Baleno, Suzuki Baleno – brzmi znajomo! Tylko co to było... Próbujemy sobie przypomnieć. A tak, był taki samochód! W latach 1995-2001 Suzuki produkowało pojazd, który tak się nazywał. Teraz znów do oferty włączono model Baleno, tyle że z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Design, platforma i silniki są nowe. Produkcję obecnego Baleno Japończycy, którzy tak lubią szczycić się hasłem „made in Japan”, powierzyli... Hindusom z firmy Maruti. Na Suzuki Baleno czeka kąśliwa konkurencja – tym razem zęby już ostrzą Hyundai i20 oraz Mazda 2.

Nadwozie Suzuki Baleno ze swoimi 4 m długości nie należy do największych w tej klasie. Kabina okazuje się jednak przestronna – w obu rzędach siedzeń miejsca wygospodarowano pod dostatkiem, duży jest też bagażnik, bo mieści się w nim aż 355 l.

Kokpit Suzuki Baleno wygląda na skromny i przejrzysty, a między czytelnymi zegarami znalazł się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Ma bardzo dużo funkcji – potrafi wyświetlać dane o mocy, momencie obrotowym i przeciążeniach, które działają na samochód podczas dynamicznej jazdy! Nawet system multimedialny z nawigacją nie wymaga dopłaty. Mniej podobają nam się za to fotele z krótkimi i zbyt miękkimi siedziskami. A w porównaniu z konkurentami w oczy rzucają się ponadto niska jakość materiałów wykończeniowych i częściowo niedbałe wykonanie.

Szczególnie Hyundai i20 pokazuje, jak można to zrobić lepiej: plastiki mają wysoką jakość, do tego precyzyjne spasowanie i naprawdę wyważony styl. I jak to zwykle w Hyundaiu, obsługa nie sprawia żadnych trudności. Ponadto Koreańczycy dołożyli jeszcze fotele dobrze podpierające ciało. Kierowca wcale nie czuje się tak, jakby siedział w małym samochodzie – z takimi atutami miejsca kierowcy Hyundai i20 mógłby spokojnie powalczyć w klasie kompaktowej!

To samo dotyczy przestronności. Z przodu i z tyłu i20 zapewnia pasażerom jeszcze większą swobodę ruchu niż Suzuki Baleno i wynika to przede wszystkim z wysoko poprowadzonego dachu. Tak właśnie powinno projektować się samochody – wokół pasażerów, a nie tylko dla (i tu mam nadzieję, że Czytelnicy wybaczą domieszkę żargonu marketingowego) zamknięcia sprzedaży.

W Hyundaiu i20 siedzi się też wygodniej na dobrze wyprofilowanej kanapie. Jedynie bagażnik i20 ma mniejszy niż Baleno: 326 l oznacza, że zabierzecie o jedną torbę sportową mniej. Terminu „sportowa” używamy nie bez powodu, bo przecież teraz wszystko musi być „sportowe” i „dynamiczne”. Jedni ulegają temu trendowi bardziej, inni mniej, ale są też i takie marki, które w naturalny sposób weń się wpisują.

Na przykład Mazda 2– „połknie” tylko 280 l do bagażnika, a pod względem miejsca w kabinie „dwójka” nie dotrzymuje kroku konkurentom. Szczególnie ciasno jest z tyłu, mało miejsca wygospodarowano na kolana i ramiona podróżujących. Ale już fotele, choć nie są duże, wystarczająco mocno podpierają ciało i mają przyjemnie sztywne obicia. Mazda 2 pokazuje jednak inne wrodzone talenty. Przede wszystkim zwraca uwagę wyglądem, kierowcę cieszy też nowoczesny, ładnie wykończony kokpit w sportowym, minimalistycznym stylu.

To, co najbardziej przekonuje oponentów ultraskomplikowanych silników turbo, od których mechanicy – jeżeli tylko pojawi się jakiś nietypowy problem do zdiagnozowania – uciekają w najbardziej ustronne pomieszczenia swoich warsztatów, to silnik „dwójki”. Mazda 2 jako jedyna w tym towarzystwie ma wolnossący, 4-cylindrowy silnik o porządnej, budzącej zaufanie pojemności skokowej. Suzuki Baleno i Hyundai i20 są napędzane downsizingowymi, mocno wysilonymi 3-cylindrówkami z turbo.

Motor Mazdy ma 1,5 l i przy stopniu sprężania 14,0:1 osiąga moc 115 KM. Powyżej 4 tys. obr./min staje się niestety hałaśliwy, natomiast na niskich obrotach trochę brakuje mu mocy. Chętnie jednak reaguje na gaz i ochoczo wkręca się na obroty. Charakter tej konstrukcji dobrze pasuje do sprężyście zestrojonej, ważącej ledwo tonę Mazdy. Jeździ ona zwinnie i lekko, trochę jak MX-5 w 5-drzwiowym przebraniu. Lewarek ma krótki skok i pracuje z dużą precyzją.

Frajda z jazdy Mazdą 2 jest zaskakująca, jednak musimy trochę pomarudzić: w teście Mazda słabo wypadła w próbie hamowania. Po rozgrzaniu hamulców do zatrzymania z prędkości 100 km/h doszło po 39,4 m. Czy to kwestia opon? Egzemplarz testowy miał założone Toyo Proxes R39. Suzuki nie robi tego lepiej. W tej samej próbie, na oponach Bridgestone Ecopia, Baleno zatrzymało się po 39,3 m. To nie jest powód do dumy w nowym aucie. Takie coś nie powinno się zdarzyć, a w głowach inżynierów obu marek winny już rozbrzmieć dzwonki alarmowe. Suzuki, jak i Mazda powinny to poprawić.

Suzuki Baleno jest napędzane litrowym silnikiem 3-cylindrowym, rozwijającym 111 KM i 170 Nm przy 2 tys. obrotów. Motor to najlepsza część Suzuki: jest żywy, lubi obroty, nie hałasuje, mało pali – średnia 5,3 l/100 km to najlepszy wynik w tym porównaniu. Cegiełkę do sukcesu dokłada niska masa auta, wynosząca zaledwie 949 kg – to aż o 219 kg mniej niż Hyundai.

Zawieszenie Suzuki Baleno wyraźnie miękko zestrojono, na nierównościach auto lekko się buja i daleko mu do zwinności Mazdy. Uniemożliwiają to chociażby gumowaty, mało precyzyjny układ kierowniczy i hacząca skrzynia biegów. Także Hyundai staje do walki z litrowym silnikiem z turbo. 100-konny 3-cylindrowiec jest spokojnym towarzyszem, ale przy wyższych obrotach nabiera wigoru. i20 najlepiej hamuje z całej trójki, prowadzi się je neutralnie i oferuje porządny komfort.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - dane katalogowe:

Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 benz./R4/16 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 998 1496 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 100/4500 115/6000 111/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 172/1500 148/4000 170/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 188 200 200
Skrzynia biegów man. 5 man. 6 man. 5
Napęd przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 326-1042 280-950 355-1085
Opony testowanego auta 195/55 R 16 185/60 R 16 185/55 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 44 37
Emisja CO2 (g/km) 104 115 105
Czynnik układu klimatyzacji R1234yf R1234yf R1234yf
Dł./szer./wys. (mm) 4035/1734/1474 4060/1695/1495 3995/1745/1470

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wyniki pomiarów drogowych:

Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Przyspieszenie0-50 km/h 3,3 s 3,5 s 3,5 s
0-100 km/h 10,4 s 9,9 s 10,1 s
0-130 km/h 18,4 s 15,5 s 15,8 s
Elastyczność60-100 km/h 9,7 s (4. bieg) 9,1 s (4. bieg) 8,8 s (4. bieg)
80-120 km/h 15,0 s (5. bieg) 12,8/19,7 s (5./6. bieg) 13,6 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1168/432 kg 1060/450 kg 949/481 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 63/37 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/10,8 m 10,6/10,6 m 10,2/10,4 m
Hamowanie                            ze 100 km/h (zimne) 35,9 m 37,8 m 37,4 m
ze 100 km/h (gorące) 36,3 m 39,4 m 39,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 60 dB (A) 60 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 74 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 5,9 l/100 km 5,5 l/100 km 5,3 l/100 km
Zasięg 845 km 800 km 695 km

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wymiary kabin:

Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1115 1105
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1420 1415 1420
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1030 1000 990
Zakres regulacji fotela (mm) 215 225 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 715 690 740
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1410 1360 1395
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 965 915 910
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 390 340 340

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wyposażenie i opcje

Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Wersja BlueDrive 1.0 T-GDI Premium Skyactiv-G i-eloop SkyPassion 1.0 Boosterjet Elegance
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/N S/N S/N
Reflektory ksenonowe/LED N/N N/S S/N
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowany S/1900 zł S/2000 zł S/1890 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/S S/S S/S
Elektrycznie sterowane lusterka S S S
System multimedialny/Bluetooth/USB S/S/S S/S/S S/S/S
Sterowanie radiem z kierownicy S S S
Podgrz. fotele/częściowo skórzana tapicerka S/N S/S (pełna: 3000 zł) S/N
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy 4500 zł/N 2100/3000 zł (pakiet) S/S
Czujnik światła/deszczu S/S S/S S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N S/S
Czujniki parkowania/kamera cofania S/N S/1855 zł 1500 zł/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S S
Monitoring martwego pola N 3000 zł (pakiet) N
Asystent utrzymania pasa ruchu S S N
System rozpoznawania znaków drogowych N N N
Monitoring ruchu poprzecznego podczas cofania N 3000 zł (pakiet) N
Felgi aluminiowe 16 cali S S S

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - gwarancja i ceny:

Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Cena podstawowa testowanej wersji 65 900 zł 68 900 zł 68 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 47,8 proc. 43,8 proc. 47,8 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 3 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 70 400 zł 75 855 zł 70 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Przestronność z przodu 40 31 28 27
Przestronność z tyłu 30 25 21 25
Pojemność bagażnika 25 15 13 16
Ładowność 15 10 10 11
Widoczność 20 16 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 26 24
Ergonomia obsługi 20 19 18 18
Jakość wykończenia 20 18 18 16
Suma punktów 200 162 150 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Przyspieszenie 25 18 19 19
Elastyczność 25 18 16 19
Poziom hałasu 15 10 7 9
Skrzynia biegów 15 13 14 12
Zachowanie na drodze 30 26 28 26
Komfort jazdy 30 27 27 27
Układ kierowniczy 15 13 14 12
Średnica zawracania 5 3 4 5
Skuteczność hamulców 40 33 24 24
Suma punktów 200 161 153 153
Koszty Maks. pkt Hyundai i20 Mazda 2 Suzuki Baleno
Cena po doposażeniu 50 34 31 34
Utrata wartości 15 11 13 11
Zużycie paliwa 30 25 27 27
Wyposażenie – komfort 30 26 29 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 27 23
Ubezpieczenia 10 7 5 6
Gwarancja 15 14 10 10
Przeglądy 20 13 13 10
Suma punktów 200 148 155 149
Wynik końcowy 600 471 458 455
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:

Foto: Auto Świat

I co powiecie, pseudoturboekolodzy? Mazda 2 z półtoralitrowym (!) silnikiem benzynowym bez turbiny spaliła w naszym teście mniej od litrowego, turbodoładowanego Hyundaia i20 i tylko o dwie dziesiąte litra więcej od równie filigranowo zmotoryzowanego Suzuki Baleno. Jeżeli dodamy jeszcze, że „dwójka” ma o cylinder więcej od rywali, każdy szybko znajdzie swojego faworyta.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - podsumowanie:

Stara nazwa, nowe auto - oto taktyka, która w przypadku Suzuki Baleno dobrze się sprawdziła. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie kojarzył tego pojazdu z poprzednikiem, bo oba auta są do siebie zupełnie niepodobne. Japoński maluch ma żywiołowy silnik i praktyczną kabinę.

Mimo wielu drobnych niedociągnięć Suzuki Baleno powinno zadowolić nabywców, którzy nie wymagają od auta zwinności Mazdy czy ergonomii miejsca kierowcy, jak w Hyundaiu. Hyundai i20 wykazuje większą dojrzałość i wyższą jakość, dlatego bez kłopotów wygrywa porównanie. Nieco ciasnawa Mazda 2 to coś dla estetów i miłośników dobrego prowadzenia. O ile nie będą zbyt wysocy, mogą się poczuć naprawdę dobrze obsłużeni. I nie muszą kupować Mini.

A jaki byłby Wasz wybór? Ważniejszy byłby duży, rozsądnie wysilony napęd, czy może jednak walory praktyczne, jak przestronność kabiny? Zapraszamy do komentowania!