Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Małe jest wielkie - nowe Suzuki Baleno spotyka Mazdę 2 i Hyundaia i20

Małe jest wielkie - nowe Suzuki Baleno spotyka Mazdę 2 i Hyundaia i20

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Suzuki Baleno chce zmienić układ sił w klasie B. Do boju wystawia ponad 100 KM i przestronną kabinę. Niby brzmi dobrze, ale konkurenci z pewnością nie pozostaną dłużni. Mazda 2 i Hyundai i20 łatwo nie oddadzą pola nowemu Suzuki

Małe jest wielkie - nowe Suzuki Baleno spotyka Mazdę 2 i Hyundaia i20
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Małe jest wielkie - nowe Suzuki Baleno spotyka Mazdę 2 i Hyundaia i20

Baleno, Suzuki Baleno – brzmi znajomo! Tylko co to było... Próbujemy sobie przypomnieć. A tak, był taki samochód! W latach 1995-2001 Suzuki produkowało pojazd, który tak się nazywał. Teraz znów do oferty włączono model Baleno, tyle że z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Design, platforma i silniki są nowe. Produkcję obecnego Baleno Japończycy, którzy tak lubią szczycić się hasłem „made in Japan”, powierzyli... Hindusom z firmy Maruti. Na Suzuki Baleno czeka kąśliwa konkurencja – tym razem zęby już ostrzą Hyundai i20 oraz Mazda 2.

Nadwozie Suzuki Baleno ze swoimi 4 m długości nie należy do największych w tej klasie. Kabina okazuje się jednak przestronna – w obu rzędach siedzeń miejsca wygospodarowano pod dostatkiem, duży jest też bagażnik, bo mieści się w nim aż 355 l.

Kokpit Suzuki Baleno wygląda na skromny i przejrzysty, a między czytelnymi zegarami znalazł się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Ma bardzo dużo funkcji – potrafi wyświetlać dane o mocy, momencie obrotowym i przeciążeniach, które działają na samochód podczas dynamicznej jazdy! Nawet system multimedialny z nawigacją nie wymaga dopłaty. Mniej podobają nam się za to fotele z krótkimi i zbyt miękkimi siedziskami. A w porównaniu z konkurentami w oczy rzucają się ponadto niska jakość materiałów wykończeniowych i częściowo niedbałe wykonanie.

Hyundai i20 wskazuje drogę Suzuki Baleno. Hyundai zrobił ogromnyt postęp w wielu dziedzinach.

Szczególnie Hyundai i20 pokazuje, jak można to zrobić lepiej: plastiki mają wysoką jakość, do tego precyzyjne spasowanie i naprawdę wyważony styl. I jak to zwykle w Hyundaiu, obsługa nie sprawia żadnych trudności. Ponadto Koreańczycy dołożyli jeszcze fotele dobrze podpierające ciało. Kierowca wcale nie czuje się tak, jakby siedział w małym samochodzie – z takimi atutami miejsca kierowcy Hyundai i20 mógłby spokojnie powalczyć w klasie kompaktowej!

To samo dotyczy przestronności. Z przodu i z tyłu i20 zapewnia pasażerom jeszcze większą swobodę ruchu niż Suzuki Baleno i wynika to przede wszystkim z wysoko poprowadzonego dachu. Tak właśnie powinno projektować się samochody – wokół pasażerów, a nie tylko dla (i tu mam nadzieję, że Czytelnicy wybaczą domieszkę żargonu marketingowego) zamknięcia sprzedaży.

W Hyundaiu i20 siedzi się też wygodniej na dobrze wyprofilowanej kanapie. Jedynie bagażnik i20 ma mniejszy niż Baleno: 326 l oznacza, że zabierzecie o jedną torbę sportową mniej. Terminu „sportowa” używamy nie bez powodu, bo przecież teraz wszystko musi być „sportowe” i „dynamiczne”. Jedni ulegają temu trendowi bardziej, inni mniej, ale są też i takie marki, które w naturalny sposób weń się wpisują.

Na przykład Mazda 2– „połknie” tylko 280 l do bagażnika, a pod względem miejsca w kabinie „dwójka” nie dotrzymuje kroku konkurentom. Szczególnie ciasno jest z tyłu, mało miejsca wygospodarowano na kolana i ramiona podróżujących. Ale już fotele, choć nie są duże, wystarczająco mocno podpierają ciało i mają przyjemnie sztywne obicia. Mazda 2 pokazuje jednak inne wrodzone talenty. Przede wszystkim zwraca uwagę wyglądem, kierowcę cieszy też nowoczesny, ładnie wykończony kokpit w sportowym, minimalistycznym stylu.

To, co najbardziej przekonuje oponentów ultraskomplikowanych silników turbo, od których mechanicy – jeżeli tylko pojawi się jakiś nietypowy problem do zdiagnozowania – uciekają w najbardziej ustronne pomieszczenia swoich warsztatów, to silnik „dwójki”. Mazda 2 jako jedyna w tym towarzystwie ma wolnossący, 4-cylindrowy silnik o porządnej, budzącej zaufanie pojemności skokowej. Suzuki Baleno i Hyundai i20 są napędzane downsizingowymi, mocno wysilonymi 3-cylindrówkami z turbo.

Zawieszenie Baleno wyraźnie miękko zestrojono, na nierównościach Suzuki lekko się buja i daleko mu do zwinności Mazdy.

Motor Mazdy ma 1,5 l i przy stopniu sprężania 14,0:1 osiąga moc 115 KM. Powyżej 4 tys. obr./min staje się niestety hałaśliwy, natomiast na niskich obrotach trochę brakuje mu mocy. Chętnie jednak reaguje na gaz i ochoczo wkręca się na obroty. Charakter tej konstrukcji dobrze pasuje do sprężyście zestrojonej, ważącej ledwo tonę Mazdy. Jeździ ona zwinnie i lekko, trochę jak MX-5 w 5-drzwiowym przebraniu. Lewarek ma krótki skok i pracuje z dużą precyzją.

Frajda z jazdy Mazdą 2 jest zaskakująca, jednak musimy trochę pomarudzić: w teście Mazda słabo wypadła w próbie hamowania. Po rozgrzaniu hamulców do zatrzymania z prędkości 100 km/h doszło po 39,4 m. Czy to kwestia opon? Egzemplarz testowy miał założone Toyo Proxes R39. Suzuki nie robi tego lepiej. W tej samej próbie, na oponach Bridgestone Ecopia, Baleno zatrzymało się po 39,3 m. To nie jest powód do dumy w nowym aucie. Takie coś nie powinno się zdarzyć, a w głowach inżynierów obu marek winny już rozbrzmieć dzwonki alarmowe. Suzuki, jak i Mazda powinny to poprawić.

Suzuki Baleno jest napędzane litrowym silnikiem 3-cylindrowym, rozwijającym 111 KM i 170 Nm przy 2 tys. obrotów. Motor to najlepsza część Suzuki: jest żywy, lubi obroty, nie hałasuje, mało pali – średnia 5,3 l/100 km to najlepszy wynik w tym porównaniu. Cegiełkę do sukcesu dokłada niska masa auta, wynosząca zaledwie 949 kg – to aż o 219 kg mniej niż Hyundai.

Zawieszenie Suzuki Baleno wyraźnie miękko zestrojono, na nierównościach auto lekko się buja i daleko mu do zwinności Mazdy. Uniemożliwiają to chociażby gumowaty, mało precyzyjny układ kierowniczy i hacząca skrzynia biegów. Także Hyundai staje do walki z litrowym silnikiem z turbo. 100-konny 3-cylindrowiec jest spokojnym towarzyszem, ale przy wyższych obrotach nabiera wigoru. i20 najlepiej hamuje z całej trójki, prowadzi się je neutralnie i oferuje porządny komfort.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - dane katalogowe:

Hyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12benz./R4/16t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)9981496998
Moc maksymalna (KM/obr./min)100/4500115/6000111/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)172/1500148/4000170/2000
Prędkość maksymalna (km/h)188200200
Skrzynia biegówman. 5man. 6man. 5
Napędprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)326-1042280-950355-1085
Opony testowanego auta195/55 R 16185/60 R 16185/55 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l)504437
Emisja CO2 (g/km)104115105
Czynnik układu klimatyzacjiR1234yfR1234yfR1234yf
Dł./szer./wys. (mm)4035/1734/14744060/1695/14953995/1745/1470

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wyniki pomiarów drogowych:

Hyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Przyspieszenie0-50 km/h3,3 s3,5 s3,5 s
0-100 km/h10,4 s9,9 s10,1 s
0-130 km/h18,4 s15,5 s15,8 s
Elastyczność60-100 km/h9,7 s (4. bieg)9,1 s (4. bieg)8,8 s (4. bieg)
80-120 km/h15,0 s (5. bieg)12,8/19,7 s (5./6. bieg)13,6 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1168/432 kg1060/450 kg949/481 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.63/37 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/10,8 m10,6/10,6 m10,2/10,4 m
Hamowanie                            ze 100 km/h (zimne)35,9 m37,8 m37,4 m
ze 100 km/h (gorące)36,3 m39,4 m39,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h60 dB (A)60 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h67 dB (A)69 dB (A)68 dB (A)
przy 130 km/h71 dB (A)74 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe5,9 l/100 km5,5 l/100 km5,3 l/100 km
Zasięg845 km800 km695 km

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wymiary kabin:

Hyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011151105
Szerokość wnętrza z przodu(mm)142014151420
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10301000990
Zakres regulacji fotela(mm)215225215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)715690740
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)141013601395
Wysokość nad głową z tyłu(mm)965915910
Wysokość siedziska z tyłu(mm)390340340

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wyposażenie i opcje

Hyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
WersjaBlueDrive 1.0 T-GDI PremiumSkyactiv-G i-eloop SkyPassion1.0 Boosterjet Elegance
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/NS/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/NN/SS/N
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowanyS/1900 złS/2000 złS/1890 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane lusterkaSSS
System multimedialny/Bluetooth/USBS/S/SS/S/SS/S/S
Sterowanie radiem z kierownicySSS
Podgrz. fotele/częściowo skórzana tapicerkaS/NS/S (pełna: 3000 zł)S/N
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy4500 zł/N2100/3000 zł (pakiet)S/S
Czujnik światła/deszczuS/SS/SS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/NS/S
Czujniki parkowania/kamera cofaniaS/NS/1855 zł1500 zł/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąSSS
Monitoring martwego polaN3000 zł (pakiet)N
Asystent utrzymania pasa ruchuSSN
System rozpoznawania znaków drogowychNNN
Monitoring ruchu poprzecznego podczas cofaniaN3000 zł (pakiet)N
Felgi aluminiowe 16 caliSSS

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - gwarancja i ceny:

Hyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Cena podstawowa testowanej wersji65 900 zł68 900 zł68 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)47,8 proc.43,8 proc.47,8 proc.
Gwarancja mechaniczna5 lat3 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 20 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu70 400 zł75 855 zł70 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pktHyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Przestronność z przodu40312827
Przestronność z tyłu30252125
Pojemność bagażnika25151316
Ładowność15101011
Widoczność20161616
Fotele, pozycja kierowcy30282624
Ergonomia obsługi20191818
Jakość wykończenia20181816
Suma punktów200162150153
Napęd i zawieszenieMaks. pktHyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Przyspieszenie25181919
Elastyczność25181619
Poziom hałasu151079
Skrzynia biegów15131412
Zachowanie na drodze30262826
Komfort jazdy30272727
Układ kierowniczy15131412
Średnica zawracania5345
Skuteczność hamulców40332424
Suma punktów200161153153
KosztyMaks. pktHyundai i20Mazda 2Suzuki Baleno
Cena po doposażeniu50343134
Utrata wartości15111311
Zużycie paliwa30252727
Wyposażenie – komfort30262928
Wyp. – bezpieczeństwo30182723
Ubezpieczenia10756
Gwarancja15141010
Przeglądy20131310
Suma punktów200148155149
Wynik końcowy600471458455
Miejsce w teście1.2.3.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:

Auto Świat

I co powiecie, pseudoturboekolodzy? Mazda 2 z półtoralitrowym (!) silnikiem benzynowym bez turbiny spaliła w naszym teście mniej od litrowego, turbodoładowanego Hyundaia i20 i tylko o dwie dziesiąte litra więcej od równie filigranowo zmotoryzowanego Suzuki Baleno. Jeżeli dodamy jeszcze, że „dwójka” ma o cylinder więcej od rywali, każdy szybko znajdzie swojego faworyta.

Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - podsumowanie:

Stara nazwa, nowe auto - oto taktyka, która w przypadku Suzuki Baleno dobrze się sprawdziła. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie kojarzył tego pojazdu z poprzednikiem, bo oba auta są do siebie zupełnie niepodobne. Japoński maluch ma żywiołowy silnik i praktyczną kabinę.

Mimo wielu drobnych niedociągnięć Suzuki Baleno powinno zadowolić nabywców, którzy nie wymagają od auta zwinności Mazdy czy ergonomii miejsca kierowcy, jak w Hyundaiu. Hyundai i20 wykazuje większą dojrzałość i wyższą jakość, dlatego bez kłopotów wygrywa porównanie. Nieco ciasnawa Mazda 2 to coś dla estetów i miłośników dobrego prowadzenia. O ile nie będą zbyt wysocy, mogą się poczuć naprawdę dobrze obsłużeni. I nie muszą kupować Mini.

A jaki byłby Wasz wybór? Ważniejszy byłby duży, rozsądnie wysilony napęd, czy może jednak walory praktyczne, jak przestronność kabiny? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków