Skoda Octavia z dwulitrową turbobenzyną TSI i napędem 4x4 to poukładany, ale zrywny i zmotywowany typ, pasujący do dynamicznego kierowcy. Sprawdziliśmy ją w nowej wersji Sportline.
Jeśli polityka firmy nie pozwala na wybór usportowionego modelu jako służbowego (jak np. Octavia RS), ale pracownik zasłużył na wyróżnienie, to nagrodą może być właśnie wersja Sportline ze 190-konnym silnikiem 2.0 TSI. Wśród dziesiątek innych Škód na korpoparkingu nie pozwoli zapomnieć, kto robi najlepsze wyniki. A nagrodzonemu ambitnemu da nieco więcej frajdy niż 1.0 czy 1.5 TSI.
Sportline’a wyróżniają bardziej dynamicznie stylizowane zderzaki i czarne detale galanterii nadwozia, co szczególnie w połączeniu z czerwonym lakierem "dodaje mocy". Jeśli dany pracownik nie ma historii szkód felg w firmowych autach, to można mu też zamówić dwukolorowe "19-ki", które lepiej pasują do wizerunku tej wersji niż seryjne "18-ki". W trakcie testu jeszcze większe wrażenie zrobiły na nas możliwości opon i hamulców: ze 100 km/h do zatrzymania Octavia potrzebowała ok. 34 m.
W kabinie podróże służbowe umilają sportowe fotele z oddychającą tkaniną i profilowana kierownica z podciętym wieńcem – dobre punkty styczności z autem, choć z takim wyglądem siedzenia mogłyby jeszcze bardziej otulać ciało.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – sterowanie potrafi absorbować uwagę
Kokpit doznał w tej generacji Octavii skoku jakościowego (materiałowe obszycie deski) i technicznego (czytelne wirtualne zegary oraz head-up), zachował wysoki poziom praktyczności (gadżety, schowki), ale pod względem obsługi mogłoby być lepiej. Przy dużym ekranie z konfigurowalnym menu, logicznym interfejsem i bezprzewodowym CarPlayem brakuje guzików skrótów. Sterowanie absorbuje uwagę. Także brak przycisku ze słuchawką na kierownicy oznacza, że np. oddzwanianie wymaga więcej niż dwóch kliknięć. Dwa kliknięcia wykonuje się za to po każdym starcie, by odłączyć automatycznie aktywującego się inwazyjnego asystenta pasa ruchu. A sterowanie głosowe nie wszystkie polecenia rozumie na tyle dobrze, bym odczuwał chęć używania go przy każdej okazji.
Na szczęście wykorzystanie przestrzeni w nadwoziu jest – typowo dla tej marki – bezkonkurencyjne. Za każdym razem zdumiewa mnie, jak ogromna przestrzeń (600 l) kryje się pod klapą. Warto dopłacić do elektrycznego jej unoszenia.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – w 7 s od 0 do 100 km/h
Awans z 1.5 TSI na 2.0 TSI kosztuje 23 850 zł – poza 40 KM dostaje się też 7-stopniową skrzynię DSG i napęd 4x4, który pomaga wykorzystać 190 KM i 320 Nm większego silnika. Jednostka ma bardzo wysoką kulturę pracy, płaskowyż maksymalnego momentu rozciąga się od 1500 od 4100 obr./min i przy wsparciu układu Launch Control rozpędza ważącą 1531 kg Octavię w 7 s od 0 do 100 km/h.
Podczas zwykłego startu spod świateł DSG reaguje jednak z lekkim opóźnieniem. Dodajcie do tego działanie start-stopu i już nie ruszycie pierwsi spod świateł. Za to nie ma szarpania i w każdym momencie skrzynię da się ożywić trybem S. Podczas szybkiego ruszania na śliskim zdarza się, że przednie koła zabuksują, zanim sprzęgło wielopłytkowe zaprzęgnie do pracy tylną oś.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – układ DCC zapewnia pożądany komfort amortyzacji nawet przy niskoprofilowych oponach
W prowadzeniu Octavia Sportline zachowuje swoją nienarzucającą się zwinność, ale nawet w ustawieniu Sport układ kierowniczy dość lekko pracuje. Opcjonalne amortyzatory mają dwa tryby sztywności, przydatne wobec takich możliwości napędu. Komfort tłumienia jest satysfakcjonujący mimo niskoprofilowych opon.
Średnio 7,3 l/100 km na naszej pętli to też zadowalający wynik. W mieście trzeba liczyć się z 8-11 l/100 km, na autostradzie – 7-8 l, a pod miastem da się zejść do 6 l/100 km. To zauważalnie więcej niż w 1.5 TSI, ale też mniej niż pali np. 2-litrowy RS.
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – nasza opinia
Przy wszelkich swoich zaletach Octavia Sportline 2.0 TSI ma zasadniczy problem: w jej cenie można mieć już mocniejszą o 55 KM i bardziej sportową wersję RS. Za 190-konnym Sportline’em przemawia jednak napęd na 4 koła. Uwaga na boku: możliwością wyboru 2-litrowego silnika w tej klasie mocy Škoda zawstydza chociażby Mercedesa, który do klasy C proponuje turbodoładowane 1.5. Dziwne czasy... A Škoda naprawdę fajna i praktyczna.
OCENA: 5
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wymiary
Skoda Octavia – wymiaryŹródło: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyniki testu
0-50 km/h
2,4 s
0-100 km/h
7,0 s
0-130 km/h
11,4 s
60-100 km/h
3,9 s (aut.)
80-120 km/h
4,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1531/580 kg
Rozdział masy (przód/tył)
58/42 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)
10,9/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)
34,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)
33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
55 dB (A)
przy 100 km/h
62 dB (A)
przy 130 km/h
66 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.)
7,3 l/100 km
Zasięg
770 km
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ/cylindry/zawory
t.benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa
1984 cm3
Moc maksymalna
190 KM/4200 obr./min
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1500-4100 obr./min
Skrzynia biegów
aut. 2-sprzęgł. 7b
Napęd
4x4
0-100 km/h
6,8 s
Prędkość maks.
239 km/h
Średnie spalanie fabryczne
7,2 l/100 km
Emisja CO2
162 g/km
Pojemność bagażnika
600-1555 l
Pojemność zbiornika paliwa
56,5 l
Masa przyczepy ham./bez ham.
1700/750 kg
Marka i model opon test. auta
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Rozmiar opon
225/40 R 19
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – wyposażenie
Wersja
Sportline
7 airbagów
S
Airbagi tylne boczne/airbag centralny
1300/700 zł
Reflektory LED matrycowe
S
Head-up
2750 zł
Klimatyzacja 3-stref. i podgrz. fotele (przód i tył)
2500 zł
Sportowe fotele
S
Kluczyk zbliżeniowy
1100 zł
Nawigacja Columbus
4200 zł
CarPlay i Android Auto
S
Czujniki parkowania i kamera cofania
S
DCC
3650 zł
Lakier Velvet/19-cal. alufelgi
4550/3500 zł
Skoda Octavia Sportline 2.0 TSI 4x4 – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej
149 250 zł
Cena testowanego auta
179 400 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna
2 lata/12 lat
Przeglądy
co 30 tys. km lub 2 lata
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.