Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308

Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Najnowsza propozycja Renault świetnie wpasowuje się w modne trendy. Czas zobaczyć, czy zda także test praktyczności jako kombi oraz co na to powiedzą rywale

Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308
Zobacz galerię (20)
Auto Bild
Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308

Macie tak, że już nie możecie więcej słyszeć słowa „SUV”? Gadaniny o jakże sportowych i czteronapędowych multitalentach? Oto nadchodzą pojazdy, które są w stanie rozgromić niejednego SUV-a – przynajmniej, jeśli spojrzy się przez pryzmat potrzeb rodzin, które przedkładają wygodę i pakowność nad szpan: one wybiorą kompaktowe kombi.

Jeżeli macie teraz przed oczami nudne i nieproporcjonalne karawany, to znaczy, że jeszcze nie widzieliście nowego Mégane’a Grandtoura. Styliści Renault elegancko wymodelowali jego sylwetkę. Nawet jeśli spojrzy się tylko na sam tył, to jest w nim więcej sportowego ducha niż w każdym „sportowym” SUV-ie. Przesadzamy?

Choć konkurenci w postaci Opla Astry Sports Tourer i Peugeota 308 SW też starają się atrakcyjnie wyglądać, to jednak przy „renówce” obaj wyraźnie bledną. Ale rzeczywiście, żaden z nich nie wygląda też jak jeżdżąca skrzynka na narzędzia – chociaż tyle. Jeśli możemy je wam polecić, to koniecznie z silnikami Diesla o umiarkowanej mocy. Niebawem poznacie ich zalety.

Astra ma niewiarygodne dla klasy kompaktów 4,70 m długości – jeszcze niedawno tyle mierzyło BMW serii 5 Touring! Nawet najkrótszy w tym porównaniu Peugeot ze swoimi 4,59 m właściwie dorasta do klasy średniej. Co ciekawe, jednocześnie ma największą przestrzeń bagażową. Przy 5-miejscowym ustawieniu siedzeń pojemność wynosi imponujące 610 l – ten wynik przebija w tej klasie tylko Skoda Octavia.

Po złożeniu oparć kanapy do Peugeota można załadować 27 skrzynek z wodą. Plus też za wysoko otwierającą się klapę bagażnika. W Astrze zmieszczą się o dwie skrzynki mniej, w Méganie – trzy. W Peugeocie naprawdę potrafią konstruować kombiaki, i to już od czasów starego dobrego 504. Szkoda, że dodatkowa długość karoserii nie dodała miejsca na nogi tylnych pasażerów.

4,3 l/100 km? Peugeot potrafi! Za czasów świetności modeli 205 i 405 Peugeot był uznawany za producenta znakomitych diesli. Dziś 308 pokazało pazur w czasie redakcyjnego testu spalania.

We wszystkich autach oparcie kanapy składa się dźwigniami od strony bagażnika – Peugeot nazywa to rozwiązanie „Magic Flat”. W Astrze klapa może mieć elektryczny napęd, natomiast składana kanapa Flex Fold jest trójdzielna. A gdy w Renault wykorzystacie składane oparcie przedniego fotela pasażera, to wówczas skorzystacie z funkcji Easy Break. Brawa dla złotoustych za kreatywność w wymyślaniu tych haseł, ale oczywiście nikt nie musi ich zapamiętywać.

Może i bagażniki są wielkie, ale w drugim rzędzie siedzeń czuć jednak, że wszystkie te auta zbudowano na kompaktowych platformach, w których przełożenie miejsca zajmowanego na drodze na przestrzeń pasażerską nie było mocną stroną projektantów. I mówimy tu o pojazdach z rozstawami osi jeszcze nie tak dawno zarezerwowanymi dla klasy średniej.

W Peugeocie przeszkadza bardzo pionowo ustawione oparcie kanapy. W Astrze, która według miarki powinna oferować najwięcej przestrzeni, wygospodarowano bardzo ciasną wnękę na stopy podróżujących.

Wspomniany efektowny design osiągnięto kosztem widoczności. Masywne słupki zasłaniają dużą część widoku dokoła aut, a seryjne czujniki parkowania pomagają tylko częściowo. Czasem za słupkiem potrafi się ukryć dorosły rowerzysta! Na pocieszenie przykładowo Opel oferuje bogaty pakiet asystentów jazdy.

Kokpity tych aut są wyrazem różnych filozofii designerskich. Francuzi jak zwykle podchodzą do tematu z fantazją i konsekwentnie stosują duże dotykowe ekrany. Niemal każde życzenie kierowcy wymaga wywoływania funkcji ikonami. Opel obstaje przy klasycznym rozwiązaniu z wyodrębnionymi fizycznymi przyciskami na desce rozdzielczej. Co jest lepsze? Oceniamy temat pragmatycznie i przez pryzmat bezpieczeństwa prowadzenia auta – rozwiązania wymagające oderwania uwagi i wzroku od drogi dłużej niż na moment kosztują punkty.

Silniki są oszczędne, ale niemało kosztują

Porównywane kombiaki są napędzane odchudzonymi pojemnościowo silnikami 1.6. Peugeot ma pod maską zmodernizowany jakiś czas temu motor, którego priorytetem jest oszczędzanie paliwa. Pewnie dlatego ma nieco niższą od rywali moc. Mimo to nie będzie jednak zawalidrogą, chociaż trzeba przyznać, że konkurenci żwawiej się rozpędzają. Atutem Peugeota w testowanej konfiguracji – oczywiście, w polskich warunkach – są seryjne 16-calowe koła.

Dodatkowe centymetry wysokości opon uspokajają nieco wrodzoną nerwowość układu jezdnego „308-ki”, a jednocześnie nie odbierają wiele z przyjemnej zwinności tego modelu. Tyle że nawet na takich wysokich „kapciach” trudno nazwać Peugeota miękkim samochodem.

Astrę też dość sztywno zestrojono. Bez obciążenia zawieszenie przekazuje uderzenia do opcjonalnych foteli AGR, które – nawiasem mówiąc – dawniej miały bardziej dopracowaną konstrukcję. Za to Opel ma większe rezerwy, gdy jedzie w pełni załadowany. Wówczas miększe Renault szybciej dociera do swoich granic i zawieszenie dobija. Jednak podczas codziennego użytkowania resorowanie Mégane’a rozpieszcza miękkością.

Peugeot ma największy bagażnik w stawce

Taki rozkład talentów wymusza na nas wyciągnięcie czegoś w rodzaju średniej zachowania auta bez obciążenia i z nim podczas przyznawania punktów. Reakcja sprężyn na szybki skręt kierownicy przypomina nieco ściśnięcie poduszki. Odpowiednio wcześniej podczas gwałtownych manewrów musi też reagować układ ESP.

Renault zapewne bardzo chciałoby zabłysnąć najlepszymi hamulcami w teście. Rzeczywiście, znakomicie hamuje (35,5 m ze 100 km/h do zatrzymania), jednak rywale depczą mu w tej konkurencji mocno po piętach i przewaga okazuje się symboliczna. I co, dalej chcecie SUV-a? Tak? A który to SUV tak mało pali albo po wjeździe na autostradę nie zamienia się w „pijaka”?

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych

OpelRenaultPeugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s3,3 s3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s10,0 s10,2 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h15,7/25,7 s17,7/28,1 s17,2/28,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)5,8 s7,0 s8,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)10,2 s11,1 s14,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1408/542 kg1477/475 kg1365/505 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.61/39 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,0 m11,3/11,4 m11,0/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,0 m35,3 m35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,3 m35,5 m36,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe5,2 l/100 km5,4 l/100 km4,3 l/100 km
Zasięg920 km870 km1200 km

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - katalogowe dane techniczne (nieoceniane - wyjątek to pojemności bagażników)

AstraMegane308
Silnik: typ/cylindry/zaworyturbodiesel/R4/16turbodiesel/R4/16turbodiesel/R4/8
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)159815981560
Moc maksymalna (KM/obr./min)136/3500130/4000120/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/2000320/1750300/1750
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s)10,110,612,1
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km)4,7/3,5/3,94,7/3,6/4,03,6/3,2/3,3
Prędkość maksymalna (km/h)205199197
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)540-1630521-1504610-1660
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Michelin Primacy 3Michelin Energy Saver +
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17205/50 R 17205/55 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l)484752
Rozstaw osi (mm)266227122730
Dł./szer./wys. (mm)4702/1809/15104626/1814/14484585/1804/1461

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji

AstraMegane308
Wersja1.6 CDTI Sports Tourer Elite1.6 dCi 130 Grandtour Bose1.6 BlueHDi 120 Allure
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzneSSS
Reflektory ksenonowe/LEDN/5900 złN/4000 złN/S
Światła przeciwmgielne/czujnik deszczuS/SS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/SS/S
System multimedialny/kierownica wielofunkcyjnaS/SS/SS/S
Bluetooth/złącza AUX/USB/nawigacjaS/S/S/3000 złS/S/S/SS/S/S/3000 zł
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnikaSNN
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy1500 zł/S850 zł/S700/2000 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. parkowanieS/N/2900 zł (pakiet)S/2200 zł (pakiet)/SS/3000 zł (p.)/3500 zł (p.)
Czujniki parkowania p i t/kamera cofaniaS/2900 zł (pakiet)S/NS/3500 zł (pakiet)
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąS2200 zł (pakiet)3000 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola2900 zł (pakiet)S3500 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchuSSN
System rozpoznawania znaków drogowychSSN
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele5000/1900 zł5300 zł/N9700 zł za obie opcje
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe test. auta2200 zł/S (17 cali)2200 zł/S (17 cali)2400 zł/S (16 cali)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - gwarancja i ceny, utrata wartości

AstraMegane308
Cena podstawowa testowanej wersji91 900 zł99 100 zł96 600 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)47,5 proc.48,9 proc.51,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu105 800 zł*105 300 zł108 100 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana, *cena zawiera pakiet ergonomicznych foteli kierowcy i pasażera za 2100 zł.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Opel AstraRenault MeganePeugeot 308
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116511601160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)145014801480
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)105510051020
Zakres regulacji fotela(mm)245225225
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)720730710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)144014351435
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1000945945
Wysokość siedziska z tyłu(mm)345350350

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.AstraMegane308
Przestronność z przodu40312930
Przestronność z tyłu30201918
Pojemność bagażnika25212024
Ładowność1511910
Widoczność20141415
Fotele, pozycja kierowcy30282626
Ergonomia obsługi20161514
Jakość wykończenia20171717
Suma punktów200158149154
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AstraMegane308
Przyspieszenie25171515
Elastyczność25191815
Poziom hałasu15101110
Skrzynia biegów15131312
Zachowanie na drodze30282727
Komfort jazdy30252423
Układ kierowniczy15141313
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40303230
Suma punktów200160157149
KosztyMaks. pkt.AstraMegane308
Cena po doposażeniu50343433
Utrata wartości151097
Zużycie paliwa30252429
Wyposażenie – komfort30282526
Wyp. – bezpieczeństwo30292925
Ubezpieczenia10666
Gwarancja15888
Przeglądy20202020
Suma punktów200160155154
Wynik końcowy600478461457
Miejsce w teście1.2.3.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308 test spalania
Nowe Renault Megane Grandtour kontra Opel Astra i Peugeot 308 test spalaniaŻródło: Auto Świat

Bardzo oszczędny silnik Peugeota zapewne wprawi w zachwyt tych, którzy już kupią 308 1.6 BlueHDi. Tyle że podana w katalogu wartość średniego spalania w wysokości 3,3 l/100 km rozbawi lub rozzłości każdego, nawet laika. Bo jest to wartość wzięta z sufitu. Niemniej trzeba przyznać, że Peugeot legitymuje się najmniejszą rozbieżnością między spalaniem katalogowym a testowym.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI kontra Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI oraz Renault Megane Grandtour 1.6 dCi - podsumowanie, czyli... Prawie rodzinne kombi

Zapewne ktoś powie, że się czepiamy, ale napiszemy to jeszcze raz (i będziemy pisali do znudzenia): tak duże auta z tak pokaźnymi rozstawami osi powinny oferować należytą przestronność w obu rzędach siedzeń. A tak nie jest. To ogromny minus za funkcjonalność wszystkich porównywanych w tym materiale kombi, które bardzo chcą być rodzinne. Ale ani oszczędne diesle, ani modne nadwozia, ani tablety, ani zmyślne schowki nie pomogą, kiedy trzeba będzie przejechać z Zakopanego do Trójmiasta z kolanami wciśniętymi w fotel kierowcy. Tak czy inaczej – jako całość wygrywa Opel Astra.

Jak zwykle - zapraszamy do komentowania. Megane ma z kim walczyć i z pewnością zawalczy także o nowych klientów. Dalibyście się namówić na zakup nowego francuskiego kombi?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków