Ford Ranger Raptor. W ujarzmieniu tego drapieżnika pomógł mi terier… Jack Russell Terrier [Test]

Auto Świat
Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor to pikap wyjątkowy. I to nie tylko na tle konkurencyjnych aut tego typu, lecz także w stosunku do reszty gamy Forda Rangera. Podczas testu 3-litrowego benzyniaka V6 o mocy 292 KM przekonaliśmy się co jeszcze, oprócz potężnego silnika, decyduje o wyjątkowości tego samochodu.
  • Ford Ranger Raptor napędzany jest 6-cylindrowym benzyniakiem generującym 292 KM i 491 Nm, a moment obrotowy dostarczany jest do wszystkich kół za pośrednictwem 10-stopniowej, automatycznej skrzyni
  • Pickup ma kąty najścia/rampowy/zejścia wynoszące 32/24/27 stopni, prześwit to 272 mm, natomiast głębokość brodzenia wynosi 850 mm
  • Ford Ranger Raptor rozpędza się do setki po 7,9 s, maksymalnie może jechać 180 km/h, natomiast średnie zużycie paliwa według producenta wynosi 13,6 l/100 km
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Ford Ranger Raptor – dla kogo?

Ford Ranger Raptor to pikap dla osób, które lubią potężne nadwozie, a jednocześnie cenią sportowy charakter. W przypadku tego auta został on poparty stylistyką wnętrza oraz mocnym, benzynowym silnikiem.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Pikap Forda to także propozycja dla kierowców, którzy wykorzystają auto podczas aktywnie spędzanego urlopu. Zabranie rodziny lub grupy przyjaciół wraz ze sprzętem niezbędnym do rekreacji nie powinno być problemem.

Ford Ranger Raptor – opis modelu

Ford Ranger to typowy pikap przydatny podczas ciężkiej pracy w trudnych warunkach drogowych. Jednak Ford Ranger Raptor to zupełnie inna kategoria pikapa. To raczej auto, które ma służyć do jazdy dla przyjemności.

W stylistyce nadwozia dominują cechy świadczące o sile tego samochodu. Na ogromnej atrapie chłodnicy dominuje wielki napis FORD, a pod silnikiem masywna osłona. Z kolei z boku pierwsze skrzypce grają solidne progi oraz potężne koła o rozmiarze 285/70 R 17.

Ford Ranger Raptor – wrażenia z jazdy

To, że Ford Ranger Raptor nie jest typowym pikapem, pokazuje zastosowany silnik. Pod maską tego monstrum pracuje 292-konne, benzynowe V6, które pozwala rozpędzić auto do setki po 7,9 s. To rewelacyjny wynik jak na samochód o masie niemal 2,5 tony.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Podczas jazdy ulicami możliwości pojazdu można wykorzystać, wybierając jeden z trzech trybów jazdy (są jeszcze cztery przeznaczone na teren, ale o tym niżej):

  • Tryb normalny (Normal) – według Forda tryb skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa.
  • Tryb sportowy (Sport) – zapewniający m.in. szybszą reakcję na naciśnięcie pedału gazu i zmienioną charakterystykę pracy skrzyni biegów.
  • Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – zapewnia optymalną trakcję.

Z silnikiem pojazdu współpracuje 10-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Niezależnie od tego, który z powyższych trybów wybierzemy, działa ona delikatnie.

Jednak w trakcie jazdy z ustawieniem Normal nieco za długo zwleka z włączeniem kolejnego biegu. Jeżeli ktoś chce dynamicznie jechać, powinien zdecydować się na sportowe nastawy. Wówczas przełożenia zmieniane są bardzo szybko.

Podczas jazdy Fordem Rangerem Raptorem można delektować się różnymi doznaniami słuchowymi. To dlatego, że układ wydechowy może pracować w jednym z czterech ustawień: cichy, normalny, sport i baja (do użytku w terenie). Oczywiście najbardziej rasowo brzmi w sportowym ustawieniu, gdy do uszu jadących dociera złowrogi ryk… Raptora.

Ford Ranger Raptor – wnętrze

Ford Ranger Raptor ma wnętrze wykończone w sportowym stylu. Odpowiednio uformowana kierownica pewnie leży w dłoniach, a utrzymaną w czarnej kolorystyce deskę rozdzielczą wykończono czerwonymi aplikacjami.

Na pokładzie nie zabrakło również świetnie podpierających z boku sportowych foteli wykończonych skórzaną tapicerką. Na niej, tak jak i na kierownicy, znalazło się czerwone obszycie.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Zaletą części pasażerskiej okazuje się również przestronność. Nawet gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby, będą miały wystarczający luz na wysokości kolan oraz nad głowami.

Pamiętajcie jednak, że zanim rozsiądziecie się na wygodnych fotelach, musicie najpierw dostać się do wnętrza, a nie jest to wcale łatwe. Z racji dużej wysokości trzeba wspiąć się na siedzenia, a z powodu bocznych progów niezbędne jest też danie dużego kroku.

Ford Ranger Raptor – pojemność i ustawność bagażnika

Ford Ranger Raptor ma bagażnik, o przepraszam pakę o wymiarach (dł./szer./wys.) 1564/1224/877 mm. To wystarczy, żeby zmieścić dużo, rekreacyjnego sprzętu. Trzeba jednak pamiętać, żeby niewielkie przedmioty nie pozostały przy ścianie od strony kabiny pasażerskiej, bo trzeba będzie wdrapywać się, by do nich sięgnąć.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Za 8 tys. 600 zł można mieć pakiet Raptor Dress Up Pack 3, w ramach którego otrzymuje się elektrycznie sterowaną roletę skrzyni ładunkowej. Tym samym zabezpieczamy transportowany ładunek przed wzrokiem ciekawskich oraz zapobiegamy jego zmoknięciu podczas jazdy w deszczu. W razie konieczności autem można holować przyczepy o masie do 2500 kg.

Ford Ranger Raptor – spalanie i koszty eksploatacji

Jakie jest zużycie paliwa Forda Rangera Raptora? Naturalnie wysokie, bo do wykarmienia jest mocny benzyniak V6, a do napędzenia ciężkie auto. Nie ma większego znaczenia czy spalanie wyniesie 15, 17 czy 20 litrów na 100 km. To i tak jest dużo.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Podczas testu oscylowało ono zazwyczaj w granicach 17,5 l/100 km. Pewne jest zatem, że fabryczne 13,6 l/100 km brzmi niemal, jak abstrakcja.

Ford Ranger Raptor – prowadzenie

Ford Ranger Raptor wzbudza szacunek stylistyką oraz potężnymi wymiarami, a jednocześnie ta druga cecha może przerażać. Wielu kierowców zada sobie pytanie, czy takim pojazdem można swobodnie poruszać się ulicami, a szczególnie tymi zlokalizowanymi w mieście.

Nie ma co ukrywać, że manewrowanie w korkach czy znalezienie stosownego miejsca do zaparkowania nie jest igraszką przy wymiarach Raptora oraz w przypadku średnicy zawracania wynoszącej 13 m. Jednak z drugiej strony samochód okazuje się wyjątkowo stabilny w trakcie szybkiej jazdy autostradą.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Co prawda podczas podróżowania na zakrętach wyczuwa się silne przechyły karoserii, ale nigdy nie wykraczają one poza granice bezpieczeństwa. To bardziej, że to odczucie spowodowane wysoką pozycją siedzącą niż rzeczywisty przechył. Poza tym podróżując krętymi odcinkami dróg, w opanowaniu pojazdu pomaga precyzyjny (przynajmniej, jak na pikapa) układ kierowniczy.

Ford Ranger Raptor jest pikapem, który nie tylko dobrze prowadzi się, lecz także zapewnia wysoki komfort jazdy. To zasługa optymalnie zestrojonego wyczynowego zawieszenia (seryjne), które skutecznie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni.

W wielu pikapach kierowcy narzekają na podskakujący, nieobciążony tył. W testowanym modelu nie doświadczyliśmy takiego zachowania ani na dużych, ani na niewielkich nierównościach.

Ford Ranger Raptor Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor był już przez nas testowany na bezdrożach, ale dodajmy raz jeszcze, że w takich warunkach pomocą oprócz napędu 4x4 służy także prześwit o wartości aż 272 mm oraz odpowiednie parametry karoserii.

Kąty najścia/rampowy/zejścia wynoszą odpowiednio 32/24/27 stopni, a głębokość brodzenia to 850 mm. Poza tym dzielność terenową poprawiają cztery tryby jazdy przeznaczone właśnie do podróżowania po bezdrożach:

  • Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po kamienistym i nierównym terenie
  • Tryb jazdy po piasku (Sand) – do jazdy w kopnym piasku lub w głębokim śniegu
  • Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – dla zwiększonej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
  • Tryb Baja – do szybkiej jazdy w terenie

Ford Ranger Raptor – finansowanie i gwarancja

Ford Ranger Raptor to zabawka dla zamożnych fanów pikapów i sportowych osiągów. Za auto trzeba zapłacić minimum 374 595 zł. Bogate wyposażenie sprawia, że na liście płatnych opcji jest tylko kilka pozycji, które podnoszą cenę do niecałych 390 tys. zł.

Czytaj więcej o FORD RANGER

FORD Ranger - galeria

Ford Ranger Raptor – czy warto kupić?

Ford Ranger Raptor daje mnóstwo przyjemności z jazdy. Duże wymiary utrudniają manewrowanie czy parkowanie, ale nie aż tak bardzo, żeby auto było nieporęczne podczas jazdy w mieście. Jeżeli pikap ma pełnić funkcję lifestylowego modelu do jazdy na wakacje z dużą ilością sprzętu, to samochód wart jest uwagi. Tym bardziej że dodatkowym atutem są świetne osiągi i atrakcyjna stylistyka. Do ciężkiej pracy lepiej jednak wybrać Forda Rangera bez Raptora.

Marka FORD
Model Ranger
Pojemność skokowa (cm3) 2956
Moc maksymalna (kW/KM) 292
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 491
Skrzynia biegów automatyczna, 10
Napęd 4x4
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 7.9
Prędkość maksymalna (km/h) 180
Średnie zużycie paliwa (WLTP l/100km) 13.6
Emisja CO2 (g/km) 310
Pojemność zbiornika paliwa (l) 80
Zasięg samochodu (km) 590
Długość / szerokość / wysokość (cm) 5360/2028/1926
Pojemność bagażnika min-max (l) 0
Cena od (zł) 374 595
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 0
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Autor poleca:

Katalog Samochodów Auto Świat