Dawno żaden wóz, którym miałem przyjemność jeździć, nie wzbudzał tak ogromnego zainteresowania, jak BMW M5 CS. Limitowany niszowy supersedan, z grubsza już nawet opatrzony, przyciągał ogrom spojrzeń i był przyczynkiem do licznych miłych rozmów. Mnie też trudno było oderwać oczy od atletycznego nadwozia w "zmrożonej" zieleni z perfekcyjnie pasującymi bladozłotymi, obłędnymi felgami, "nerkami" i karbonową "biżuterią". No i te żółte LED-y z przodu niczym z wyścigówki. Majstersztyk!

Nikogo raczej nie zaskoczę, twierdząc, że BMW M5 CS jeździ tak dobrze, jak wygląda. Łaknie szybkości, lubi pewną rękę i przesuwa granicę tego, co można wyczyniać z 5-metrową limuzyną. Bez miar angażuje precyzją układu kierowniczego, niebywałą bystrością w podążaniu w zadanym kierunku i czytelnością informacji zwrotnych. W każdym ruchu kierownicą czuć wysiłek włożony w osiągnięcie tego efektu perfekcyjnego połączenia rąk z kołami.

635-konny silnik BMW M5 CS porywa atomowymi reakcjami na gaz i dziką zawziętością, z którą buduje moc. W niewiarygodne 3,0 s katapultuje 1,8-tonową limuzynę od 0 do 100 km/h. Automatyczna skrzynia to czysta perfekcja: szybka, kiedy gonisz, płynna, gdy po prostu sobie jedziesz. Ma trzy stopnie ostrości. CS jest w wielu aspektach bardziej bezkompromisowy niż M5 Competition i dramatyczniej wciągający.

BMW M5 CS – twarde, ale znośna na co dzień i w trasie

Ale mimo że to najbardziej hardcorowa "M5-ka", da się nią jeździć też na dalszych trasach. Sztywność obniżonego o 7 mm podwozia daje się we znaki tylko na kocich łbach w mieście – poza tym komfortowy tryb amortyzatorów filtruje dzielnie. Sport nadaje się na kręte, szybkie odcinki, a Sport Plus – na idealnie gładkie torowe asfalty.

BMW M5 CS waży z kierowcą mniej więcej tyle, co M5 Competition bez niego. Za redukcją 70 kg masy stoją głównie ceramiczne hamulce (-23 kg!), kute felgi, oszczędności na wygłuszeniach akustycznych (co słychać!), ale też takie irytujące drobiazgi, jak nieotwierany podłokietnik. To przesada. Więcej dałaby rezygnacja z elektrycznej regulacji foteli i kolumny kierowniczej, czterostrefowej klimatyzacji czy innych luksusów. Choć wobec ceny 849 900 zł (aż o 224 000 zł więcej niż za BMW M5 Competition!) takie braki mogłyby budzić irytację klientów.

BMW M5 CS – karbonowe kubełki i balans hamulców z myślą o Nürburgringu

BMW M5 CS każdego ze swoich pokładowych gości ściska serdecznym chwytem kubełkowych siedzeń. Częściowo karbonowe umeblowanie jest niezwykłe i stworzone do grupowych wycieczek torowych – widoczna na zagłówkach Pętla Północna podpowiada dokąd. Też z myślą o Nürburgringu BMW M przesunęło nieco więcej siły hamowania na tył, co ma ułatwiać wkręcanie się w zakręty. Na wyjściach z nich fenomenalnie wgryza się w asfalt napęd 4x4, pozwala prędko ponownie wciskać gaz.

Zna on też bardziej narowisty tryb 4WD Sport lub skrajnie łobuzerski 2WD z nieaktywnym DSC – gdy cała moc idzie na tył, kończy się to driftem i dymem. I w tej roli BMW M5 CS też czuje się świetnie. Drobne rozczarowanie przynosi tylko brzmienie – bulgot przy spokojnej jeździe jest przyjemny, ale przy ostrej robi się sztuczny, syntetycznie zbyt wzmocniony.

BMW M5 CS – nasza opinia

Aż chciałoby się rzec: "o taką M-kę walczyłem". Najmocniejsze BMW w historii jest zarazem jednym z najlepszych, które dało nam Monachium. Piekielnie szybkie, arcyskuteczne, zwinne mimo swojej długości, lżejsze od rywali i według klasycznych kanonów BMW piękne. Niestety, też absurdalnie drogie i rzadkie – do Polski trafi tylko 19 sztuk i wszystkie już mają właścicieli. Oby używali aut zgodnie z przeznaczeniem, choć wizja trzymania CSa w garażu jako lokaty kapitału wydaje się równie zrozumiała – to pewnie ostatnia niehybryda tej klasy...

OCENA: 6

BMW M5 CS – wymiary

BMW M5 CS F90 2021 – wymiary Foto: Auto Świat
BMW M5 CS F90 2021 – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

BMW M5 CS – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 1,3 s
0-100 km/h 3,0 s
0-130 km/h 4,5 s
0-160 km/h 6,4 s
0-200 km/h 9,9 s
60-100 km/h 1,4 s
80-120 km/h 1,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1825/465 kg (dane fabr.)
Rozdział masy (przód/tył) bd.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 12,8/12,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 32,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 33,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Średnie zużycie w teście (98 okt.) 11,2 l/100 km
Zasięg 600 km

BMW M5 CS – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 4395 cm3
Moc maks. (KM/obr./min) 635 KM/6000 obr./min
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 750 Nm/1800-5950 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4 (z opcją RWD)
0-100 km/h (s) 3,0 s
V maks. (km/h) 305 km/h (ogr. elektr.)
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 11,3 l/100 km
Emisja CO2 (g/km) 257 g/km
Pojemność bagażnika (l) 530 l
Pojemność zbiornika paliwa (l) 68 l
Marka i model opon test. auta Pirelli PZero
Rozmiar opon (przód | tył) 275/35 ZR 20 | 285/35 ZR 20

BMW M5 CS – wyposażenie

Wersja M5 CS
Reflektory LED-laser S
Klimatyzacja aut. 4-strefowa S
Nawigacja S
Audio Harman Kardon S
Kluczyk zbliżeniowy S
Karbonowe: dach/maska silnika S/S
Podsufitka i kierownica z alcant. S
Fotele M Carbon, elektr. ster. S
Przyciemniane szyby 2500 zł
Aplikacje ceramiczne 3200 zł
Lakier Frozen 17300 zł
Kute alufelgi 20-calowe S

BMW M5 CS – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 849 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 l. bez limitu km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena testowanego auta 872 900 zł