• Z długością 4,69 m Mercedes CLA Shooting Brake przerasta typowe kompaktowe kombi i dorównuje np. Skodzie Octavii – nie oznacza to jednak, że jest szczególnie przestronne czy pakowne
  • Seksowna linia nadwozia ma bardziej kusić oko estety niż odwoływać się do racjonalnych potrzeb młodej rodziny.
  • Testowany Mercedes CLA Shooting Brake był wyposażony w sportowe zawieszenie, które o dziwo, nie męczyło nadmierną twardością na nierównościach
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nie będę ukrywał, że gdy w 2015 r. jeszcze poprzednia generacja Mercedesa CLA poszła w ślady większego CLS-a i dokooptowała wersję Shooting Brake, moje serce zabiło mocniej. Mam w nim szczególne miejsce dla kombi łączących sportowe walory estetyczne z praktycznością małego transportera – w głębi nadal jestem tradycjonalistą, który uważa, że shooting braki mają troje, a nie pięcioro drzwi. Wiem jednak też, że realia rynkowe są dziś wyjątkowo trudne dla wszystkiego, co ma mniej niż 4 drzwi, więc kanarkowego Mercedesa CLA 200 Shooting Brake z miejsca polubiłem – mimo tego odważnego koloru i paru innych „uroków”.

Naszą znajomość rozpocząłem od śmiałego wyznania: Hej, Mercedes, lubię Cię! Nie liczyłem na wiele. A ona na to: Cóż, mówią, że miłość to wszystko, czego nam trzeba. Zdębiałem. Próbowałem tego „podrywu” jeszcze w kilku innych modelach marki z systemem MBUX, w żadnym nigdy nie usłyszałem nic podobnego! Może one, skubane, czuły, że to nie było szczere, a tylko je sprawdzałem? Po kilku dniach i lepszym poznaniu CLA 200 Shooting Brake zdobyłem się na Hej, Mercedes, kocham Cię! Myślałem, że elektronika po połączeniu kropek wypluje to samo, co wcześniej, ale jej serce też chyba zabiło mocniej: Myślę, że powinniśmy częściej razem jeździć. Nie zmyślam, tak było!

Ale już koniec tej romantyki, nie zapominajmy, po co się spotkaliśmy. Mercedes CLA Shooting Brake to kawał samochodu – swoimi 4,69 m długości przerasta typowe kompaktowe kombi i dorównuje wywyższającej się Škodzie Octavii. Pod względem ilości miejsca w kabinie i kufrze plasuje się jednak na dolnym krańcu segmentu C. Seksowna linia nadwozia ma bardziej kusić oko estety niż odwoływać się do racjonalnych potrzeb młodej rodziny. Z kilogramami ograniczać się nie trzeba, bo CLA Shooting Brake ma 502 kg ładowności.

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – ejże, silniku, co to za ton?

Za oznaczeniem „200” kryje się dobrze znane 1.3 turbo ze 163 KM. To energiczne stadko ładnie ciągnie z dołu (250 Nm od 1620 obr.) i według naszych pomiarów rozpędza ważące 1523 kg CLA w całkiem żwawe 8,5 s 0-100 km/h. Mimo że dwusprzęgłówka generalnie działa sprawnie, to jednak pod obciążeniem można zyskać, samemu zmieniając biegi minimalnie wcześniej, niż zrobiłaby to elektronika. Bardziej chciałoby się móc zrobić coś, by silnik mniej hałasował – już od 3500 obr. nieelegancko podnosi ton, co mniej przeszkadza w Renault czy Dacii, w których też można spotkać tę konstrukcję, ale gwiazda na grillu pewnie się trochę wstydzi, że musi „kryć” takiego krzykacza.

Ta przypadłość chroni jednak też przed zbyt mocnym wciskaniem gazu i nagroda za to czeka przy dystrybutorze. Na autostradzie Mercedes CLA 200 Shooting Brake zużywa 7,4 l/100 km, na drogach niższych kategorii – 5,9 l. Poza godzinami warszawskiego szczytu zmierzyłem nawet 6,5 l, ale w korkach można ten wynik podwoić. Mocniejsze wciskanie gazu i mniej płynna jazda szybko podbijają tu spalanie, za to szanując prędkość podróżną, pozwalamy wykazać się dobrym właściwościom aerodynamicznym CLA Shooting Brake – współczynnik oporu Cx wynosi 0,26, tylko o 0,3 więcej niż w CLA coupé.

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – dobrze się prowadzi

Podobnie jak inne Mercedesy z kompaktowej rodziny, CLA Shooting Brake zachwyca bardzo dokładnie reagującym na polecenia kierowcy układem kierowniczym. Pozytywnie zaskoczyło mnie sportowe zawieszenie, seryjne w testowanej wersji AMG Line – mimo niskoprofilowych opon i dużych felg pokonywanie nierówności nie było męczące, a zachowanie auta bardzo zwinne. Chcąc nieco poprawić komfort jazdy warto jednak rozważyć opcjonalne amortyzatory z regulacją siły tłumienia.

Mimo silnika z dolnego krańca oferty Mercedes CLA 200 Shooting Brake zapewnia kierowcy wrażenia, jakie obiecuje swoim wyglądem. Serce boli jednak, gdy słyszy się nieprzystające do wozu klasy premium drażniące trzaski plastików, czy widzi mniej wyszukane tworzywa, psujące efekt ładnych detali, i dotyka się ich. Obsługa multimediów również pozostaje czymś, co niepotrzebnie angażuje uwagę kierowcy – też ze względu na mającą raz lepsze, raz gorsze dni asystentkę głosową.

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – nasza opinia

Mercedesa CLA Shooting Brake kupuje się wzrokiem i niekoniecznie dla jego możliwości transportowych, lecz pomimo deficytów w tej dziedzinie względem klasycznych kombi. Bo jeśli naprawdę potrzebujesz przestrzeni, to klasa B, GLB, czy któryś z większych modeli „obsłużą” cię lepiej. Abstrahując od słodkich słówek, którymi można się wymieniać z asystentką głosową – Mercedes CLA 200 Shooting Brake przekonuje downsizingowym napędem i układem jezdnym o sportowej naturze. Choć wiele detali jest zrobionych, jak na Mercedesa przystało, to wobec tej ceny można oczekiwać braku trzasków w kabinie, cichszego silnika i dobrych materiałów bez wyjątku.

OCENA: 5-

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – wymiary

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – wymiary Foto: Auto Świat
Mercedes CLA 200 Shooting Brake – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – nasze pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
0-100 km/h 8,5 s
0-130 km/h 13,7 s
0-160 km/h 21,3 s
60-100 km/h 4,5 s
80-120 km/h 5,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1523/502 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 11,0/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe) 41,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe) 42,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,5 l/100 km
Zasięg 660 km

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa 1332 cm3
Moc maksymalna 163 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1620-4000 obr./min
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgł. 7b
Napęd przedni
0-100 km/h 8,4 s
Prędkość maks. 226 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 6,7 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 151 g/km
Poj. bagażnika 505-1370 l
Poj. zbiornika paliwa 43 l
Masa przyczepy ham./bez ham. 1600/725 kg
Marka i model opon test. auta Pirelli Sottozero 3 (MO)
Rozmiar opon 225/40 R 19

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – wyposażenie

Wersja CLA 200 Shooting Brake AMG Line
7 airbagów S
Reflektory matrycowe LED 23 686 zł*
Klimatyzacja aut./2-strefowa S/1877 zł
2 ekrany 10,25 cala, nawigacja 23 686 zł*
Ekran head-up 5644 zł
CarPlay i Android Auto 1472 zł
Elektr. ster.: fotele/klapa bagaż. 23 686 zł*/S
Skórz. tapicerka/podgrz. fotele 4908/23 686 zł*
Lakier żółty 1031 zł
19-calowe alufelgi 4662 zł

*pakiet Premium Plus

Mercedes CLA 200 Shooting Brake – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 167 239 zł
Cena testowanego egzemplarza 229 708 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata (bez limitu km)
Gwarancja perforacyjna 30 lat
Przeglądy co 25 tys. km lub rok