Ford Focus ST — kiedy rodzina jest najważniejsza, ale... [Test]

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST
"Tatusiowozy" kiedyś budowały w zasadzie swój własny segment. Były to pojemne kombi, czasem krzykliwe, a czasem niepozorne, które pod maską miały całe stado koni. Takim właśnie autem jest nowy Focus ST, jednak dziś już jest niemal dinozaurem, bo na rynku próżno szukać wielu jego konkurentów. Za to ma duży silnik i potrafi wywołać uśmiech na twarzy, a przy okazji zawiezie całą rodzinę na wakacje.
  • Ford Focus ST jest przedstawicielem ginącego gatunku. On też nie będzie na rynku wieczność, ale na razie może jeszcze cieszyć nowych nabywców
  • Z tyłu ma duży bagażnik - to świetny argument dla rodziny. Z przodu ma duży silnik - to świetny argument dla jej "głowy"
  • Auto potrafi być wygodne, narowiste i czasem bezkompromisowe
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Ford Focus ST — dla kogo?

Jak już zostało powiedziane, to samochód rodzinny, ale dla osób mających sportowe zacięcie i doceniających to, że pod maską pracuje porządny silnik. Ford Focus ST jest dla tych, którzy potrzebują pojemnego auta, ale nie chcą mieć nudnych czterech kółek do przemieszczania się z punktu A do punktu B.

Ford Focus ST — opis modelu

Ford Focus ST to ostatni bastion sportowej gamy Focusa. Po usunięciu z niej, jeszcze mocniejszego wariantu RS, to właśnie opisywany model odpowiada za emocje za kierownicą. Pod maską ma 2.3-litrowy silnik benzynowy, generujący 280 KM i 415 Nm momentu obrotowego w wariancie z automatyczną skrzynią biegów. Spokojnie, dla purystów jest też 6-biegowy "manual", z którym przybywa 5 dodatkowych Nm.

Producent jednak daje wybór w kwestii nadwozia. Dla tych, którzy nie potrzebują dużego kombi, jest hatchback. Można też zdecydować, czy chce się mieć krzykliwy i rzucający się w oczy lakier, czy może nieco bardziej stonowany, jak w testowanym egzemplarzu.

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST

Ford Focus ST — wrażenia z jazdy

Za sprawą mocnego benzyniaka, osiągi są zdecydowanie lepsze niż wystarczające. Do 100 km/h auto rozpędza się w 5,8 s, a prędkość maksymalna została ustawiona na 250 km/h. Każdy start ze świateł równa się więc tutaj wystrzeleniem do przodu jak z procy.

Jednostka napędowa połączona jest z automatyczną, 7-biegową skrzynią biegów, która wbrew dzisiejszym standardom nie jest dwusprzęgłowa. To lekkie zaskoczenie, bo przecież takie skrzynie są wolniejsze. W tym wypadku nie jest to jednak duża różnica, a do dalekich podróży będzie na pewno wygodniejsza. W zależności od trybu przekładnia zachowuje spokojny charakter silnika (Normal) albo przeciąga zmianę biegu (Sport). W najostrzejszym trybie (Track) w samochodzie wyłączane są też ESP i kontrola trakcji. Dostęp do trybów możliwy jest nie tylko z ekranu multimediów. Wybrać można go też oddzielnym przyciskiem na kierownicy. Dzięki temu szybka zmiana na sportowy tryb jest niemal natychmiastowa.

To rodzinne kombi jest więc piekielnie szybkie i zdecydowanie jego osiągi wystarczają na każdy rodzaj dróg. Zawieszenie również jest "ostre jak brzytwa", czasem w zasadzie zbyt "ostre". W mieście samochód jest bardzo twardy, pokonywanie krótkich uskoków i przeszkód, takich jak tory tramwajowe mocno daje się we znaki. To powodowało, że moja partnerka, mająca chorobę lokomocyjną, niezbyt chciała być pasażerem tego auta. Focus ST zdecydowanie jest więc typem, preferującym jezdnie gładkie jak stół. Tam jeździ perfekcyjnie. Sytuację może jednak nieco poprawić adaptacyjne zawieszenie, dostępne w opcji.

Warto też odnotować, że nie wiadomo czemu, fajny dźwięk silnika, wydobywający się z wydechów jest wzmacniany głośnikami. Tak postanowili konstruktorzy, choć jest to całkowicie zbędne i szkoda, że nie da się tego wyłączyć.

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST

Ford Focus ST — wnętrze

Już na zewnątrz widać, że w środku nie jest to standardowy Focus. Przez szyby da się zobaczyć biało-czerwone napisy "Ford Performance" wyszywane na oparciach foteli. Po otwarciu drzwi witają nas w całej swojej okazałości potężne "kubły". Jest to jedna bryła zintegrowana z zagłówkami, jej boczne części mocno wystają, dając uczucie obejmowania pasażerów. Ze względu na ich charakterystykę niektórzy mogą mieć poczucie ciasnoty, ale po prostu tak musi być. Zapewniają za to szeroki zakres regulacji, świetne trzymanie boczne i mają certyfikat stowarzyszenia AGR na Rzecz Zdrowych Pleców.

Przyjemna jest również mięsista kierownica z dumnym napisem ST. Poza tym jednak wielu różnic w porównaniu do standardowych wersji nie ma. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono wielki tablet, z którego mamy dostęp do praktycznie wszystkich opcji samochodu, w tym klimatyzacji. O tyle dobrze, że jej regulacja wyciągnięta jest na zewnątrz i dostępna w każdym momencie. Z osobnych przycisków na desce rozdzielczej pozostała regulacja głośności, wyłączenie audio, uruchomienie silnika, wyłączenie kontroli trakcji, nawiew na przednią szybę, system start/stop i... automatyczne parkowanie.

Materiały są dobrej jakości, w wielu miejscach miękkie i oczywiście dobrze spasowane. We wnętrzu jest także przestronnie, jak na rodzinne kombi przystało. Także z tyłu miejsca nie brakuje, a tunel, choć szeroki to jest niewysoki. Jego szerokość może być nawet pewnego rodzaju zaletą, bowiem piąty pasażer łatwiej będzie mógł na nim położyć nogi, choć to pozytyw trochę na wyrost. Z tyłu nie ma nawiewów, ale są dwa gniazda USB-C i otwór z dostępem do bagażnika. Można więc wozić narty.

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST

Ford Focus ST — pojemność i ustawność bagażnika

W kwestii bagażnika jest pewna ciekawostka, bowiem w zależności od wyposażenia możliwe są aż cztery wielkości bagażnika! Z nagłośnieniem Bang&Olufsen i zestawem naprawczym ma on 541 l, natomiast z kołem dojazdowym 575 l. Bez lepszego nagłośnienia ma z kolei odpowiednio 635 l lub 593 l.

Kufer jest ustawny i głęboki, z haczykami po bokach, podwójną i dzieloną podłogą oraz przegrodą, dzięki której mniejsza ilość bagażu nie będzie "latała" po całej przestrzeni. Podwójna podłoga dodatkowo jest demontowana, gdybyśmy potrzebowali więcej miejsca.

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST

Ford Focus ST — spalanie i koszty eksploatacji

Jak już wcześniej zostało wspomniane, Focus ST to dinozaur w świecie dzisiejszych aut z mikroskopijnymi silnikami. 2,3-litrowy silnik palić musi, w ST dodatkowo raczej nie obchodzi się z paliwem nadzwyczaj delikatnie, szczególnie w mieście. Sportowy "kombiak" potrafi tam spalić nawet 12-14 l/100 km, ale już podczas spokojnej jazdy drogami krajowymi umiał zejść do 6,5 l/100 km. Przy jeździe autostradowej wciągał ok. 10 l/100 km. Ma więc dwa oblicza, ale potrafi być rodzinny - jak jego nadwozie.

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST

Ford Focus ST — prowadzenie

Wspomniałem już o twardości zawieszenia, która nie przypadła do gustu mojej pasażerce, jednak to, co dla niej nie było atutem, dla mnie jako kierowcy dawało zupełnie inne wrażenia. Dzięki temu samochód pięknie kleił się do drogi i nie dawał ani chwili, w której mogłem mieć obawy, że zaraz stanie się coś nieprzewidywalnego.

Trzeba się za to delikatnie obchodzić z prawym pedałem. Wszystko za sprawą przenoszenia mocy na przód, przez co zbyt gwałtowne dodanie gazu momentalnie powodowało utratę przyczepności przednich kół. Zdarzało się to zarówno przy starcie ze świateł, jak i już w czasie jazdy. Z tego względu na zakrętach także trzeba było uważać, by nagle nie doszło do podsterowności, szczególnie na mokrej nawierzchni.

Jeśli jednak nie podkusiło nas, by zbyt mocno dodawać gazu, to w zakręty można w tym aucie wchodzić z naprawdę wysoką prędkością, a Focus ST i tak pozostaje stabilny. I oczywiście zawsze idzie tam, gdzie skierujemy kierownicę. Układ kierowniczy jest nieco ciężki i z krótkim przełożeniem. Sprawuje się rewelacyjnie, inaczej tego nazwać się nie da.

Ten zestaw potrafi wywołać duży uśmiech na twarzy, ale może też zaskoczyć. Mam jednak pewne podejrzenia, że takie zachowanie auta może mieć związek z założonymi oponami. W czasie testu panowały już dość wysokie temperatury, a na felgach znajdowały się zimówki.

2023 Ford Focus ST Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2023 Ford Focus ST

Ford Focus ST — finansowanie i gwarancja

Ceny Forda Focusta ST w wersji wyposażenia X (jedyna możliwa) zaczynają się od 180 tys. 280 zł za hatchbacka z manualną skrzynią biegów. Dopłata do nadwozia kombi wynosi 3 tys. zł, a automat to koszt 9 tys. 950 zł. Prezentowany egzemplarz kosztował ok. 205 tys. zł, ale miał na pokładzie kilka dodatków i można powiedzieć, że był kompletny. W standardzie jest bogato, w zasadzie jest już wszystko, co będzie cieszyło kierowcę.

Gwarancja na samochód to 4 lata lub 80 tys. km w większości krajów europejskich. Za dopłatą można zwiększyć przebieg do 140 tys. km i pozostać z 4-letnim okresem ochrony lub przedłużyć go do 6 lat i 180 tys. km.

Czytaj więcej o FORD FOCUS

FORD Focus - galeria

Ford Focus ST — czy warto kupić?

To samochód dający dużą frajdę z jazdy, szczególnie dla kierowcy. Pozostaje jednak pytanie, czy w tym aucie dobrze będą się czuli również pasażerowie, mogący odczuwać twardość zawieszenia. Warto przetestować zachowanie auta z zawieszeniem adaptacyjnym.

Jest to jednak pojemny samochód, typowe kombi, które odwiezie dzieci do szkoły i pozwoli się pobawić kierowcy. To także jeden z ostatnich samochodów z tak dużym silnikiem, szczególnie jeśli mowa o kompaktach, których już dzisiaj w wersjach usportowionych nie ma zbyt dużo. Czy warto się zainteresować? Zdecydowanie, szczególnie z ceną, która jak na dzisiejsze standardy wcale nie jest przesadzona, można wręcz powiedzieć, że jest dobra, szczególnie w porównaniu modeli konkurencyjnych.

Marka FORD
Model Focus
Pojemność skokowa (cm3) 2261
Moc maksymalna (kW/KM) 206/280
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 420
Skrzynia biegów Automatyczna - 7 biegów
Napęd Przedni
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 5.8
Prędkość maksymalna (km/h) 249.99
Średnie zużycie paliwa (WLTP l/100km) 7.9
Emisja CO2 (g/km) 182
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52
Zasięg samochodu (km) 627
Długość / szerokość / wysokość (cm) 4672/1979/1469
Pojemność bagażnika min-max (l) 541-1620
Cena od (zł) 193 230
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 0
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Autor poleca:

Katalog Samochodów Auto Świat