Touran od pojawienia się pierwszej generacji w 2003 r. radzi sobie nadzwyczaj dzielnie. Być może jego kanciaste i dość siermiężnie narysowane nadwozie nie wszystkim przypadło do gustu, ale... Przez 12 lat tego rodzinnego Volkswagena kupiło na świecie 2 mln osób. Najwyższa pora na coś nowego!
Konkurencja nigdy nie śpi i na ten atak dobrze się przygotowała. Nawet BMW jest nastawione na ofensywę i wytacza przeciwko Touranowi przednionapędowe, trzycylindrowe, 116-konne 216d Gran Tourer. Można się śmiać, to jednak nic nie pomoże: w klasie rodzinnych vanów luksusowa marka jako jedyna w tym porównaniu oferuje trzycylindrowy napęd, którego kultura pracy zazwyczaj kojarzy się ze wszystkim, tylko nie z luksusem. Może jednak konstruktorom czarodziejom z BMW uda się to zmienić i nowa jednostka stanie się atutem?
Zaraz to sprawdzimy. Szczególnie jesteśmy ciekawi, jak wypadnie w porównaniu zużycia paliwa, bo przecież to ekologiczny pęd za redukcją emisji życiodajnego gazu, którym oddychają rośliny, przyczynił się do zabrania fanom BMW kolejnego już cylindra. Poza tym nikt nie uwierzy w to, że niższe koszty produkcji silnika mającego o jeden cylinder, jeden tłok, jeden wtryskiwacz i cztery zawory mniej zrekompensują producentowi ogromne wydatki poniesione na opracowanie nowej rodziny jednostek napędowych.
Na całe szczęście trzycylindrowy hipernapęd nie dotarł jeszcze pod maski rywali z tego porównania. W Oplu trzymają na tę okazję Zafirę Tourer, która już niejeden raz pokazała, na co ją stać. Pod maską ma 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 l. Ford też stawia na 4 cylindry i sprawdzone podzespoły Focusa, które wykorzystuje w Grand C-Maxie. Moc taka sama jak w Zafirze, czyli 120 KM. Volkswagen oferuje najniższą moc – 110 KM z 1,6 l pojemności.
Każdy z vanów stanął do porównania z 6-biegową ręczną skrzynią. Który okaże się lepszy od pachnącego nowością Tourana? Sprawdzimy. Zanim to jednak zrobimy, napiszemy kilka zdań do tych, którzy twierdzą, że wyniki porównań w „Auto Świecie” są głównie wypadkową naszych osobistych preferencji czy chwilowych fanaberii.
Testujemy na drodze, a nie w teorii czy na hamowni. Porównywane samochody przechodzą serię prób drogowych na zamkniętych torach, na których są poddawane pomiarom dynamiki, drogi hamowania, ładowności czy hałasu, przeprowadzanym z zachowaniem wszelkich prawideł sztuki pomiarowej. Do tego dokładamy własny test spalania. Cyferki w naszych tabelach nie służą temu, żeby dobrze wyglądały – niosą z sobą bardzo konkretne informacje. I to głównie na nich opieramy nasz werdykt.
BMW 216d Gran Tourer - mała moc, duża frajda?
Tak, to jak najbardziej możliwe. Nawet w samochodzie, który po pełnym obciążeniu pasażerami i bagażem robi się naprawdę bardzo, bardzo ślamazarny. Układ kierowniczy i podwozie tego BMW dają mnóstwo przyjemności.
Mimo mocy tylko 116 KM z 3-cylindrowego diesla i mimo napędu na przednią oś znaczek BMW nie znalazł się tu przez przypadek. Ten samochód naprawdę potrafi dać coś takiego, jak radość z jazdy. Wspaniale wyważony układ kierowniczy i sprężyste zawieszenie sprawiają na krętych drogach dużo frajdy.
Trzycylindrowy silnik jest energiczny, warczy z miłą chrypką i zapewnia najszybszy sprint do „setki”, tyle że jego ton niespecjalnie pasuje do klasy premium, którą reprezentuje tutaj BMW. Kabina oferuje mnóstwo miejsca dla rodziny i na jej hobby.
Z przodu przekonały nas wygodne sportowe fotele oraz przemyślana koncepcja obsługi multimediów z pokrętłem iDrive. Największą wadą BMW jest cena. 120 300 zł za 216d to dużo, ale nie na tyle, żeby odciągnąć fanów BMW od posiadania vana tej marki. Tylko czy trzy cylindry ich usatysfakcjonują?
Ford Grand C-Max 1.5 TDCi - Ford dogania BMW...
...a raczej to BMW dogoniło Forda, bo C-Max był już znany na wiele lat przed debiutem vana BMW. Grand C-Maxa prowadzi się znakomicie i potwierdza on wybitne zdolności inżynierów Forda, którzy słyną z projektowania dobrych podwozi.
Kolończycy nie uznają robienia aut pod linijkę, nawet swojego kompaktowego vana ustawili pod frajdę z jazdy. Stosunkowo sprężyste zawieszenie trzyma C-Maxa w ryzach także podczas dynamicznej jazdy na krętych drogach, ale jednocześnie jest komfortowe – to bardzo udane zestrojenie.
Za to praktyczne talenty Forda są umiarkowane. Przesuwane drzwi okazują się bardzo poręczne wtedy, gdy na ciasnym parkingu trzeba załadować do kabiny gromadkę maluchów, ale jednocześnie prowadnice zabierają miejsce we wnętrzu. Na tylnej kanapie C-Maxa jest najciaśniej z całej testowanej czwórki.
Bardzo wąski środkowy fotel nie nadaje się dla dorosłych. Złożenie siedzeń wymaga wykonania dwóch czynności i nie otrzymujemy płaskiej podłogi. A jak sobie radzi napęd? Ma tylko dwa zawory na cylinder, ale to nic – silnik wzorowo pracuje i zadowala się 5,3 l/100 km.
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi - jej atut to komfort jazdy
W porównaniu z rywalami Opel ma sporą nadwagę i trudno to przeoczyć, gdy trzyma się kierownicę Zafiry. Z drugiej strony 120-konny duży samochód rodzinny nie jest raczej kupowany z myślą o jeździe slalomem. Czyli wszystko gra.
Opel zaskakuje. Już od 2011 r. Zafira Tourer walczy w klasie kompaktowych vanów i wciąż dzielnie sobie radzi. 4,66-metrowe nadwozie czyni ją najdłuższą w porównaniu, jednak pod względem wykorzystania przestrzeni musi uznać wyższość Tourana, co nie znaczy, że Opel jest ciasny.
Podróżujących z przodu rozpieszczają komfortowe fotele. 1,6-litrowy silnik jest ożywionym towarzyszem podróży, z wystarczającymi rezerwami mocy. Zdumiewające jest to, że Zafira waży o 200 kg więcej od najlżejszego w stawce konkurenta, co znajduje swoje odzwierciedlenie podczas tankowania paliwa: 5,9 l/100 km to najwyższy wynik w tym porównaniu.
Poza tym zmiana biegów wymaga użycia sporej siły, natomiast obsługa nawigacji jest utrudniona ze względu na mnogość przycisków. Zafira odpręża za to wysokim komfortem jazdy i pewnym prowadzeniem.
VW Touran 1.6 TDI - lepiej jeździ i wygląda
W porównaniu z poprzednią generacją tego modelu nowy Touran nie ma już tak grubo ciosanego nadwozia. Jednak w jego liniach nadal trudno odnaleźć jakiekolwiek fantazyjne czy ponętne krągłości, którymi kuszą inne marki.
Touran pokazał, na co go stać, ale rywale z pewnością nie zostali znokautowani. Największym niedosytem testowanej wersji niewątpliwie był napęd. 110-konne 1.6 TDI zapewnia przyzwoity wynik przyspieszenia 0-100 km/h, jednak już podczas wyprzedzania przydałoby się trochę więcej niż 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Poniżej 2000 obrotów silnik nie chce „ciągnąć”, odpowiednio słabo Touran przyspiesza na wysokich biegach. Takie zestrojenie pozytywnie odbija się jednak na spalaniu. Kabina oferuje najwięcej przestrzeni, którą można wygodnie aranżować, także bagażnik jest najpojemniejszy.
Trzy pojedyncze fotele drugiego rzędu można przesuwać wzdłużnie i złożyć jednym ruchem ręki. Dzięki podwójnej podłodze powstaje w ten sposób płaska powierzchnia. Kokpit błyszczy wzorową funkcjonalnością i jakością wykończenia.
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - dane katalogowe producentów
VW | OPEL | BMW | FORD | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R3/12 | diesel, turbo/R4/8 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1496 | 1499 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/3200 | 120/4000 | 116/4000 | 120/3600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 320/2000 | 270/1450 | 270/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 186 | 192 | 180 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 743-1980 | 710-1860 | 645-1905 | 600-1867 |
Opony testowanego auta | 215/55 R 17 | 225/50 R 17 | 205/55 R 17 | 215/50 R 17 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 58 | 51 | 53 |
Emisja CO2 (g/km) | 115 | 119 | 104 | 113 |
Czynnik układu klimatyzacji | R134a | R134a | R134a | R134a |
Dł./szer./wys. (mm) | 4527/1829/1659 | 4656/1928/1685 | 4556/1800/1608 | 4519/1828/1684 |
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wyniki pomiarów drogowych
Touran | Zafira Tourer | 216d Gran Tourer | Grand C-Max | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 4,0 s | 3,9 s | 3,6 s | 4,0 s |
0-100 km/h | 11,9 s | 12,4 s | 11,2 s | 12,3 s |
0-130 km/h | 20,5 s | 21,2 s | 19,2 s | 21,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,2 s (na 4. biegu) | 8,2 s (na 4. biegu) | 9,1 s (na 4. biegu) | 8,4 s (na 4. biegu) |
Elastyczność 80-120 km/h | 19,2 s (na 6. biegu) | 15,8 s (na 6. biegu) | 17,6 s (na 6. biegu) | 14,7 s (na 6. biegu) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1571/589 kg | 1725/655 kg | 1524/546 kg | 1584/641 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 60/40 proc. | 57/43 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,4/11,4 m | 11,6/11,6 m | 11,7/11,7 m | 11,6/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,5 m | 35,6 m | 35,4 m | 36,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,7 m | 35,7 m | 36,4 m | 36,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) | 67 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 1115 km | 980 km | 940 km | 1000 km |
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wymiary kabin
VW | Opel | BMW | Ford | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1150 | 1135 | 1150 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1500 | 1485 | 1455 | 1450 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1060 | 1070 | 1055 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 230 | 205 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 790 | 770 | 790 | 760 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1525 | 1480 | 1460 | 1420 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 985 | 985 | 985 | 975 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 385 | 390 | 390 | 370 |
*zmierzone po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - wyposażenie i ceny opcji
Touran | Zafira Tourer | 216d Gran Tourer | Grand C-Max | |
Wersja | Comfortline | Cosmo | Advantage | Titanium |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/N | S/N | S/N | S/N |
Reflektory ksenonowe/LED | N/2990 zł1) | 5200 zł/N | N/4367 zł | 4100 zł/N |
Światła przeciwmgielne | 1 000 zł | S | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/1850 zł | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane/składane lusterka | S/S | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 | S | S | S | S |
Kierownica wielofunkcyjna | 670 zł | S | S | S |
Bluetooth/złącze USB | 2990 zł1) za obie opcje | 2500 zł za obie opcje | 1764 zł/S | S/S |
Nawigacja | 3 040 zł | 5 000 zł | 4190 zł (zawiera Bluetooth) | 4 120 zł |
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczyka | S/1490 zł | S/N | S/1720 zł | S/3400 zł |
Czujnik światła/deszczu | S/S | S/800 zł | S/S | S/S |
Tempomat/podgrzewane fotele | 650/1150 zł | S/1000 zł | S/1456 zł | 700/900 zł |
Czujniki parkowania/kamera cofania | 1040 (tył)/950 zł | S (przód i tył)/1800 zł | S (tył)/1764 zł | 1100 (tył)/1000 zł |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | 2900 zł1) | S | 3200 zł1) |
Monitoring martwego pola | N | 1 900 zł | N | 2 500 zł |
Asystent utrzymania pasa ruchu | N (dostępny w Highline) | 2900 zł1) | 3308 zł1) | 3200 zł1) |
System rozpoznawania znaków drogowych | N | 2900 zł1) | 3308 zł1) | 3200 zł1) |
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe | 2350 zł/S (16 cali) | 2200 zł/S (17 cali) | 3043 zł/S (16 cali) | 1950 zł/S (16 cali) |
1)pakiet.
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - ceny, gwarancja i utrata wartości
Touran | Zafira Tourer | 216d Gran Tourer | Grand C-Max | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 98 790 zł | 103 650 zł | 120 300 zł | 94 650 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 41,5 proc. | 48,6 proc. | 44,5 proc. | 50,1 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 116 970 zł2) | 118 550 zł3) | 136 091 zł4) | 105 900 zł5) |
2)cena VW zawiera regulowane amortyzatory DCC za 4110 zł oraz 17-calowe felgi za 5870 zł; 3)cena Opla zawiera regulowane amortyzatory FlexRide za 3500 zł; 4)cena BMW zawiera: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1103 zł, sportowe fotele za 2161 zł oraz 17-calowe felgi za 3088 zł; 5)cena Forda zawiera 17-calowe felgi za 2150 zł.
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Touran | Zafira | Gran Tourer | Grand C-Max | |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 32 | 29 | 30 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 27 | 28 | 25 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 23 | 21 | 19 | |
Ładowność | 15 | 13 | 14 | 12 | 14 | |
Widoczność | 20 | 18 | 17 | 17 | 17 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 29 | 28 | 26 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 17 | 19 | 17 | |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 | 18 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 182 | 176 | 172 | 164 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Touran | Zafira | Gran Tourer | Grand C-Max | |
Przyspieszenie | 25 | 15 | 14 | 16 | 14 | |
Elastyczność | 25 | 16 | 18 | 17 | 19 | |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 | 10 | 10 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 12 | 14 | 14 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 | 29 | 29 | |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 28 | 25 | 26 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 15 | 15 | |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 35 | 33 | 31 | |
Suma punktów | 200 | 164 | 163 | 162 | 161 | |
Koszty | Maks. pkt. | Touran | Zafira | Gran Tourer | Grand C-Max | |
Cena po doposażeniu | 50 | 23 | 22 | 16 | 27 | |
Utrata wartości | 15 | 15 | 11 | 13 | 10 | |
Zużycie paliwa | 30 | 26 | 24 | 26 | 26 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 20 | 21 | 20 | 20 | |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 24 | 24 | 24 | |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 6 | 7 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 130 | 130 | 126 | 135 | |
Wynik końcowy | 600 | 476 | 469 | 460 | 460 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 3. |
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
I po co było zabierać fanom BMW jeszcze jeden cylinder? A miała być taka supertechnika, taka ultraekologia, a tu... Trzycylindrowy napęd BMW najgorzej spełnił obietnice producenta dotyczące spalania. Silnik ten zużył w naszym teście aż o 38 proc. oleju napędowego więcej, niż podają dane katalogowe. Jego czterocylindrowi rywale z VW i Forda wypadli pod tym względem znacznie lepiej. To nie znaczy jednak, że dobrze.
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - moc vs. waga
Moc silnika zawsze toczy pojedynek z masą samochodu: nawet najmocniejsza jednostka napędowa szybko podda się pod naporem opasłego nadwozia, kiedy zechcemy rozpędzić auto. I tu niespodzianka: najcięższy w porównaniu Opel traci co prawda ponad sekundę w sprincie do „setki” w porównaniu z najlżejszym BMW, ale już w próbie elastyczności odjeżdża bawarskiemu rywalowi.
I to mimo ponaddwustukilogramowej nadwagi Zafiry! To świadczy o potencjale układu napędowego tego samochodu. Co ciekawe, Opel wcale nie zostaje z tyłu za również znacznie lżejszym Fordem (przyspieszenie od 0 do 100 km/h dłuższe o zaledwie jedną dziesiątą sekundy). Jedyne czego nie da się przeskoczyć przy wyższej masie samochodu to zużycie paliwa, które w przypadku Opla jest najwyższe w porównaniu.
Nowy VW Touran 1.6 TDI kontra BMW 216d Gran Tourer, Ford Grand C-Max 1.5 TDCI, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI - Touran rządzi dalej, ale...
...rywale są blisko strącenia go z tronu. VW ma przemyślaną kabinę, ale 1,6-litrowe TDI jest trochę za słabe. Za Touranem plasuje się wielka Zafira, a za nią – BMW Gran Tourer, które wraz z Fordem wprowadza powiew radości z prowadzenia.
A jakie jest Wasze zdanie na temat układu sił wśród rodzinnych vanów po premierze nowego Volkswagena Tourana? Jeżeli chcecie być cytowani - piszcie!