Macie tak, że już nie możecie więcej słyszeć słowa „SUV”? Gadaniny o jakże sportowych i czteronapędowych multitalentach? Oto nadchodzą pojazdy, które są w stanie rozgromić niejednego SUV-a – przynajmniej, jeśli spojrzy się przez pryzmat potrzeb rodzin, które przedkładają wygodę i pakowność nad szpan: one wybiorą kompaktowe kombi.

Jeżeli macie teraz przed oczami nudne i nieproporcjonalne karawany, to znaczy, że jeszcze nie widzieliście nowego Mégane’a Grandtoura. Styliści Renault elegancko wymodelowali jego sylwetkę. Nawet jeśli spojrzy się tylko na sam tył, to jest w nim więcej sportowego ducha niż w każdym „sportowym” SUV-ie. Przesadzamy?

Choć konkurenci w postaci Opla Astry Sports Tourer i Peugeota 308 SW też starają się atrakcyjnie wyglądać, to jednak przy „renówce” obaj wyraźnie bledną. Ale rzeczywiście, żaden z nich nie wygląda też jak jeżdżąca skrzynka na narzędzia – chociaż tyle. Jeśli możemy je wam polecić, to koniecznie z silnikami Diesla o umiarkowanej mocy. Niebawem poznacie ich zalety.

Astra ma niewiarygodne dla klasy kompaktów 4,70 m długości – jeszcze niedawno tyle mierzyło BMW serii 5 Touring! Nawet najkrótszy w tym porównaniu Peugeot ze swoimi 4,59 m właściwie dorasta do klasy średniej. Co ciekawe, jednocześnie ma największą przestrzeń bagażową. Przy 5-miejscowym ustawieniu siedzeń pojemność wynosi imponujące 610 l – ten wynik przebija w tej klasie tylko Skoda Octavia.

Po złożeniu oparć kanapy do Peugeota można załadować 27 skrzynek z wodą. Plus też za wysoko otwierającą się klapę bagażnika. W Astrze zmieszczą się o dwie skrzynki mniej, w Méganie – trzy. W Peugeocie naprawdę potrafią konstruować kombiaki, i to już od czasów starego dobrego 504. Szkoda, że dodatkowa długość karoserii nie dodała miejsca na nogi tylnych pasażerów.

We wszystkich autach oparcie kanapy składa się dźwigniami od strony bagażnika – Peugeot nazywa to rozwiązanie „Magic Flat”. W Astrze klapa może mieć elektryczny napęd, natomiast składana kanapa Flex Fold jest trójdzielna. A gdy w Renault wykorzystacie składane oparcie przedniego fotela pasażera, to wówczas skorzystacie z funkcji Easy Break. Brawa dla złotoustych za kreatywność w wymyślaniu tych haseł, ale oczywiście nikt nie musi ich zapamiętywać.

Może i bagażniki są wielkie, ale w drugim rzędzie siedzeń czuć jednak, że wszystkie te auta zbudowano na kompaktowych platformach, w których przełożenie miejsca zajmowanego na drodze na przestrzeń pasażerską nie było mocną stroną projektantów. I mówimy tu o pojazdach z rozstawami osi jeszcze nie tak dawno zarezerwowanymi dla klasy średniej.

W Peugeocie przeszkadza bardzo pionowo ustawione oparcie kanapy. W Astrze, która według miarki powinna oferować najwięcej przestrzeni, wygospodarowano bardzo ciasną wnękę na stopy podróżujących.

Wspomniany efektowny design osiągnięto kosztem widoczności. Masywne słupki zasłaniają dużą część widoku dokoła aut, a seryjne czujniki parkowania pomagają tylko częściowo. Czasem za słupkiem potrafi się ukryć dorosły rowerzysta! Na pocieszenie przykładowo Opel oferuje bogaty pakiet asystentów jazdy.

Kokpity tych aut są wyrazem różnych filozofii designerskich. Francuzi jak zwykle podchodzą do tematu z fantazją i konsekwentnie stosują duże dotykowe ekrany. Niemal każde życzenie kierowcy wymaga wywoływania funkcji ikonami. Opel obstaje przy klasycznym rozwiązaniu z wyodrębnionymi fizycznymi przyciskami na desce rozdzielczej. Co jest lepsze? Oceniamy temat pragmatycznie i przez pryzmat bezpieczeństwa prowadzenia auta – rozwiązania wymagające oderwania uwagi i wzroku od drogi dłużej niż na moment kosztują punkty.

Porównywane kombiaki są napędzane odchudzonymi pojemnościowo silnikami 1.6. Peugeot ma pod maską zmodernizowany jakiś czas temu motor, którego priorytetem jest oszczędzanie paliwa. Pewnie dlatego ma nieco niższą od rywali moc. Mimo to nie będzie jednak zawalidrogą, chociaż trzeba przyznać, że konkurenci żwawiej się rozpędzają. Atutem Peugeota w testowanej konfiguracji – oczywiście, w polskich warunkach – są seryjne 16-calowe koła.

Dodatkowe centymetry wysokości opon uspokajają nieco wrodzoną nerwowość układu jezdnego „308-ki”, a jednocześnie nie odbierają wiele z przyjemnej zwinności tego modelu. Tyle że nawet na takich wysokich „kapciach” trudno nazwać Peugeota miękkim samochodem.

Astrę też dość sztywno zestrojono. Bez obciążenia zawieszenie przekazuje uderzenia do opcjonalnych foteli AGR, które – nawiasem mówiąc – dawniej miały bardziej dopracowaną konstrukcję. Za to Opel ma większe rezerwy, gdy jedzie w pełni załadowany. Wówczas miększe Renault szybciej dociera do swoich granic i zawieszenie dobija. Jednak podczas codziennego użytkowania resorowanie Mégane’a rozpieszcza miękkością.

Taki rozkład talentów wymusza na nas wyciągnięcie czegoś w rodzaju średniej zachowania auta bez obciążenia i z nim podczas przyznawania punktów. Reakcja sprężyn na szybki skręt kierownicy przypomina nieco ściśnięcie poduszki. Odpowiednio wcześniej podczas gwałtownych manewrów musi też reagować układ ESP.

Renault zapewne bardzo chciałoby zabłysnąć najlepszymi hamulcami w teście. Rzeczywiście, znakomicie hamuje (35,5 m ze 100 km/h do zatrzymania), jednak rywale depczą mu w tej konkurencji mocno po piętach i przewaga okazuje się symboliczna. I co, dalej chcecie SUV-a? Tak? A który to SUV tak mało pali albo po wjeździe na autostradę nie zamienia się w „pijaka”?

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych

Opel Renault Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,3 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 10,0 s 10,2 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 15,7/25,7 s 17,7/28,1 s 17,2/28,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) 5,8 s 7,0 s 8,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) 10,2 s 11,1 s 14,2 s
Masa rzeczywista/ładowność 1408/542 kg 1477/475 kg 1365/505 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 61/39 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,0 m 11,3/11,4 m 11,0/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,0 m 35,3 m 35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 35,5 m 36,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,2 l/100 km 5,4 l/100 km 4,3 l/100 km
Zasięg 920 km 870 km 1200 km

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - katalogowe dane techniczne (nieoceniane - wyjątek to pojemności bagażników)

Astra Megane 308
Silnik: typ/cylindry/zawory turbodiesel/R4/16 turbodiesel/R4/16 turbodiesel/R4/8
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598 1560
Moc maksymalna (KM/obr./min) 136/3500 130/4000 120/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/2000 320/1750 300/1750
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) 10,1 10,6 12,1
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) 4,7/3,5/3,9 4,7/3,6/4,0 3,6/3,2/3,3
Prędkość maksymalna (km/h) 205 199 197
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 540-1630 521-1504 610-1660
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Primacy 3 Michelin Energy Saver +
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 17 205/50 R 17 205/55 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 48 47 52
Rozstaw osi (mm) 2662 2712 2730
Dł./szer./wys. (mm) 4702/1809/1510 4626/1814/1448 4585/1804/1461

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji

Astra Megane 308
Wersja 1.6 CDTI Sports Tourer Elite 1.6 dCi 130 Grandtour Bose 1.6 BlueHDi 120 Allure
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne S S S
Reflektory ksenonowe/LED N/5900 zł N/4000 zł N/S
Światła przeciwmgielne/czujnik deszczu S/S S/S S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterka S/S S/S S/S
System multimedialny/kierownica wielofunkcyjna S/S S/S S/S
Bluetooth/złącza AUX/USB/nawigacja S/S/S/3000 zł S/S/S/S S/S/S/3000 zł
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika S N N
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy 1500 zł/S 850 zł/S 700/2000 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. parkowanie S/N/2900 zł (pakiet) S/2200 zł (pakiet)/S S/3000 zł (p.)/3500 zł (p.)
Czujniki parkowania p i t/kamera cofania S/2900 zł (pakiet) S/N S/3500 zł (pakiet)
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S 2200 zł (pakiet) 3000 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola 2900 zł (pakiet) S 3500 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu S S N
System rozpoznawania znaków drogowych S S N
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele 5000/1900 zł 5300 zł/N 9700 zł za obie opcje
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe test. auta 2200 zł/S (17 cali) 2200 zł/S (17 cali) 2400 zł/S (16 cali)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - gwarancja i ceny, utrata wartości

Astra Megane 308
Cena podstawowa testowanej wersji 91 900 zł 99 100 zł 96 600 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 47,5 proc. 48,9 proc. 51,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 105 800 zł* 105 300 zł 108 100 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana, *cena zawiera pakiet ergonomicznych foteli kierowcy i pasażera za 2100 zł.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Opel Astra Renault Megane Peugeot 308
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1160 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1480 1480
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1055 1005 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 245 225 225
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 720 730 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1435 1435
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 1000 945 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 345 350 350

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Astra Megane 308
Przestronność z przodu 40 31 29 30
Przestronność z tyłu 30 20 19 18
Pojemność bagażnika 25 21 20 24
Ładowność 15 11 9 10
Widoczność 20 14 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 26 26
Ergonomia obsługi 20 16 15 14
Jakość wykończenia 20 17 17 17
Suma punktów 200 158 149 154
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Astra Megane 308
Przyspieszenie 25 17 15 15
Elastyczność 25 19 18 15
Poziom hałasu 15 10 11 10
Skrzynia biegów 15 13 13 12
Zachowanie na drodze 30 28 27 27
Komfort jazdy 30 25 24 23
Układ kierowniczy 15 14 13 13
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 30 32 30
Suma punktów 200 160 157 149
Koszty Maks. pkt. Astra Megane 308
Cena po doposażeniu 50 34 34 33
Utrata wartości 15 10 9 7
Zużycie paliwa 30 25 24 29
Wyposażenie – komfort 30 28 25 26
Wyp. – bezpieczeństwo 30 29 29 25
Ubezpieczenia 10 6 6 6
Gwarancja 15 8 8 8
Przeglądy 20 20 20 20
Suma punktów 200 160 155 154
Wynik końcowy 600 478 461 457
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308 test spalania Foto: Auto Świat
Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308 test spalania

Bardzo oszczędny silnik Peugeota zapewne wprawi w zachwyt tych, którzy już kupią 308 1.6 BlueHDi. Tyle że podana w katalogu wartość średniego spalania w wysokości 3,3 l/100 km rozbawi lub rozzłości każdego, nawet laika. Bo jest to wartość wzięta z sufitu. Niemniej trzeba przyznać, że Peugeot legitymuje się najmniejszą rozbieżnością między spalaniem katalogowym a testowym.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - podsumowanie, czyli... Prawie rodzinne kombi

Zapewne ktoś powie, że się czepiamy, ale napiszemy to jeszcze raz (i będziemy pisali do znudzenia): tak duże auta z tak pokaźnymi rozstawami osi powinny oferować należytą przestronność w obu rzędach siedzeń. A tak nie jest. To ogromny minus za funkcjonalność wszystkich porównywanych w tym materiale kombi, które bardzo chcą być rodzinne. Ale ani oszczędne diesle, ani modne nadwozia, ani tablety, ani zmyślne schowki nie pomogą, kiedy trzeba będzie przejechać z Zakopanego do Trójmiasta z kolanami wciśniętymi w fotel kierowcy. Tak czy inaczej – jako całość wygrywa Opel Astra.

Jak zwykle - zapraszamy do komentowania. Megane ma z kim walczyć i z pewnością zawalczy także o nowych klientów. Dalibyście się namówić na zakup nowego francuskiego kombi?