Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Dacia Duster po liftingu – hybrydy nie ma i nie będzie

Dacia Duster po liftingu – hybrydy nie ma i nie będzie

Prosta, ale wystarczająca aktualizacja. W Dacii Duster liczy się zasięg na gazie, a nie w trybie elektrycznym. Hybrydy nie ma i nie będzie, jest zaś większy zbiornik LPG. Dacia dorzuciła też do wyposażenia Dustera przekładnię EDC, LED-y i nowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Tak naprawdę nic więcej do szczęścia nie potrzeba.

Prezentacja odświeżonej Dacii Duster odbyła się we Francji
Zobacz galerię (24)
Auto Świat / Krzysztof Grabek
Prezentacja odświeżonej Dacii Duster odbyła się we Francji
  • Dacia Duster II przeszła lifting po czterech latach udanej kariery rynkowej
  • Jej atutami wciąż są dobre zdolności terenowe, oszczędne silniki i niska cena
  • Polski cennik otwiera kwota 49 900 zł. Najdroższy Duster kosztuje zaś 86 000 zł

Dacia Duster utrzymuje się od kilku lat w czołówce sprzedaży SUV-ów nie tylko w Polsce, ale też w całej Europie. Od 2010 r. do końca lipca 2021 r. rumuńska marka sprzedała ponad 1,92 mln sztuk tego modelu. I nie zamierza zwalniać tempa, bo do salonów właśnie wjechała druga generacja Dustera po modernizacji. Po pierwszych jazdach wiemy już, że odświeżona według tej samej filozofii, czyli bez zbędnych wodotrysków.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dacia Duster - SUV w cenie auta miejskiego

Co się zmieniło? Niezbędne minimum, bo pierwsze skrzypce wciąż ma grać niska cena. Cennik Dustera po liftingu rozpina się od 49 900 zł do 86 000 zł, a to przedział kwot dzisiejszych hatchbacków segmentu B. Niezależnie od wersji uterenowiona Dacia Duster oświetla teraz drogę LED-owymi reflektorami. Oczywiście, dopóki nie włączysz długich świateł albo halogenów, wszak te wciąż korzystają z tradycyjnych żarówek. Za to po raz pierwszy w tej marce pojawiły się LED-owe kierunkowskazy.

Inne zauważalne zmiany zewnętrzne to przeprojektowane tylne światła (nie przypominają już tych z Jeepa Renegade), diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej, nowa osłona chłodnicy z motywem w kształcie litery "Y" (widocznym też w światłach dziennych i tylnych lampach), wyraźniejszy spojler nad tylną szybą i przeprojektowane felgi oraz odważny jak na Dacię lakier – Orange Arizona.

Nie myślcie sobie, że te zmiany miały po prostu ulepszyć wygląd Dustera. Część z nich została wprowadzona w celu “poprawienia współczynnika aerodynamicznego”. Nie chodzi tu, oczywiście, o urywanie ułamków sekund z czasu okrążenia na torze, ale o obniżenie emisji CO2 (w wersji 4x4 dokładnie o 5,8 g/km). Wpływ na niższą emisję mają także nowe łożyska kół, ogumienie o mniejszym oporze toczenia i wspomniane już oświetlenie LED.

Dacia Duster - nowy ekran i cztery gniazda USB

Główną nowością we wnętrzu jest 8-calowy ekran systemu multimedialnego przeszczepionego z nowego Sandero. W najwyższej wersji Media Nav oferuje nawigację i bezprzewodową łączność Apple CarPlay i Android Auto. Szkoda, że nikt nie znalazł chwili na poprawienie błędu w polskim tłumaczeniu – nawigacja wciąż jest podpisana jako “Ustawienia”. Z Sandero zapożyczono też tapicerkę i wygodniej ukształtowane zagłówki.

Nie zmieniła się za to pozycja na “stołku”. To zła informacja, bo mały zakres regulacji kolumny kierowniczej sprawia, że wyższym kierowcom może być po prostu niewygodnie. Na pocieszenie Dacia zamontowała pełnowymiarowy podłokietnik z głębokim schowkiem. Ucieszą się z niego także pasażerowie tylnej części kabiny, bo w droższych wersjach w jego obudowie pojawiły się dwa porty USB (dwa wejścia są teraz także z przodu). Przydadzą się, bo ładowarki bezprzewodowej nie ma nawet na liście opcji.

Dacia Duster - przekładnia EDC i większa butla LPG

Dobra informacja dla wygodnickich: do gamy wróciła 6-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna. Niestety, jest dostępna tylko z najmocniejszym silnikiem benzynowym (1.3 TCe 150 KM), tylko w połączeniu z napędem na przednie koła i tylko w najbogatszej wersji wyposażenia (Prestige). Może i zdejmuje z kierowcy obowiązek wachlowania wajchą, ale trzeba przyzwyczaić się do sporego opóźnienia w reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Przy okazji to też najdroższy wariant w katalogu – tak skonfigurowany SUV kosztuje 86 tys. zł.

Na polskim rynku dużo większym zainteresowaniem będzie cieszyć się wyceniona na co najmniej 58 400 zł (wersja Essential) odmiana TCe 100 LPG, czyli Duster z napędem na przód, 6-biegową skrzynią manualną i fabryczną instalacją gazową. Do tej pory taki wariant stanowił u nas aż 46 proc. sprzedaży. Silnik benzynowy wybierało 39 proc. klientów, a na diesla decydowało się tylko 15 proc. kupujących.

Te proporcje mogą jeszcze bardziej zmienić się na korzyść silnika dwupaliwowego, bo Dacia popracowała nad lepszą integracją instalacji LPG z samochodem. Przede wszystkim poliftingowy Duster ma większą butlę gazową – jej użyteczna pojemność to teraz niecałe 50 l. Dzięki temu łączny zasięg auta na obu rodzajach paliwa przekracza 1235 km (!). Lepiej korzystać jednak z LPG, bo po wybraniu tego trybu samochód jest zauważalnie żwawszy (przyspieszenie 0-100 km/h krótsze o 1,3 s). Co ważne, na ekranie komputera pokładowego można wyświetlać teraz dane dotyczące jazdy na gazie – spalanie, zasięg i ilość pozostałego paliwa.

Dacia Duster - teren jej niestraszny!

Wrażenia zza kierownicy praktycznie się nie zmieniły. Dacia wspomina, co prawda, o nowych nastawach układu kierowniczego poprawiających prowadzenie przy średnich i dużych prędkościach (powyżej 70 km/h), ale nieco większy opór stawiany przez kierownicę to za mało, żeby mówić o precyzji i naturalności. Duster prowadzi się poprawnie, ale nieco sztucznie.

Na specjalnie przygotowanym torze off-roadowym przekonaliśmy się, że Duster z napędem 4x4 (dostępny tylko z dieslem 1.5 dCi 115 KM i “benzyną” 1.3 TCe 150 KM) wciąż świetnie radzi sobie poza asfaltem – nawet gdy któreś z kół traci przyczepność, a auto jest przechylone bokiem do podłoża o 30 st. (!). Podczas terenowej jazdy warto uruchomić widok z kamer 360 st. albo system 4x4 Monitor wyświetlający na głównym ekranie kąty przechyłów, różnicę wysokości i kierunki geograficzne.

Z zaradności SUV-ów można szydzić, ale 214 mm prześwitu, skrócona “jedynka” w 6-biegowej manualnej skrzyni i dobrze skalibrowany napęd na wszystkie koła pozwalają wjechać dziarskiej Dacii tam, gdzie wymiękają dużo bardziej bojowo stylizowane crossovery. I taka jest chyba właśnie natura Dustera – to tani SUV dla tych, którzy lubią czasami zjechać z asfaltu i potrafią przymknąć oko na gorsze jakościowo plastiki, jednostrefową klimatyzację czy kiepskie wygłuszenie.

Dacia Duster – ceny w Polsce

SILNIKNAPĘDAccessEssentialComfortPrestige
1.0 TCe 904x249 900 zł56 900 zł64 100 zł68 400 zł
1.0 TCe 100 LPG4x2-58 400 zł65 600 zł69 900 zł
1.3 TCe 1304x2--71 200 zł75 500 zł
1.3 TCe 150 EDC4x2---86 000 zł
1.5 Blue dCi 1154x2---78 500 zł
1.3 TCe 1504x4---85 000 zł
1.5 Blue dCi 1154x4---85 500 zł
Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków