- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - rzeczywiste, zmierzone wymiary kabin
- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - dane katalogowe (nie mają wpływu na klasyfikację)
- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - wyposażenie i ceny opcji
- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - gwarancja, przeglądy, ceny przed i po wyrównaniu poziomu wyposażenia
- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - punkty i klasyfikacja
- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
- Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - To nie takie proste!
SsangYong Tivoli zapewnił już tej egzotycznej na naszym rynku marce przebojowe wejście. Tyle że dobry występ w teście porównawczym to dopiero gra przedwstępna do zawojowania rynku. Teraz przyszedł czas na kolejną, potencjalnie równie zaskakującą odsłonę w postaci nowego modelu o nazwie XLV. „eXciting smart Lifestyle Vehicle” – czyli ekscytujący, sprytny pojazd, kreujący wizerunek właściciela prowadzącego aktywny i przebojowy tryb życia. Taka nazwa, mimo niezręcznego tłumaczenia, zobowiązuje.
Łatwo jednak nie będzie, ponieważ tym razem SssangYong mierzy o klasę wyżej. O ile miniaturowe SUV-iki dopiero próbują na dobre zadomowić się na rynku, o tyle większe kompaktowe SUV-y to już klasyka gatunku. Tymczasem koreański producent chyba nie docenił poprzeczki, którą stawia ten segment rynku, bo zamiast zaprojektować od nowa odpowiedni do tej klasy model, wykorzystał bazę techniczną Tivoli i… „dokleił” z tyłu 24 centymetry. Nie wygląda to specjalnie elegancko, ale za to daje w efekcie pokaźny bagażnik. Czy taka taktyka techniczna wystarczy, żeby ograć Hyundaia Tucsona i Renault Kadjara, pokaże nasze porównanie.
SsangYong Tivoli + 24 centymetry z tyłu = XLV
Ponieważ dodatkowe centymetry w długości nadwozia SsangYonga znalazły się w całości za tylną osią, ilość miejsca na tylnej kanapie nie przysporzy XLV fanów. Tutaj koncepcja pokazuje swoje słabe punkty. A raczej jedną wielką plamę: co z tego, że mamy do dyspozycji gigantyczny, 720-litrowy bagażnik, skoro rośli pasażerowie nie zmieszczą się na tylnej kanapie? Rywale roztropniej rozdzielają karoserię na przestrzeń pasażerską i bagażową, niemniej trzeba przyznać, że dopiero po złożeniu oparcia kanapy „połkną” więcej paczek od SsangYonga.
Ale co tam bagażnik, co tam kabina – przecież dziś liczy się blichtr i efekt wizualny. Szczególnie gdy SUV-a prowadzi filigranowa kobieta, która bez trudu mieści się za kierownicą. Zakupy wejdą na pewno, do tego na pierwszy rzut oka SsangYong XLV prezentuje się efektownie i nowocześnie. Natomiast robotom i monterom koreańskiej marki nie udało się zmontować swojego dzieła tak solidnie, jak zrobili to rywale ze stajni Hyundaia i Renault.
Dodatkowo materiały wyglądają na mniej wyszukane, a fotele zapewniają najsłabsze wsparcie dla kierowcy i pasażera na długich trasach. Co prawda, siedzenia Renault także nie zamienią długiej podróży w pobyt w spa z kinem domowym i są zbyt miękkie, jednak francuskim projektantom udało się je lepiej wyprofilować. W drugim rzędzie Kadjara wystarczy miejsca, jednak siedziska są po prostu zbyt skąpo skrojone.
Co innego w Tucsonie. W tym samochodzie można się odprężyć na wszystkich miejscach, a wypełnienia foteli stanowią najlepszy kompromis między rozleniwiającą miękkością a sprężystością, niezbędną do dobrego podpierania i utrzymywania ciała w fotelu. Pozycja kierowcy Hyundaia jest najlepsza w stawce.
Również w innych dziedzinach spece z SsangYonga nie stanęli na wysokości zadania. Weźmy na przykład tak modne multimedia i łączność z internetem. Zestawy głośnomówiące do telefonu komórkowego znajdziecie we wszystkich trzech autach, ale tylko w XLV wymaga on kodu PIN do synchronizacji pokładowego systemu audio z telefonem.
Nawigacja to też nie konik SsangYonga, lecz Hyundaia, który zaskakuje najlepszą w stawce grafiką i znakomitą czytelnością monitora, a także odbiera dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Do tego kwestia systemów bezpieczeństwa czynnego, w której to SsangYong mocno dołuje, bo poza ABS i ESP kierowca ma za sojusznika jeszcze tylko własny zdrowy rozsądek.
Małe diesle o mocy nieco ponad stu koni mechanicznych w sporym SUV-ie z przednim napędem – jest to tak minimalistyczne, jak odczucia budzone podczas jazdy. Ważącemu 1431 kg XLV wystarcza 11,4 s, żeby osiągnąć prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego. Niestety, nikt w tym gronie nie jest szybszy. Ewentualnie może być oszczędniejszy. Z testowym spalaniem 6,1 l/100 km SsangYong „połyka” o około pół litra więcej niż jego koledzy.
Miło jednak, że dodatkowe mililitry paliwa wtryskiwane do cylindrów XLV są dobrze wykorzystywane: moment obrotowy jest najwyższy w stawce i wynosi 300 Nm przy zaledwie 1500 obrotach na minutę. Czuć to szczególnie na najwyższym biegu, kiedy to XLV „zbiera się” znacznie żwawiej od obdarzonego skrzynią z długimi przełożeniami Tucsona.
Renault mogło dostarczyć do porównania jedynie egzemplarz wyposażony w łagodną w obyciu, ale też niewyróżniającą się niczym szczególnym dwusprzęgłową skrzynię biegów. I tu ciekawostka. Teoretycznie dwusprzęgłowy „automat” powinien zapewniać przewagę w przyspieszeniu, a to dlatego, że szczególnie szybko przełącza biegi. Tymczasem po wciśnięciu pedału gazu do podłogi Renault rozpędza się co prawda zdecydowanie, ale wcale nie lepiej od SsangYonga, którego powinna „hamować” hacząca dźwignia biegów, wybitnie niesprzyjająca sprawnej zmianie przełożeń.
Czyli może jednak to XLV wcale nie jest takie złe? Niestety, hamulce nie dodają mu splendoru. SsangYong wyhamował ze 100 km/h do zatrzymania na dystansie 39,5 metra. Na asfalcie. Suchym. I to mimo na pewno nie najgorszych opon marki Pirelli. Kadjar zatrzymał się z tej samej prędkości o metr wcześniej, a Tucson hamował jeszcze lepiej, gdyż stanął po 37,5 m. Nie jest to co prawda najlepsza wartość w tej klasie aut, ale można ją z zadowoleniem zaakceptować.
Resorowanie także nie należy do atutów XLV. Auto wydaje się „niedoamortyzowane” i nawet przy dwóch osobach na pokładzie zawieszenie sprawia czasem wrażenie, jakby dobijało. Nie jest to z pewnością groźne z technicznego punktu widzenia, jednak chaotyczne nierówności jezdni potrafią szybko zmącić spokój w kabinie. XLV to zdecydowanie auto na dobre drogi.
SsangYong ochoczo przyspiesza, ale hamuje z ociąganiem
Tymczasem Renault nadało sprężynom Kadjara większą miękkość i to wystarczyło, żeby zapewnić podróżnym akceptowalny komfort. Akceptowalny – i ani grama więcej. To auto potrafi od czasu do czasu solidnie potrząsnąć pasażerami. Legendarny „francuski komfort” nie powinien tak wyglądać!
Najbardziej harmonijnie radzi sobie z nierównościami jezdni SUV Hyundaia. Jego sprężyste resorowanie dobrze wykonuje swoją pracę, ale nie chwali się pasażerom tym, ile roboty musi wziąć na siebie na nierównej drodze. Kiedy jakiś wstrząs przedostanie się do kabiny, to Tucsonem można swobodnie planować wyruszenie nawet w długą trasę.
Po przyjeździe na miejsce w dobrej formie uda się wybrać jeszcze na długi spacer po plaży albo na siłownię. I o to tutaj chodzi: skoro długa podróż dopracowanym samochodem może być odprężającą atrakcją, to tak właśnie powinno być. SsangYong może i rzeczywiście robi postępy, ale nadal powinien się jeszcze wielu rzeczy nauczyć. Choćby od takich konkurentów, jak Hyundai i Renault.
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata
Hyundai Tucson | Renault Kadjar | SsangYong XLV | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s | 4,1 s | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 12,2 s | 11,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 21,0 s | 21,1 s | 20,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,9 s | 5,3 s | 5,1 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 9,6 s | 9,3 s | 9,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1543/457 kg | 1466/485 kg | 1431/539 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 61/39 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,1 m | 11,5/11,4 m | 11,3/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,5 m | 38,9 m | 39,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 37,4 m | 38,2 m | 39,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,7 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 1070 km | 990 km | 770 km |
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - rzeczywiste, zmierzone wymiary kabin
Hyundai Tucson | Renault Kadjar | SsangYong XLV | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1120 | 1115 | 1120 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1500 | 1475 | 1455 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1015 | 1005 | 1035 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 205 | 215 | 190 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 745 | 745 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1490 | 1460 | 1450 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 970 | 970 | 980 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 370 | 370 | 350 |
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - dane katalogowe (nie mają wpływu na klasyfikację)
Tucson | Kadjar | XLV | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/8 | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1685 | 1461 | 1597 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/4000 | 110/4000 | 115/3400 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 280/1250 | 250/1750 | 300/1500 |
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) | 13,7 | 11,7 | bd. |
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) | 5,4/4,2/4,6 | 4,0/3,9/3,9 | 5,1/4,2/4,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 176 | 181 | 174 |
Skrzynia biegów | man. 6 | aut. 6 (dwusprzęgłowa) | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 513-1503 | 472-1478 | 720-1440 |
Marka i model opon testowanego auta | Hankook Ventus Prime 2 | Dunlop SP Sport 270 | Pirelli Cinturato P7 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/60 R 17 | 215/60 R 17 | 215/45 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 62 | 55 | 47 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | 2647 | 2600 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4475/1850/1645 | 4449/1836/1598 | 4440/1798/1605 |
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - wyposażenie i ceny opcji
Tucson | Kadjar | XLV | |
Wersja | 1.7 CRDi Style | 1.5 dCi 110 EDC Intens | 1.6 e-XDi 160 Sapphire |
Airbagi czołowe/boczne | S/S | S/S | S/S |
Airbag kolanowy/kurtyny powietrzne | N/S | N/S | S/S |
Reflektory ksenonowe/ledowe/przeciwmgielne | N/S/S | S/3500 zł/S | N/N/S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne | S | S | S |
Lakier metalizowany | 2 600 zł | 2 200 zł | 2 000 zł |
Lusterka elektr. sterowane/podgrzewane/składane | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S | N/S |
System multimedialny/Bluetooth/USB/nawigacja | S/S/S/S | S/S/S/S | S/S/S/2300 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/wielofunkcyjna kierownica | S/S | S/S | S/S |
Czujnik światła/deszczu/podgrzewane fotele | S/S/S | S/S/1700 zł (pakiet) | S/S/S (+ wentylowane) |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N | S/N |
Czujniki parkowania (p i t)/kamera cofania | S/S | S/S | S/S |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | 4500 zł (pakiet) | 2 000 zł | N |
Monitoring martwego pola/automat parkujący | 4500 zł (pakiet)/N | S/S | N/N |
Asystent utrzymania pasa ruchu | S | S | N |
System rozpoznawania znaków drogowych | S | S | N |
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotel kierowcy | N/N (dost. w Premium) | 5300/1700 zł (pakiet) | S/S |
Felgi aluminiowe standardowe/w teście | S (17 cali)/S (17 cali) | S (17 cali)/S (17 cali) | S (18 cali)/S (18 cali) |
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - gwarancja, przeglądy, ceny przed i po wyrównaniu poziomu wyposażenia
Tucson | Kadjar | XLV | |
Cena podstawowa testowanej wersji | ######## | ######## | 93 800 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 43,5 proc. | 43,4 proc. | 47,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 2 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 6 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | ######## | ######## | 96 100 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt | Tucson | Kadjar | XLV | |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 29 | 28 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 24 | 22 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 20 | 25 | |
Ładowność | 15 | 11 | 11 | 12 | |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 16 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 25 | 24 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 17 | 16 | |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 15 | 14 | |
Suma punktów | 200 | 165 | 157 | 157 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | Tucson | Kadjar | XLV | |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 15 | 16 | |
Elastyczność | 25 | 21 | 22 | 22 | |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 | 12 | |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 | 11 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | 24 | |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 20 | 16 | |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 13 | 11 | |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 3 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 27 | 24 | |
Suma punktów | 200 | 156 | 152 | 139 | |
Koszty | Maks. pkt | Tucson | Kadjar | XLV | |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 36 | 42 | |
Utrata wartości | 15 | 13 | 13 | 11 | |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 22 | 19 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 23 | 28 | 27 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 26 | 14 | |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 9 | |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 | 14 | |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 161 | 161 | 149 | |
Wynik końcowy | 600 | 482 | 470 | 445 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Podobno Renault myśli o wycofaniu diesli z oferty. Czy to jednak musi oznaczać, że obecnie dostępne jednostki napędowe mają spalać o niemal połowę więcej paliwa, niż obiecuje producent? Czy to ma być żart? SsangYong wypada pod tym względem niewiele, ale jednak lepiej, a już całkiem przyzwoicie (choć tylko względem rywali) prezentuje się Hyundai, który w naszym teście spalania zużył o jedną czwartą więcej paliwa w stosunku do katalogowych obietnic. Nabijanie klientów w butelkę (z ON) trwa w najlepsze.
Hyundai Tucson 1.7 CRDi, Renault Kadjar 1.5 dCi, SssangYong XLV 1.6 e-XDi - To nie takie proste!
To porównanie pokazało, że „doklejenie” dłuższego tyłu do auta klasy mini-SUV nie wystarczy, żeby stawić czoła pełnokrwistym kompaktowym SUV-om. Przestronność kabiny, komfort resorowania, a także systemy bezpieczeństwa to dziedziny, w których SsangYong ma jeszcze wiele do nadrobienia.
To jednak nie znaczy, że to auto stoi na straconej pozycji – przemawia za nim atrakcyjniejsza niż u rywali cena. Niemniej Hyundai zapewnił sobie mocne zwycięstwo wszechstronnością i dopracowaniem w szczegółach – tego ostatniego brakuje miejscami konkurentowi z portfolio Renault.
Macie swoje zdanie na temat porównywanych samochodów? To jest właściwe miejsce, aby się nim podzielić. Zapraszamy do komentowania!