Poszukiwania idealnej "911-tki" dobiegły końca, bo oto znaleźliśmy Porsche 911 GTS. Wyraźnie ostrzejsze niż Carrera i dużo lżejsze niż Turbo, nie pozostawia prawie nic do życzenia, a za kierownicą wyciska łzy radości.
Bezpośrednie uderzenie! Od teraz nowe 911 GTS łączy pod ostrą blachą wszystko, za co kochamy Porsche. Trzylitrowy bokser ma mocne 480 KM, aby szybko odróżnić się od Carrery S, która dysponuje 450 końmi mechanicznymi. Z kolei maksymalny moment obrotowy wzrósł w porównaniu z poprzednią generacją modelu o 20 Nm do 570 Nm. Obniżone o dziesięć milimetrów sportowe zawieszenie z systemem PASM (Porsche Active Suspension Management) pochodzi bezpośrednio z wersji 911 Turbo. Aktywny zawias i sportowy układ wydechowy są standardem, a główne sprężyny tylnej osi dzięki sprężynom pomocniczym są zawsze wstępnie napięte, aby umożliwić spontaniczną reakcję tylnej osi w każdej sytuacji drogowej. My też jesteśmy spięci, więc do dzieła.
Porsche 911 Carrera 4 GTS – urok mocy
Porsche częstuje nas wersją „full wypas”. Konkretnie oznacza Carrerę 4 GTS coupé z napędem na wszystkie koła i lekkim pakietem Lightweight Design (w sprzedaży będzie dostępny od listopada), do tego z hamulcami ceramicznymi (dopłata 45 790 zł) i dachem z włókna węglowego (kosztuje 18 303 zł) oraz ośmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią PDK (jest seryjna). Warto dodać, że GTS jest dostępny w niemal każdej możliwej konfiguracji: coupé, kabriolet, Targa, z ręczną skrzynią lub napędem na tylne koła (nie w odmianie Targa) – do wyboru do koloru, a „podstawę” – Carrerę GTS coupé – wyceniono na minimum 700 000 zł.
Na torze wyścigowym nasz GTS nie uznaje kompromisów. Prawie idealne Fotele kubełkowe z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym jak zawsze pasują idealnie. Może kierowca byłby szczęśliwszy, gdyby kąt oparcia był o kilka stopni bardziej stromy, ale to naprawdę osobista preferencja. I zapomina się o tym, gdy tylko silnik się rozkręci. Dźwięk sportowego układu wydechowego jest tak przenikliwy, że po obowiązkowym przestawieniu pokrętła na „Sport Plus” musimy najpierw zamknąć klapy wydechu, bo inaczej nie zrozumiemy jadącego przed nami instruktora i to pomimo ustawienia głośności w krótkofalówce na maksa. Soczysty brzmienie robi robotę i po części jest także efektem diety odchudzającej, w ramach której z izolacji samochodu wyleciały jeden lub dwa centymetry kwadratowe materiału bitumicznego. Na dodatek pakiet Lightweight Design usuwa też tylną kanapę. Oba te zabiegi przyczyniają się do tego, że dźwięk Boxera docierający do wnętrza jest jeszcze bardziej niefiltrowany. To po prostu cudowne, jak małe kamienie w nadkolach wybijają dziki rytm, a krzyk silnika powyżej 7000 obr/min dławi w zarodku wszelkie próby rozmowy.
GTS chce być prawdziwym samochodem dla kierowcy, a nie komfortowym cruiserem. Pakiet lekki pozwala zaoszczędzić w sumie około 25 kilogramów – nie tylko pozbywa się tylnych siedzeń, ale kierowca i pasażer cieszą się również wspomnianymi wcześniej fotelami kubełkowymi, a akumulator i szyby wykonane są z lekkich materiałów. Przednia część podwozia została też zoptymalizowana pod względem aerodynamicznym. Do tego dochodzi standardowa w tym zestawie tylna oś skrętna, która co prawda jest o 7 kg cięższa od zwykłej, ale sprawia, że na torze GTS wydaje się lżejszy i prowadzi się zdecydowanie lepiej.
Porsche 911 Carrera 4 GTS – totalny zachwyt
Po czterech szybkich przejazdach na torze wyścigowym jesteśmy pod wrażeniem. GTS to optymalne połączenie wytrzymałego podwozia i czystej mocy. Nigdy nie ma się tu wrażenia że ta 911-ka nie ma już siły, by napędzać się dalej, a w każdej sytuacji dociśnięcie pedału gazu wyzwala dodatkowe pokłady energii. Można instynktownie bawić się zmianami obciążenia, regulować tył za pomocą hamulców w szybkich zakrętach, bez poczucia niepewności. Bez wątpienia te niespełna 90 tys. zł, które trzeba dołożyć do GTS-a w porównaniu ze "zwykłą" Carrerą S są dobrze zainwestowanymi pieniędzmi.
Stylowe elementy wykończeniowe i nowe obręcze kół sprawiają, że GTS kusi wizualnie, ale nie można mu się oprzeć także podczas jazdy. Z łatwością przebija Carrerę S, która przecież nie jest nudna pod względem technicznym, dynamicznym ani emocjonalnym.
Porsche 911 Carrera 4 GTS – dane techniczne
Silnik
B6-Biturbo
Pojemność
2981 cm3
Moc
353 kW (480 KM) przy 6500/min
Maksymalny moment obrotowy
570 Nm przy 2300/min
Napęd/skrzynia biegów
4x4/8-bieg. PDK
Dł./szer./wys.
4533/1852/1303 mm
Masa własna
1595 kg
0–100 km/h
3,3 s
V maks
309 km/h
Średnie spalanie
10,8 l/100 km (WLTP)
Cena
od 739 000 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.