesiądźmy się do up!-a. Trzycylindrowy silnik o mocy 90 KM brzmi trochę jak jednostka Renault, ale jeździ się zupełnie inaczej: TSI ma masę temperamentu, kręci się żywiołowo i charakternie przy tym „gada”. Napęd jest elastyczny, można spokojnie płynąć z ruchem na wysokim biegu – prawie jak w dieslu. Dynamika wystarcza do bezpiecznego wyprzedzania nawet przy komplecie pasażerów. Układ jezdny ma zrównoważone zestrojenie, nic tu nie denerwuje. VW up!-a prowadzi się poręcznie, precyzyjnie i lekko. Do tego zawieszenie dzielnie znosi wszelkie dziury w mieście i także poza nim sprawnie amortyzuje pofalowania nawierzchni. A co na to Hyundai?

Silnik bez turbiny - mowa o Hyundaiu - znowu sobie dobrze poradził!

On także potrafi robić to całkiem przyzwoicie. Jest co prawda nieco sztywniejszy od VW, ale zestrojenie też uznajemy za udane. Układ kierowniczy nie denerwuje ospałością, wystarczająco bezpośrednio reaguje, dzięki czemu i10 prowadzi się posłusznie.

Silnik Hyundaia to jedyna w tym teście konstrukcja wolnossąca: 1,2 l pojemności, 4 cylindry i 87 KM, bez bezpośredniego wtrysku. Żeby żwawo się przemieszczać, trzeba wysoko kręcić silnik. W teście spalania żaden napęd nie okazał się szczególnie oszczędny. Hyundai i Renault zużyły 6,1 l/100 km, VW – o 0,2 l/100 km mniej.

Volkswagen dzięki subiektywnie najlepszej dynamice napędu zostałby faworytem, gdyby nie potknął się podczas hamowania. W pierwszej próbie zatrzymał się o prawie 1,5 metra dalej od i10, po rozgrzaniu hamulców droga ta uległa wydłużeniu. Kiedy dodaliśmy do tego gwarancję koreańskiego rywala, to okazało się, że... Zobaczcie sami – wyniki pomiarów i punkty w tabelkach na kolejnej stronie!

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

HyundaiVWRenault
Przyspieszenie 0-50 km/h3,7 s3,4 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s11,3 s11,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,1 s19,3 s21,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)12,6 s9,9 s13,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (5. bieg)19,0 s17,6 s18,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1015/435 kg986/374 kg988/394 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.62/38 proc.46/54 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,0/10,1 m10,0/10,0 m8,9/8,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)40,9 m42,3 m41,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)39,9 m43,4 m40,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)59 dB (A)63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h70 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h73 dB (A)73 dB (A)74 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km5,9 l/100 km6,1 l/100 km
Zasięg655 km590 km570 km

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wymiary kabin (oceniane):

Hyundai i10VW Up!Renault Twingo
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)113011151160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)134014201365
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)102010201005
Zakres regulacji fotela(mm)210175220
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)670625675
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)133014101330
Wysokość nad głową z tyłu(mm)910940930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)375380320

*mierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

i10up!Twingo
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z tyłu
Zasilanie/napęd rozrząduwtr. wielopunktowy/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtr. wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1248999898
Moc maksymalna (KM/obr./min)87/600090/500090/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)121/4000160/1500135/2500
Prędkość maksymalna (km/h)175185165
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/btw/b
Pojemność bagażnika (l)252-1046251-959219-980
Pojemność zbiornika paliwa (l)403535
Marka i model opon testowanego autaPirelli Cinturato WinterFalken Eurowinter HS 449Michelin Alpin 5
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)185/55 R 15185/55 R 15165/65 | 185/60 R 15
Emisja CO2 (g/km)11410199
Spalanie fabryczne (miasto/trasa/śr. l/100 km)6,5/4,1/4,95,5/3,8/4,44,9/3,9/4,3

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

i10up!Twingo
Wersja1.2 Premium1.0 TSI high up!TCe 90 Intens
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny powietrzneS/SS/NS/N
Poduszka kolanowa kierowcyNNN
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielneN/N/SN/N/SN/N/2500 zł (pakiet)
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/1000 złS/1240 złS/2500 zł (pakiet)
Elektrycznie regulowane szyby/lusterkaS (z przodu i z tyłu)/SS/SS/S
Dzielona i składana tylna kanapaSSS
RadioodtwarzaczSSS
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/2500 zł510/230 (pakiet)/510 zł1)S/S/3500 zł
Fotel kierowcy regulowany na wysokośćSSS
Podgrzewane fotele600 zł230 zł (pakiet)1 000 zł
Centralny zamek z pilotemSSS
TempomatS1110 zł (pakiet)S
Czujniki parkowaniaS1110 zł (pakiet)600 zł
System unikania kolizjiS1 330 złN
Czujnik martwego polaNNN
Asystent utrzymania pasa ruchuSN700 zł
Wykrywanie zmęczenia kierowcyNNN
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe w teście1600 zł/15 cali (1500 zł)1720 zł/15 cali (S)1600 zł/15 cali (S)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)stacja dokująca do smartfona plus specjalna aplikacja.

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane):

i10up!Twingo
Cena podstawowa50 300 zł51 720 zł45 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 45 tys. km)44,5 proc.41,9 proc.39,5 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 15 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu54 900 zł55 410 zł51 600 zł

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.i10up!Twingo
Przestronność z przodu40323235
Przestronność z tyłu30242224
Pojemność bagażnika25242421
Ładowność15131112
Widoczność20161815
Fotele, pozycja kierowcy30252525
Ergonomia obsługi20161614
Jakość wykończenia20161514
Suma punktów200166163160
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.
Przyspieszenie25212220
Elastyczność25222422
Poziom hałasu15111210
Skrzynia biegów15131312
Zachowanie na drodze30252522
Komfort jazdy30242523
Układ kierowniczy15131412
Średnica zawracania5335
Skuteczność hamulców40251924
Suma punktów200157157150
KosztyMaks. pkt.
Cena po doposażeniu50272729
Utrata wartości15121415
Zużycie paliwa30232423
Wyposażenie – komfort30212020
Wyp. – bezpieczeństwo30181411
Ubezpieczenia10777
Gwarancja151488
Przeglądy20131013
Suma punktów200135124126
Wynik końcowy600458444436
Miejsce w teście 1.2.3.

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa:

Żródło: Auto Świat

Downsizing i turbo – antidotum na zawyżone spalanie? Nie tym razem! To wolnossący silnik Hyundaia z czterema cylindrami wykazuje najmniejszą nadwyżkę w spalaniu testowym nad fabrycznymi danymi. Czyli nie dość, że większy motor podobno powinien zużyć więcej benzyny, to na dodatek cztery cylindry powinny palić więcej od trzech – i co? O ile w przypadku Volkswagena można mówić o pewnej przewadze w dynamice, o tyle Renault z mikrosilnikiem nie zaimponuje Hyundaiowi.

Hyundai i10 1.2 kontra Renault Twingo 0.9 TCe i VW Up! 1.0 TSI - podsumowanie:

Gdyby pominąć przewagę Hyundaia w gwarancji i wyposażeniu, to trzy porównywane auta dzieliłoby naprawdę niewiele, jeżeli chodzi o wartości punktowe. Tak czy inaczej, gdybyśmy mieli wskazać najwszechstronniejsze auto, to byłby nim Hyundai. No to... Wskazujemy! Minusem Twingo jest mała stabilność jazdy, a słabą stroną up!-a – niewielka ilość miejsca na nogi z tyłu mimo znacznej szerokości kabiny.

A jakie jest Wasze zdanie na temat kolejności na podium? Zapraszamyh do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków