- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - katalogowe dane techniczne (nieoceniane - wyjątek to pojemności bagażników)
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - gwarancja i ceny, utrata wartości
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
- Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - podsumowanie, czyli... Prawie rodzinne kombi
Macie tak, że już nie możecie więcej słyszeć słowa „SUV”? Gadaniny o jakże sportowych i czteronapędowych multitalentach? Oto nadchodzą pojazdy, które są w stanie rozgromić niejednego SUV-a – przynajmniej, jeśli spojrzy się przez pryzmat potrzeb rodzin, które przedkładają wygodę i pakowność nad szpan: one wybiorą kompaktowe kombi.
Jeżeli macie teraz przed oczami nudne i nieproporcjonalne karawany, to znaczy, że jeszcze nie widzieliście nowego Mégane’a Grandtoura. Styliści Renault elegancko wymodelowali jego sylwetkę. Nawet jeśli spojrzy się tylko na sam tył, to jest w nim więcej sportowego ducha niż w każdym „sportowym” SUV-ie. Przesadzamy?
Choć konkurenci w postaci Opla Astry Sports Tourer i Peugeota 308 SW też starają się atrakcyjnie wyglądać, to jednak przy „renówce” obaj wyraźnie bledną. Ale rzeczywiście, żaden z nich nie wygląda też jak jeżdżąca skrzynka na narzędzia – chociaż tyle. Jeśli możemy je wam polecić, to koniecznie z silnikami Diesla o umiarkowanej mocy. Niebawem poznacie ich zalety.
Astra ma niewiarygodne dla klasy kompaktów 4,70 m długości – jeszcze niedawno tyle mierzyło BMW serii 5 Touring! Nawet najkrótszy w tym porównaniu Peugeot ze swoimi 4,59 m właściwie dorasta do klasy średniej. Co ciekawe, jednocześnie ma największą przestrzeń bagażową. Przy 5-miejscowym ustawieniu siedzeń pojemność wynosi imponujące 610 l – ten wynik przebija w tej klasie tylko Skoda Octavia.
Po złożeniu oparć kanapy do Peugeota można załadować 27 skrzynek z wodą. Plus też za wysoko otwierającą się klapę bagażnika. W Astrze zmieszczą się o dwie skrzynki mniej, w Méganie – trzy. W Peugeocie naprawdę potrafią konstruować kombiaki, i to już od czasów starego dobrego 504. Szkoda, że dodatkowa długość karoserii nie dodała miejsca na nogi tylnych pasażerów.
4,3 l/100 km? Peugeot potrafi! Za czasów świetności modeli 205 i 405 Peugeot był uznawany za producenta znakomitych diesli. Dziś 308 pokazało pazur w czasie redakcyjnego testu spalania.
We wszystkich autach oparcie kanapy składa się dźwigniami od strony bagażnika – Peugeot nazywa to rozwiązanie „Magic Flat”. W Astrze klapa może mieć elektryczny napęd, natomiast składana kanapa Flex Fold jest trójdzielna. A gdy w Renault wykorzystacie składane oparcie przedniego fotela pasażera, to wówczas skorzystacie z funkcji Easy Break. Brawa dla złotoustych za kreatywność w wymyślaniu tych haseł, ale oczywiście nikt nie musi ich zapamiętywać.
Może i bagażniki są wielkie, ale w drugim rzędzie siedzeń czuć jednak, że wszystkie te auta zbudowano na kompaktowych platformach, w których przełożenie miejsca zajmowanego na drodze na przestrzeń pasażerską nie było mocną stroną projektantów. I mówimy tu o pojazdach z rozstawami osi jeszcze nie tak dawno zarezerwowanymi dla klasy średniej.
W Peugeocie przeszkadza bardzo pionowo ustawione oparcie kanapy. W Astrze, która według miarki powinna oferować najwięcej przestrzeni, wygospodarowano bardzo ciasną wnękę na stopy podróżujących.
Wspomniany efektowny design osiągnięto kosztem widoczności. Masywne słupki zasłaniają dużą część widoku dokoła aut, a seryjne czujniki parkowania pomagają tylko częściowo. Czasem za słupkiem potrafi się ukryć dorosły rowerzysta! Na pocieszenie przykładowo Opel oferuje bogaty pakiet asystentów jazdy.
Kokpity tych aut są wyrazem różnych filozofii designerskich. Francuzi jak zwykle podchodzą do tematu z fantazją i konsekwentnie stosują duże dotykowe ekrany. Niemal każde życzenie kierowcy wymaga wywoływania funkcji ikonami. Opel obstaje przy klasycznym rozwiązaniu z wyodrębnionymi fizycznymi przyciskami na desce rozdzielczej. Co jest lepsze? Oceniamy temat pragmatycznie i przez pryzmat bezpieczeństwa prowadzenia auta – rozwiązania wymagające oderwania uwagi i wzroku od drogi dłużej niż na moment kosztują punkty.
Silniki są oszczędne, ale niemało kosztują
Porównywane kombiaki są napędzane odchudzonymi pojemnościowo silnikami 1.6. Peugeot ma pod maską zmodernizowany jakiś czas temu motor, którego priorytetem jest oszczędzanie paliwa. Pewnie dlatego ma nieco niższą od rywali moc. Mimo to nie będzie jednak zawalidrogą, chociaż trzeba przyznać, że konkurenci żwawiej się rozpędzają. Atutem Peugeota w testowanej konfiguracji – oczywiście, w polskich warunkach – są seryjne 16-calowe koła.
Dodatkowe centymetry wysokości opon uspokajają nieco wrodzoną nerwowość układu jezdnego „308-ki”, a jednocześnie nie odbierają wiele z przyjemnej zwinności tego modelu. Tyle że nawet na takich wysokich „kapciach” trudno nazwać Peugeota miękkim samochodem.
Astrę też dość sztywno zestrojono. Bez obciążenia zawieszenie przekazuje uderzenia do opcjonalnych foteli AGR, które – nawiasem mówiąc – dawniej miały bardziej dopracowaną konstrukcję. Za to Opel ma większe rezerwy, gdy jedzie w pełni załadowany. Wówczas miększe Renault szybciej dociera do swoich granic i zawieszenie dobija. Jednak podczas codziennego użytkowania resorowanie Mégane’a rozpieszcza miękkością.
Peugeot ma największy bagażnik w stawce
Taki rozkład talentów wymusza na nas wyciągnięcie czegoś w rodzaju średniej zachowania auta bez obciążenia i z nim podczas przyznawania punktów. Reakcja sprężyn na szybki skręt kierownicy przypomina nieco ściśnięcie poduszki. Odpowiednio wcześniej podczas gwałtownych manewrów musi też reagować układ ESP.
Renault zapewne bardzo chciałoby zabłysnąć najlepszymi hamulcami w teście. Rzeczywiście, znakomicie hamuje (35,5 m ze 100 km/h do zatrzymania), jednak rywale depczą mu w tej konkurencji mocno po piętach i przewaga okazuje się symboliczna. I co, dalej chcecie SUV-a? Tak? A który to SUV tak mało pali albo po wjeździe na autostradę nie zamienia się w „pijaka”?
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych
Opel | Renault | Peugeot | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,3 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 10,0 s | 10,2 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 15,7/25,7 s | 17,7/28,1 s | 17,2/28,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 5,8 s | 7,0 s | 8,4 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 10,2 s | 11,1 s | 14,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1408/542 kg | 1477/475 kg | 1365/505 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 61/39 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,0 m | 11,3/11,4 m | 11,0/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,0 m | 35,3 m | 35,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,3 m | 35,5 m | 36,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,2 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Zasięg | 920 km | 870 km | 1200 km |
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - katalogowe dane techniczne (nieoceniane - wyjątek to pojemności bagażników)
Astra | Megane | 308 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/8 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1560 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/3500 | 130/4000 | 120/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/2000 | 320/1750 | 300/1750 |
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) | 10,1 | 10,6 | 12,1 |
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) | 4,7/3,5/3,9 | 4,7/3,6/4,0 | 3,6/3,2/3,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 199 | 197 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 540-1630 | 521-1504 | 610-1660 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 3 | Michelin Energy Saver + |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 205/50 R 17 | 205/55 R 16 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 47 | 52 |
Rozstaw osi (mm) | 2662 | 2712 | 2730 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4702/1809/1510 | 4626/1814/1448 | 4585/1804/1461 |
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji
Astra | Megane | 308 | |
Wersja | 1.6 CDTI Sports Tourer Elite | 1.6 dCi 130 Grandtour Bose | 1.6 BlueHDi 120 Allure |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne | S | S | S |
Reflektory ksenonowe/LED | N/5900 zł | N/4000 zł | N/S |
Światła przeciwmgielne/czujnik deszczu | S/S | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane/składane lusterka | S/S | S/S | S/S |
System multimedialny/kierownica wielofunkcyjna | S/S | S/S | S/S |
Bluetooth/złącza AUX/USB/nawigacja | S/S/S/3000 zł | S/S/S/S | S/S/S/3000 zł |
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika | S | N | N |
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy | 1500 zł/S | 850 zł/S | 700/2000 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. parkowanie | S/N/2900 zł (pakiet) | S/2200 zł (pakiet)/S | S/3000 zł (p.)/3500 zł (p.) |
Czujniki parkowania p i t/kamera cofania | S/2900 zł (pakiet) | S/N | S/3500 zł (pakiet) |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | 2200 zł (pakiet) | 3000 zł (pakiet) |
Monitoring martwego pola | 2900 zł (pakiet) | S | 3500 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | S | N |
System rozpoznawania znaków drogowych | S | S | N |
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele | 5000/1900 zł | 5300 zł/N | 9700 zł za obie opcje |
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe test. auta | 2200 zł/S (17 cali) | 2200 zł/S (17 cali) | 2400 zł/S (16 cali) |
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - gwarancja i ceny, utrata wartości
Astra | Megane | 308 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 91 900 zł | 99 100 zł | 96 600 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 47,5 proc. | 48,9 proc. | 51,5 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 105 800 zł* | 105 300 zł | 108 100 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana, *cena zawiera pakiet ergonomicznych foteli kierowcy i pasażera za 2100 zł.
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Opel Astra | Renault Megane | Peugeot 308 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1160 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1450 | 1480 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1055 | 1005 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 245 | 225 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 720 | 730 | 710 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1435 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1000 | 945 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 345 | 350 | 350 |
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Astra | Megane | 308 | |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 29 | 30 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 19 | 18 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 20 | 24 | |
Ładowność | 15 | 11 | 9 | 10 | |
Widoczność | 20 | 14 | 14 | 15 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 | 26 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 15 | 14 | |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 17 | |
Suma punktów | 200 | 158 | 149 | 154 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Astra | Megane | 308 | |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 15 | 15 | |
Elastyczność | 25 | 19 | 18 | 15 | |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 11 | 10 | |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 | 12 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | 27 | |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 24 | 23 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 32 | 30 | |
Suma punktów | 200 | 160 | 157 | 149 | |
Koszty | Maks. pkt. | Astra | Megane | 308 | |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 34 | 33 | |
Utrata wartości | 15 | 10 | 9 | 7 | |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 24 | 29 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 28 | 25 | 26 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 29 | 29 | 25 | |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 | 6 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 8 | |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Suma punktów | 200 | 160 | 155 | 154 | |
Wynik końcowy | 600 | 478 | 461 | 457 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Bardzo oszczędny silnik Peugeota zapewne wprawi w zachwyt tych, którzy już kupią 308 1.6 BlueHDi. Tyle że podana w katalogu wartość średniego spalania w wysokości 3,3 l/100 km rozbawi lub rozzłości każdego, nawet laika. Bo jest to wartość wzięta z sufitu. Niemniej trzeba przyznać, że Peugeot legitymuje się najmniejszą rozbieżnością między spalaniem katalogowym a testowym.
Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - podsumowanie, czyli... Prawie rodzinne kombi
Zapewne ktoś powie, że się czepiamy, ale napiszemy to jeszcze raz (i będziemy pisali do znudzenia): tak duże auta z tak pokaźnymi rozstawami osi powinny oferować należytą przestronność w obu rzędach siedzeń. A tak nie jest. To ogromny minus za funkcjonalność wszystkich porównywanych w tym materiale kombi, które bardzo chcą być rodzinne. Ale ani oszczędne diesle, ani modne nadwozia, ani tablety, ani zmyślne schowki nie pomogą, kiedy trzeba będzie przejechać z Zakopanego do Trójmiasta z kolanami wciśniętymi w fotel kierowcy. Tak czy inaczej – jako całość wygrywa Opel Astra.
Jak zwykle - zapraszamy do komentowania. Megane ma z kim walczyć i z pewnością zawalczy także o nowych klientów. Dalibyście się namówić na zakup nowego francuskiego kombi?
Galeria zdjęć
Silniki rozgrzane, lakiery błyszczą w słońcu - te trzy stylowe kombi po prostu musiały się spotkać w porównaniu. Jedno w krawacie, drugie ma muchę, a trzecie - zawadiacko rozpiętą koszulę. Do boju!
Opel Astra chce być jak Golf - niby to nowa generacja modelu, a wygląda jak poprzedniczka po liftingu.
Opel ma ogromne jak na klasę kompaktową nadwozie. Trudno uwierzyć, że w tak wielkim kombi trudno zająć miejsce z tyłu, a poczucie przestronności jest jakby... Klaustrofobiczne. A jednak to prawda.
Przestronny, elegancki kokpit Astry z tradycyjnymi dla Opla, bardzo szeroko rozstawionymi zegarami. Bardzo dużo miejsca dla kierowcy.
Z tyłu w Oplu jest po prostu za ciasno jak na tak duże auto. W dodatku głowy pasażrów znajdują się nie tylko wyraźnie ponad linią bocznych okien, lecz także ponad krawędzią otworu drzwiowego. Żeby wysiąść, trzeba się więc solidnie schylić. Jeżeli i kierowca i pasażer tylny bądą wysocy, to ten drugi zaryje przy tym głową w zagłówek przedniego fotela. I gdzie tu ergonomia?
540-1630 litrów - oto kufer Astry.
Elegancki tył eleganckiego kombi Opla - nowa Astra da się lubić. Ale czy po tym porównaniu rywale też będą tęsknili za kolejnym starciem z tym samochodem?
Peugeot 308 też chce być jak Golf. Ale nie w taki sposób, jak Astra, która wygląda jak po liftingu. Peugeot zrobił coś innego i bardziej zaskakującego: obecna generacja jest zdecydowanie bardziej konserwatywna z zewnątrz od poprzedniej, drapieżnej. 308 SW wygląda dziś na spokojne, tradycyjne kombi. I bardzo dobrze - bo wygląda świetnie.
Rzut oka na to zdjęcie podpowiada, że SW ma w porównaniu z hatchbackiem dłuższy rozstaw osi. To daje nadzieję na większą przestrzeń na tylnej kanapie, ale niestety nie jest to trafiony postulat. Projektanci praktycznie całą dodatkową długość nadwozia zagospodarowali na ogromny bagażnik. Żeby wydawało się, iż z tyłu jest więcej miejsca na nogi, skrócono siedzisko kanapy. Optycznie efekt się udał, bo każdy, kto przesiądzie się z hatchbacka, sugeruje że ma jakby więcej miejsca. Tak - na stopy. Ale już nie na kolana. Pomiary bezlitośnie to wykazały.
Peugeot chce być jak Steve Jobs - dyktować swoim klientom, co mają lubić. O dziwo, ta sztuka się udaje się z powodzeniem, bo 308 ma swoich zagorzałych fanów. Ale my musimy ochłonąć z emocji i nie dać się oczarować pięknie i precyzyjnie wykonanym zegarom. Dla nas istotniejsze jest, że prędkościomierz i obrotomierz działają... W odwrotne strony. A to nie jest intuicyjne. Ekran dotykowy reaguje z ociąganiem, brakuje nam też dedykowanych pokręteł lub przycisków do bezpośredniego, szybkiego dostępu do ustawień klimatyzacji. Nie każdy lubi trzymać kierownicę na kolanach i przeciskać pod nią nogę przy wsiadaniu i wysiadaniu. Doprecyzujmy: grupa docelowa odbiorców, którzy będą mogli zająć wygodną pozycję za kierownicą i jednocześnie nie zasłonić nią zegarów, nie jest duża.
Na tylną kanapę Peugeota z jakiegoś powodu wsiada się łatwiej niż w Oplu. Zamiast wyjaśniać przyczynę musimy uznać, że ergonomia to zawiła i rozległa dziedzina i oprzeć się na własnych wrażeniach. Niestety, we francuskim aucie jest z tyłu równie ciasno, jak w niemieckim.
Jego Wysokość 308 SW - ten megakufer pomieści od 610 do 1660 litrów bagaży. Imponujące!
Tył Peugeota - nie licząc zadziornych, postrzępionych po bokach lamp - wygląda spokojniej od Opla. I wygląda bardzo dobrze.
Czego to jeszcze nie wymyślą styliści, aby auto zwracało na siebie (i właściciela) uwagę? Reflektory w kształcie gwiawzdy? Dłoni? A może klucza francuskiego? Tak czy inaczej, Renault jest na dobrej drodze do tytulu lidera udziwnień stylu przednich lamp. Ale efekt jest: nikt takich nie ma!
Tak wygląda duże, kompaktowe kombi, ciasne z tyłu. I wygląda znakomicie.
W zasadzie to pokładowy tablet Renault mógłby być demontowalny - można byłoby go wtedy wyjmować i zabierać ze sobą np. do domu czy do pracy. Czy tak będzie w następnej generacji? Tego nie wiemy, ale technorewolucja w Megane postępuje pełną parą.
Zamiast rewolucyjnych multimediów wolelibyśmy jednak, aby dla pasażerów tylnych wygospodarowano więcej miejsca. Tablet można przecież zabierać ze sobą do samochodu. Z domu. A wygodniejszej kanapy i miejsca na nogi nie przyniesiemy. Taka prawda.
521-1504 litrów oznacza, że Renault nie zaimponuje rywalą przestrzenią bagażową.
O, tak - ten tył wygląda pociągająco. Jego wizytówką są szerokie pasy diodowe, zapalone na stałe kiedy auto jest uruchomione. Ciekawy pomysł i znakomite wykonanie. A przy okazji na pohybel pomysłodawcom idiotycznych przepisów, które umożliwiają dopuszczanie do ruchu pojazdów ze światłami dziennymi, świecącymi tylko z przodu. Bo z tyłu zużywałyby zapewne za dużo prądu. Albo oleju w głowie pomysłodawców takiego rozwiązania, w efekcie którego czarne auto, ledwo widoczne po wjechaniu w cień lasu w słoneczny dzień, ma światła dzienne włączone tylko z przodu. A z tyłu prawie go nie widać. Niech żyje "ekologia". Na szczęście Megane nie poszło taką drogą.
Na pożegnanie uczestnicy porównania "machają" nam klapami na pożegnanie. Czy któryś z nich ma do nas żal ze swoją pozycję finalną? Nie ma ku temu powodów, ale nie możemy tego wykluczyć. Jednak na pewno nie obraziliśmy projektantów żadnej z marek krytyką ciasnoty na tylnych kanapach. Bo przecież wiedzieli, co projektują. Prawda? Zapraszamy do lektury całego porównania!