- Choć Octavia Sportline nie jest rasowym sportowcem, dysponuje układem launch control – w teście sprawdziliśmy przyspieszenie
- Dwulitrowy silnik jest zauważalnie bardziej spragniony niż 1.5 TSI, ale przy spokojnej jeździe pod miastem potrafi zadowolić się 6 l/100 km
- Test wykazał bardzo wysoką skuteczność układu hamulcowego Skody Octavii
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – sterowanie potrafi absorbować uwagę
- Przeczytaj też:
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – w 7 s od 0 do 100 km/h
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – układ DCC zapewnia pożądany komfort amortyzacji nawet przy niskoprofilowych oponach
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasza opinia
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wymiary
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyniki testu
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne (producenta)
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie
- Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – ceny i gwarancja
Jeśli polityka firmy nie pozwala na wybór usportowionego modelu jako służbowego (jak np. Octavia RS), ale pracownik zasłużył na wyróżnienie, to nagrodą może być właśnie wersja Sportline ze 190-konnym silnikiem 2.0 TSI. Wśród dziesiątek innych Škód na korpoparkingu nie pozwoli zapomnieć, kto robi najlepsze wyniki. A nagrodzonemu ambitnemu da nieco więcej frajdy niż 1.0 czy 1.5 TSI.
Sportline’a wyróżniają bardziej dynamicznie stylizowane zderzaki i czarne detale galanterii nadwozia, co szczególnie w połączeniu z czerwonym lakierem "dodaje mocy". Jeśli dany pracownik nie ma historii szkód felg w firmowych autach, to można mu też zamówić dwukolorowe "19-ki", które lepiej pasują do wizerunku tej wersji niż seryjne "18-ki". W trakcie testu jeszcze większe wrażenie zrobiły na nas możliwości opon i hamulców: ze 100 km/h do zatrzymania Octavia potrzebowała ok. 34 m.
W kabinie podróże służbowe umilają sportowe fotele z oddychającą tkaniną i profilowana kierownica z podciętym wieńcem – dobre punkty styczności z autem, choć z takim wyglądem siedzenia mogłyby jeszcze bardziej otulać ciało.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – sterowanie potrafi absorbować uwagę
Przeczytaj też:
- Test Skody Octavii Combi ze 150-konnym 1.5 TSI
- Test Skody Octavii Combi z 2-litrowym dieslem
- Podróż Skodą Octavią iV do Chorwacji
Kokpit doznał w tej generacji Octavii skoku jakościowego (materiałowe obszycie deski) i technicznego (czytelne wirtualne zegary oraz head-up), zachował wysoki poziom praktyczności (gadżety, schowki), ale pod względem obsługi mogłoby być lepiej. Przy dużym ekranie z konfigurowalnym menu, logicznym interfejsem i bezprzewodowym CarPlayem brakuje guzików skrótów. Sterowanie absorbuje uwagę. Także brak przycisku ze słuchawką na kierownicy oznacza, że np. oddzwanianie wymaga więcej niż dwóch kliknięć. Dwa kliknięcia wykonuje się za to po każdym starcie, by odłączyć automatycznie aktywującego się inwazyjnego asystenta pasa ruchu. A sterowanie głosowe nie wszystkie polecenia rozumie na tyle dobrze, bym odczuwał chęć używania go przy każdej okazji.
Na szczęście wykorzystanie przestrzeni w nadwoziu jest – typowo dla tej marki – bezkonkurencyjne. Za każdym razem zdumiewa mnie, jak ogromna przestrzeń (600 l) kryje się pod klapą. Warto dopłacić do elektrycznego jej unoszenia.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – w 7 s od 0 do 100 km/h
Awans z 1.5 TSI na 2.0 TSI kosztuje 23 850 zł – poza 40 KM dostaje się też 7-stopniową skrzynię DSG i napęd 4x4, który pomaga wykorzystać 190 KM i 320 Nm większego silnika. Jednostka ma bardzo wysoką kulturę pracy, płaskowyż maksymalnego momentu rozciąga się od 1500 od 4100 obr./min i przy wsparciu układu Launch Control rozpędza ważącą 1531 kg Octavię w 7 s od 0 do 100 km/h.
Podczas zwykłego startu spod świateł DSG reaguje jednak z lekkim opóźnieniem. Dodajcie do tego działanie start-stopu i już nie ruszycie pierwsi spod świateł. Za to nie ma szarpania i w każdym momencie skrzynię da się ożywić trybem S. Podczas szybkiego ruszania na śliskim zdarza się, że przednie koła zabuksują, zanim sprzęgło wielopłytkowe zaprzęgnie do pracy tylną oś.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – układ DCC zapewnia pożądany komfort amortyzacji nawet przy niskoprofilowych oponach
W prowadzeniu Octavia Sportline zachowuje swoją nienarzucającą się zwinność, ale nawet w ustawieniu Sport układ kierowniczy dość lekko pracuje. Opcjonalne amortyzatory mają dwa tryby sztywności, przydatne wobec takich możliwości napędu. Komfort tłumienia jest satysfakcjonujący mimo niskoprofilowych opon.
Średnio 7,3 l/100 km na naszej pętli to też zadowalający wynik. W mieście trzeba liczyć się z 8-11 l/100 km, na autostradzie – 7-8 l, a pod miastem da się zejść do 6 l/100 km. To zauważalnie więcej niż w 1.5 TSI, ale też mniej niż pali np. 2-litrowy RS.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasza opinia
Przy wszelkich swoich zaletach Octavia Sportline 2.0 TSI ma zasadniczy problem: w jej cenie można mieć już mocniejszą o 55 KM i bardziej sportową wersję RS. Za 190-konnym Sportline’em przemawia jednak napęd na 4 koła. Uwaga na boku: możliwością wyboru 2-litrowego silnika w tej klasie mocy Škoda zawstydza chociażby Mercedesa, który do klasy C proponuje turbodoładowane 1.5. Dziwne czasy... A Škoda naprawdę fajna i praktyczna.
OCENA: 5
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyniki testu
0-50 km/h | 2,4 s |
0-100 km/h | 7,0 s |
0-130 km/h | 11,4 s |
60-100 km/h | 3,9 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,9 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1531/580 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 10,9/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 34,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 33,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 7,3 l/100 km |
Zasięg | 770 km |
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM/4200 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1500-4100 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgł. 7b |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 6,8 s |
Prędkość maks. | 239 km/h |
Średnie spalanie fabryczne | 7,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 162 g/km |
Pojemność bagażnika | 600-1555 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 56,5 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1700/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 |
Rozmiar opon | 225/40 R 19 |
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie
Wersja | Sportline |
7 airbagów | S |
Airbagi tylne boczne/airbag centralny | 1300/700 zł |
Reflektory LED matrycowe | S |
Head-up | 2750 zł |
Klimatyzacja 3-stref. i podgrz. fotele (przód i tył) | 2500 zł |
Sportowe fotele | S |
Kluczyk zbliżeniowy | 1100 zł |
Nawigacja Columbus | 4200 zł |
CarPlay i Android Auto | S |
Czujniki parkowania i kamera cofania | S |
DCC | 3650 zł |
Lakier Velvet/19-cal. alufelgi | 4550/3500 zł |
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 149 250 zł |
Cena testowanego auta | 179 400 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Galeria zdjęć
Seryjne matrycowe reflektory działają bardzo dobrze.
Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC solidnie tłumi nierówności.
Przestronna Octavia idealnie nadaje się do dalekich podróży, a ze 190-konnym silnikiem i napędem na 4 koła gwarantuje też dobre osiągi – maksymalnie może rozpędzić się do 239 km/h.
Wersję Sportline wyróżniają czarne detale, sportowe zderzaki i mały spoiler na klapie.
Niepozorne hamulce i opony Goodyeara zapewniają krótkie drogi hamowania.
Sportowa kierownica to jedyny wyróżnik kokpitu Sportline’a. Szkoda, że ekran nie ma więcej skrótów do głównych funkcji.
Tkanina na desce rozdzielczej robi szlachetne wrażenie.
Miłe detale: kieszenie wyłożone filcem czy gniazdo USB-C przy lusterku (np. do zasilania wideorejestratora przymocowanego do szyby).
Wirtualne zegary czytelnie prezentują parametry jazdy, mapę czy multimedia w różnych schematach. We wskazaniach komputera pokładowego brakuje jednak widoku "Zestawienie danych".
Sportowe fotele z oddychającą tkaniną są dobre i obszerne, ale mogłyby jeszcze odrobinę mocniej otulać ciało.
Nigdy nie wiadomo, kiedy nas zaskoczy deszcz, ale parasolka czeka zawsze w skrytce w drzwiach.
Jedna z licznych praktycznych zalet Octavii: bardzo przestronny tył kabiny z grzanymi siedziskami.
Przepastny, ustawny, 600-litrowy bagażnik pełen funkcjonalnych udogodnień. Pod podłogą – koło zapasowe za 600 zł.
Solidne haki w bagażniku pozwalają trzymać drobne pakunki i torby na miejscu.
Regulacja podświetlenia deski rozdzielczej w menu to nie jest optymalne rozwiązanie – powinno być do tego klasyczne pokrętło.
4 tryby jazdy do wyboru
W trybie individual można osobno stroić podzespoły, różnice w ustawieniach są wyraźnie odczuwalne.