Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Zaktualizowane Skody Scala i Kamiq. Jeździłem różnymi wersjami i podpowiem, czy warto się skusić

Zaktualizowane Skody Scala i Kamiq. Jeździłem różnymi wersjami i podpowiem, czy warto się skusić

Modele Scala i Kamiq przeszły facelifting, ruszyła już produkcja nowych wersji na 2024 rok. Z zewnątrz zmiany są kosmetyczne, natomiast większe zmiany dotyczą wnętrz. Unowocześniono też silniki instalowane w bestsellerach Skody i wydłużyła się lista opcjonalnych, nowoczesnych systemów oraz gadżetów typowych do niedawna dla aut z wyższej półki. Wbrew pozorom dodatkowe opcje utrudniają wybór wersji, która będzie dla nas optymalna – bo kuszą, ale ich wybór nie zawsze jest rozsądny finansowo. Już tłumaczę, która wersja najbardziej się opłaca.

Pierwsze jazdy zaktualizowanymi modelami Skody – Kamiq i Scala. Moja ulubiona wersja kosztuje 87 tys. zł
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Maciej Brzeziński
Pierwsze jazdy zaktualizowanymi modelami Skody – Kamiq i Scala. Moja ulubiona wersja kosztuje 87 tys. zł
  • Skoda prezentuje odmłodzone wersje modeli Scala i Kamiq
  • Zmiany dotyczą detali nadwozi, oświetlenia, wnętrza oraz silników
  • W popularnych modelach Skód pojawiły się elementy wyposażenia, które jeszcze niedawno występowały jedynie w samochodach wyższych klas

Jeśli nie jesteś pasjonatem kompaktowej Skody Scali, czy kompaktowego crossovera Skody Kamiq, prawdopodobnie nie zauważysz zewnętrznych różnic pomiędzy starymi a nowymi wersjami tych aut, zwłaszcza jeśli nie będą to wysokie, doposażone modele. W największym skrócie: w przednich i w tylnych zderzakach jest trochę więcej modnych kantów. Krzywdzące byłoby jednak stwierdzenie, że to już wszystko: oto najwyższe wersje Monte Carlo seryjnie wyposażone są teraz w ledowe światła Matrix, które poza obszarem zabudowanym pozwalają jechać cały czas na "długich", automatycznie, selektywnie wygaszają poszczególne moduły świetlne, aby nie oślepiać jadących przed nami bądź z przeciwka, a jednocześnie świecą daleko i bardzo szeroko. Jeszcze niedawno takie rzeczy to tylko w samochodach z górnej półki... Matrixy można jeszcze dokupić do średniej wersji (w pakiecie m.in. z dynamicznymi kierunkowskazami z tyłu) za 6000 zł; w wersji bazowej Matrixów nie będzie.

Drobne zmiany dotknęły także silników

Skoda Kamiq Monte Carlo 2024
Skoda Kamiq Monte Carlo 2024Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Pod maską mamy te silniki co zwykle, choć też po aktualizacji: są zmiany w oprogramowaniu, w układach rozrządu i w układzie wtryskowym (m.in. nowe wtryskiwacze), mają one podnieść wydajność, czyli w praktyce zmniejszyć zużycie paliwa. Podstawowy silnik 1.0 może mieć moc 95 KM i wówczas współpracuje z ręczną skrzynią "piątką", w wersji 115 KM współdziała z ręczną "szóstką" albo 7-biegowym DSG. Jest jeszcze silnik 1.5 TSI/150 KM (ręczna "szóstka" albo 7-biegowe DSG).

Więcej dzieje się nowego w środku: już w bazowej wersji licznik jest elektronicznym wyświetlaczem, choć nie jest to typowy wirtualny kokpit. 10-calowy, bardzo ładnie zaprojektowany wirtualny kokpit można kupić w pakiecie z elektrycznie podnoszoną klapą bagażnika. W Scali kosztuje to 6750 zł (wersja środkowa) albo 3400 w Monte Carlo. W Kamiqu cena wynosi 3400 zł już w środkowej wersji – taka ciekawostka.

Zmieniły się tapicerki, wyświetlacze, oprogramowanie, detale. Im więcej zapłacisz, tym masz ładniej, ale ciekawostką jest, że materiały wykończeniowe w najdroższych wersjach Monte Carlo są bardzo estetyczne, ale jednocześnie – w dotyku – gumowo sztuczne. Owszem, to się może podobać, ale nie jest to jednak premium.

Skoda Scala czy Skoda Kamiq? Oto jest pytanie

Skoda Kamiq Monte Carlo (po lewej) i Skoda Scala 2024 (po prawej)
Skoda Kamiq Monte Carlo (po lewej) i Skoda Scala 2024 (po prawej)Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Jeśli ktoś, studiując cenniki Skody, zatrzyma się na Scali "bo na większy i tak mnie nie stać", popełni gruby błąd. Scala i Kamiq mają podobne wnętrza, podobny poziom techniczny, podobne wyposażenie, podobne są wersje, itd. Kamiq jest większy (wyższy), Scala jest mniejsza. Ceny są... bardzo podobne i zwłaszcza, jeśli zaczniemy domawiać opcje (takie same w obu przypadkach), cena tych dwóch modeli może się po prostu zrównać. Najtańsza Scala kosztuje 87 tys. 200 zł, najtańszy Kamiq 87 tys. 700 zł. Najdroższa Scala to wydatek 128 tys. zł, najdroższy Kamiq – 127 tys. 750 zł. Oczywiście w obu przypadkach do ceny należy doliczyć opcje, co jednocześnie wymaga chłodnej głowy przy wybieraniu optymalnej wersji. No i trzeba zdecydować, co nam się bardziej podoba: hatchback czy crossover? Wybieraj śmiało, cena jest ta sama.

Skoda Scala czy Kamiq – jak to jeździ?

Skoda Kamiq Monte Carlo 2024: opcjonalny wirtualny kokpit jest bardzo ładnie zaprojektowany – jest dużo bardziej atrakcyjny niż podstawowy wyświetlacz 8-calowy
Skoda Kamiq Monte Carlo 2024: opcjonalny wirtualny kokpit jest bardzo ładnie zaprojektowany – jest dużo bardziej atrakcyjny niż podstawowy wyświetlacz 8-calowyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Jeździłem wszystkimi trzema silnikami, dla ułatwienia porównania wszystkimi "w manualu". A oto spostrzeżenia:

  • 1.0 TSI/115 KM – bardzo dobrze jeździ, zachowuje się cicho i ma jak na taki motor niezłą kulturę pracy. Jeśli nie masz punktu odniesienia, będziesz całkowicie zadowolony. Bez problemu da się utrzymać prędkość autostradową 140 km/h. To po co płacić więcej?
  • 1.5 TSI/115 KM – na pierwszy rzut oka auto jedzie podobnie jak 1.0/115 KM, ale gdy zaczynają się podjazdy, przyspieszenia, interwały, od razu zauważymy, że lepiej przyspiesza "od dołu" niż 1.0/115 KM. Jest różnica w komforcie jazdy, samochód wydaje się "bardziej premium", trochę lepiej brzmi. Jeśli ktoś ma ciężką nogę, 1.5 TSI spali tyle samo co 1.0 TSI, jadąc szybciej. Ale – patrz wyżej – jeśli nie masz punktu odniesienia, który mógłby cię denerwować, 1.0/115 KM będzie OK.
  • 1.0/95 KM – rozpoznasz go po 5-biegowej skrzyni biegów. Specjalnie tak to skonstruowali, by zniechęcić ludzi do wybierania najtańszej wersji, do której też najmniej jest ekstra płatnych opcji. Ten silnik gorzej brzmi i gorzej jedzie niż 1.0/115 KM, ale... też jedzie akceptowalnie. Dopłata do większej mocy i szóstego biegu wynosi 4450 zł w modelu Scala i 4250 zł w Kamiqu. Różnica w cenie niby nieduża, ale...
Podstawowy cyfrowy zestaw wskaźników (tu w Skodzie Kamiq)
Podstawowy cyfrowy zestaw wskaźników (tu w Skodzie Kamiq)Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Czy "Kamiq w golasie" rozbija bank?

Prawdopodobnie większość nabywców jednego z opisywanych modeli Skody zdecyduje się na jakiś kompromis polegający na wyborze "środkowej" wersji Selection z jednym czy dwoma pakietami wyposażenia. Ma to jakiś sens. Nie jestem pewien, czy racjonalny jest wybór najdroższej wersji Monte Carlo (128 tys. zł plus kolor plus dodatki) za kwotę niebezpiecznie zbliżającą się do 150 tys. zł. To auto bardzo fajnie jeździ, w bogatej wersji daje poczucie skromnego komfortu i nowoczesności, ale to wciąż tylko skromny, wcale nie taki duży kompaktowy hatchback marki bynajmniej nie kojarzonej z premium. Kwota tego rzędu za spalinowe auto tej wielkości zaczyna ocierać się o absurd...

Tylko najtańsze wersje Kamiqa i Scali mają manualną klimatyzację. Za to jest ona banalnie łatwa w obsłudze
Tylko najtańsze wersje Kamiqa i Scali mają manualną klimatyzację. Za to jest ona banalnie łatwa w obsłudzeŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Tymczasem po objeżdżeniu Monte Carlo, korzystając z rzadkiej okazji, przejechałem się dostępną na prezentacji Skody najtańszą wersją Kamiqa: silnik 95 KM, skrzynia piątka, zapomnij o indukcyjnej ładowarce telefonu z aktywnym chłodzeniem (nowość, opcja w wyższych modelach), nawigacja tylko z telefonu... Ale tak: klimatyzacja jest, przestronność jest, wykończenie schludne jest (fakt, wzór wyświetlacza brzydki w porównaniu do tego, co daje wirtualny kokpit), interfejs użytkownika dużo prostszy niż bogatszych wersjach – jest. Za 87 tys. zł dostajesz sensowny rodzinny samochód, kupując go, masz świadomość, że producent zarobił na tobie wyjątkowo mało.

Warto to przemyśleć. Moim zdaniem właśnie "Kamiq w golasie" to obecnie jedna z lepszych ofert rynkowych w kategorii "tani samochód dla rodziny".

Skoda Kamiq – silniki i osiągi

OsiągiMaks. Moment obrotowy [Nm/obr.]Prędkość maksymalna [km/h]Przyspieszenie 0-100 km/h [s]Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]Emisja CO2 w cyklu mieszanym [g/km]*
1.0 TSI/70 kW (95 KM)175/1600-350018311, 05,5 - 5,8124 – 132
1.0 TSI/85 kW (115 KM)200/2000-35001969,75,4 - 5,8123 - 130
1.0 TSI/85 kW (115 KM) DSG200/2000-350019510,25,6 - 5,9127 -134
1.5 TSI/110 kW (150 KM)250/1500-35002148,35,7 - 6,1129 -137
1.5 TSI/110 kW (150 KM) DSG250/1500-35002138,35,7 - 6,1129 – 137

Skoda Scala – silniki i osiągi

OsiągiMaks.Moment obrotowy [Nm/obr.]Prędkość maksymalna [km/h]Przyspieszenie 0-100 km/h [s]Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]
1.0 TSI/70 kW (95 KM)175/1600-350019210,85,1-5,6
1.0 TSI/85 kW (115 KM)200/2000-35002029,55,2-5,7
1.0 TSI/85 kW (115 KM) DSG200/2000-3500202 10,15,4-5,8
1.5 TSI/110 kW (150 KM)250/1500-35002218,25,4-5,9
1.5 TSI/110 kW (150 KM) DSG250/1500-35002208,25,4-5,9
Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków