Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Renault Talisman dCi 160 EDC6 - prowadzi się tak, jak chcesz

Renault Talisman dCi 160 EDC6 - prowadzi się tak, jak chcesz

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Przykład Avantime’a i Vel Satisa pokazuje, że Renault zawsze miało ambicję produkowania aut dla indywidualistów. Talisman kontynuuje te aspiracje w klasie średniej premium. W teście – wersja ze 160-konnym dieslem

Renault Talisman dCi 160 EDC6 - prowadzi się tak, jak chcesz
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Renault Talisman dCi 160 EDC6 - prowadzi się tak, jak chcesz

Kiedyś konfigurowało się auto ze sprzedawcą w salonie, dziś możesz robić to samemu bez wychodzenia z samochodu. Teraz możesz zmienić niemal wszystko – od wyglądu, przez dynamikę, i komfort, aż po prowadzenie. Za pomocą kilku kliknięć o 180 stopni zmodyfikujesz charakter auta. Takie możliwości daje właśnie najnowszy model Renault – Talisman, pojazd klasy średniej z ambicjami sięgającymi segmentu premium.

Renault Talisman - luksus w każdym calu

Podchodzę do auta z kluczykiem (a w zasadzie z kartą) schowanym w kieszeni. Automatycznie właczają się światła do jazdy dziennej, we wnętrzu uruchamia się oświetlenie, lusterka zewnętrzne rozkładają się, a centralny zamek – automatycznie otwiera. Talisman wita mnie. Siadam za jego kierownicą, naciskam przycisk uruchamiający silnik – fotel przesuwa się do przodu o 5 cm, do miejsca, które wcześniej ustawiłem.

Jednak to nie koniec przedstawienia. Włącza się silnik, a wraz z nim aż trzy wyświetlacze (przezierny, zegary i 7-calowy tablet). We wnętrzu czuć przyjemny zapach skórzanej tapicerki, znajdującej się nie tylko na fotelach, lecz także na boczkach drzwi. Moje ciało zapada się w dużym fotelu, wyposażonym w funkcję masażu, podgrzewania i wentylacji. Ooo, jak przyjemnie!

Renault Talisman - pięć trybów jazdy

Dźwignia dwusprzęgłowej skrzyni EDC ląduje w pozycji „D”. Kątem oka zerkam, czy są łopatki zmiany biegów na kierownicy. Nie ma, ale to nic, w końcu Talisman to luksusowa limuzyna, a nie auto do wyścigów ulicznych. Jednak czy na pewno? Przyciskiem na tunelu wywołuję ekran Multi-Sense z aż pięcioma trybami jazdy, a to oznacza, że Talisman może mieć aż pięć charakterów – od komfortowego, przez sportowy, do oszczędnego. I nie chodzi tu tylko o zmianę: reakcji silnika na gaz, szybkości działania „automatu” czy siły wspomagania układu kierowniczego.

W nowym modelu Renault pojawiło się aktywne zawieszenie (zmienna twardość amortyzatorów), które wraz ze znanym z Laguny systemem 4Control potrafi znacząco odmienić sposób prowadzenia auta. Mimo że ustawień jest aż pięć, wybieram tryb Comfort, gdyż moim zdaniem najbardziej pasuje do luksusowego charakteru samochodu i dynamiki jego silnika.

Renault Talisman - mały, ale mocny diesel

Skoro już mowa o tym, co znajduje się pod maską Talismana, to mamy złe wieści dla fanów dużych silników. Ekolodzy sprawili, że czasy 3-litrowych „V-szóstek” bezpowrotnie minęły, a przecież taki napęd wydaje się idealny do luksusowej limuzyny. W palecie silników Talismana są wyłącznie 4-cylindrówki, których pojemność nie przekracza 1,6 l. W ich przypadku rasowe brzmienie może pochodzić co najwyżej z głośników.

I tak zresztą było w testowanym 1,6-litrowym turbodieslu. Wyposażony w dwie turbiny motor bardzo sprawnie napędzał Talismana, w czym pomagała mu działająca bez zarzutu dwusprzęgłowa skrzynia EDC. Największymi zaletami silnika były elastyczność i niskie zużycie paliwa. Średnio w teście zadowalał się spalaniem 7,1 l/100 km.

Renault Talisman - prowadzenie po francusku

Jeśli ktoś oczekuje, że Renault Talisman to typ limuzyny, w której główny nacisk położono na komfort podróżowania, to może się nieco zawieść. Owszem, fotele są wygodne, a regulowane zawieszenie w ustawieniu Comfort dobrze pochłania nierówności drogi, jednak resorowanie określilibyśmy jako sprężyste. A to oznacza dobrą wiadomość dla kierowców, którzy cenią sobie w autach tej klasy sposób prowadzenia.

W Talismanie jest on oczywiście uzależniony od wybranego programu jazdy, ale osoby, które będą chciały dynamiczniej prowadzić na zakrętach, nie muszą obawiać się, że duże nadwozie i miękkie zawieszenie mogą przyczyniać się do kłopotów na zbyt szybko przejechanym łuku.

A nawet gdyby zdarzyło się im, że przesadzą z prędkością lub zwyczajnie się zagapią, to z pomocą przyjdzie zastęp elektronicznych asystentów. O bezpieczeństwo dbają bowiem: aktywny tempomat, wspomaganie nagłego hamowania, doświetlanie zakrętów, kontrola pasa ruchu, czujnik bezpiecznej odległości między pojazdami, układ rozpoznawania znaków drogowych i kontrola martwego pola.

A czy Renault Talisman sprawdzi się jako limuzyna do wożenia VIP-ów na tylnym siedzeniu? Przy rozstawie osi wynoszącym 2808 mm miejsca z tyłu jest pod dostatkiem, ale na pewno nie tak dużo, jak w konkurencyjnych Superbie czy Passacie. A co z bagażami? Bagażnik 608 l w sedanie brzmi dumnie. Niestety, kufer jest niski i głęboki, co utrudnia załadunek.

Renault Talisman - to nam się podoba

Elastyczny i oszczędny silnik, wysoka jakość wykończenia, liczne systemy wspomagające kierowcę, regulowana twardość amortyzatorów, szerokie możliwości personalizacji.

Renault Talisman - to nam się nie podoba

Wyłącznie downsizingowe silniki, brak wersji powyżej 200 KM, z tyłu przydałoby się o kilka centymetrów więcej, brak pokrętła głośności i przycisku A/C.

Renault Talisman - nasza opinia

Przykład Talismana potwierdza, że dziś wyznacznikami nowoczesności samochodu są rozbudowane multimedia oraz liczba systemów wspomagających kierowcę. Elektronika niestety lubi się psuć i z czasem może być źródłem kłopotów. Odnoszę także wrażenie, że na drugi plan schodzą właściwości jezdne czy też osiągi, choć te w Talismanie są na zadowalającym poziomie.

Renault Talisman dCi 160 EDC6 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon rail
Pojemność skokowa (cm3)1598
Moc maksymalna (KM/obr./min)160/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)380/1750
Skrzynia biegówaut. 6
Napędna przednią oś
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta245/40 R 19
Masa własna/ładowność (kg)1518/600
Pojemność bagażnika (l)608*-1022 *w tym 93 l w schowku pod podłogą
Pojemność zbiornika paliwa (l)47
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s
Prędkość maksymalna215 km/h
Spalanie w mieście5,0 l/100 km
Spalanie poza miastem4,0 l/100 km
Spalanie średnie4,4 l/100 km
Emisja CO2115 g/km
Teoretyczny zasięg1070 km

Renault Talisman dCi 160 EDC6 - gwarancja i ceny*

Cena wersji podstawowej Life92 900 zł (1.5 dCi 110)
Gwarancja mechaniczna2 lata/bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/2 lata
Cena wersji limit. Premier Edition99 900 zł (1.6 TCe 150)

*pełny cennik będzie ogłoszony 18 stycznia 2016 roku

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków