Artykuł został pierwotnie opublikowany 12.02.2022 r.
Lata mijają, a miejski model Mazdy trzyma formę i cały czas może uchodzić za jeden z atrakcyjniejszych samochodów segmentu B na rynku, co jest zasługą z jednej strony udanej stylistyki, a z drugiej – systematycznie wprowadzanych modyfikacji. Dzięki nim udało się upodobnić przód Mazdy 2 do najnowszych modeli marki, m.in. za sprawą grilla z charakterystyczną chromowaną listwą, której ramiona wcinają się pod ledowe reflektory (opcjonalnie adaptacyjne). W ofercie pojawiły się także nowe wzory aluminiowych felg w rozmiarze 15 lub za dopłatą 16 cali oraz dwa lakiery nadwozia: Platinum Quartz i Deep Crimson.
Funkcjonalną zmianą we wnętrzu jest możliwość bezprzewodowego połączenia aplikacji Apple CarPlay z pokładowym systemem multimedialnym dla posiadaczy iPhone’ów. Android Auto, niestety, nadal wymaga połączenia kablem USB.
Mazda 2 — silnik
Pod względem techniki udoskonalono dostępny w ofercie silnik 1.5 Skyactiv-G, który w polskiej ofercie występuje w wariantach o mocy 75 i 90 KM (na innych rynkach także o mocy 115 KM i z miękką instalacją hybrydową). Jednostka ta zyskała nowe oprogramowanie sterownika, podniesiono też stopień sprężania z 14:1 do 15:1, co według Mazdy obniża spalanie o 6,8 proc. i emisję CO2 o 9-12 proc.
Jazdy testowe Mazdą 2 w okolicach Barcelony 90-konną wersją potwierdziły dynamiczne usposobienie samochodu. Owszem, wolnossąca jednostka do szybkiej jazdy wymaga utrzymywania wysokich obrotów, ale wchodzi na nie z dużą łatwością i w połączeniu z precyzyjną 6-biegową skrzynią manualną daje sporo frajdy. Także komunikatywny układ kierowniczy i raczej sztywno zestrojone zawieszenie zachęcają do bardziej agresywnego prowadzenia i trzeba przyznać, że Mazda 2 także pod tym względem należy do czołówki w swojej klasie.
Mazda 2 – co nam się podobało, a co nie
W zasadzie Mazda nie miała czego poprawiać w swoim maluchu i rzeczywiście modyfikacje mają mocno ograniczony zakres. Japoński model nadal wyróżnia się świetnymi właściwościami jezdnymi, aż żal, że nie będzie w Polsce najmocniejszej, 115-konnej odmiany Mazdy 2.
Mazda 2 – naszym zdaniem
Niezłe osiągi, ekonomiczne spalanie i świetny design – to wszystko wciąż wyróżnia Mazdę 2. Ceny, choć spadły w tym roku o 2 tys.zł, są, niestety, nadal wysokie.
Mazda 2 – dane techniczne
Dane producenta | 1.5 SKYACTIV-G | 1.5 SKYACTIV-G | 1.5 SKYACTIV-G |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1496 | 1496 | 1496 |
Wtrysk paliwa | wielopunktowy | wielopunktowy | wielopunktowy |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 75 (55)/6000 | 90 (66)/6000 | 90 (66)/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 143/3500 | 151/3500 | 151/3500 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | aut. 6 |
Napęd na koła | przednie | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 9,8 | 12,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 183 | 177 |
Spalanie (śred.; l/100 km, WLTP) | 4,8 | 4,8 | 5,4 |
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) | 109 | 109 | 122 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1021/511 | 1021/511 | 1037/512 |
Rozmiar opon | 185/65 R 15 | ||
Gwarancja; przeglądy | 3 lata/100 tys. km; co 20 tys. km/rok | ||
Poj. bagażnika; zb. paliwa (l) | 250-950; 44 | ||
Dł./szer./wys.; rozstaw osi (mm) | 4070/1695/1515; 2570 | ||
Cena (zł) | od 66 900 | od 71 900 | od 80 900 |
Dynamiczny styl i wzorowe właściwości jezdne przemawiają na korzyść najmniejszej Mazdy
W zależności od wybranej wersji wyposażenia auto może poruszać się na 15-calowych kołach stalowych albo na 15- lub 16-calowych alufelgach
Na grillu widać nowe trójwymiarowe logo marki
Na liści opcji aktywne matrycowe reflektory LED-owe
Wnętrze jest przestronne i dobrze zaprojektowane, materiały – dobrej jakości
Obsługa multimediów przez ekran dotykowy lub pokrętłem między siedzeniami
Na ramionach kierownicy przyciski trujące multimediami i tempomatem
Automatyczna klimatyzacja jest standardem w topowej wersji SkyPASSION, w pozostałych seryjnie montowana jest klima manualna
System multimedialny współpracuje bezprzewodowo z Apple CarPlay. Ekran dotykowy można obsługiwać podczas postoju, w trakcie jazdy należy korzystać z pokrętła między fotelami