Lata mijają, a miejski model Mazdy trzyma formę i cały czas może uchodzić za jeden z atrakcyjniejszych samochodów segmentu B na rynku, co jest zasługą z jednej strony udanej stylistyki, a z drugiej – systematycznie wprowadzanych modyfikacji. Dzięki nim udało się upodobnić przód do najnowszych modeli marki, m.in. za sprawą grilla z charakterystyczną chromowaną listwą, której ramiona wcinają się pod ledowe reflektory (opcjonalnie adaptacyjne). W ofercie pojawiły się także nowe wzory aluminiowych felg w rozmiarze 15 lub za dopłatą 16 cali oraz dwa lakiery nadwozia: Platinum Quartz i Deep Crimson.

Funkcjonalną zmianą we wnętrzu jest możliwość bezprzewodowego połączenia aplikacji Apple CarPlay z pokładowym systemem multimedialnym dla posiadaczy iPhone’ów. Android Auto, niestety, nadal wymaga połączenia kablem USB.

Pod względem techniki udoskonalono dostępny w ofercie silnik 1.5 Skyactiv-G, który w polskiej ofercie występuje w wariantach o mocy 75 i 90 KM (na innych rynkach także o mocy 115 KM i z miękką instalacją hybrydową). Jednostka ta zyskała nowe oprogramowanie sterownika, podniesiono też stopień sprężania z 14:1 do 15:1, co według Mazdy obniża spalanie o 6,8 proc. i emisję CO2 o 9-12 proc.

Jazdy testowe w okolicach Barcelony 90-konną wersją potwierdziły dynamiczne usposobienie samochodu. Owszem, wolnossąca jednostka do szybkiej jazdy wymaga utrzymywania wysokich obrotów, ale wchodzi na nie z dużą łatwością i w połączeniu z precyzyjną 6-biegową skrzynią manualną daje sporo frajdy. Także komunikatywny układ kierowniczy i raczej sztywno zestrojone zawieszenie zachęcają do bardziej agresywnego prowadzenia i trzeba przyznać, że japoński maluch także pod tym względem należy do czołówki w swojej klasie.

Mazda 2 – co nam się podobało, a co nie

W zasadzie Mazda nie miała czego poprawiać w swoim maluchu i rzeczywiście modyfikacje mają mocno ograniczony zakres. Japoński model nadal wyróżnia się świetnymi właściwościami jezdnymi, aż żal, że nie będzie w Polsce najmocniejszej, 115-konnej odmiany.

Mazda 2 – naszym zdaniem

Niezłe osiągi, ekonomiczne spalanie i świetny design – to wszystko wciąż wyróżnia Mazdę 2. Ceny, choć spadły w tym roku o 2 tys.zł, są, niestety, nadal wysokie.

Mazda 2 – dane techniczne

Dane producenta 1.5 SKYACTIV-G 1.5 SKYACTIV-G 1.5 SKYACTIV-G
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1496 1496 1496
Wtrysk paliwa wielopunktowy   wielopunktowy   wielopunktowy  
Moc maksymalna (KM/obr./min) 75 (55)/6000 90 (66)/6000 90 (66)/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 143/3500 151/3500 151/3500
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 aut. 6
Napęd na koła przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,3 9,8 12,1
Prędkość maksymalna (km/h) 171 183 177
Spalanie (śred.; l/100 km, WLTP) 4,8 4,8 5,4
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) 109 109 122
Masa własna/ładowność (kg) 1021/511 1021/511 1037/512
Rozmiar opon 185/65 R 15
Gwarancja; przeglądy 3 lata/100 tys. km; co 20 tys. km/rok
Poj. bagażnika; zb. paliwa  (l) 250-950; 44
Dł./szer./wys.; rozstaw osi (mm) 4070/1695/1515; 2570
Cena (zł) od 66 900 od 71 900 od 80 900