Baleno, Suzuki Baleno – brzmi znajomo! Tylko co to było... Próbujemy sobie przypomnieć. A tak, był taki samochód! W latach 1995-2001 Suzuki produkowało pojazd, który tak się nazywał. Teraz znów do oferty włączono model Baleno, tyle że z poprzednikiem łączy go jedynie nazwa. Design, platforma i silniki są nowe. Produkcję obecnego Baleno Japończycy, którzy tak lubią szczycić się hasłem „made in Japan”, powierzyli... Hindusom z firmy Maruti. Na Suzuki Baleno czeka kąśliwa konkurencja – tym razem zęby już ostrzą Hyundai i20 oraz Mazda 2.
Nadwozie Suzuki Baleno ze swoimi 4 m długości nie należy do największych w tej klasie. Kabina okazuje się jednak przestronna – w obu rzędach siedzeń miejsca wygospodarowano pod dostatkiem, duży jest też bagażnik, bo mieści się w nim aż 355 l.
Kokpit Suzuki Baleno wygląda na skromny i przejrzysty, a między czytelnymi zegarami znalazł się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Ma bardzo dużo funkcji – potrafi wyświetlać dane o mocy, momencie obrotowym i przeciążeniach, które działają na samochód podczas dynamicznej jazdy! Nawet system multimedialny z nawigacją nie wymaga dopłaty. Mniej podobają nam się za to fotele z krótkimi i zbyt miękkimi siedziskami. A w porównaniu z konkurentami w oczy rzucają się ponadto niska jakość materiałów wykończeniowych i częściowo niedbałe wykonanie.
Szczególnie Hyundai i20 pokazuje, jak można to zrobić lepiej: plastiki mają wysoką jakość, do tego precyzyjne spasowanie i naprawdę wyważony styl. I jak to zwykle w Hyundaiu, obsługa nie sprawia żadnych trudności. Ponadto Koreańczycy dołożyli jeszcze fotele dobrze podpierające ciało. Kierowca wcale nie czuje się tak, jakby siedział w małym samochodzie – z takimi atutami miejsca kierowcy Hyundai i20 mógłby spokojnie powalczyć w klasie kompaktowej!
To samo dotyczy przestronności. Z przodu i z tyłu i20 zapewnia pasażerom jeszcze większą swobodę ruchu niż Suzuki Baleno i wynika to przede wszystkim z wysoko poprowadzonego dachu. Tak właśnie powinno projektować się samochody – wokół pasażerów, a nie tylko dla (i tu mam nadzieję, że Czytelnicy wybaczą domieszkę żargonu marketingowego) zamknięcia sprzedaży.
W Hyundaiu i20 siedzi się też wygodniej na dobrze wyprofilowanej kanapie. Jedynie bagażnik i20 ma mniejszy niż Baleno: 326 l oznacza, że zabierzecie o jedną torbę sportową mniej. Terminu „sportowa” używamy nie bez powodu, bo przecież teraz wszystko musi być „sportowe” i „dynamiczne”. Jedni ulegają temu trendowi bardziej, inni mniej, ale są też i takie marki, które w naturalny sposób weń się wpisują.
Na przykład Mazda 2– „połknie” tylko 280 l do bagażnika, a pod względem miejsca w kabinie „dwójka” nie dotrzymuje kroku konkurentom. Szczególnie ciasno jest z tyłu, mało miejsca wygospodarowano na kolana i ramiona podróżujących. Ale już fotele, choć nie są duże, wystarczająco mocno podpierają ciało i mają przyjemnie sztywne obicia. Mazda 2 pokazuje jednak inne wrodzone talenty. Przede wszystkim zwraca uwagę wyglądem, kierowcę cieszy też nowoczesny, ładnie wykończony kokpit w sportowym, minimalistycznym stylu.
To, co najbardziej przekonuje oponentów ultraskomplikowanych silników turbo, od których mechanicy – jeżeli tylko pojawi się jakiś nietypowy problem do zdiagnozowania – uciekają w najbardziej ustronne pomieszczenia swoich warsztatów, to silnik „dwójki”. Mazda 2 jako jedyna w tym towarzystwie ma wolnossący, 4-cylindrowy silnik o porządnej, budzącej zaufanie pojemności skokowej. Suzuki Baleno i Hyundai i20 są napędzane downsizingowymi, mocno wysilonymi 3-cylindrówkami z turbo.
Motor Mazdy ma 1,5 l i przy stopniu sprężania 14,0:1 osiąga moc 115 KM. Powyżej 4 tys. obr./min staje się niestety hałaśliwy, natomiast na niskich obrotach trochę brakuje mu mocy. Chętnie jednak reaguje na gaz i ochoczo wkręca się na obroty. Charakter tej konstrukcji dobrze pasuje do sprężyście zestrojonej, ważącej ledwo tonę Mazdy. Jeździ ona zwinnie i lekko, trochę jak MX-5 w 5-drzwiowym przebraniu. Lewarek ma krótki skok i pracuje z dużą precyzją.
Frajda z jazdy Mazdą 2 jest zaskakująca, jednak musimy trochę pomarudzić: w teście Mazda słabo wypadła w próbie hamowania. Po rozgrzaniu hamulców do zatrzymania z prędkości 100 km/h doszło po 39,4 m. Czy to kwestia opon? Egzemplarz testowy miał założone Toyo Proxes R39. Suzuki nie robi tego lepiej. W tej samej próbie, na oponach Bridgestone Ecopia, Baleno zatrzymało się po 39,3 m. To nie jest powód do dumy w nowym aucie. Takie coś nie powinno się zdarzyć, a w głowach inżynierów obu marek winny już rozbrzmieć dzwonki alarmowe. Suzuki, jak i Mazda powinny to poprawić.
Suzuki Baleno jest napędzane litrowym silnikiem 3-cylindrowym, rozwijającym 111 KM i 170 Nm przy 2 tys. obrotów. Motor to najlepsza część Suzuki: jest żywy, lubi obroty, nie hałasuje, mało pali – średnia 5,3 l/100 km to najlepszy wynik w tym porównaniu. Cegiełkę do sukcesu dokłada niska masa auta, wynosząca zaledwie 949 kg – to aż o 219 kg mniej niż Hyundai.
Zawieszenie Suzuki Baleno wyraźnie miękko zestrojono, na nierównościach auto lekko się buja i daleko mu do zwinności Mazdy. Uniemożliwiają to chociażby gumowaty, mało precyzyjny układ kierowniczy i hacząca skrzynia biegów. Także Hyundai staje do walki z litrowym silnikiem z turbo. 100-konny 3-cylindrowiec jest spokojnym towarzyszem, ale przy wyższych obrotach nabiera wigoru. i20 najlepiej hamuje z całej trójki, prowadzi się je neutralnie i oferuje porządny komfort.
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - dane katalogowe:
Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | benz./R4/16 | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 | 1496 | 998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/4500 | 115/6000 | 111/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 172/1500 | 148/4000 | 170/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 200 | 200 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 6 | man. 5 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 326-1042 | 280-950 | 355-1085 |
Opony testowanego auta | 195/55 R 16 | 185/60 R 16 | 185/55 R 16 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 44 | 37 |
Emisja CO2 (g/km) | 104 | 115 | 105 |
Czynnik układu klimatyzacji | R1234yf | R1234yf | R1234yf |
Dł./szer./wys. (mm) | 4035/1734/1474 | 4060/1695/1495 | 3995/1745/1470 |
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wyniki pomiarów drogowych:
Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,3 s | 3,5 s | 3,5 s |
0-100 km/h | 10,4 s | 9,9 s | 10,1 s |
0-130 km/h | 18,4 s | 15,5 s | 15,8 s |
Elastyczność60-100 km/h | 9,7 s (4. bieg) | 9,1 s (4. bieg) | 8,8 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 15,0 s (5. bieg) | 12,8/19,7 s (5./6. bieg) | 13,6 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1168/432 kg | 1060/450 kg | 949/481 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 63/37 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,9/10,8 m | 10,6/10,6 m | 10,2/10,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,9 m | 37,8 m | 37,4 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,3 m | 39,4 m | 39,3 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 60 dB (A) | 60 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) | 74 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,9 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 845 km | 800 km | 695 km |
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wymiary kabin:
Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1115 | 1105 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1420 | 1415 | 1420 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1000 | 990 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 225 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 715 | 690 | 740 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1410 | 1360 | 1395 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 965 | 915 | 910 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 390 | 340 | 340 |
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - wyposażenie i opcje
Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Wersja | BlueDrive 1.0 T-GDI Premium | Skyactiv-G i-eloop SkyPassion | 1.0 Boosterjet Elegance |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy | S/N | S/N | S/N |
Reflektory ksenonowe/LED | N/N | N/S | S/N |
Światła przeciwmgielne/lakier metalizowany | S/1900 zł | S/2000 zł | S/1890 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane lusterka | S | S | S |
System multimedialny/Bluetooth/USB | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Sterowanie radiem z kierownicy | S | S | S |
Podgrz. fotele/częściowo skórzana tapicerka | S/N | S/S (pełna: 3000 zł) | S/N |
Nawigacja/kluczyk zbliżeniowy | 4500 zł/N | 2100/3000 zł (pakiet) | S/S |
Czujnik światła/deszczu | S/S | S/S | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N | S/S |
Czujniki parkowania/kamera cofania | S/N | S/1855 zł | 1500 zł/S |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | S | S |
Monitoring martwego pola | N | 3000 zł (pakiet) | N |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | S | N |
System rozpoznawania znaków drogowych | N | N | N |
Monitoring ruchu poprzecznego podczas cofania | N | 3000 zł (pakiet) | N |
Felgi aluminiowe 16 cali | S | S | S |
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - gwarancja i ceny:
Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 65 900 zł | 68 900 zł | 68 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 47,8 proc. | 43,8 proc. | 47,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 3 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 70 400 zł | 75 855 zł | 70 400 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt | Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 28 | 27 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 21 | 25 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 13 | 16 | |
Ładowność | 15 | 10 | 10 | 11 | |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 16 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 | 24 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 18 | 18 | |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 162 | 150 | 153 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 19 | 19 | |
Elastyczność | 25 | 18 | 16 | 19 | |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 7 | 9 | |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 12 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 28 | 26 | |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 27 | 27 | |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 | |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | 5 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 33 | 24 | 24 | |
Suma punktów | 200 | 161 | 153 | 153 | |
Koszty | Maks. pkt | Hyundai i20 | Mazda 2 | Suzuki Baleno | |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 31 | 34 | |
Utrata wartości | 15 | 11 | 13 | 11 | |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 27 | 27 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 26 | 29 | 28 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 27 | 23 | |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 5 | 6 | |
Gwarancja | 15 | 14 | 10 | 10 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | 10 | |
Suma punktów | 200 | 148 | 155 | 149 | |
Wynik końcowy | 600 | 471 | 458 | 455 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:
I co powiecie, pseudoturboekolodzy? Mazda 2 z półtoralitrowym (!) silnikiem benzynowym bez turbiny spaliła w naszym teście mniej od litrowego, turbodoładowanego Hyundaia i20 i tylko o dwie dziesiąte litra więcej od równie filigranowo zmotoryzowanego Suzuki Baleno. Jeżeli dodamy jeszcze, że „dwójka” ma o cylinder więcej od rywali, każdy szybko znajdzie swojego faworyta.
Hyundai i20, Mazda 2 i Suzuki Baleno - podsumowanie:
Stara nazwa, nowe auto - oto taktyka, która w przypadku Suzuki Baleno dobrze się sprawdziła. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie kojarzył tego pojazdu z poprzednikiem, bo oba auta są do siebie zupełnie niepodobne. Japoński maluch ma żywiołowy silnik i praktyczną kabinę.
Mimo wielu drobnych niedociągnięć Suzuki Baleno powinno zadowolić nabywców, którzy nie wymagają od auta zwinności Mazdy czy ergonomii miejsca kierowcy, jak w Hyundaiu. Hyundai i20 wykazuje większą dojrzałość i wyższą jakość, dlatego bez kłopotów wygrywa porównanie. Nieco ciasnawa Mazda 2 to coś dla estetów i miłośników dobrego prowadzenia. O ile nie będą zbyt wysocy, mogą się poczuć naprawdę dobrze obsłużeni. I nie muszą kupować Mini.