Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Nowe BMW M5 krytykują ci, którzy nim nie jeździli. Auto pozytywnie zaskakuje

Nowe BMW M5 krytykują ci, którzy nim nie jeździli. Auto pozytywnie zaskakuje

Siódma generacja BMW M5 (G90) jest wyjątkowa pod kilkoma względami: ma rekordowo wysoką moc (727 KM), po raz pierwszy otrzymała napęd hybrydowy, a po 14 latach znowu jest oferowana z nadwoziem kombi. Jednocześnie urosła i mocno przybrała na wadze (ok. 2,5 tony), co stało się tematem do żartów. Jeździłem już nową "M-piątką" w wersji sedan i mam dobre wieści.

BMW M5 (G90)Źródło: BMW
  • Moc systemowa układu wynosi 727 KM, a maksymalny moment obrotowy - okrągłe 1000 Nm. Kosmos!
  • Podczas dynamicznej jazdy nie wyczujesz aż tak dużej masy samochodu
  • Nowe M5 można już zamawiać w polskich salonach, limuzyna kosztuje od 680 tys. zł
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

Powodem wysokiej masy własnej nowego BMW M5 jest oczywiście wspominany napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV). Jeśli zaczynasz kręcić nosem, to zaczekaj jeszcze chwilę. Hybryda uratowała silnik V8, którego nie trzeba było zastępować mniejszą jednostką, a średnia emisja wynosi tylko 39 g CO2/km (wg procedury WLTP). Teoretycznie, ale formalności zostały spełnione.

Nowe BMW M5 – autostradowy pocisk

Właściciel tej "rakiety" w skórze limuzyny raczej nie będzie zbytnio troszczył się o ochronę środowiska, choć ma taką możliwość, ponieważ pełny akumulator (18,6 kWh pojemności netto) umożliwia przejechanie do 69 km tylko na prądzie.

Potencjał napędu M Hybrid jest ogromny. Moc systemowa to aż 727 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi okrągłe 1000 Nm. Kosmos!

Nowe BMW M5 (G90)
Nowe BMW M5 (G90)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Sprint od 0 do 100 km na godz. nie jest rekordowy – poprzednie BMW M5 F90 było o symboliczną 0,1 s szybsze – jednak 3,5 s w nowym modelu i tak robi duże wrażenie i wbija w fotel. Na osiągnięcie 200 km na godz. ze startu zatrzymanego wystarczy tylko 10,9 s. Tyle czasu większość zwykłych aut potrzebuje na rozpędzenie się do "setki". Wyprzedzanie na jednopasmowej drodze trwa dosłownie chwilę: 2,2 s z 80 do 120 km na godz. Jest ultraszybko.

Imponuje liniowe przyspieszenie. Dzięki współpracy silnika spalinowego i elektrycznego auto natychmiast wystrzeliwuje i pewnie nie straci wigoru aż do osiągnięcia 305 km na godz. (podniesiony limit z pakietem M Driver). Do aż tak wysokiej prędkości nie odważyłem się rozpędzić nawet na niemieckiej autostradzie – pod Monachium udało się znaleźć odcinek bez ograniczenia prędkości, jednak to nadal droga publiczna. Muszę przyznać, że nawet gdy licznik pokazywał "dwójkę" z przodu, w luksusowym wnętrzu było komfortowo. Może nawet za bardzo. Z drugiej strony długa trasa nie będzie męcząca, a tego na co dzień oczekują klienci.

Silnik 4.4 V8 TwinPower Turbo przyjemnie brzmi, jednak można by oczekiwać nieco więcej (sztuczny dźwięk z głośników da się wyłączyć). Dopiero naprawdę mocne wciśnięcie prawego pedału powoduje ryk wydechu.

Nowe BMW M5 – inżynierowie się postarali

Co jednak najważniejsze, nowe M5 nie jest tylko mistrzem prostej. Podczas dynamicznej jazdy nie wyczujesz aż tak dużej masy tego samochodu — 2,5 tony z kierowcą to już rejony wielkiego SUV-a BMW X7. Wielu testujących, którzy nie znali danych technicznych, obstawiało 200-300 kg mniej. Mimo wszystko warto zainwestować w karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, które będą wytrzymalsze od standardowych.

Nowe BMW M5 (G90)
Nowe BMW M5 (G90)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

– Jak to zrobiliście? – spytałem Sebastiana Spirka, odpowiedzialnego za "Driving Dynamics" nowego BMW M5. Ten nie krył zadowolenia, odpierając, że miło mu to słyszeć.

Inżynierowie BMW M rzeczywiście musieli wspiąć się na wyżyny, żeby "wyczarować" taki efekt. To zasługa dopracowanego adaptacyjnego zawieszenia z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, wysokiej sztywności nadwozia, nisko położonego środka ciężkości (akumulator znajduje się w podłodze). Mamy też aktywny układ kierowniczy oraz skrętne tylne koła (maks. o 1,5 stopnia), które nieco poprawiają zwinność tego kolosa, a także tylnonapędową charakterystykę systemu M xDrive w trybie sportowym. Docenić należy też nowe opony Michelin Pilot Sport S 5.

Nowe BMW M5 potrafi też być niegrzeczne w starym stylu. Wystarczy wyłączyć dynamiczną kontrolę stabilności (DSC) i aktywować tryb 2WD, wtedy chętnie spali gumę i wejdzie w kontrolowany poślizg.

BMW M5 – wszystkie generacje

Nowe BMW M5 – jakieś wady?

Niektórzy powiedzą, że wygląd, ale to mocno indywidualna sprawa. Obiektywnym minusem jest pojemność bagażnika w sedanie (tylko 466 l), ale problem znika, gdy wybierzesz M5 kombi (500-1630 l). Osobiście wybrałbym właśnie Touringa.

Monachijski producent raczej nie musi martwić się o popyt. Polska jest czwartym rynkiem dla BMW M w Europie — za Niemcami, Wielką Brytanią i Szwajcarią. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku znowu kupimy ok. 1500 prawdziwych "emek", nie licząc modeli z serii M Performance i pakietem stylistycznym M. Jeśli chodzi o model M5, to zdecydowanie najchętniej wybierają go Amerykanie, dopiero potem Niemcy i Brytyjczycy.

Na nowe BMW M5 można już składać zamówienia w polskich salonach. Limuzyna kosztuje od 680 tys. zł, Touring jest o 10,5 tys. droższy. To zbliżony poziom do schodzącego Audi RS6 Avant.

Nowe BMW M5 – dane techniczne

Silniki benz. 4.4 V8 biturbo + elektryczny
Moc systemowa ukł. hybrydowego 727 KM
Maks. moment obrotowy 1000 Nm
Napęd/skrzynia biegów na wszystkie koła / automatyczna 8b.
Prędkość maksymalna 305 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,5 s
Pojemność akumulatora/zasięg EV 18,6 kWh netto / 22,1 kWh brutto
Zasięg w trybie EV 67-69 km (do 140 km/h)
Czas ładowania (0-100 proc.) 3,15 godz. (7,4 kW)
Średnie spalanie z naładowanym akumulatorem 1,7 l/100 km
Średnie spalanie z rozładowanym akumulatorem 10,3 l/100 km (WLTP)
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 5096/1970/1510/3006 mm
Masa własna 2435 kg (DIN)
Pojemnośc bagażnika 466 l
Maksymalna ładowność 505 kg
Rozmiar opon (przód/tył) 285/40 ZR20 / 293/35 ZR21
Cena od 680 000 zł
Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków